Maria Roneklindt

Profilbillede af Maria Roneklindt

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Fløng Skole og www.folkeskolen.dk

Jeg er én af de lærere, der efter 10 år stadig elsker at undervise og være sammen med de unge mennesker. Jeg tror på, at man gennem gode og sunde relationer til eleverne, en tydelig klasseledelse samt en god portion humor og selvironi brænder allermest igennem som lærer. Jeg har været så heldig at få lov til at være faglig rådgiver på Folkeskolens faglige netværk i engelsk og vil over det næste halvandet års tid blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i engelskfaget – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: roneklindt@gmail.com

6   13

Dette kan politikerne ikke tage fra mig

Mål for nærmest alt, vi foretager os med eleverne. Digitale læringsplatforme, der begrænser vores metodefrihed. Krav om at laver planer for og vurderinger af snart sagt alt, vi kommer i berøring med. Det er vores hverdag som lærere, og det kan uden tvivl være en dræber. Den sang har snart kørt på repeat i flere år. Og selvom jeg synger med på den ind i mellem, så prøver jeg også at huske mig selv på, hvorfor jeg stadig er lærer.

0   10

Nej, du lærer ikke engelsk ved et trylleslag

Jeg er ikke altså ikke tryllekunstner. Jeg er ked af at sige det, men i virkeligheden er jeg bare en helt almindelig lærer, og det måtte jeg i sidste uge forklare en elev, da hun og jeg havde en snak om hendes faglige udfordringer i engelsk.

3   5

Janteloven er forældet, men...

Vi har mange elever i den danske folkeskole, der ikke tror nok på sig selv, og de har altid fyldt meget i mit lærerhjerte og -bevidsthed. Men i den forgangne uge mødte jeg en helt anden type elev, som vi – heldigvis – også har nogle stykker af, og det inspirerede mig til ugens indlæg.

1   6

Om at bryde fordomme

Vi har alle fordomme om andre erhverv, og det kan vi ligeså godt indrømme. Fordomme er naturligvis generaliserende og ofte et udtryk for manglende indsigt og forståelse. Og jeg er træt af det. Men hvis jeg ønsker synet på lærerfaget ændret, har jeg også selv et ansvar.

25   13

Digitale læringsplatforme – er du også på vagt?

Årsplaner og digitale læringsplatforme er et lidt kontroversielt emne blandt lærere, fornemmer jeg. Jeg er selv stor fan af digitale årsplaner, men føler mig faktisk lidt ensom i netop dén følelse. For det er som om, at der blandt lærere er en uskreven regel om være på vagt over for noget, der enten er nyt, anderledes og/eller tidskrævende.

2   18

Når min faglighed halter

Hvordan skal vi som lærere give eleverne nogle kompetencer, vi ikke engang selv har? Et stadig større krav om en digital folkeskole kræver (efter)uddannelse af lærere og mere tid til forberedelse, men på mange folkeskoler er vi lærere mødt ind til både flere besparelser og endnu mindre tid til forberedelse.

0   4

Jeg holder af hverdagen

Så sluttede den. Ferien altså. Det sker hver gang. Og med ét er hverdagen over os igen. Men ligesom Onkel Danny holder jeg faktisk af hverdagen, - dog ved jeg ikke helt, om jeg er klar til den allerede. Er I?

0   3

In what way are you going to use English this summer?

Endelig blev det sommerferie for vores elever, men hvem siger egentligt, at det behøver at betyde en pause fra engelsk? Læs mit sidste indlæg før ferien og find ud af ud, hvordan jeg fik overbevist i hvert fald et par af mine elever om, at engelsktræning og afslapning sagtens kan gå hånd i hånd.

0   24

Det er jo bare et tal

Som voksne fagpersoner bryster vi lærere os af at vide mere om, hvad der betyder noget, og hvad der er vigtigt i livet – fagligt såvel som personligt. Men i sidste uge måtte jeg sande, at jeg ikke engang selv kunne leve op til de idealer, jeg havde prædiket for mine elever.

0   8

Når jeg har fødselsdag, deler jeg kage ud

Hvor meget rykker en politisk defineret mad- og måltidspolitik, hvis skole og forældre ikke står sammen om at nægte eleverne adgang til det nærliggende supermarked?

