Maria Roneklindt

Profilbillede af Maria Roneklindt

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Fløng Skole og www.folkeskolen.dk

Jeg er én af de lærere, der efter 10 år stadig elsker at undervise og være sammen med de unge mennesker. Jeg tror på, at man gennem gode og sunde relationer til eleverne, en tydelig klasseledelse samt en god portion humor og selvironi brænder allermest igennem som lærer. Jeg har været så heldig at få lov til at være faglig rådgiver på Folkeskolens faglige netværk i engelsk og vil i den forbindelse både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i engelskfaget – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: roneklindt@gmail.com

2   17

Brainbreaks – uundværlige små åndehuller i undervisningen

I min undervisning forsøger jeg at indlægge såkaldte brainbreaks for at give eleverne et lille åndehul. Især i 90 minutters modulerne er et lille break, hvor man et kort øjeblik gør ’noget andet’, guld værd. Over årene har jeg oparbejdet et temmelig stort repertoire af disse små aktiviteter. Én, jeg altid vender tilbage til, er en lille klappeøvelse med tal. Læs (og se!) med, og bliv inspireret til din egen undervisning.

3   26

Lav god undervisning – men materialerne må du selv (op)finde!

Hvad gør man som (engelsk)lærer, når man ikke har adgang til de fornødne materialer i form af portaler og/eller bogsystemer til sin undervisning? På min skole er det i hvert fald virkeligheden for os engelsklærere dette skoleår. Vi aner ikke vores levende råd. For hvordan laver man pissegod undervisning uden de helt basale materialer?

0   15

Husk grammatik - og læs (også) en bog!

Lærer og medlem af engelsk fagudvalg i Sproglærerforeningen, Frank Lacey, mener ikke, at vi skal undervise eleverne i grammatiske regler. I stedet skal vi lade eleverne læse en bog og derigennem tilegne sig sproget og grammatikken. Jeg er ikke helt enig. Læs mine overvejelser i indlægget her.

7   65

Meebook og elevplaner: Et lille regnestykke

Hvordan udnytter man bedst en lærers faglige og pædagogiske ressourcer på en arbejdsdag? Efter min mening i hvert fald ikke ved elevplaner i Meebook. Som så mange andre lærere udfører jeg årligt timevis af meningsløst arbejde på elevplaner. Derfor glædes jeg over regeringens udspil om en forenkling af elevplanerne, så min sparsomme forberedelsestid kan bruges mere fornuftigt.

0   22

Kære nye engelsklærer

I år er det præcis ti år siden, jeg mødte mit allerførste engelskhold. Det er mange gode oplevelser siden. Men også mange bekymringer og mange fejl siden. Kunne nogle være undgået? Uden tvivl. Derfor har jeg samlet en liste med ti af mine bedste erfaringer lige til at tage og bruge, hvis du er ny engelsklærer og føler dig en anelse usikker efter den første uge i felten.

2   8

Innovation: Et nyt hurraord eller en del af Fremtidens Skole?

Nye hurraord og nye projekter. Sådan er det for os lærere næsten hvert år ved skolestart. Jeg bliver lidt træt. Og skeptisk, ikke mindst. I år hedder det nye sort i min kommune ’innovation’, og arbejdet med det skal give vores elever det 21. århundredes kompetencer. Jeg kaster næsten lidt op, men samtidig må jeg også indrømme, at jeg bliver nysgerrig. For måske er det her ikke bare endnu en døgnflue?

4   30

Kan man lave pissegod undervisning på kommando?

Jeg er normaliseret. Det betyder, at jeg skal holde ferie, når jeg har ferie. Ikke arbejde. Det får jeg nemlig ikke løn for. Men. Hvad gør man så, når man som engelsklærer bliver vildt inspireret til et Skotlandsforløb i 8. klasse, mens man er på sommerferie i Edinburgh? Lader idéerne fare og håber, at de dukker op igen på et tidspunkt, hvor man tilfældigvis sidder på skolen med Meebook foran sig – klar til at planlægge på kommando?

0   14

Det er mig, der takker

Et knus. En tegning. En mail. Taknemmelighed kan udtrykkes på mange måder – og én måde er ikke bedre eller større end en anden. Det varmer at vide, at nogen værdsætter det, man gør. I et skoleår, der har budt på følelsesmæssige rutsjebaneture og knap så meget taknemmelighed og anerkendelse fra vores arbejdsgivers side, er det rart, når det kommer fra en anden kant.

0   8

Hjemvendt fra Folkemøde 2018 og fuld af forhåbninger

Folkemødet 2018 bød på mange spændende debatter om vores folkeskole. Én af dem, der gjorde dybest indtryk på mig, handlede om vores præstationssamfund og den indvirkning, det har på vores børn og unge. Som skole har vi et kæmpe ansvar, men kampen er lang og sej. Heldigvis tyder noget på, at hjælpen kan være på vej.

