Cand.pæd.it og skolelærer
Den Digitale Skole (dendigitaleskole.com)
Cand.pæd.it og uddannet skolelærer. Underviser og indehaver af Den Digitale Skole
Elever, lærere og forældre går nogle uger imøde, hvor undervisningen er flyttet ud af klasseværelset og hjem i stuerne. Her kan digitale ressourcer være til stor hjælp, både i planlægningen, gennemførelsen og i den daglige støtte i hjemmet. Der findes masser og tips og inspiration derude, men jeg har alligevel valgt at samle noget af det her - også mindet på forældrene kan være med.
For tre år siden lavede jeg et casestudie af intrasystemers rolle som teknologi i skolen. Her talte jeg med forældre, ledere og lærere om deres syn på intrasystemer, og de muligheder og udfordringer systemerne bragte med sig.
Hvad er nye teknologiers rolle i den gode undervisning og hvordan kommer vi udover, at skolen bliver genopfundet med nye og dyrere løsninger til samme grundlæggende måde at lave undervisning på. Dette blogindlæg undersøger professor William Rankins syn på, hvornår vi bør lægge computeren væk og finde papir og blyant frem istedet.
Vi har hørt mange eksperter udtale sig om mobilforbud i skolen: Læger, forskere og professorer indenfor en række områder. Men hvad har vi hørt fra lærerne, som hver dag står i klasselokalerne og løser de problemer og udnytter de muligheder, mobiltelefonerne bringer med sig?
Er det på tide, at flere skoler tager et opgør med læringsplatformene, nu der blæser mildere vinde omkring læringsmålstyring?
Skolen skal ikke tage opdragelsesopgaven fra forældrene. Alligevel bør skolen spille en mere afgørende rolle i arbejdet med mobningens nye ansigt, digital mobning.
Flere skoler vælger et totalforbud mod mobiltelefoner i skoletiden, men er det en god ide og er forbud en reel løsning?
Dette forløb er resultatet af 6 måneders udvikling af et forløb, som kan styrke lærere i grundskolens teknologiforståelse. Det baserer sig på grundige studier af lærernes grundlæggende forhold til ny teknologi og sigter mod, at teknologi anskues i forlængelse af lærernes praksis.
Dette blogindlæg er mit andet indlæg om læreres teknologiforståelse. Det første indlæg kan læses her på sitet også. I mit andet blogindlæg har jeg fokus på underviseres møde med ny teknologi. Jeg stiller (dig) spørgsmålet: hvordan griber lærere mødet med ny teknologi an, og hvad er i den forbindelse afgørende for, om man lykkedes med at implementere ny teknologi hos lærere i grundskolen.
Hvad er teknologiforståelse, og hvordan kan vi arbejde med at understøtte lærenes kompetencer i mødet med ny teknologi.