Lærer
Krogggårdskolen, Odense
Lærer på Kroggårdsskolen i Odense. Underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har haft delehold, valghold og hele klasser. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. Vil bruge min blog til at fortælle om forskellige emner om håndværk og design - set lige fra min vinkel.
Hvad sker der når de faglige fyrtårne forsvinder – når vigtig viden forsvinder…og kommer der nogle andre i stedet..?
Tanker om faglighed - og respekt for forskelligheder
Her er vejen til at få et billigt point ved valgholdseleverne i udskolingen.
Ligesom idrætslæreren har kendskab til anatomi selvom hun/han kun underviser i fangeleg i 2. klasse, bør håndværk og designlæreren også have en faglig ballast.
Får vi flere håndværkere fordi eleverne har håndværk og design i 3. klasse?
To opgaver – samme tema – forskellige mål. Har du 25 elever alene i et traditionel sløjdlokale? Her er et eksempel – et bud på hvordan man kan undervise når det kniber med værktøj mm. Erfarne lærere kan springe dette indlæg over…
Rolig nu - rolig nu - hold kløen for at lave noget på egen banehalvdel
Kommer eleverne fremover til at lære mere eller mindre i håndværk og design når faget rulles ud i 3. klasse? Jeg er i hvert fald i tvivl.
Julehjerter af træ...
Når manglende kvalifikationer kan spænde ben for sanserne..
Eller en boganbefaling
Der kan være mange bud på hvordan man starter de første timer i håndværk og design. Her er mit bud på hvordan jeg starter i værkstedet med de hårdere materialer.
Man bestiller en håndværker og får en bøf...
Udsmykningsopgave ved indgangen til håndværk og design
En kommentar om manglende kvalificerede lærere til håndværk & design fra næste skoleår
Man må godt gøre sig umage med gaverne
Hvordan organiserer vi os i lokalerne så det ser indbydende ud og er let at gå til...
Hvis vi vil tages alvorlig mener jeg, at man laver en kort præsentation – i det mindste når det er en ny lærer og et nyt fag.
Er den nye aftale om styrkelse af de praktisk-musiske fag kun fantastisk? Er det bare for at få flere på erhvervuddannelserne? Er alle H/D lærere bare jublende lykkelige?
De fleste har nogle redskaber eller værktøjer som man bedre kan lide end andre. Denne gang går H&D blokken nørde vejen og lader storpolitikken være.