Jens Raahauge

Profilbillede af Jens Raahauge

2   6

Et spørgsmål om spørgsmål

Atter en fin illustrator bidrager i seneste nummer af Folkeskolen til, at man bedre begriber begreberne. Louise Thrane Jensen forærer etikdebatten en håndfuld spørgsmålstegn.

0   11

Wauw for en forside på Folkeskolen!

Skønt at finde Folkeskolen med sådan en forside i ugens post efter vinterferien. Den satte tanker i sving - også om en anden aktuel sag af illustrator Solveig Agerbak: Jomfruhindedebatten.

0   17

Har vi et børnelitteraturinstitut? JA!

Det spørgsmål har jeg fået stillet her på det seneste af personer, der vil gerne vil promovere dansk børnelitteratur. Og når man sammenligner med Norge og Sverige forekommer området ikke forkælet her til lands.

0   13

Hvem kunne og burde have handlet anderledes?

Sidstedagen på Nordisk Barnebokkonferanse stod på mange måder i pejlingernes og børnelitteraturgrænsernes tegn. Men så blev det hele så konkret gennem et samarbejde mellem forlaget Jensen & Dalgaard og Det danske Hus i Ramallah.

0   12

For mye trendhopping

En samtale ved Nordisk Barnebokkonferanse om udviklingen i de skandinaviske landes børnebiblioteker bød på interessante overvejelser omkring stimuleringen af børns læselyst.

0   14

Brune og blå øjne

I en samtale om Os og de andre havde moderator Søren Fanø valgt at bruge øjenfarven som indgang. Og det fik os tilhørere til at spærre ørerne op og se nye muligheder.

0   17

På trods af det, der forventes

På Barnebokkonferansen i Stavanger har morgenen budt på en værdig norsk kulturminister og en betagende svensk bog, som er udkommet på dansk.

1   17

Hvad skal vi med børn?

Ved Den nordiske Barnebokkonferansen i Stavanger får man et væld af inspirationer, men fra førstedagen er det lektor Martin Hellström fra Linnéuniversitetet, der har sat mest sving i mine tanker om, hvorvidt vi dybest set er ligeglade med, hvad børn mener.

2   16

ILLUMineret døv vinkel

Det er nødvendigt at insistere på, at undervisningskunst efter læringsmål er en absurditet, fordi man her søger at placere to niveauer i samme højde.

4   11

ILLUMineret blind vinkel

I den fine bestræbelse på at gå fra læringsstyring til undervisningskunst ignorerer Thomas Illum Hansen et fundamentalt problem.

1   16

Nyhed for og bredere bag - kompetencerne har dog samme smag

Afisningen af kompetencebegrebet giver måske læreren lidt større råderum, men ændrer intet ved instrumentaliseringen af skolen. Måske vil "revisionen" bare forlænge ulykkerne.

0   12

Nørder, balloner og en enkelt gonggong

Danske Skoleelevers stort anlagte "DM i fagene" er blevet afviklet i DOKK1 i Aarhus under dyb koncentration og i festlige rammer. Og hvad kan vi så lære af det?

0   18

Elever ordnet eftertrykkeligt og efter tal

Så er karakterskalaen atter på dagsordenen. Og så er der atter noget at tale om, som måske ikke har med meningen med skolen at gøre.

9   38

Ordmord, tak!

Dagbladet Information bringer læsernes dom over hvilke ord og vendinger, der bør lide en stille død. Det kan være oplæg til sjov undervisning i en tid, hvor ordene undervisning, dansk sprog, skønlitteratur og dannelse er ved at lide kvælningsdøden i fagmålene for faget dansk.

0   13

Breaking news og mediemos

Sådan et nytår med væsentligt indhold og forunderlige medier må da influere på de fælles mål, hvis eleverne skal have en fremtid som kommunikationsudøvere.

0   19

Et lille uhøjtideligt analogt pip

Det kommer sære historier om digitale pudsigheder i disse dage, og det får mig til at tænke på, om ihærdigheden omkring digitalisering af skolen nu også sker velovervejet.

1   37

Arrogancens fordummende effekt

Jeg fornemmer en stigende tendens til, at nogle forskere og folk, der har fået magtstjerner på, søger at underminere lærerens bidrag til den generelle udformning af rammerne for god skole. Og det gør alle dummere - ikke mindst de arrogante.

0   41

Erik Schmidt - et dannet menneske

Retssagerne omkring Erik Schmidt og Odense Kommunes kontrovers faldt i sidste ende ud i en velargumenteret og logisk dom, men har også givet mig anledning til nogle overvejelser, som jeg fremførte ved fejringen.

0   11

Mangfoldighed, integration, inklusion

Det er utroligt som begreberne virker på, hvad vi har greb om. En tanke efter Børnenes Dag i UNICEF Danmark om børnerettigheder og verdensmål.

0   29

Virkeligheden putter sig i nuancen

Man siger, at sprog skaber virkelighed. Men mange følgevirkninger af skolereformen synes at pege på, at sprog også kan skabe uvirkelighed. Hele tiden må vi minde hinanden om, at virkeligheden findes i nuancen.