Maria Roneklindt

Profilbillede af Maria Roneklindt

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Fløng Skole og www.folkeskolen.dk

Jeg er én af de lærere, der efter 10 år stadig elsker at undervise og være sammen med de unge mennesker. Jeg tror på, at man gennem gode og sunde relationer til eleverne, en tydelig klasseledelse samt en god portion humor og selvironi brænder allermest igennem som lærer. Jeg har været så heldig at få lov til at være faglig rådgiver på Folkeskolens faglige netværk i engelsk og vil i den forbindelse både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i engelskfaget – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: roneklindt@gmail.com

11   27

Genåbning af skoler: Det er vel okay at være skeptisk og bekymret?!

Skolerne åbner. 0.-5. årgang skal i skole igen fra næste uge. Børnenes skal sætte fut i smittespredningen, mens deres forældre skal sætte fut i samfundsøkonomien. Det er sådan, det er. Man må godt kalde en spade for en spade. Som lærer og som bonusmor er jeg bekymret. Men det er altså ikke det samme som at have nej-hatten på.

0   36

Coronakrise: Skal jeg bage pandekager med mine bonusbørn eller hjælpe en elev?

Skole er mange ting. Coronakrise er én ting. Men når man er lærer i 9. klasse, som endnu ikke ved, om de skal til prøver på normale vilkår, kan barren kun sænkes ned til et vist niveau – og det niveau er stadig ret tidskrævende. Jeg er dog samtidig bonusmor til tre børn, der med sikkerhed ikke skal til prøver til sommer. De vil gerne gå tur i skoven og bage pandekager dagen lang. Hvordan finder jeg balancen?

6   98

Elev: ”Det er som at blive slået hårdt i maven, hver eneste gang jeg tænker på skolearbejde”

I lærergrupper på Facebook hyldes fjernundervisning, som var det svaret på alle folkeskolens problemer. ”Mine elever elsker at spille virtuel banko”. ”Jeg har aldrig oplevet mine elever så motiverede”. Men der sidder altså også elever derude, der har rigtig, rigtig svært ved fjernundervisning. Elever, som er alt andet end motiverede. Elever, som er bange, som stresser og savner. Det er de elever, jeg vil tilegne dette indlæg.

0   14

Skriftlige opgaver og rettearbejde: Hvordan kan vi undgå, det bliver en tidsrøver?

Læsning og vurdering af skriftlige opgaver kan i en presset hverdag ende med at være enhver udskolingslærers mareridt. Simpelthen fordi vi i en presset hverdag ikke har den tid, det kræver at levere en feedback, som eleverne rent faktisk kan bruge i deres videre skriftlige udvikling. Derfor må man opfinde alternative måder at læse/rette på.

0   42

Dengang – og nu. En historisk beretning om lærerlivet anno 2008

I 2008 tog jeg som færdiguddannet lærer hul på mit første år som fuldtidsansat i den danske folkeskole. Jeg var fuld af forventning og slet ikke vidende om, at folkeskolen på bare et årti skulle forandre sig drastisk. I 2008 havde vi såmænd nok at se til, men vi var ikke stressede og havde både tid og overskud til os selv og hinanden. En skarp kontrast til virkeligheden i folkeskolen anno 2020.

0   18

Når forældrene skyder med skarpt

Kan man opdrage på forældrene? Kan man fortælle dem, hvordan man bør opføre sig overfor et andet voksent menneske, der faktisk bare passer sit arbejde? Jeg ved det ikke. Men jeg ved, at der er grund til bekymring, når flere lærere kan fortælle om respektløs adfærd fra forældrenes side.

2   17

Prøven i skriftlig engelsk: Lad nu eleverne bruge internettet – og høre engelsksproget musik!

I prøven i skriftlig engelsk må eleverne ikke anvende internettet til informationssøgning. For tænk, hvis de læste noget på engelsk og blev hjulpet eller inspireret?! Af samme grund må eleverne heller ikke høre engelsksproget musik under prøven. I min optik virker disse begrænsninger både gammeldags, stædige og nærmest komiske.

21   36

Er jeg en ond lærer, når jeg tvinger min elev til at fremlægge foran klassen?

Som lærer føler jeg mig magtesløs og fuldstændig i vildrede. Flere af mine elever er så præstationsangste, at de ikke tør fremlægge deres projektopgave foran deres klassekammerater. Skal jeg bøje mig og lade dem fremlægge kun for os lærere, eller skal jeg holde fast i min overbevisning om, at livet også handler om at blive skubbet derud, hvor man ikke altid kan bunde?

0   5

Juleaktiviteten jeg altid vender tilbage til

Kender I det med, at der altid er en aktivitet, som I vender tilbage til? Den er sikkert meget banal, men måske er det derfor, den fungerer så godt, at du bruger den igen og igen? Jeg vil her dele min ’slår-aldrig-fejl juleaktivitet’, og så håber jeg, at der er nogle af jer, der kan blive inspireret og måske selv bruge den i jeres klasser her i december måned.

