Maria Roneklindt

Profilbillede af Maria Roneklindt

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Fløng Skole og www.folkeskolen.dk

Jeg er én af de lærere, der efter 10 år stadig elsker at undervise og være sammen med de unge mennesker. Jeg tror på, at man gennem gode og sunde relationer til eleverne, en tydelig klasseledelse samt en god portion humor og selvironi brænder allermest igennem som lærer. Jeg har været så heldig at få lov til at være faglig rådgiver på Folkeskolens faglige netværk i engelsk og vil i den forbindelse både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i engelskfaget – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: roneklindt@gmail.com

0   9

Alt er jo stadig helt normalt

Jeg føler, jeg lever i en parallelverden. Den ene verden er fyldt med konflikt, forhandlinger, sammenbrud og udsættelser, mens den anden verden er helt normal. Den anden verden indeholder mit arbejde, mit lærerliv og mine elever. Samt alt det vi plejer at lave.

7   100

Forældrebeskeden, jeg ville ønske, jeg kunne sende

National test i engelsk i 7. klasse er gennemført. Nervøsiteten sidder stadig i lokalet. ”Har jeg klaret mig godt nok?”, spørger en elev med bævende stemme. Som lærer står jeg på sidelinjen og ønsker de nationale test hen, hvor peberet gror. Er jeg illoyal over for vores skolesystem, hvis jeg sender en besked til forældrene, hvor jeg ikke lægger skjul på, hvad jeg mener?

5   108

Når man bliver syg af at gå på arbejde

Inden påskeferien kastede den fjerde af mine kollegaer i dette skoleår håndklædet i ringen og sygemeldte sig med stress. Det føles efterhånden normalt, og alligevel er det alt andet. Man skal ikke blive syg af at gå på arbejde, men virkeligheden i folkeskolen er desværre en anden. Med indførelsen af Lov 409, hvor der ikke er sat tid på andre opgaver, har vi lærere mistet loftet over vores samlede arbejdstid og muligheden for at forventningsafstemme med vores arbejdsgiver.

2   42

Ny diagnose: Konfliktkuller

Den seneste tid har jeg lidt af en udefinerbar rastløshed. Jeg har haft svært ved at koncentrere mig, og mine tanker har kørt i ring. Mine følelser og mit humør har været meget svingende, og jeg har oplevet min puls stige pludseligt ved bestemte menneskers udtalelser i medierne. Ifølge netdoktor.dk er diagnosen klar: Jeg lider af konfliktkuller.

0   29

Når kynisme erstattes af håb

Følelsen af håb har altid været lidt ambivalent for mig. Får når man håber, giver man også samtidig slip og siger højt, at man tror på det bedste. Og det kan være farligt. Men nu har kynikeren, der ellers havde et fast greb i mig, sluppet sit tag og er blevet erstattet af det føromtalte håb. For nok er der varslet konflikt i Danmark, men det her behøver faktisk ikke ende med et nederlag til os offentligt ansatte.

11   44

Hvor længe vil vi ydmyge os?

”Nok er nok” står der på mit profilbillede på Facebook. Det samme står der på rigtig mange andre offentligt ansattes profilbilleder i denne tid – og det med god grund. For nok ER nok, og det kan ikke siges for tit. Alligevel lader vi os ydmyge igen og igen, og man kan stille sig selv spørgsmålet, hvorfor vi ikke bare kaster håndklædet i ringen og accepterer nederlaget?

7   38

Lockout – Netflix og computerspil ad libitum?

De kære teenagere. For mange af dem er lockout synonymt med forlænget påskeferie, og naturligvis noget man håber på og glæder sig til. Som lærer står jeg på sidelinjen og frustreres. Hvordan får man en teenager, der har sig selv som omdrejningspunkt i stort set alt, til at forstå, at det her ikke blot handler om fri fra skole og masser af tid til bingewatching af serier på Netflix?

1   23

Hjælp vores børn og unge og fjern de nationale test

En ny undersøgelse fra Cevea viser, at antallet af børn og unge i psykiatrien er kraftigt stigende, og det er noget, jeg som lærer er nødt til at forholde mig til. Nu står jeg igen over for at skulle booke national test i engelsk til min 7. klasse, og jeg ved, at det medfører rystende hænder, flakkende øjne og svedige håndflader for flere af mine elever. Hvornår indser man fra politisk side det her vanvid og handler på det?

1   19

Den faglige folkeskole fejler

Folkeskolen har de seneste årtier bevæget sig i en uheldig retning, hvor der nærmest udelukkende fokuseres på faglighed og dygtiggørelse. Det er blevet et samlebåndsarbejde, hvor selv skolerne konkurrerer om at sende de fagligt dygtigste ud. Jeg får dårlig smag i munden. For selvom faglighed er vigtig, så kan den ikke stå alene.

