Jens Raahauge

Profilbillede af Jens Raahauge

1   19

mater+mater=to mater

Grundtvigsk Forum har netop fundet vinderen af den konkurrence om en oplæsningshistorie for de 3-6 årige, hvori der indgår en LGBT-person. I den anledning var jeg sammen med Kim Fupz og Marianne Eskebæk indbudt til at komme med et oplæg om litteratur for børn. Her er nogle af mine tanker:

1   46

Der går min kontaktlærer

Sprog skaber virkelighed, siger man. Derfor er det interessant at se på den glidende institutionalisering eller afsjæling, der har fundet sted i skolen.

0   18

Er der mange steder gået fedtlever i lærerarbejdet?

Er det klynk, fejlanalyse eller lærerplageri, når mange undervisere føler deres metodefrihed stadigt mere begrænset? Kan lærerprofessionsvilkår nogle steder sammenlignes med gåsens i foie gras-andegården?

0   5

Det var nye tider....

"Det var nye tider, og så gjaldt de gamle regler ikke;" lyder det i en grumt u-eventyr af Morten Dürr. Men skal de nye regler absolut være værre end de hidtidige?

1   17

Agurkesalat

Tænk at en ny regering har kunnet få sprogbrug ophøjet til en af de smagfulde skiver i agurketidens mediesalat. Nu gælder det så om at finde en passende ret til salaten.

2   28

Til minde om Ute Johanna Schmidt

For fem år siden - ved skolens 200 års jubilæum - skrev Ute Schmidt et vinderessay om at være lærer. I dag blev hun bisat. Men jeg håber at hendes egne ord kan inspirere til lærerlivsmod. Æret være mindet om Ute!

0   5

Det skal måske heller ikke altid hænge sammen

Reaktioner fra det afholdte valg kan få mig til at kigge en ekstra gang på ytringsfrihedens friheder.

6   4

Det hænger ikke sammen

Religionslæreren nr. 3/2019 har taget på sig at belyse kravet til skolen om afradikalisering. Det er blevet et tankevækkende nummer.

1   6

Valgkamp - gratis guf til danskundervisningen

Måske kan vi plukke en buket sproglige fænomener i valgkampen - som et lille plaster på det flerårige besparelses- og omfordelingssår? Her er et par indfald.

1   11

Tanketræet. 3a.

Nogle børn kaldes udsatte, andre føler sig indsatte. Hvad er det for menneskelige værdier, der er i spil, når vi taler om henholdsvis mangfoldighed og inklusion? Og hvad kan de være dygtige til at bære?

0   11

Tanketræet. 3.

Hvad er virkelighed, og hvad er drøm? Det kan man tale om, når man sidder under et enormt cedertræ med en god ven. Og ord og tanker vender tilbage i mødet med en fortid, der ligger til grund for lige nu; jeg har været til 40 års jubilæum med tidligere elever.

0   7

Tanketræet. 2.

Madens Folkemøde i Maribo (som også kan opleves i morgen, d. 11. maj) hænger på en sær måde sammen med min vens og mine samtaler under Lissabons enorme cedertræ: Det handler om dannelse!

0   9

Tanketræet. 1

Under en enorm cedertrækrone har jeg fundet ro til at tænke og til at tale med en god ven - og sådan en chance burde alle have. Skab et skolerum for samtalen og eftertanken.

0   5

Gå op imod spin og svineri

For Aristoteles var troværdighed en af de vigtigste dyder; den troværdighed, der udspringer af ordentlighed, moral - areté. Her kunne vi starte i skolen, når vi hylder ytrinsgfriheden.

7   14

Mangfoldighedsledelse

Ledelse, fodboldliv og integration kan mikses til en ret, det nok er værd at sætte tankerne i.

1   9

Samtalens stadigt smallere sti.

Forfatteren Janne Teller kæmper for at gøre dialogen til det sted, hvor vi mødes og løser problemer. I disse dage, hvor en (st)ram kurs fascinerer nogle unge og ægger andre, er hun måske vigtigere end nogensinde.

5   17

For lidt nordisk sprog i skolen!

I DRs fejring af Foreningen Nordens 100 årsdag indgik et interview med HM dronning Margrethe, som beklagede den udbredte brug af engelsk til kommunikation mellem nordiske unge. Og det gav klapsalver fra salen. Men....

2   14

Friheden til at lede. 2.

Tak til Metroen for at have opsat symboler, der kan få de uskyldige små til at føle, at de styrer. Det må sætte tanker i gang omkring offentlig ledelse.

0   18

Herre se i nåde ned til de "mere professionelle"

Gustav Wied formulerede den guddommelige sætning: Herre se i nåde ned til den hele redelighed. Og nu har en af den hele redeligheds-forskerne tygget reformens følgeforskning igennem og vælger at konkludere, at lærerne arbejder mere professionelt. Men hvad betyder professionelt?

0   10

Lidt mundgodt

Det kan være besværligt med, men det er kikset uden: oplæsning styrker fællesskab, ordforråd og fordybelse. Men det er vigtigt at finde en måde at komme i gang på, der får lysten til at stige.