Maria Roneklindt

Profilbillede af Maria Roneklindt

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Byskovskolen (afd. Benløse)

Jeg er én af de lærere, der efter 12 år stadig elsker at undervise og være sammen med de unge mennesker. Jeg tror på, at man gennem gode og sunde relationer til eleverne, en tydelig klasseledelse samt en god portion humor og selvironi brænder allermest igennem som lærer. Jeg har været så heldig at få lov til at være faglig rådgiver på Folkeskolens faglige netværk i engelsk og vil i den forbindelse både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i engelskfaget – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: roneklindt@gmail.com

0   5

Materialer til engelskforløb om The USA (del 2)

Læs mit indlæg Materialer til engelskforløb om The USA (del 1) - og download gratis de første fem filer af min egenproduktion til materialer til et undervisningsforløb om USA.

1   5

Materialer til engelskforløb om The USA (del 1)

Corona, stigende smittetal og skærpede restriktioner. Det fylder, og det tager fokus og tid fra kerneopgaven. Forberedelsestiden forsvinder mellem fingrene på os, og det både stresser og frustrerer. Derfor rækker jeg nu en hjælpende hånd ud til alle mine engelsklærerkollegaer i det danske land: Materialer til et forløb om USA - tag, hvad du kan bruge. You’re welcome!

0   17

Film i undervisningen: Få styr på reglerne én gang for alle

Mange lærere bruger film i deres undervisning - og det med god grund. Film og filmklip er et godt supplement til de mange læste tekster, vi arbejder med i undervisningen. Og så elsker de fleste børn og unge at se film! Men hvordan er det nu med de der regler? Hvilke film må jeg vise i undervisningen? Hvordan undgår jeg at bryde ophavsretsloven? Og hvad med Medierådets aldersgrænser for film? Læs med her og få styr på reglerne én gang for alle.

2   39

”Du kan da også bare smutte tilbage til din gamle skole, hvis det hele var så meget bedre dér!?”

Slam! Ordene rammer mig som en forhammer lige i ansigtet og gør mere ondt, end jeg er villig til at indrømme. De kommer fra en elev i min klasse midt i en ophedet diskussion om skolens regler på coronaområdet. Smittetallet stiger i Danmark, og vi skal som skole stramme yderligere op på hygiejne og afstand. Men det er nemmere sagt end gjort.

0   17

Corona banker på - og hvad så?

Corona banker på igen. Smittetallet stiger, og skoler lukker ned rundt omkring i landet. Det er især børn og unge, der smittes her i anden runde, og det med god grund. Jeg oplever nemlig på min skole, at de unge har rigtig svært ved at overholde restriktionerne.

0   65

Den dag engelsklærerens fatamorgana blev virkeligt

Jeg skulle være lærer i 12 år, før jeg oplevede det. Og jeg ville have elsket at give mig selv æren for det. Men det kan jeg ikke. Til gengæld kan jeg - fuld af beundring for min kollega, der har haft min klasse siden indskolingen - høste frugten af det kæmpestore arbejde, hun har gjort. Det er nemlig lykkes hende at skabe et trygt og godt klassemiljø, hvor alle tør åbne munden og deltage i undervisningen - uanset niveau.

0   6

Forskningsprojekt: Teknologi i sprogundervisningen

Vil du være med til at afdække brugen af teknologi i fremmedsprogsundervisningen? Og dermed hjælpe forskere fra VIA University College med at udvikle og afprøve forløb til sprogundervisningen på mellemtrin og i udskolingen?

4   9

Er det altid nødvendigt med en computer i undervisningen?

Børn og unge skal (lære at) bruge computere i skolen. Længere er den ikke. Men det er ikke alle folkeskoler, der er nået lige langt i den digitale bølge. Som ny lærer på en skole, hvor der er omkring 50 computere til rådighed til ni udskolingsklasser, og hvor bring-your-own-device hverken er krav eller kultur, må jeg spørge mig selv, om computeren virkelig altid er så nødvendig, som vi går og tror?

5   65

Jobsøgning som lærer - mine erfaringer

Jeg har fået nyt job. Jeg skal stadig arbejde i folkeskolen, men bare tættere på min bopæl. Og selvom jeg glæder mig til nye udfordringer, ser jeg også tilbage på en noget hektisk og ikke mindst tankevækkende tid med jobsøgning.

3   76

Genåbningens fase 3: Måske er det hele snart slut?

I to uger har jeg haft fornøjelsen af skønne 9.A’s selskab igen. Og her har jeg på egen krop oplevet, hvordan bl.a. kortere skoledage og flere lærerressourcer har skabt en folkeskole, som jeg har savnet siden 2013. Derfor frygter jeg, hvad genåbningens fase 3 vil gøre ved folkeskolen. Og jeg frygter opstart efter sommerferien, hvor alt unægtelig igen vil være ’som før’.

