Mikkel Offenberg

Profilbillede af Mikkel Offenberg

Digital vejleder

Den Digitale Skole (dendigitaleskole.com)

Cand.pæd.it og uddannet skolelærer. Underviser og indehaver af Den Digitale Skole

6   15

Er vi ved at genopfinde 1950’ernes “røv-til-sæde” skole med nye undervisningsteknologier?

Hvad er nye teknologiers rolle i den gode undervisning og hvordan kommer vi udover, at skolen bliver genopfundet med nye og dyrere løsninger til samme grundlæggende måde at lave undervisning på. Dette blogindlæg undersøger professor William Rankins syn på, hvornår vi bør lægge computeren væk og finde papir og blyant frem istedet.

0   5

Lærere: Gode mobilvaner er også skolens opgave, selvom telefonen volder problemer

Vi har hørt mange eksperter udtale sig om mobilforbud i skolen: Læger, forskere og professorer indenfor en række områder. Men hvad har vi hørt fra lærerne, som hver dag står i klasselokalerne og løser de problemer og udnytter de muligheder, mobiltelefonerne bringer med sig?

3   12

Skal læringsplatformene ud sammen med den stramme målstyring?

Er det på tide, at flere skoler tager et opgør med læringsplatformene, nu der blæser mildere vinde omkring læringsmålstyring?

0   2

Digital mobning og hvad vi kan gøre ved det som skole

Skolen skal ikke tage opdragelsesopgaven fra forældrene. Alligevel bør skolen spille en mere afgørende rolle i arbejdet med mobningens nye ansigt, digital mobning.

14   19

Skal man forbyde mobiltelefoner i skolen?

Flere skoler vælger et totalforbud mod mobiltelefoner i skoletiden, men er det en god ide og er forbud en reel løsning?

0   585

Workshop til lærere om teknologiforståelse

Dette forløb er resultatet af 6 måneders udvikling af et forløb, som kan styrke lærere i grundskolens teknologiforståelse. Det baserer sig på grundige studier af lærernes grundlæggende forhold til ny teknologi og sigter mod, at teknologi anskues i forlængelse af lærernes praksis.

17   315

Ny teknologi revolutionerer lærerprofessionen

Dette blogindlæg er mit andet indlæg om læreres teknologiforståelse. Det første indlæg kan læses her på sitet også. I mit andet blogindlæg har jeg fokus på underviseres møde med ny teknologi. Jeg stiller (dig) spørgsmålet: hvordan griber lærere mødet med ny teknologi an, og hvad er i den forbindelse afgørende for, om man lykkedes med at implementere ny teknologi hos lærere i grundskolen.

3   258

Jagten på teknologiforståelse

Hvad er teknologiforståelse, og hvordan kan vi arbejde med at understøtte lærenes kompetencer i mødet med ny teknologi.