Jens Raahauge

Profilbillede af Jens Raahauge

0   3

Til lykke til Lilian Brøgger med de 70 år i dag.

En af Danmarks største illustratorer fylder rundt i dag. Til lykke til Lilian Brøgger med fødselsdagen. Til lykke til os, at hun findes.

3   4

Klassens time #4. Færdselsregler på den digitale legeplads

Den fjerde UNICEF-podcast, Klassens time, ligger nu klar og venter på ører, der vil blive lidt klogere på børns og unges liv på sociale medier.

0   56

Reformskadet minister?

Det generer mig, at flere i indlæg omtaler vores minister med treordsforkortelsen PRT! Men måske er der en mening med det?

0   4

Klassens time #3. Buksevand på nettet

I UNICEF-podcast nr. 3 beskæftiger to elever fra rettighedsskoler og eksperten Helle Rabøl sig med det tilsyneladende evigt aktuelle fænomen mobning - og det er ganske komplekst!

0   4

Klassens time #2. Om karakterer, likes og makeup

Elever fra UNICEF Danmarks rettighedsskoler laver sammen med en ekspert podcast om emner, der fylder i elevernes hverdag. I den anden podcast handler det om perfekthedskulturen.

0   4

DM i fagene - til inspiration

Igen i år har Danske Skoleelever indtaget DOKK1 i Aarhus for at afvikle DM i fagene. Og igen i år var der inspiration at hente

0   7

Klassens time #1. Ensomhed og sociale medier

UNICEF har lagt den første af 12 podcast ud. Et par elever og en ekspert behandler et tema, der er aktuelt for skolens arbejde med elevers trivsel. Første tema handler om sociale medier og ensomhed.

0   17

Turnaround-reform

Evalueringen af reformen tegner et billede af en mislykket turnaround-manøvre. Men i bedste turnaround-stil insisterer beslutningstagerne i at holde fast.

0   7

Litteratur og virkelighed

Vi læser for at få ro, for at blive underholdt eller for at blive klogere på os selv og verden. Derfor er det så interessant, hvad vi vælger at læse - det, der ligner os eller det, der giver os adgang til det fremmede.

0   6

På det yderste

Hvorfor dog bruge tid i dansktimerne på at læse ældre tekster, også nogle, der ikke er kanonpligtige?

0   8

1920. Er historien virksom?

Fejringen af Genforeningen viser med al tydelighed, at vi ønsker at ære historien, men kan og vil vi også lære af den?

0   5

Samvirke

Samvirke har en altmodisch klang, men en fremtidspåtrængende betydning. En artikel i januarnummeret af coops tidsskrift Samvirke har inspireret til nogle overvejelser om de ord, vi bruger og møder.

0   11

Pragmatisk dannelse i 20'erne

Hvad vil det nye årti bringe til folkeskolen? Vil det lykkes at skabe eller genopdage en pragmatisk dannelse? Eller vil den langsomme hensygnen fortsætte?

0   14

Pensionister i alle fag, bak op om jeres faglige forening

De faglige foreninger har brug for alle os, der lagt fremtiden bag os, men ikke hvis vi har holdningen: Det har vi prøvet. Nej, hvis vi bruger vores erfaringer til at stille de gode spørgsmål.

0   4

Traditioner, traditioner, traditioner

Alle kulturer rummer træk, der er gået i arv fra tidligere generationer. Men hvad holder, og hvad må fornyes?

0   6

"Vi må leve med, at verden ikke går op"

Overskriftens ord stammer fra Søren Ulrik Thomsens overvejelser ved Det Danske Akademis årsfest omkring vores redigering af fortidens udtryk, så de passer til vores normer. Her tørner krænkelse og dannelse sammen.

3   9

Det begyndte med børn - og nu er ringen sluttet

Forfatter Nils Hartmann har med sin bog nr. 170, Børnene i Danmarkshistorien, afrundet et imponerende arbejde med formidling af vores historie - som oftest set i børneperspektiv.

0   7

Det danske Akademi: Silas til Jesper Wung-Sung

Ved akademiets årsfest uddeltes årets priser, blandt andet Silas-prisen til Jesper Wung-Sung. Overrækkelsen berigede den højtidelige begivenhed med livgivende morskab.

0   5

Blandede nordiske bolsjer

En antologi om forskning og formidling af nordisk børnelitteratur ligger nu frit tilgængelig på nettet. Og der er velsmagende bolsjer imellem.

4   50

Det går ned ad bakke

Danske børn læser dårligere, lød breaking news i går. Hvad er det lige, der sker?