Jens Raahauge

Profilbillede af Jens Raahauge

0   15

Man bliver vred?

I den 6. Sophia-pejling af dannelse har jeg fanget professor Per Øhrgaard ind til en samtale om dannelse, hvor vi kommer vidt omkring - og til sidst overrumples af ham, der har fat i redigeringsteknikken.

1   23

Jeg er blevet medlem af Faglige Seniorer

Forleden fik jeg brev fra min gode fagforening: Vi har "tegnet et kollektivt medlemskab af Faglige Seniorer for foreningens medlemmer af fraktion 4" og altså også for mig. Tak for det! Men så er der lige noget mere!!!

1   13

Grundtvig forduftet?

I den femte Sophia-pejling af dannelse søger en samtale med Grundtvig-forsker Thorstein Balle at se nærmere på Grundtvigs indflydelse på Folkeskolen - før og nu.

0   13

Er du også stødt på en vindueskigger

Jeg har sat mig til tastaturet for at skrive en blog om, at det er irriterende med de mange, der ikke mener... De mener vel for pokker noget, der ikke.. Men så bliver jeg opmærksom på en, der glor ind på mig; en vindueskigger.

0   15

Hvem designer og styrer vores uddannelsessystem?

Nu ligger samtale nr. 4 på www.den2radio.dk, hvori Steen Nepper Larsen har indbudt professor MSO John Benedicto Krejsler, der for nylig fik udgivet bogen Skolen & den transnationale vending. Det er stærke sager!

0   10

Børn, bibliotekarer og bøger

Børns læselyst skal stimuleres. Men er det ét fedt, hvad de får stukket i øjnene, når de kommer på biblioteket?

8   28

Digitalibanere

Det står mig mere og mere klart, at den måde, vi har trumfet en digitalisering af skolen (og samfundet) igennem på, ligner et overgreb på det basalt menneskelige.

0   12

"Vi skal have det godt, mens vi er her"

Sophias Steen Nepper Larsen har i denne tredje dannelsespejling inviteret arkitekt, lærer og cand.pæd. Eva Gjessing til en samtale om glæden ved at have flere uddannelser.

0   10

Dorte Karrebæk modtager Holberg-medaljen

Fredag sidst på eftermiddagen, mens folk flokkedes på de københavnske gader og stræder, samledes en lille skare i Admiral Gjeddes Gaard for at overvære årets uddeling af Holberg-medaljen. Til Dorte Karrebæk!!

0   14

Læreruddannelse og virkelighed. En Sophia-samtale

En samtale, der fandt sted, før anbefalingerne til ny læreruddannelse blev fremlagt, viser sig at tage det op, som ikke kan rummes i pinde til politikerne.

4   24

Sophia på banen

I dag genstarter Sophia sine bestræbelser på at få den almene dannelse på dagsordenen ved at udsende en stribe samtaler, der skal pejle, hvad den almene dannelse er, og ved at åbne en ny hjemmeside.

0   19

Kun barbarer hugger hænderne af folk?

Den tyske historiker Jochen Hörisch argumenterer for, at vi bevæger os ind i en tid, hvor hånden mister betydning. Det er en refleksion værd, om den ensidige digitalisering er en sofistikeret form for afhugning af hånden.

0   9

Dyk ned i skatkisten og skriv løs. 4

Mange har helt særlige og personlige glæder og skuffelser, når de skal have bogstaver på papir. Men måske kan det uventede og skæve inspirere til en interesse for alfabetet.

0   11

Hvad bliver det næste?

I morgen skal vi sætte kryds. Valgkamp betyder fikse ideer, også om skolen. Så hvad kan vi komme til at bruge kræfter på i den kommende tid? Her blot et eksempel: nye skoledistrikter.

0   5

Dyk ned i skatkisten - og skriv løs. 3

Mange har helt særlige og personlige aversioner mod at skrive i hånden, og måske dækker de over en historie, der er værd at bearbejde.

0   11

Dyk ned i skatkisten og skriv løs. 2

Alle har adgang til helt særlige og personlige kilder, som måske gemmer på en historie, der er værd at fortælle.

0   9

Dyk ned i skatkisten og skriv løs. 1

Alle har adgang til helt særlige kilder, som måske gemmer på en historie, der er værd at fortælle.

2   11

"men jeg bliver hele tiden forstyrret"

Ved en eftercoronafest kom jeg til at sidde over for en pige fra 8. klasse, som mente, at hun nok lærte noget i skolen, men hele tiden blev forstyrret.

1   34

"Nej da, jeg er ordblind!"

Et møde med en ung ordblind mand blev så overvældende, at det fik mig til at gruble over, om vi nu også er på rette spor, når vi som regel byder eleverne op til standarddansk.

0   11

At slippe en halv vind

Formanden for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion har bedt om at blive taget med på råd, hvis den litterære kanon skal revideres. Og undervisningsministeren svarer med en halv vind.