Maria Roneklindt

Profilbillede af Maria Roneklindt

Lærer og Folkeskolens engelskrådgiver

Fløng Skole og www.folkeskolen.dk

Jeg er én af de lærere, der efter 10 år stadig elsker at undervise og være sammen med de unge mennesker. Jeg tror på, at man gennem gode og sunde relationer til eleverne, en tydelig klasseledelse samt en god portion humor og selvironi brænder allermest igennem som lærer. Jeg har været så heldig at få lov til at være faglig rådgiver på Folkeskolens faglige netværk i engelsk og vil over det næste halvandet års tid blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i engelskfaget – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: roneklindt@gmail.com

0   18

Om overlevelse og brandslukning

Hvordan ser engelskundervisningen ud, når det bare handler om at overleve indtil næste frikvarter? Det skal jeg sige jer. Måske kan nogle af jer ligefrem bruge mine råd, for jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, der ind i mellem har det sådan.

0   11

Det er ikke alle, som kan eller skal reddes i folkeskolen

Som lærer har jeg nok altid været en Moder Teresa-type. Mit hjerte banker især for de svage, de utilpassede og de udfordrede. De har det svært i den danske folkeskole, og flere af dem har det endda også svært hjemme. Dem kan jeg være noget for, og dem kan jeg hjælpe med at komme på rette spor. Men hvad stiller jeg op, hvis de ikke kan eller vil tage imod min hjælp?

0   10

De dygtige er blevet dygtigere

Hvis en elev i forvejen præsterer enten middel eller godt i hverdagen, kan han uden de store anstrengelser score et 12-tal i folkeskolens afgangsprøve i engelsk. Den type elev er vi nemlig rigtig gode til i folkeskolen.

15   63

Når man glemmer, at man er normaliseret

Jeg håber, I alle har haft en dejlig efterårsferie. Det har jeg, selvom jeg også må indrømme, at jeg ikke har holdt ferie hele ugen. Jeg har nemlig – ligesom så mange andre lærere – brugt noget tid på at arbejde.

3   20

Når eleverne går i sort

Test er nødvendige for at klæde vores elever i udskolingen på til den afgangsprøve, der venter dem i slutningen af 9. klasse. Men hvordan tackler vi et stadig stigende antal elever, der bare ved ordet ’test’ begynder at hyperventilere og nærmest går i sort af nervøsitet og angst?

0   15

Turn that music up!

Ét af de emner, jeg altid vender tilbage til i min engelskundervisning, er musik. Sprogindlæring gennem musik er helt genialt. Ikke mindst fordi eleverne selv lytter til meget engelsksproget musik i deres fritid, men også fordi både tekster og videoer ofte fortæller en historie, som man kan bruge i undervisningen både sprogligt, kulturelt og samfundsmæssigt.

0   22

Skal vi lave noget sjovt i dag?

Vi lever i en verden, hvor vi er blevet vant til altid at have underholdning indenfor rækkevidde. Det betyder, at mange – især børn og unge – ikke kender til det at kede sig. Men skal skolen også være et sted med konstant underholdning?

0   32

Så giv dog lidt slip, lærer

En grad af lærerkontrol er nødvendig i et sundt læringsmiljø. Læreren er som voksen fagperson lederen i klasserummet og i de enkelte elevers læringsproces, præcis som det sig hør og bør. Men for mig tager kontrollen ind imellem overhånd og bliver styrende. Og jeg tror ikke, jeg er den eneste…

6   33

Dette kan politikerne ikke tage fra mig

Mål for nærmest alt, vi foretager os med eleverne. Digitale læringsplatforme, der begrænser vores metodefrihed. Krav om at laver planer for og vurderinger af snart sagt alt, vi kommer i berøring med. Det er vores hverdag som lærere, og det kan uden tvivl være en dræber. Den sang har snart kørt på repeat i flere år. Og selvom jeg synger med på den ind i mellem, så prøver jeg også at huske mig selv på, hvorfor jeg stadig er lærer.

