Maria Roneklindt

Profilbillede af Maria Roneklindt

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Fløng Skole og www.folkeskolen.dk

Jeg er én af de lærere, der efter 10 år stadig elsker at undervise og være sammen med de unge mennesker. Jeg tror på, at man gennem gode og sunde relationer til eleverne, en tydelig klasseledelse samt en god portion humor og selvironi brænder allermest igennem som lærer. Jeg har været så heldig at få lov til at være faglig rådgiver på Folkeskolens faglige netværk i engelsk og vil over det næste halvandet års tid blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i engelskfaget – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: roneklindt@gmail.com

0   10

Fælles forberedelse behøver ikke være en by i Rusland

På min skole har vi som noget nyt i dette skoleår indført såkaldte ’fordybelsesdage’, hvor årgangene arbejder sammen om det samme fag en hel dag. Fagdage, som de hedder andre steder, er der som sådan ikke noget nyt i, men for os lærere blev det alligevel genopdagelsen af noget, vi slet ikke vidste, vi havde savnet – nemlig den fælles forberedelse, som hos os efterhånden var blevet en by i Rusland.

5   41

Læringsplatforme – i strid med folkeskolens formålsparagraf?

Med indkøb af læringsplatforme som Meebook og MinUddannelse i kommunerne og et krav om, at alle lærere skal bruge disse platforme i undervisningen, har jeg svært ved at se, hvordan vi som skole kan leve op til vores formålsparagraf. Fremmer man den enkelte elevs alsidige udvikling ved at ensrette alle læreres undervisning?

0   11

Terminsprøver - tid til fordybelse

I denne uge sidder mine elever i 8. og 9. klasse til terminsprøver. Selvom jeg ikke er fan af testtyranniet i folkeskolen, så synes jeg faktisk, at lige præcis de skriftlige terminsprøver er nogle af de test, der giver mening. Ikke så meget på grund af det faglige indhold og den efterfølgende vurdering, men allermest på grund af muligheden for fordybelse.

0   12

Kom an 2018

”What doesn’t kill you makes you stronger”. En sangtitel. En talemåde. En corny kliché, som jeg elsker at hade. Men det må alligevel blive overskriften på 2017, som jeg sagde farvel til for nogle dage siden. Nu siger jeg goddag til 2018 efter en meget, meget tiltrængt ferie, som har gjort mig godt, og jeg er mere end klar. Kom an 2018!

2   20

En forsinket julegave til alle engelsklærere

Jeg ved, at jeg nok ikke den eneste engelsklærer, der har stået – nogle gange i allersidste øjeblik – og haft brug for et forslag til en film, noget materiale til et specifikt emne eller bare et godt råd til min undervisning. Kære engelsklærerkollegaer, hermed en opfordring – en slags forsinket julegave, om I vil: Meld jer ind i gruppen ”Engelsklærernes lounge” på Facebook. Gruppen blev min redning i en travl julemåned.

4   21

Pisk eller gulerod – hvorfor ikke både og?

Hvad virker bedst? Stram disciplin og lærerstyret undervisning eller projektbaseret undervisning og elevinddragelse? Dokumentarserien ”Pisk eller gulerod” på TV2 viser igen, at skole og læring ikke kan ses så unuanceret og sort-hvidt.

4   20

All I want for Christmas

”I don’t want a lot for Christmas. There is just one thing I need.” De fleste af jer kan sikkert genkende introen til Mariah Careys julehit, som spilles konstant i radioen i denne tid. Som lærer ønsker jeg mig heller ikke mange ting til jul, men jeg har dog et beskedent ønske: Mere tid.

3   14

Learning by f***ing up!

Inspireret af mine kollegaer på netværkene for dansk, matematik og håndværk og design, som i sidste uge satte fokus på at turde fejle i undervisningen, vil jeg også i ugens indlæg give mit besyv med i forhold til fejl i engelskundervisningen. For hvorfor er det egentlig så vigtigt med de der fejl?

12   51

Hvad er en god lærer?

Er det fagligheden eller personligheden, der er afgørende for, om du lykkes som lærer? Inspireret af forskningschef på UCC, Martin Bayers, undersøgelse blandt over 700 lærere, hvor to tredjedele af lærerne begrunder deres dygtighed på jobbet med personligheden, besluttede jeg mig for at lave min egen lille undersøgelse – blandt eleverne.

