Maria Roneklindt

Profilbillede af Maria Roneklindt

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Fløng Skole og www.folkeskolen.dk

Jeg er én af de lærere, der efter 10 år stadig elsker at undervise og være sammen med de unge mennesker. Jeg tror på, at man gennem gode og sunde relationer til eleverne, en tydelig klasseledelse samt en god portion humor og selvironi brænder allermest igennem som lærer. Jeg har været så heldig at få lov til at være faglig rådgiver på Folkeskolens faglige netværk i engelsk og vil i den forbindelse både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i engelskfaget – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: roneklindt@gmail.com

0   7

Hjemvendt fra Folkemøde 2018 og fuld af forhåbninger

Folkemødet 2018 bød på mange spændende debatter om vores folkeskole. Én af dem, der gjorde dybest indtryk på mig, handlede om vores præstationssamfund og den indvirkning, det har på vores børn og unge. Som skole har vi et kæmpe ansvar, men kampen er lang og sej. Heldigvis tyder noget på, at hjælpen kan være på vej.

0   8

Engelsklærerens plan B – når det digitale driller

Servernedbrud eller loginproblemer på engelskportalen. En projektor, der pludselig insisterer på at vise alt i svagt lyserødt. Højtalere, der skratter eller slet ikke virker. Vi lærere kender de tekniske udfordringer, vi kan stå over for, når vi er afhængige af, at teknikken spiller. Læs med her og få mit bud på en plan B til dit repertoire.

11   28

For at blive til noget skal man først blive til nogen

”Det handler ikke om at blive til noget, men om at blive til nogen”, sagde man engang til sine børn. Talemåden står desværre i skarp kontrast til det menneskesyn, vi praktiserer i skolen i dag. Her er et godt resultat nemlig defineret ud fra et tal på en skærm frem for en helhedsvurdering af det enkelte menneskes personlighed.

9   17

Om motivation, sommervarme og sene lektioner

Jeg elsker sol og varme, og jeg skal være den sidste til at brokke mig over en maj måned med sommervejr i særklasse. Men. Når vores elever i forvejen tvinges til at være i skole helt til kl. 15.00, så gør varmen det altså ikke ligefrem nemmere, når man som lærer skal motivere de stakkels, trætte, svedige unger til noget seriøs læring.

0   8

Hvordan bliver mit barn bedre til at tale engelsk?

Man lærer at tale engelsk ved at gøre det. Og det er der mange forældre, der synes, er lidt besværligt. For det ville da være nemmere at få engelsklæreren til at lave et kompendium med opgaver. Eller at klikke ind på en hjemmeside, der skal arbejdes på i 30 min. hver søndag. Men det aktive ordforråd trænes altså kun ved at bruge det.

0   55

Uopfordret ansøgning til Undersøgelseskommissionen

Jeg vil gerne være med til at sætte mit aftryk på fremtidens folkeskole, og hvad er mere oplagt end at forsøge at få en plads i Per B. Christensens Undersøgelseskommission. Godt hjulpet på vej af lige dele kækhed, naivitet og humor har jeg skrevet en uopfordret ansøgning til den kære Per B. Hvo intet vover, intet vinder.

2   26

Elevernes dom: Kan man tage på lejrskole uden smartphones?

Det startede med rolige drøftelser i teamet og endte med noget, der mindede om et socialt eksperiment. Mange var skeptiske og nogle mente ligefrem, at det svarede til at sætte eleverne i fængsel. Nu er det hele overstået, og det er tid til at gøre status over en lejrskole med fokus på det analoge fællesskab.

0   19

En ny start: Yes We Can

Hvad er det, der gør USA til en helt særlig og stærk nation? Obama var ikke i tvivl. ”Yes, we can”, sagde han og hentydede dermed til, at USA gang på gang har vist, at nok har landet lidt nederlag, men det har også rejst sig igen med fornyet styrke. Og hvorfor? Fordi amerikanerne har en indædt tro på, at alt kan lykkes – også det umulige – hvis blot man vil det nok og kæmper for det.

0   9

Alt er jo stadig helt normalt

Jeg føler, jeg lever i en parallelverden. Den ene verden er fyldt med konflikt, forhandlinger, sammenbrud og udsættelser, mens den anden verden er helt normal. Den anden verden indeholder mit arbejde, mit lærerliv og mine elever. Samt alt det vi plejer at lave.

7   103

Forældrebeskeden, jeg ville ønske, jeg kunne sende

National test i engelsk i 7. klasse er gennemført. Nervøsiteten sidder stadig i lokalet. ”Har jeg klaret mig godt nok?”, spørger en elev med bævende stemme. Som lærer står jeg på sidelinjen og ønsker de nationale test hen, hvor peberet gror. Er jeg illoyal over for vores skolesystem, hvis jeg sender en besked til forældrene, hvor jeg ikke lægger skjul på, hvad jeg mener?