0   9

Engelsklærerens plan B – når det digitale driller

Servernedbrud eller loginproblemer på engelskportalen. En projektor, der pludselig insisterer på at vise alt i svagt lyserødt. Højtalere, der skratter eller slet ikke virker. Vi lærere kender de tekniske udfordringer, vi kan stå over for, når vi er afhængige af, at teknikken spiller. Læs med her og få mit bud på en plan B til dit repertoire.

11   28

For at blive til noget skal man først blive til nogen

”Det handler ikke om at blive til noget, men om at blive til nogen”, sagde man engang til sine børn. Talemåden står desværre i skarp kontrast til det menneskesyn, vi praktiserer i skolen i dag. Her er et godt resultat nemlig defineret ud fra et tal på en skærm frem for en helhedsvurdering af det enkelte menneskes personlighed.

9   18

Om motivation, sommervarme og sene lektioner

Jeg elsker sol og varme, og jeg skal være den sidste til at brokke mig over en maj måned med sommervejr i særklasse. Men. Når vores elever i forvejen tvinges til at være i skole helt til kl. 15.00, så gør varmen det altså ikke ligefrem nemmere, når man som lærer skal motivere de stakkels, trætte, svedige unger til noget seriøs læring.

0   8

Hvordan bliver mit barn bedre til at tale engelsk?

Man lærer at tale engelsk ved at gøre det. Og det er der mange forældre, der synes, er lidt besværligt. For det ville da være nemmere at få engelsklæreren til at lave et kompendium med opgaver. Eller at klikke ind på en hjemmeside, der skal arbejdes på i 30 min. hver søndag. Men det aktive ordforråd trænes altså kun ved at bruge det.

0   55

Uopfordret ansøgning til Undersøgelseskommissionen

Jeg vil gerne være med til at sætte mit aftryk på fremtidens folkeskole, og hvad er mere oplagt end at forsøge at få en plads i Per B. Christensens Undersøgelseskommission. Godt hjulpet på vej af lige dele kækhed, naivitet og humor har jeg skrevet en uopfordret ansøgning til den kære Per B. Hvo intet vover, intet vinder.

2   26

Elevernes dom: Kan man tage på lejrskole uden smartphones?

Det startede med rolige drøftelser i teamet og endte med noget, der mindede om et socialt eksperiment. Mange var skeptiske og nogle mente ligefrem, at det svarede til at sætte eleverne i fængsel. Nu er det hele overstået, og det er tid til at gøre status over en lejrskole med fokus på det analoge fællesskab.

0   19

En ny start: Yes We Can

Hvad er det, der gør USA til en helt særlig og stærk nation? Obama var ikke i tvivl. ”Yes, we can”, sagde han og hentydede dermed til, at USA gang på gang har vist, at nok har landet lidt nederlag, men det har også rejst sig igen med fornyet styrke. Og hvorfor? Fordi amerikanerne har en indædt tro på, at alt kan lykkes – også det umulige – hvis blot man vil det nok og kæmper for det.

0   9

Alt er jo stadig helt normalt

Jeg føler, jeg lever i en parallelverden. Den ene verden er fyldt med konflikt, forhandlinger, sammenbrud og udsættelser, mens den anden verden er helt normal. Den anden verden indeholder mit arbejde, mit lærerliv og mine elever. Samt alt det vi plejer at lave.

7   104

Forældrebeskeden, jeg ville ønske, jeg kunne sende

National test i engelsk i 7. klasse er gennemført. Nervøsiteten sidder stadig i lokalet. ”Har jeg klaret mig godt nok?”, spørger en elev med bævende stemme. Som lærer står jeg på sidelinjen og ønsker de nationale test hen, hvor peberet gror. Er jeg illoyal over for vores skolesystem, hvis jeg sender en besked til forældrene, hvor jeg ikke lægger skjul på, hvad jeg mener?

5   108

Når man bliver syg af at gå på arbejde

Inden påskeferien kastede den fjerde af mine kollegaer i dette skoleår håndklædet i ringen og sygemeldte sig med stress. Det føles efterhånden normalt, og alligevel er det alt andet. Man skal ikke blive syg af at gå på arbejde, men virkeligheden i folkeskolen er desværre en anden. Med indførelsen af Lov 409, hvor der ikke er sat tid på andre opgaver, har vi lærere mistet loftet over vores samlede arbejdstid og muligheden for at forventningsafstemme med vores arbejdsgiver.

2   43

Ny diagnose: Konfliktkuller

Den seneste tid har jeg lidt af en udefinerbar rastløshed. Jeg har haft svært ved at koncentrere mig, og mine tanker har kørt i ring. Mine følelser og mit humør har været meget svingende, og jeg har oplevet min puls stige pludseligt ved bestemte menneskers udtalelser i medierne. Ifølge netdoktor.dk er diagnosen klar: Jeg lider af konfliktkuller.