0   9

Hvordan får man succes som engelsklærer?

Er de nyudklækkede engelsklærere dygtige nok til engelsk? Ikke hvis man spørger censorerne på læreruddannelsen. Men er der ligefrem grund til at udtrykke ’ganske stor bekymring’, som det står beskrevet i censorrapporten? Nej, ikke hvis man spørger mig.

2   26

Du ved, du er engelsklærer, når...

Jeg er stolt engelsklærer. Men da jeg i sidste uge tog mig selv i at rynke på næsen af radioværtens udtale af Natalie Imbruglias udgave af sangen ”Torn”, gik det op for mig, at jeg nok er en smule arbejdskadet. Det fik mig til at forfatte følgende liste. Måske er du enig, og måske har du også dine egne særheder som engelsklærer?

0   22

”Mormor, børnene i skolen er søde nok, men…”

Min mormor er gået bort. I dag skal jeg sige endegyldigt farvel til hende. Indlægget her er tilegnet min fantastiske mormor, som altid lyttede tålmodigt til min skolesnak. Jeg ville ønske, at skolepolitikerne havde den samme evne til at ville lytte til os lærere. For de har da – modsat min mormor – evnen til at handle på det, vi fortæller.

0   9

Skriftlig engelsk: Hvordan udfordrer jeg mine stærkeste elever?

Min blog har indtil nu nærmest kun handlet om mine udfordringer med mundtligheden i engelskfaget. Nu bevæger jeg mig ind på et andet stort område, nemlig skriftligheden. For her inden efterårsferien læste jeg stile fra min dygtige 8.B, og et spørgsmål pressede sig på: Hvordan udfordrer jeg de af mine elever, der skriver engelsk på så højt et niveau, at selv en 3.G’s engelsklærer ville klappe i hænderne?

0   20

Den dag engelsklæreren tabte både næse og mund

Kender I det, når I kan leve højt på en positiv oplevelse rigtig længe? Sådan én vil jeg dele med jer i dag. For selvom de negative oplevelser kan fylde rigtig meget i lærerlivet, så synes jeg også, at vi har et ansvar for at dele de positive oplevelser. For dem er der stadig masser af i folkeskolen. Hør bare her:

0   14

Når engelsklæreren fejler (og ikke kan leve op til sine egne idealer)

I går kunne jeg ikke stave til ’superior’. Foran 9.A. Jeg gik simpelthen i sort og efter flere forgæves forsøg på at skrive ordet rigtigt på tavlen, måtte en elev til sidst slå det op. Det var pinligt og grænseoverskridende og slet ikke sjovt. Og det slog mig, at mit eget ideal om at sige ’pyt’ var nemmere sagt end gjort.

9   36

Status efter den første måned på nedsat tid

30 timer om ugen i stedet for 37 timer. For mig har det betydet én ugentlig fridag, reduceret undervisningstimetal og derfor også reduceret forberedelse. Men jeg har stadig ligeså mange møder og præcis ligeså mange timers pædagogisk udvikling som mine kollegaer på fuld tid. I mit hoved kan jeg ikke helt få det til at stemme.

1   9

Den første engelsktime efter sommerferien – idé til en aktivitet

Sommerferien er slut. Nye – og kendte – engelskhold venter lige om hjørnet. Men hvad laver man i den allerførste engelsktime, når man gerne vil give et godt indtryk af både sig selv og faget? Læs med her og få mit bud på, hvordan man får en god – og engelsktalende – start på et nyt år skoleår i engelsk.

4   53

Årsplan i engelsk: Sådan er reglerne for visning af film i undervisningen

Planlægger du igen til næste skoleår at bruge film i din undervisning i engelsk? Og er du – ligesom så mange andre lærere – i tvivl om, hvordan reglerne på området helt præcist skal tolkes? Så læs med her her, og lad os hjælpe hinanden, så vi undgår at bryde ophavsretsloven.

12   22

Prøven i mundtlig engelsk: 17 minutters ’walk in the park’

Hver fjerde elev får i dag karakteren 12 ved den mundtlige afgangsprøve i engelsk. Til sammenligning var det færre end hver tiende elev i 2008, der scorede topkarakter. Ifølge eksperter på området kan det kun skyldes, at eleverne er blevet dygtigere til engelsk, eller at lærerne er blevet for rundhåndede med karaktererne. Ingen tør nemlig gætte på det åbenlyse: At prøven i engelsk simpelthen er for nem.

1   10

Kære kommende undervisningsminister: Dette ønsker eleverne sig for folkeskolen

Jeg har spurgt mine elever, hvad de godt kunne tænke sig var anderledes i folkeskolen. Jeg fortalte dem samtidig, at jeg ville skrive deres ønsker i et brev til den kommende undervisningsminister. Stafetten er nu givet videre til dig. Jeg håber, du vil lytte. Det er trods alt dem, det hele handler om.