Niels Chr. Sauer

Profilbillede af Niels Chr. Sauer

Skribent, folkeskolelærer emeritus

F. 1950, fra 1.1.2016 selvstændig skribent og debattør, indvalgt i DLF's hovedstyrelse 2000-04 og 2008-16, lærer i 40 år, de 28 som klasselærer i indskoling/mellemtrin og altid med masser af klasser i kristendomskundskab og historie.

11   132

Søndervangskolen er toppen af et isbjerg

Det sidste, folkeskolen har brug for nu, er, at affæren på Søndervangsskolen bliver gjort til en enestående begivenhed med tilhørende udpegning af syndebukke. Det er tid til selvransagelse på direktionsgangen.

19   208

Det skulle nødigt hedde sig, at socialdemokraterne er blevet klogere

Alle vil have socialdemokraterne til at kravle ned fra træet, men de kan ikke overvinde sig til at gøre det i fuld offentlighed. Alle skal se den anden vej, mens det sker.

3   143

Bjarne alene i verden

Corydon har ikke forstået, at man ikke kan 'implementere' begejstring og engagement. Men man kan – for nu at sige det helt enkelt - tage fejl. Også selv om man hedder Bjarne Corydon.

2   102

Så bliver det ikke pinligere

Socialdemokraternes promenade uden tøj på ned ad byens gader fortsætter uanfægtet

3   86

De lavthængende frugter

Mens skolens beslutningstagere leger i livstræets grene oppe i toppen af Maslows behovspyramide, ligger skolens elever og roder rundt nede i pyramidens bund, hvor det handler om at få ilt og føde og toiletadgang.

6   58

Pengene til at genoprette folkeskolen er der ikke

De er brugt på at opretholde en afsindig kostbar, grotesk mængde af undervisningstid, som ikke blot ikke gør noget som helst godt, men forpester tilværelsen for mere end en halv million mennesker.

3   96

Flip-flop artisten Pernille

Pernille Rosenkrantz-Theils udtalelser i Folketinget d.4.6. om de lange skoledage er bevisligt usande, og de sætter endnu engang skolefolkets tålmodighed på en hård prøve. Hvor mange gange kan en politiker flip-floppe og lande på benene, dvs. bevare sin troværdighed?

16   68

Dæmningsbrud i skolepolitikken

Resultatet er en fuldstændig og dramatisk ændring af situationen. Fra nu af er det ikke længere regering og folketing, men, må man frygte, de lokale skoleledelser, der står på bremsen og hindrer de nødvendige ændringer i skolen.

9   85

Vi har glemt, hvad en skole er

Lærerarbejdet har mistet sin tiltrækningskraft, fordi det herskende skolesyn er sygt. Selv professionshøjskolerne har rod i begreberne.

7   88

Intimiderende skoleledere til tjenstlig samtale nu!

Skoleledernes formand Claus Hjortdal afslører en syg ledelseskultur i folkeskolen.

4   5

Har DLF medlemmerne med sig i kampen mod de nationale test?

En debat om DLF's forhold til medlemmerne har givet anledning til til en diskussion om, hvorvidt DLF reflekterer medlemmernes holdning i denne sag. Det mener Rasmus Ulsø Kær ikke jf nedenstående indlæg, som jeg har copypastet herunder for at undgå, at den oprindelige debat kører af sporet.

8   74

Folkeskolen reduceret til trædesten

Vi kommer til at hæve blikket, når vi skal placere ansvaret for den absurde situation, der efterhånden har udviklet sig: Det er selve statsministeriet, der sætter hælene i for de nødvendige forandringer.

2   75

Skolereformen er implementeret, og den er en dundrende succes

'Dansk Erhverv' mener ikke, at det giver mening at rulle folkeskolereformen tilbage, for reformen er ikke reelt implementeret endnu. Det er en vildfarelse, der bunder i, at de ikke er klar over, hvad reformen handler om.

66   154

Er folkeskolens debatforum et ekkokammer?

Ekkokammersnakken er ren selvbekræftelse, og den ligner mest af alt en rigtigt dårlig undskyldning for at svigte den demokratiske samtale,

13   123

Pernille Rosenkrantz-Theil er Mette Frederiksens holdkæftbolsje til lærerne

Pernille Rosenkrantz-Theil har i dag regeringsrekorden i at sparke presserende problemer til hjørne, og her mere end halvandet år efter den åh-så handlekraftige Pernilles indtog på Frederiksholms Kanal har hun endnu ikke præsteret en eneste scoring af større betydning.

8   142

Undervisningsministeriet dokumenterer discountskolen

Hvilken triumf - for det danske finansministerium/ Bjarne Corydon, der altså fik sendt det danske skolesystem helt ud af den liga, vi altid har befundet os i. Helt ned på syd- og østeuropæisk niveau.

10   63

De lange skoledage er og bliver lærernes største problem.

DLF-toppen må forholde sig til, at lærerne har en berettiget forventning om, at kritikken af den lange skoledag skal fylde i foreningens kommunikation som Karthagos ødelæggelse i det romerske senat. Det tog som bekendt sin tid, men tilsidst blev Karthago jævnet med jorden.

18   131

Den sorte skole version 2.0

Børnene kommer ikke længere i skole for at opleve noget sammen med andre, men for at præstere og avancere i deres individuelle karriereforløb.

3   92

Uhørt arrogance

Det største problem i læreres og elevers hverdag mødes med ligegladhed

6   170

Pernilles absurde argumenter

Pinlig forestilling i Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg