lektor
UC Syddanmark
Censorformand for læreruddannelsen
Marie Krarup skriver i dag i Religion DK. følgende: "Sagen om vielse af homoseksuelle par er en anden sag, hvor det er gået helt galt. Mange præster har ikke fattet, at det at sige nej til at vie to af samme køn ikke er det samme som at være imod homoseksuelle. De er selvfølgelig Guds børn som alle andre. Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at de kan skabe en familie.Her er der så mange præster, som har lavet sagen om til en sødsuppefortælling om, at alle kan blive viet, fordi Gud elsker dem. Og dermed skaber de et fjendebillede af os, der er imod, som om vi ikke mener, at Gud elsker de homoseksuelle."
Sådan sagde Indre missions formand, Vilhelm Beck i 1896 Det er dog ikke min hensigt med dette opråb at opfordre til en bogstavelig læsning af biblen, snarer en opfordring til at bruge bibelen som udgangspunkt i kristendomskundskabsundervisningen
Identitetspolitik er en djævelsk fælde - også i læreruddannelsen. Vi vil jo alle gerne have lov til at definere vores egen identitet, måske endda flydende. Det, man helt glemmer, når man taler om identitet, er at vi faktisk kun har identitet i et fællesskab. Alle identiteter flydende eller ej, har vi kun i kraft af andres anerkendelse. Derfor kan al den snak om normkritik og krænkelser let give bagslag. Vi har behov for hinanden og en fælles kulturel ramme. Derfor er KLM faget i læreruddannelsen nødvendig. Den giver oplysning om det, som er vor baggrund og mulighed.
Det har længe været et populært mantra at tale om at lære af og om religion. Det har åbnet op for en eksistentialistisk tilgang, som samtidig har givet plads til diverse læringsteorier. En læring som lytter undervisningens fokus til den indre proces i eleven, som vi ikke kan se, (og som derfor skal gøres synlig og målbar.) Når fokus ligger et usynligt sted inde i eleven, bliver de andre undervisningselementer sekundære og i princippet valgfrie: Læreren, bøgerne, fagene, og basale kernfaglige begreber. Det bør nu være slut til fordel for mere kanonorienteret undervisning
Om forbindelsen mellem buddhisme og mindfulness
Mine motiver til kritik af mindfulness styres nok også mere af, at jeg ser mindfulness snige sig ind i læreruddannelsen på bekostning af traditionel pædagogisk didaktisk viden. Samt jeg også ser det også i religionsundervisningen, når man har om buddhismen i Folkeskolen.
Priden i Kbh. er netop afsluttet. Gad vide hvor det har været et tema i religionsundervisningen?
LGTBI i kristendomskundskab: Bøn og psykiatri kan hjælpe homoseksuelle børn ifølge paven.
Ligesom alle skolebørn skal have idræt og bevægelse, skal alle også stifte bekendtskab med meditation, mener centerchef under Aarhus Universitet. Ifølge Religionslærerforeningens formand er der tale om buddhistisk forkyndelse forklædt som pædagogik
Shirin Khankan progressiv i Frankrig, kontroversiel i Danmark Model for religiøs tolerance
Er det det samme, altså omskæring og dåb, som nogle siger og andre raser over! Er det overgreb mod børn?
Censorernes kritik bygger på et alt for spinkelt grundlag (Folkeskolen) Censorerne har ikke blik for helheden i deres kritik af læreruddannelsen (Politiken) Sådan lyder kommentarerne fra professionshøjskolernes uddannelsespolitiske udvalg ved rektor Camilla Wang.
Anders Stjernholm agiterer igen for et neutralt filosofifag i stedet for kristendomskundskab
Folkeskolens formålsparagraf som sovepude Om forholdet mellem fag og formålsparagraffen i folkeskolens fag og hvor ligger hunden begravet!
Hvilken religion er den mest voldelige, kristendom eller islam?
Fokus på den religiøse dimension til Religionernes Dag Det guddommelige kan ikke begribes med vores begreber – adgangen til det guddommelige kan opnås via følelserne, fortalte lektor Jakob Wolf, der har skrevet bogen ”Det guddommelige” Men er det folkeskolens opgave!
Om konfirmandundervisning og tørklæder
I stedet for mere kristendom i folkeskolens kristendomskundskabsfag er der behov for mere islam i vor globaliserede verden
Aldrig i livet obligatoriske Muhammed-tegninger i folkeskolens kristendomskundskabstimer
Om problemet med den manglende viden om de bibelske fortællinger