0   2

En hyldest til det nye OG det gamle

Nyt materiale til undervisningen, en ny metode eller blot en ny idé til at peppe det gamle op. Det er alt sammen noget, jeg som lærer konstant er på jagt efter. Det nye og spændende kan være et kærkomment motivationsboost i hverdagen – til gavn for både mig og mine elever. Men i den konstante søgen efter det nye må vi altså ikke glemme det gamle, der har virket i årtier, og som stadig holder. Dette indlæg er derfor en hyldest til både det nye og det gamle.

0   6

Sådan får du dine elever til at elske grammatik

(Ok, ’at elske’ er måske en overdrivelse, - but you get the point, right?) My name is Maria. I’m a grammaholic. Jeg elsker grammatik. Det er struktureret. Det er i kasser. Man kan lære mange ting udenad. Og så er der noget befriende ved rent faktisk at kunne sige: Dét her er rigtigt, og dét her er forkert. Mine elever i udskolingen deler sjældent min begejstring, men jeg har dog over årene fået flere elever til at stoppe med at hade det. Læs her hvordan.

18   7

Niveaudeling i engelsk: Hot eller not?

Flere undersøgelser peger på, at eleverne på ingen måde har gavn af niveaudeling i folkeskolen. Faktisk kan en placering på et lavt niveau ligefrem ende med at blive en form for selvopfyldende profeti, så svage elever kan blive endnu svagere. Derfor har jeg grebet niveaudelingen i engelsk anderledes an og fokuseret på min største udfordring i faget: Elevernes utryghed ved at sige noget højt i klassen.

14   2

Simon says: "Move!"

Bevægelse i undervisningen. The buzzwords above all. Vi ved alle, at en smule fysisk aktivitet i løbet af en lektion giver eleverne fornyet ilt til hjernen, en bedre koncentration og et skarpere fokus. Vi lærere elsker at hade det. For det er jo så besværligt, som vi ofte bekræfter os selv og hinanden i. Men det behøver det altså ikke være.

7   13

Når eleverne skyder med skarpt

Jeg blev for et par uger siden kaldt en retarderet cunt af en elev i 9. klasse. Interessant ordvalg, når man synes, man er blevet uretfærdigt bedømt i projektopgaven. Det blev trods alt ikke sagt direkte til mig, men det ramte alligevel, for selvom jeg ikke helt præcist ved, hvad en retarderet cunt er, så kan jeg godt regne ud, at det ikke er noget positivt…

0   4

Kan man stadig lære noget efter tolv gange?

Jeg har den seneste uge haft travlt i min 9. klasse i engelsk. De skulle nemlig afleveres deres dispositioner – de såkaldte outlines – til den mundtlige prøve i juni måned. Fluebenet er nu sat, og jeg kan for 12. gang i mit engelsklærerliv kigge tilbage på forløbet og evaluere.

3   13

Om vigtigheden af at være grøn

Den nationale test i engelsk er for de fleste engelsklærere blevet en naturlig del af skoleåret i 7. klasse: Først den frivillige i december måned og så den obligatoriske i april. Sådan er det i hvert fald for mig. Den er et evalueringsredskab som så mange andre, og jeg bruger ikke resultaterne til specielt meget, for de har alligevel aldrig sagt andet end det, jeg vidste i forvejen. Men for mine elever er det en helt anden sag.

0   17

Når eleverne klapper i som østers

Hvad gør man, når man har en 8. klasse i engelsk, hvor to tredjedele af eleverne klapper i som østers, når der er klassesamtaler, fordi de er bange for at fejle? Som idealistisk – og en smule naiv – nystartet lærer i 2008, måtte jeg hurtigt sande, at jeg altså ikke ændrede verden med et par motiverende skulderklap og en ugentlig filosofisk opsang i bedste Kierkegaard-stil.

2   19

At turde eller ikke turde?

Det ligger i den menneskelige natur at spekulere over, hvad andre tænker om en. Og vi har alle et ønske om at være en, som folk synes om. Derfor kan det være svært at turde fejle. Men hvis man vil lære noget, må man lægge de tanker væk. For hvad er egentlig, det værste der kan ske?