hans krab

Profilbillede af hans krab

lektor

UC Syddanmark

Censorformand for læreruddannelsen

0   5

Slut med konfirmationsforberedelse i Folkeskolen

Hvorfor er det et fagligt problem med konfirmationsforberedelse i skoletiden?

0   3

LER Lebensgestaltung-Ethik-Religionskunde

Et politisk flertal i Folketinget er parart til at ændre på Folkeskolens religionsundervisning, så faget kommer til at hedde religion og andre religioner end kristendom bliver obligatorisk stof i hele skoleforløbet.

2   3

Kristendomskundskab, et farligt fag!

»Tænk, hvis der havde været en rollemodel på skolen dengang, som jeg kunne spejle mig i«. Sådan inspireret af lærerstuderende Michael Bjerring, som citeres i Folkeskolen 15. august. Tænk hvis der havde været, tænk hvis kristendomskundskab ikke var så heteronormt!

1   9

Kampen om den rigtige kristendomskundskabsundervisning!

Er der plads til mere livsfilosofi i Kristendomskundskab, eller burde vi snart få et religionsvidenskabeligt fag i Folkeskolen

0   3

Kampen om praktik: Kristendomskundskab og fagdidaktik

Alle taler om mere praktik: Men hvordan? Hvem tilhører praktikken? Kommission skal undersøge fem-årig læreruddannelse, fx Hvad skal der til for, at læreruddannelsen kan understøtte et stærkt fagligt og metodisk fundament hos de studerende med henblik på at udvikle folkeskolen og fagene via et højt fagligt niveau, refleksion og evnen til at anvende forsknings- og evidensbaserede undervisningsmetoder?

0   10

Homoer og kristendomskundskab

Marie Krarup skriver i dag i Religion DK. følgende: "Sagen om vielse af homoseksuelle par er en anden sag, hvor det er gået helt galt. Mange præster har ikke fattet, at det at sige nej til at vie to af samme køn ikke er det samme som at være imod homoseksuelle. De er selvfølgelig Guds børn som alle andre. Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at de kan skabe en familie.Her er der så mange præster, som har lavet sagen om til en sødsuppefortælling om, at alle kan blive viet, fordi Gud elsker dem. Og dermed skaber de et fjendebillede af os, der er imod, som om vi ikke mener, at Gud elsker de homoseksuelle."

0   2

På knæ for Bibelen

Sådan sagde Indre missions formand, Vilhelm Beck i 1896 Det er dog ikke min hensigt med dette opråb at opfordre til en bogstavelig læsning af biblen, snarer en opfordring til at bruge bibelen som udgangspunkt i kristendomskundskabsundervisningen

3   21

Djævelsk Identitetspolitik

Identitetspolitik er en djævelsk fælde - også i læreruddannelsen. Vi vil jo alle gerne have lov til at definere vores egen identitet, måske endda flydende. Det, man helt glemmer, når man taler om identitet, er at vi faktisk kun har identitet i et fællesskab. Alle identiteter flydende eller ej, har vi kun i kraft af andres anerkendelse. Derfor kan al den snak om normkritik og krænkelser let give bagslag. Vi har behov for hinanden og en fælles kulturel ramme. Derfor er KLM faget i læreruddannelsen nødvendig. Den giver oplysning om det, som er vor baggrund og mulighed.

0   6

Ingen læring i Kristendomskundskab

Det har længe været et populært mantra at tale om at lære af og om religion. Det har åbnet op for en eksistentialistisk tilgang, som samtidig har givet plads til diverse læringsteorier. En læring som lytter undervisningens fokus til den indre proces i eleven, som vi ikke kan se, (og som derfor skal gøres synlig og målbar.) Når fokus ligger et usynligt sted inde i eleven, bliver de andre undervisningselementer sekundære og i princippet valgfrie: Læreren, bøgerne, fagene, og basale kernfaglige begreber. Det bør nu være slut til fordel for mere kanonorienteret undervisning

2   5

Hvordan renser man for religiøsitet?

Om forbindelsen mellem buddhisme og mindfulness

0   7

Mindfulness her og der og i Folkeskolen

Mine motiver til kritik af mindfulness styres nok også mere af, at jeg ser mindfulness snige sig ind i læreruddannelsen på bekostning af traditionel pædagogisk didaktisk viden. Samt jeg også ser det også i religionsundervisningen, når man har om buddhismen i Folkeskolen.

1   5

Pride og kristendomskundskab

Priden i Kbh. er netop afsluttet. Gad vide hvor det har været et tema i religionsundervisningen?

1   5

Paven rundt på gulvet - og kønnet

LGTBI i kristendomskundskab: Bøn og psykiatri kan hjælpe homoseksuelle børn ifølge paven.

1   14

Mindfulness, over åen efter vand

Ligesom alle skolebørn skal have idræt og bevægelse, skal alle også stifte bekendtskab med meditation, mener centerchef under Aarhus Universitet. Ifølge Religionslærerforeningens formand er der tale om buddhistisk forkyndelse forklædt som pædagogik

0   6

Kvindelig imam

Shirin Khankan progressiv i Frankrig, kontroversiel i Danmark Model for religiøs tolerance

0   3

Omskæring og dåb forbudt

Er det det samme, altså omskæring og dåb, som nogle siger og andre raser over! Er det overgreb mod børn?

0   8

Hvor blev fagfagligheden af!

Censorernes kritik bygger på et alt for spinkelt grundlag (Folkeskolen) Censorerne har ikke blik for helheden i deres kritik af læreruddannelsen (Politiken) Sådan lyder kommentarerne fra professionshøjskolernes uddannelsespolitiske udvalg ved rektor Camilla Wang.

1   7

Gider ikke en neutral filosofiundervisning

Anders Stjernholm agiterer igen for et neutralt filosofifag i stedet for kristendomskundskab

5   5

Ud med almen dannelse i Kristendomskundskab

Folkeskolens formålsparagraf som sovepude Om forholdet mellem fag og formålsparagraffen i folkeskolens fag og hvor ligger hunden begravet!

1   8

Kristendommen er voldelig

Hvilken religion er den mest voldelige, kristendom eller islam?