Jens Raahauge

Profilbillede af Jens Raahauge

0   6

YTR? YTR! YTR?

Ombudsmanden har gjort det klart: Lærere har ytringsfrihed, som alle andre, når blot de ikke bryder tavshedspligten omkring elever og kolleger. Men derfor kan man jo godt tænke sig om.

0   8

Dannelse - udsat pga. covid 19!

Når vi nu bliver lukket ud i virkeligheden igen, er der tilsyneladende noget, vi skal være opmærksomme på, noget vi måske har aflært, for at få øje på det, der rækker ud over os selv.

1   26

YTR! YTR? YTR!

Dagligt minder jeg mig selv om ytringsfrihedens dilemmaer ved at kigge på mit kaffekrus med Peter Poulsens kraftfulde digt, som ses i uddrag på illustrationen.

0   13

Sex fra a til å

Teater V indbyder til digitalt teater om sexualundervisning. Det er et bud på et afsæt for en undervisningsopgave, der ofte føles akavet af både elever og lærere. Der er mange stole, vi kan sætte os imellem.

2   15

Genåbning - også af øjnene

Det er herligt at komme væk fra skærmen og ud i den analoge verden. Samfundet lukker op - og det gør øjnene også, når verden pibler frem. Det kan gøre det sjovere at være lærer.

1   18

Dannelse: Hæve til humanitet

At have dannelsen for øje i sin undervisning består i at hæve til humanitet gennem kultur. Men er der et lavpunkt, hvorfra det bliver vanskeligt at hæve noget. Et ord satte tanker i sving.

1   14

Nedfind den obligatoriske kanon!

Den obligatoriske kanon har en historik, som historien er løbet fra. Men dens eksistens har det med at kalde på lapperier. Så lad os nedfinde den og tage debatten om, hvordan vi styrker litteraturen i undervisningen.

0   20

Læs og tænk!

I en kronik i Politiken filosoferes over, hvorfor man skal lære at læse, hvis man ikke kan tænke. Svaret her er filosofi som selvstændigt fag i skolen. Mit forslag er mere tænkning i de fag, vi allerede underviser i.

16   37

Til kamp for dannelsen

En artikel i Grundtvigsk Tidende har bestyrket min begrundelse for at holde af folkeskolen - og fået mig til at kaste et blik på et billede af paradokset Bertel, her gengivet i Allan Stochholms streg.

0   17

Under sprogets overflade

Tidsskriftet Sprogkræsen udkommer i dag med det 10. nummer. Heri har jeg en anmeldelse af en bog om idiomatiske udtryk, som jeg i revideret form bringer her - for at henlede dansklæreres opmærksomhed på både tidsskriftet og de idiomatiske vendinger.

0   12

Vejarbejde på nettet

Ekstra Bladet lukker det kommentatorspor op 'nationen', som har været leveringsdygtigt i nogle af de mest grænseoverskridende og hadefulde beskeder med anonym afsender. Endelig - og må andre følge eksemplet!

0   17

Vanvidskørsel på nettet

Hadet skyldes ikke coronaen, men bliver givetvis forstærket af den. En farligere virus synes dog nok så slem, her i en dansk mutation. Hvad gør vi?

0   10

Hvor forandret?

Så genåbner skolerne. En norsk ungdomsbog får mig til at overveje, hvad vi lærere også skal være opmærksomme på, når alle mødes efter den lange adskillelse.

1   72

I anledning af Louis Jensens død

Et firkantet mindevers over en af vores største forfattere, som døde i går under en cykeltur i Marselisborgskoven, hvor han med venner ville fejre forårets komme med kaffe og kransekage.

0   14

Folkeskole, fordi skolen er for alle

En opfordring til at høre en podcast om Grundtvig og folkeskolen fulgte jeg, og det har jeg ikke fortrudt. Tværtom; den tid var givet godt ud.

0   10

Rødder og vinger. 3. Land og vand

Indblik og udsyn er omdrejningspunkter i god undervisning. De kan anskues ud fra vores livsgrundlag på en klode af land og vand.

2   36

Ingeborg

En ny podcast om Ingeborg Stuckenberg giver et knivskarpt billede af, hvorfor den litterære kanon er mandsdomineret, og samtidigt kan den pege på, hvordan vi får undervisningen i en bedre kønspolitisk balance.

0   14

Rødder og vinger. 2. Krænkelse og kontekst

Det at se vores historie i nyt lys, må ikke blive ensbetydende med, at vi søger at fordømme fortiden ud fra nutidens præmisser. Det vil gøre os dummere.

0   12

Har vi tid til at læse?

I det årlige DM i FAGENE har dommerne her til middag fundet vinderne. Og årets danskopgaver og -besvarelser giver mig anledning til et par refleksioner.

5   46

Jørn Lund har vi meget at takke for

I dag fylder Jørn Lund 75 år, og i hovedparten af dem har han i den grad søgt at tilføre danskundervisningen faglig kvalitet og gedigent værdiperspektiv. Så tak og tillykke!