5   108

Når man bliver syg af at gå på arbejde

Inden påskeferien kastede den fjerde af mine kollegaer i dette skoleår håndklædet i ringen og sygemeldte sig med stress. Det føles efterhånden normalt, og alligevel er det alt andet. Man skal ikke blive syg af at gå på arbejde, men virkeligheden i folkeskolen er desværre en anden. Med indførelsen af Lov 409, hvor der ikke er sat tid på andre opgaver, har vi lærere mistet loftet over vores samlede arbejdstid og muligheden for at forventningsafstemme med vores arbejdsgiver.

2   42

Ny diagnose: Konfliktkuller

Den seneste tid har jeg lidt af en udefinerbar rastløshed. Jeg har haft svært ved at koncentrere mig, og mine tanker har kørt i ring. Mine følelser og mit humør har været meget svingende, og jeg har oplevet min puls stige pludseligt ved bestemte menneskers udtalelser i medierne. Ifølge netdoktor.dk er diagnosen klar: Jeg lider af konfliktkuller.

0   29

Når kynisme erstattes af håb

Følelsen af håb har altid været lidt ambivalent for mig. Får når man håber, giver man også samtidig slip og siger højt, at man tror på det bedste. Og det kan være farligt. Men nu har kynikeren, der ellers havde et fast greb i mig, sluppet sit tag og er blevet erstattet af det føromtalte håb. For nok er der varslet konflikt i Danmark, men det her behøver faktisk ikke ende med et nederlag til os offentligt ansatte.

11   44

Hvor længe vil vi ydmyge os?

”Nok er nok” står der på mit profilbillede på Facebook. Det samme står der på rigtig mange andre offentligt ansattes profilbilleder i denne tid – og det med god grund. For nok ER nok, og det kan ikke siges for tit. Alligevel lader vi os ydmyge igen og igen, og man kan stille sig selv spørgsmålet, hvorfor vi ikke bare kaster håndklædet i ringen og accepterer nederlaget?

7   38

Lockout – Netflix og computerspil ad libitum?

De kære teenagere. For mange af dem er lockout synonymt med forlænget påskeferie, og naturligvis noget man håber på og glæder sig til. Som lærer står jeg på sidelinjen og frustreres. Hvordan får man en teenager, der har sig selv som omdrejningspunkt i stort set alt, til at forstå, at det her ikke blot handler om fri fra skole og masser af tid til bingewatching af serier på Netflix?

1   24

Hjælp vores børn og unge og fjern de nationale test

En ny undersøgelse fra Cevea viser, at antallet af børn og unge i psykiatrien er kraftigt stigende, og det er noget, jeg som lærer er nødt til at forholde mig til. Nu står jeg igen over for at skulle booke national test i engelsk til min 7. klasse, og jeg ved, at det medfører rystende hænder, flakkende øjne og svedige håndflader for flere af mine elever. Hvornår indser man fra politisk side det her vanvid og handler på det?

1   19

Den faglige folkeskole fejler

Folkeskolen har de seneste årtier bevæget sig i en uheldig retning, hvor der nærmest udelukkende fokuseres på faglighed og dygtiggørelse. Det er blevet et samlebåndsarbejde, hvor selv skolerne konkurrerer om at sende de fagligt dygtigste ud. Jeg får dårlig smag i munden. For selvom faglighed er vigtig, så kan den ikke stå alene.

0   46

Lærerne kan ikke løfte folkeskolen alene

I øjeblikket lægger KL og Danmarks Lærerforening arm om lærernes arbejdstid. Som lærer er der ingen tvivl om, hvad jeg ønsker, der kommer ud af overenskomstforhandlingerne. Men vi skal stadig huske, at mere forberedelse og bedre undervisning ikke nødvendigvis er lig med mere læring. Der skal nemlig to til tango.

22   154

Fastelavnsfesten er forbi

Jeg føler, jeg har været til fastelavnsfest i tre og et halvt år. Jeg var klædt ud som optimistisk lærer med ja-hat og hele molevitten, og jeg spillede rollen så godt, at jeg næsten selv troede på mig ind imellem. Men nu er festen altså forbi. Det er på tide at se realiteterne i øjnene.

0   16

Lærerens første skoledag bør være i skolen

Læreruddannelsen ruster ikke lærerne til den virkelighed, der møder dem. De nyuddannede lærere knækker nakken og mister den gejst, de var gennemsyret af, da de modtog deres eksamensbevis. Løsningen er en mere praksisorienteret læreruddannelse, hvor de studerende fra dag 1 er tilknyttet en skole.