hans krab

Profilbillede af hans krab

lektor

UC Syddanmark

Censorformand for læreruddannelsen

0   5

Tegninger

Islam i religion handler ikke om tegninger, men om saglig fokus

0   8

LGBTI religionspædagogik

Arbejdet med inklusiv religionspædagogik hvordan og hvorfor!!!

0   10

Black Lives Matter

»Forbandet være Kana'an! Den usleste træl skal han være for sine brødre.«

0   6

Slaapt kristendomsfag

Faget der aldrig skal ændres Regeringen har ingen planer om at gøre kristendomsundervisningen obligatorisk eller i det hele taget ændre på rammerne for faget i folkeskolen, lyder det fra undervisningsministeren. "Faget lever", sagde hun i onsdags i Folketinget. Sådan, spændende! Hvorfor skal vi dog forske og bruge videnskabelig viden i læreruddannelsen, når det nu er ligemeget og ligegyldigt. Det skal i hvert fald ikke bruges til noget.

2   9

Corona og religion

Hvorfor skal vi overleve? Ingen religioner giver udtryk for, at Døden er en tragedie, tværtimod er døden et livsvilkår i alle religioner. Ikke alle dødsfald er tragedier.

8   8

Etik og kristendomskundskab

Studerende i Bielefeld undrer sig over sammenhængen mellem religionsundervisning og etik/filosofi i Danmark

0   8

Slut med konfirmationsforberedelse i Folkeskolen

Hvorfor er det et fagligt problem med konfirmationsforberedelse i skoletiden?

0   4

LER Lebensgestaltung-Ethik-Religionskunde

Et politisk flertal i Folketinget er parart til at ændre på Folkeskolens religionsundervisning, så faget kommer til at hedde religion og andre religioner end kristendom bliver obligatorisk stof i hele skoleforløbet.

2   3

Kristendomskundskab, et farligt fag!

»Tænk, hvis der havde været en rollemodel på skolen dengang, som jeg kunne spejle mig i«. Sådan inspireret af lærerstuderende Michael Bjerring, som citeres i Folkeskolen 15. august. Tænk hvis der havde været, tænk hvis kristendomskundskab ikke var så heteronormt!

1   9

Kampen om den rigtige kristendomskundskabsundervisning!

Er der plads til mere livsfilosofi i Kristendomskundskab, eller burde vi snart få et religionsvidenskabeligt fag i Folkeskolen

0   3

Kampen om praktik: Kristendomskundskab og fagdidaktik

Alle taler om mere praktik: Men hvordan? Hvem tilhører praktikken? Kommission skal undersøge fem-årig læreruddannelse, fx Hvad skal der til for, at læreruddannelsen kan understøtte et stærkt fagligt og metodisk fundament hos de studerende med henblik på at udvikle folkeskolen og fagene via et højt fagligt niveau, refleksion og evnen til at anvende forsknings- og evidensbaserede undervisningsmetoder?

0   12

Homoer og kristendomskundskab

Marie Krarup skriver i dag i Religion DK. følgende: "Sagen om vielse af homoseksuelle par er en anden sag, hvor det er gået helt galt. Mange præster har ikke fattet, at det at sige nej til at vie to af samme køn ikke er det samme som at være imod homoseksuelle. De er selvfølgelig Guds børn som alle andre. Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at de kan skabe en familie.Her er der så mange præster, som har lavet sagen om til en sødsuppefortælling om, at alle kan blive viet, fordi Gud elsker dem. Og dermed skaber de et fjendebillede af os, der er imod, som om vi ikke mener, at Gud elsker de homoseksuelle."

0   2

På knæ for Bibelen

Sådan sagde Indre missions formand, Vilhelm Beck i 1896 Det er dog ikke min hensigt med dette opråb at opfordre til en bogstavelig læsning af biblen, snarer en opfordring til at bruge bibelen som udgangspunkt i kristendomskundskabsundervisningen

3   23

Djævelsk Identitetspolitik

Identitetspolitik er en djævelsk fælde - også i læreruddannelsen. Vi vil jo alle gerne have lov til at definere vores egen identitet, måske endda flydende. Det, man helt glemmer, når man taler om identitet, er at vi faktisk kun har identitet i et fællesskab. Alle identiteter flydende eller ej, har vi kun i kraft af andres anerkendelse. Derfor kan al den snak om normkritik og krænkelser let give bagslag. Vi har behov for hinanden og en fælles kulturel ramme. Derfor er KLM faget i læreruddannelsen nødvendig. Den giver oplysning om det, som er vor baggrund og mulighed.

0   6

Ingen læring i Kristendomskundskab

Det har længe været et populært mantra at tale om at lære af og om religion. Det har åbnet op for en eksistentialistisk tilgang, som samtidig har givet plads til diverse læringsteorier. En læring som lytter undervisningens fokus til den indre proces i eleven, som vi ikke kan se, (og som derfor skal gøres synlig og målbar.) Når fokus ligger et usynligt sted inde i eleven, bliver de andre undervisningselementer sekundære og i princippet valgfrie: Læreren, bøgerne, fagene, og basale kernfaglige begreber. Det bør nu være slut til fordel for mere kanonorienteret undervisning

2   5

Hvordan renser man for religiøsitet?

Om forbindelsen mellem buddhisme og mindfulness

0   7

Mindfulness her og der og i Folkeskolen

Mine motiver til kritik af mindfulness styres nok også mere af, at jeg ser mindfulness snige sig ind i læreruddannelsen på bekostning af traditionel pædagogisk didaktisk viden. Samt jeg også ser det også i religionsundervisningen, når man har om buddhismen i Folkeskolen.

1   5

Pride og kristendomskundskab

Priden i Kbh. er netop afsluttet. Gad vide hvor det har været et tema i religionsundervisningen?

1   5

Paven rundt på gulvet - og kønnet

LGTBI i kristendomskundskab: Bøn og psykiatri kan hjælpe homoseksuelle børn ifølge paven.

1   14

Mindfulness, over åen efter vand

Ligesom alle skolebørn skal have idræt og bevægelse, skal alle også stifte bekendtskab med meditation, mener centerchef under Aarhus Universitet. Ifølge Religionslærerforeningens formand er der tale om buddhistisk forkyndelse forklædt som pædagogik