0   46

Lærerne kan ikke løfte folkeskolen alene

I øjeblikket lægger KL og Danmarks Lærerforening arm om lærernes arbejdstid. Som lærer er der ingen tvivl om, hvad jeg ønsker, der kommer ud af overenskomstforhandlingerne. Men vi skal stadig huske, at mere forberedelse og bedre undervisning ikke nødvendigvis er lig med mere læring. Der skal nemlig to til tango.

22   154

Fastelavnsfesten er forbi

Jeg føler, jeg har været til fastelavnsfest i tre og et halvt år. Jeg var klædt ud som optimistisk lærer med ja-hat og hele molevitten, og jeg spillede rollen så godt, at jeg næsten selv troede på mig ind imellem. Men nu er festen altså forbi. Det er på tide at se realiteterne i øjnene.

0   16

Lærerens første skoledag bør være i skolen

Læreruddannelsen ruster ikke lærerne til den virkelighed, der møder dem. De nyuddannede lærere knækker nakken og mister den gejst, de var gennemsyret af, da de modtog deres eksamensbevis. Løsningen er en mere praksisorienteret læreruddannelse, hvor de studerende fra dag 1 er tilknyttet en skole.

23   41

Skal man have sin smartphone med på lejrskole?

To 7. klasser. Fire lærere. Én lejrskole. Men hvor mange smartphones? Dét spørgsmål har fyldt meget på teammøderne de sidste måneder. Fordele og ulemper blev vendt og drejet, og i sidste uge var vi klar til at dele den endelige beslutning med vores elever.

0   13

Fælles forberedelse behøver ikke være en by i Rusland

På min skole har vi som noget nyt i dette skoleår indført såkaldte ’fordybelsesdage’, hvor årgangene arbejder sammen om det samme fag en hel dag. Fagdage, som de hedder andre steder, er der som sådan ikke noget nyt i, men for os lærere blev det alligevel genopdagelsen af noget, vi slet ikke vidste, vi havde savnet – nemlig den fælles forberedelse, som hos os efterhånden var blevet en by i Rusland.

6   50

Læringsplatforme – i strid med folkeskolens formålsparagraf?

Med indkøb af læringsplatforme som Meebook og MinUddannelse i kommunerne og et krav om, at alle lærere skal bruge disse platforme i undervisningen, har jeg svært ved at se, hvordan vi som skole kan leve op til vores formålsparagraf. Fremmer man den enkelte elevs alsidige udvikling ved at ensrette alle læreres undervisning?

0   12

Terminsprøver - tid til fordybelse

I denne uge sidder mine elever i 8. og 9. klasse til terminsprøver. Selvom jeg ikke er fan af testtyranniet i folkeskolen, så synes jeg faktisk, at lige præcis de skriftlige terminsprøver er nogle af de test, der giver mening. Ikke så meget på grund af det faglige indhold og den efterfølgende vurdering, men allermest på grund af muligheden for fordybelse.

0   13

Kom an 2018

”What doesn’t kill you makes you stronger”. En sangtitel. En talemåde. En corny kliché, som jeg elsker at hade. Men det må alligevel blive overskriften på 2017, som jeg sagde farvel til for nogle dage siden. Nu siger jeg goddag til 2018 efter en meget, meget tiltrængt ferie, som har gjort mig godt, og jeg er mere end klar. Kom an 2018!

2   21

En forsinket julegave til alle engelsklærere

Jeg ved, at jeg nok ikke den eneste engelsklærer, der har stået – nogle gange i allersidste øjeblik – og haft brug for et forslag til en film, noget materiale til et specifikt emne eller bare et godt råd til min undervisning. Kære engelsklærerkollegaer, hermed en opfordring – en slags forsinket julegave, om I vil: Meld jer ind i gruppen ”Engelsklærernes lounge” på Facebook. Gruppen blev min redning i en travl julemåned.

4   22

Pisk eller gulerod – hvorfor ikke både og?

Hvad virker bedst? Stram disciplin og lærerstyret undervisning eller projektbaseret undervisning og elevinddragelse? Dokumentarserien ”Pisk eller gulerod” på TV2 viser igen, at skole og læring ikke kan ses så unuanceret og sort-hvidt.

4   21

All I want for Christmas

”I don’t want a lot for Christmas. There is just one thing I need.” De fleste af jer kan sikkert genkende introen til Mariah Careys julehit, som spilles konstant i radioen i denne tid. Som lærer ønsker jeg mig heller ikke mange ting til jul, men jeg har dog et beskedent ønske: Mere tid.