0   6

Hvad skal jeg lave med mine tilbagevendte elever i engelsk?

Fra på mandag er alle elever igen tilbage i skolen. Mit lærerhjerte banker lidt hurtigere og glæder sig til at skulle stå ansigt til ansigt med mine elever på ny. Men samtidig er min didaktiske engelsklærerhjerne på overarbejde. For hvad skal jeg finde på at lave med mine elever, når de skal have engelsk på mere traditionel vis efter to måneder med fjernundervisning?

3   27

Gi'r du et knus, før du forsvinder?

Overskriften er ikke blot titlen på et Melodi Grand Prix-hit fra 1983. Det er også det spørgsmål, (nogle af) mine elever i 9. klasse stiller mig, når snakken falder på deres sidste tid i folkeskolen. Men jeg kan ikke svare. For jeg ved slet ikke, om vi overhovedet ses igen – sådan rigtigt altså.

0   5

Gør din fjernundervisning nærværende i et virtuelt klasserum

Er du – ligesom jeg – én af de lærere, der fortsat fjernunderviser dine store elever? Og er du også ved at være godt træt og demotiveret af det? Så læs med her og få mit bud på, hvordan man relativt nemt kan skabe en fornemmelse af en (bare lidt) normal undervisning for både sig selv og sine elever via et virtuelt klasserum.

11   33

Genåbning af skoler: Det er vel okay at være skeptisk og bekymret?!

Skolerne åbner. 0.-5. årgang skal i skole igen fra næste uge. Børnenes skal sætte fut i smittespredningen, mens deres forældre skal sætte fut i samfundsøkonomien. Det er sådan, det er. Man må godt kalde en spade for en spade. Som lærer og som bonusmor er jeg bekymret. Men det er altså ikke det samme som at have nej-hatten på.

0   38

Coronakrise: Skal jeg bage pandekager med mine bonusbørn eller hjælpe en elev?

Skole er mange ting. Coronakrise er én ting. Men når man er lærer i 9. klasse, som endnu ikke ved, om de skal til prøver på normale vilkår, kan barren kun sænkes ned til et vist niveau – og det niveau er stadig ret tidskrævende. Jeg er dog samtidig bonusmor til tre børn, der med sikkerhed ikke skal til prøver til sommer. De vil gerne gå tur i skoven og bage pandekager dagen lang. Hvordan finder jeg balancen?

6   108

Elev: ”Det er som at blive slået hårdt i maven, hver eneste gang jeg tænker på skolearbejde”

I lærergrupper på Facebook hyldes fjernundervisning, som var det svaret på alle folkeskolens problemer. ”Mine elever elsker at spille virtuel banko”. ”Jeg har aldrig oplevet mine elever så motiverede”. Men der sidder altså også elever derude, der har rigtig, rigtig svært ved fjernundervisning. Elever, som er alt andet end motiverede. Elever, som er bange, som stresser og savner. Det er de elever, jeg vil tilegne dette indlæg.

3   16

Skriftlige opgaver og rettearbejde: Hvordan kan vi undgå, det bliver en tidsrøver?

Læsning og vurdering af skriftlige opgaver kan i en presset hverdag ende med at være enhver udskolingslærers mareridt. Simpelthen fordi vi i en presset hverdag ikke har den tid, det kræver at levere en feedback, som eleverne rent faktisk kan bruge i deres videre skriftlige udvikling. Derfor må man opfinde alternative måder at læse/rette på.

0   43

Dengang – og nu. En historisk beretning om lærerlivet anno 2008

I 2008 tog jeg som færdiguddannet lærer hul på mit første år som fuldtidsansat i den danske folkeskole. Jeg var fuld af forventning og slet ikke vidende om, at folkeskolen på bare et årti skulle forandre sig drastisk. I 2008 havde vi såmænd nok at se til, men vi var ikke stressede og havde både tid og overskud til os selv og hinanden. En skarp kontrast til virkeligheden i folkeskolen anno 2020.

0   22

Når forældrene skyder med skarpt

Kan man opdrage på forældrene? Kan man fortælle dem, hvordan man bør opføre sig overfor et andet voksent menneske, der faktisk bare passer sit arbejde? Jeg ved det ikke. Men jeg ved, at der er grund til bekymring, når flere lærere kan fortælle om respektløs adfærd fra forældrenes side.

2   17

Prøven i skriftlig engelsk: Lad nu eleverne bruge internettet – og høre engelsksproget musik!

I prøven i skriftlig engelsk må eleverne ikke anvende internettet til informationssøgning. For tænk, hvis de læste noget på engelsk og blev hjulpet eller inspireret?! Af samme grund må eleverne heller ikke høre engelsksproget musik under prøven. I min optik virker disse begrænsninger både gammeldags, stædige og nærmest komiske.