Carsten Hermansen

Profilbillede af Carsten Hermansen

lærer

Mellervangskolen, Aalborg Kommune

Lærer ved Mellervangskolen i Aalborg.

2   1

Har rummet betydning?

Problemet er bare, at eleverne flygter fra laminatpladedomicilet når og de selv må bestemme, hvor de vil arbejde/lære.

4   7

Projekt-arbejde – vejen frem?

”Det vigtigste af alt var, alle de projekter vi lavede og her særligt alle vores mange fremlæggelser"

1   10

The Magic Door

Et rummeligt eventyr - første afsnit - Udover at arbejde med Svært-pædagogikken, "leger" jeg med rums indflydelse på læring, en form for rum-didaktik

0   5

En undervisers erkendelser - elevernes fejl i forskellige situationer

Det er rart med rigtige svar, de skaber en positiv fornemmelse af undervisningen, ”man” fornemmer forståelse af det, der bliver gennemgået. En form for undervisnings-flow.

0   8

Vygotsky og eleven

Svært-pædagogikken er et pædagogisk sammenkog af ingredienserne bag "deliberate practise" og ”den nærmeste udviklingszone”. Resultatet er læringsbevidste fokuserede elever.

1   3

To evalueringsmodeller – to modsætninger eller?

Modellen er en katastrofe når man vurderer fag eller faglighed. Den får mange elever til at fravælge de svære udfordringer, for ikke at fremstå som dumme.

0   3

Et svar på undervisningsdifferentiering

Det virker helt skørt, at vi har skabt en skole, hvor en stor del af ”de succesfulde” elever(skolens stjerner) betragter skolen, som et nødvendigt onde for fremtiden.

0   6

Fejlens holdeplads

På træningsbanen er fejl en del af træningen/læringen, men ikke i det traditionelle klasselokale. Måske burde vi lave vores klasselokaler om til træningslokaler?

2   17

Den stille mobning

Den Stille Mobning er sandsynligvis langt mere udbredt end det, vi traditionelt betragter som mobning. Derfor særdeles vigtig at få italesat.

0   4

Kampen om algoritmen del 2

Måske er det ”fint nok” at lade robotterne klare tænkningen og algoritmerne, bare vi er glade.

0   10

Kampen om algoritmen - del 1

Hver gang vi ”forærer en algoritme” mindsker vi læringspotentialet af den bestemte situation.

0   7

En fejl på vejen, et godt tegn

Det er derfor helt afgørende, at sammenhængen mellem, dét at lave mange fejl og det at være dum elimineres fuldstændigt fra læringsrummet.

0   3

Hvordan ser en mangel ud?

hvilke mangler skal man så lede efter når man retter en skriftlig opgave, der findes sjældent en liste(facitliste) med mulige mangler.

0   4

Svært versus let

Man fornemmer efterfølgende, at forældrene løfter sig i sædet og smiler. Det er åbenbart en succes at have let ved.

0   3

Svært-pædagogikken, en måde at arbejde på

Det at fastholde sit læringsniveau på svært vil give refleksion over egen tænkning

2   14

Svært-pædagogikken

Hvorfor er det vigtigt at få ”svært” ind i folkeskolen? Hvis læring var let, var motivation sandsynligvis unødvendigt.