Jens Raahauge

Profilbillede af Jens Raahauge

0   6

Influencer

Trods min mærkat med INGEN REKLAMER, TAK! dumpede et A4-ark fra en boligsælger ind gennem brevsprækken. Og det var faktisk interessant og fik mig til at tænke på retningslinjer for influencere.

0   7

Ål og dannelse. 3

Hvis Sargassohavet med de flydende afgrænsninger kan tjene som metafor for dannelsen tilstedeværelse i undervisningen, hvad kan ålen så berige mataforen med?

2   8

Ål og dannelse. 2

En metafor kan have den forunderlige effekt, at man bliver grebet og må tænke i omveje.

0   5

IT - Ingen Tæft

Folkeskolen er analog, konstaterer Niels Christian Sauer. Og her er en iagttagelse, der kan bidrage til at understrege hans pointe: IT betyder også Ingen Tæft.

4   10

Ål og dannelse. 1.

Kender du det, at noget fornemmes ganske enkelt, men en forklaring har det med at blive svævende og vævende? Lige indtil man finder en metafor!

0   19

Lad gå videre. Lad gå videre.

Forfatterne bag gratisbørnebøger forlænger deres tilbud om fri adgang til en række af deres e-bøger, så det løber skoleåret ud. Lad gå videre!

1   10

Enkelt og autentisk

Tag en enkel opskrift eller instruktion. Tilsæt gerne en knivspids dansk. Og du kan give indskolingsbørnene smag for at sanse og samle.

1   11

Tårernes, Tågernes og tåbernes ø.

En forbyttet konsonant kan få sendt tankerne ud på de særeste udflugter på en allé af udsprungne spørgsmålstegn.

0   10

Fede spand

Den fælles morgensang er en oplagt mark for ordarkæologi. Så det er nu om at finde sprogspaden frem.

0   11

Støvets år

Undervisningsministeren bøjer sig i støvet for lærernes indsats. Men hvad er det med det støv. Har det lagt sig - og oven på hvad? Et af corona-rådene lyder på ordentlig rengøring!

1   8

Det er nordisk; det er for børn og unge

I dag på H.C. Andersens fødselsdag offentliggjorde Nordisk Råd de 14 nominerede til børne- og ungdomslitteraturprisen 2020.

2   20

Ole Dalgaard alias Oscar K fylder 70.

Ole Dalgaard er en intellektuel kulturbidrager, der mener, at også børn og unge har krav på adgang til det ypperste.

0   6

Je suis Palle. Bilag 2

Der er dukket et par mail op, hvori jeg bliver bedt om at være lidt mere konkret omkring arbejde med Palle alene i verden. Så her er et bilag opslag 16 - om at overtræde loven.

0   5

Je suis Palle. Bilag 1

Der er dukket et par mail op, hvori jeg bliver bedt om at være lidt mere konkret omkring arbejde med Palle alene i verden. Så her er et bilag om første opslag.

0   20

Je suis Palle

Livskloge Jens Sigsgaard begik i 1942 den børnebog, der trumfer alverdens pædagogiske rapporter, og som nu er mere relevant end nogensinde: Palle alene i verden.

1   10

Klassens time #12. Kan vi gentænke rammerne?

De sidste podcast i UNICEF-rettighedsskolernes serie Klassens time fokuserer på det fysiske undervisningsmiljø. Noget koster kassen, andet koster opmærksomhed.

0   7

Der kommer en dag....

Der kommer en dag efter pandemien og alle tiltagene imod den. Og det er måske først her, det bliver rigtig farligt.

0   8

Hvis du var en ludobrik....

Når man går uvant omkring i vante omgivelser, kan det lægge op til at slipper fantasien løs. At se det kendte i nyt lys er en farbar vej til kreativitet i tanke og handling.

1   10

Løsgående børn

Der findes ungdomslitteratur, som vi for få dage siden læste som fremtidsscenenarier. Men nu er skolens elever sendt hjem for at dæmme op for en virussmitte. Måske kan nogle af romanerne løse op for håbet. Her er et par forslag til læsning.

0   5

Klassens time #11. En relation der skaber tryghed

Temaet for UNICEF-podkasten sætter denne gang lys på Læreren som samtalepartner. Og for dem, der ikke ved det endnu: Den nærværende lærer er kilden til trivsel!