0   22

Nej, du lærer ikke engelsk ved et trylleslag

Jeg er ikke altså ikke tryllekunstner. Jeg er ked af at sige det, men i virkeligheden er jeg bare en helt almindelig lærer, og det måtte jeg i sidste uge forklare en elev, da hun og jeg havde en snak om hendes faglige udfordringer i engelsk.

3   13

Janteloven er forældet, men...

Vi har mange elever i den danske folkeskole, der ikke tror nok på sig selv, og de har altid fyldt meget i mit lærerhjerte og -bevidsthed. Men i den forgangne uge mødte jeg en helt anden type elev, som vi – heldigvis – også har nogle stykker af, og det inspirerede mig til ugens indlæg.

1   14

Om at bryde fordomme

Vi har alle fordomme om andre erhverv, og det kan vi ligeså godt indrømme. Fordomme er naturligvis generaliserende og ofte et udtryk for manglende indsigt og forståelse. Og jeg er træt af det. Men hvis jeg ønsker synet på lærerfaget ændret, har jeg også selv et ansvar.

25   21

Digitale læringsplatforme – er du også på vagt?

Årsplaner og digitale læringsplatforme er et lidt kontroversielt emne blandt lærere, fornemmer jeg. Jeg er selv stor fan af digitale årsplaner, men føler mig faktisk lidt ensom i netop dén følelse. For det er som om, at der blandt lærere er en uskreven regel om være på vagt over for noget, der enten er nyt, anderledes og/eller tidskrævende.

2   26

Når min faglighed halter

Hvordan skal vi som lærere give eleverne nogle kompetencer, vi ikke engang selv har? Et stadig større krav om en digital folkeskole kræver (efter)uddannelse af lærere og mere tid til forberedelse, men på mange folkeskoler er vi lærere mødt ind til både flere besparelser og endnu mindre tid til forberedelse.

0   9

Jeg holder af hverdagen

Så sluttede den. Ferien altså. Det sker hver gang. Og med ét er hverdagen over os igen. Men ligesom Onkel Danny holder jeg faktisk af hverdagen, - dog ved jeg ikke helt, om jeg er klar til den allerede. Er I?

0   10

In what way are you going to use English this summer?

Endelig blev det sommerferie for vores elever, men hvem siger egentligt, at det behøver at betyde en pause fra engelsk? Læs mit sidste indlæg før ferien og find ud af ud, hvordan jeg fik overbevist i hvert fald et par af mine elever om, at engelsktræning og afslapning sagtens kan gå hånd i hånd.

0   32

Det er jo bare et tal

Som voksne fagpersoner bryster vi lærere os af at vide mere om, hvad der betyder noget, og hvad der er vigtigt i livet – fagligt såvel som personligt. Men i sidste uge måtte jeg sande, at jeg ikke engang selv kunne leve op til de idealer, jeg havde prædiket for mine elever.

0   15

Når jeg har fødselsdag, deler jeg kage ud

Hvor meget rykker en politisk defineret mad- og måltidspolitik, hvis skole og forældre ikke står sammen om at nægte eleverne adgang til det nærliggende supermarked?

0   9

En hyldest til det nye OG det gamle

Nyt materiale til undervisningen, en ny metode eller blot en ny idé til at peppe det gamle op. Det er alt sammen noget, jeg som lærer konstant er på jagt efter. Det nye og spændende kan være et kærkomment motivationsboost i hverdagen – til gavn for både mig og mine elever. Men i den konstante søgen efter det nye må vi altså ikke glemme det gamle, der har virket i årtier, og som stadig holder. Dette indlæg er derfor en hyldest til både det nye og det gamle.

0   13

Sådan får du dine elever til at elske grammatik

(Ok, ’at elske’ er måske en overdrivelse, - but you get the point, right?) My name is Maria. I’m a grammaholic. Jeg elsker grammatik. Det er struktureret. Det er i kasser. Man kan lære mange ting udenad. Og så er der noget befriende ved rent faktisk at kunne sige: Dét her er rigtigt, og dét her er forkert. Mine elever i udskolingen deler sjældent min begejstring, men jeg har dog over årene fået flere elever til at stoppe med at hade det. Læs her hvordan.

Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!