0   12

Så sig dog noget, elev!

Jeg har tidligere ytret mig her på bloggen om, hvor frustrerende det er, når eleverne ikke tør sige noget højt i klassen. Faktisk har jeg ved flere lejligheder udtalt, at det nok er det allermest udfordrende ved at være engelsklærer overhovedet. Læs med i ugens indlæg og få mit bud på, hvad der kan være en løsning – i hvert fald for en stund.

0   20

Om overlevelse og brandslukning

Hvordan ser engelskundervisningen ud, når det bare handler om at overleve indtil næste frikvarter? Det skal jeg sige jer. Måske kan nogle af jer ligefrem bruge mine råd, for jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, der ind i mellem har det sådan.

0   12

Det er ikke alle, som kan eller skal reddes i folkeskolen

Som lærer har jeg nok altid været en Moder Teresa-type. Mit hjerte banker især for de svage, de utilpassede og de udfordrede. De har det svært i den danske folkeskole, og flere af dem har det endda også svært hjemme. Dem kan jeg være noget for, og dem kan jeg hjælpe med at komme på rette spor. Men hvad stiller jeg op, hvis de ikke kan eller vil tage imod min hjælp?

1   10

De dygtige er blevet dygtigere

Hvis en elev i forvejen præsterer enten middel eller godt i hverdagen, kan han uden de store anstrengelser score et 12-tal i folkeskolens afgangsprøve i engelsk. Den type elev er vi nemlig rigtig gode til i folkeskolen.

15   66

Når man glemmer, at man er normaliseret

Jeg håber, I alle har haft en dejlig efterårsferie. Det har jeg, selvom jeg også må indrømme, at jeg ikke har holdt ferie hele ugen. Jeg har nemlig – ligesom så mange andre lærere – brugt noget tid på at arbejde.

3   21

Når eleverne går i sort

Test er nødvendige for at klæde vores elever i udskolingen på til den afgangsprøve, der venter dem i slutningen af 9. klasse. Men hvordan tackler vi et stadig stigende antal elever, der bare ved ordet ’test’ begynder at hyperventilere og nærmest går i sort af nervøsitet og angst?

0   15

Turn that music up!

Ét af de emner, jeg altid vender tilbage til i min engelskundervisning, er musik. Sprogindlæring gennem musik er helt genialt. Ikke mindst fordi eleverne selv lytter til meget engelsksproget musik i deres fritid, men også fordi både tekster og videoer ofte fortæller en historie, som man kan bruge i undervisningen både sprogligt, kulturelt og samfundsmæssigt.

0   23

Skal vi lave noget sjovt i dag?

Vi lever i en verden, hvor vi er blevet vant til altid at have underholdning indenfor rækkevidde. Det betyder, at mange – især børn og unge – ikke kender til det at kede sig. Men skal skolen også være et sted med konstant underholdning?

0   32

Så giv dog lidt slip, lærer

En grad af lærerkontrol er nødvendig i et sundt læringsmiljø. Læreren er som voksen fagperson lederen i klasserummet og i de enkelte elevers læringsproces, præcis som det sig hør og bør. Men for mig tager kontrollen ind imellem overhånd og bliver styrende. Og jeg tror ikke, jeg er den eneste…

6   33

Dette kan politikerne ikke tage fra mig

Mål for nærmest alt, vi foretager os med eleverne. Digitale læringsplatforme, der begrænser vores metodefrihed. Krav om at laver planer for og vurderinger af snart sagt alt, vi kommer i berøring med. Det er vores hverdag som lærere, og det kan uden tvivl være en dræber. Den sang har snart kørt på repeat i flere år. Og selvom jeg synger med på den ind i mellem, så prøver jeg også at huske mig selv på, hvorfor jeg stadig er lærer.

0   24

Nej, du lærer ikke engelsk ved et trylleslag

Jeg er ikke altså ikke tryllekunstner. Jeg er ked af at sige det, men i virkeligheden er jeg bare en helt almindelig lærer, og det måtte jeg i sidste uge forklare en elev, da hun og jeg havde en snak om hendes faglige udfordringer i engelsk.