Flemming Nygaard

Profilbillede af Flemming Nygaard

Konsulent for Tysklærerforeningen for Grundskolen

2   10

Vi var så forventningsfulde…

… da ”Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet” populært kaldet ”Den Nationale Sprogstrategi” (https://uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2017/nov/171128-100-millioner-kroner-til-ny-sprogindsats) blev offentliggjort den 28.11.2017. Nu skulle der ske noget for fremmedsprogene – og især for tysk, fransk og spansk for, som daværende Forskningsminister Søren Pind udtrykte det: ”Engelsk er ikke nok!”. Indtil videre er vi blevet skuffede, hvad denne blog også er udtryk for.

2   15

Hensigten helliger midlet

Den 15. maj 2018 deltog jeg i kurset ”Tidligere sprogstart – ny begynderdidaktik”, hvor 56 engagerede sproglærere – heraf 23 tysklærere deltog. Temadagen var arrangeret af Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen (KU og KP) i samarbejde med Københavns Kommune og Danmarks Lærerforening med Bevilling fra A.P.Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal. Hensigten var klar: Sproglærerne skulle inspireres af Åse Bonde, DLF, Petra Daryai Hansen, Hanne Thomsen, Karoline Søgaard, Jette von Holst-Petersen, Annette Søndergaard Gregersen samt Saida Ben Si Mohan – og det blev vi! Hensigten helligede midlet.

0   18

Goethe – mere end en stor poet

”Vi har på vores skole i Løgumkloster mulighed for at vælge linjefag. Et af linjefagene er ’Goethe-Tysk’.  Med valg af dette får eleverne i 9. klasse 90 minutters ekstra tysk om ugen.” Udsagnet stammer fra en samtale med lærer Lillian Jensen, Løgumkloster. Udsagnet gjorde mig nysgerrig. Linjefag i 9. klasse og hvilken sammenhæng måtte dette have til Goethe? Udsagnet uddybes i nedenstående blog.

1   17

”Tysk er ikke et fremmedsprog – det er et nabosprog” Om tyskundervisningen i Tønder kommune

Medlem af Tysklærerforeningen for Grundskolens (TLFG) bestyrelse Adeline  Muntenjon har besøgt kolleger og skolekonsulent Lene Hansen i Tønder kommune for at tage temperaturen på kommunens tyskundervisning, efter at man siden august 2015 har haft tyskundervisning fra 0. klasse. Erfaringerne fra besøget læses i nedenstående, hvor også baggrunden for udviklingen beskrives. Det kan kort og godt slås fast, at tysk har det lige så godt, som man havde håbet på, da muligheden blev iværksat. Tysk er populært blandt elever, forældre og myndigheder.

0   8

Hvad er kultur? Det er no’ed man pudser møbler i…

Dialogen forekommer mellem to af Storm P’s vagabonder. Forvekslingen mellem pudsemidlet ”Kontur” vil næppe forekomme i dag, hvor der ikke findes mange hjem, hvor møblerne pudses.  Baggrunden for denne blog er heller ikke så meget Storm Ps udsagn, men snarere den kendsgerning, at der i fagformålet for tysk står, at elevernes internationale og interkulturelle forståelse skal styrkes, og at der som en del af folkeskolens formål udtrykkes, at undervisningen skal give eleverne kundskaber og færdigheder, som “gør dem fortrolige med dansk kultur og historie og giver dem forståelse for andre lande og kulturer”. Foranstående afspejles derfor også i tyskundervisningen, hvor der sættes fokus på den kulturelle dimension. Globaliseringen har siden 1993 sat sit præg på dagligdagens undervisning, idet interkulturel forståelse siden da har været en del af folkeskolens formål.

0   15

Engagerende tyskundervisning…

I forbindelse med et tre ugers vikarprojekt havde jeg mulighed for med 8. klasse at arbejde med temaet ”Zu Hause bei mir – und mein Zimmer”. Temaet engagerede eleverne, og som afslutning arbejdede de i programmet Book Creator, hvor det var muligt at indsætte fotos, tekst og at indtale teksten. Arbejdsform og slutprojekt eksemplificeres i nedenstående.

0   23

Uvidende og dog…

Mattias Tesfaye, folketingspolitiker for Socialdemokratiet, udtaler sig til TV-avisen kl. 21 den 9. marts om henholdsvis faget Håndværk og Design og om faget tysk. Hvad faget tysk angår, må man betragte Mattias Tesfayes udtalelser som udtryk for manglende viden – og det på trods af, at han sidder i undervisningsudvalget. Udtrykket ”og dog” går på hans erkendelse af, at faget Håndværk og Design vil blive taget seriøst, såfremt det gøres til prøvefag.

1   17

Ikke et spørgsmål om prøver…

Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) skrev i december et åbent brev til undervisningsminister Merete Riisager med henblik på en fornyet drøftelse af mundtlige prøver i tysk i grundskolen. Henvendelsen havde grundlag i et citat fra den i november 2016 udsendte Nationale Sprogstrategi. Riisagers svar fra begyndelsen af februar gav genlyd især på Facebooksiden ”Faglig sparring for tysklærere”.

3   11

Undervisningsministeren: "For mig er det afgørende, at eleverne får gode kundskaber i fremmedsprogene…"

Efter at regeringen den 28.11.2017 havde offentliggjort regeringens Nationale Sprogstrategi, henvendte Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) sig den 18. december 2017 med et åbent brev til undervisningsminister Merete Riisager. I brevet åbnes der bl.a. for en fornyet forespørgsel om obligatoriske mundtlige prøver i tysk efter 9. klasse. Den 1. februar 2018 modtager foreningen undervisningsministerens svar, der kan læses i nedenstående.

0   10

Bedre sent end aldrig…

Den 31. maj 2017 skrev jeg blogindlægget ”Uoverensstemmelse mellem forenklede fælles mål og prøvekrav i tysk” [https://www.folkeskolen.dk/608873/uoverensstemmelse-mellem-forenklede-faelles-maal-og-proevekrav-i-tysk] og lovede at vende tilbage, når der var ”styr på tingene”. Det er der nu efter at prøvevejledningen blev offentliggjort den 25. januar 2018.

0   38

Hvor mange spørgsmål kan du besvare med et ja?

Jeg underviser i øjeblikket i tysk i 5. – 8. klasse i et vikariat og indrømmet, det er et par år siden, jeg sidst var i klasselokalet. Eleverne er på alle måder interesserede og særdeles aktive, og det er jo herligt. I dag udtalte Carmen i 5. klasse ”Jeg synes egentlig, at tysk er lettere end engelsk. Det er nok, fordi der er så mange ord, der ligner det danske”. Og i 8. klasse spurgte en dreng forleden: ”Hvorfor skal vi egentlig lære tysk?”. Udsagnene satte tankevirksomhed i gang. Ikke fordi jeg ikke godt kender svarene, men jeg fik lyst til at stille en række ”ja-nej” spørgsmål om tysk. Her kan du, der læser dette, prøve at finde frem til, hvad dine svar vil blive:

0   24

Oplagt nytårsgave – Kærlighed og DDR

Jeg fik i julegave Tove Fleischers bog ”Kærlighed i kommunismens tid – Et dansk liv i DDR”. Bogen giver en forrygende skildring af livet i det, der var: DDR i årene fra 1949 – 1990 og giver samtidig et indblik i hverdagslivet for en dansk pige, der af mange gode grunde vælger at bosætte sig i landet i en årrække. Bogen får i blogindlægget min varmeste anbefaling.

0   31

Åbent brev til Merete Riisager: Sprogstrategiens konsekvenser

Den 28.11.2017 blev regeringens Nationale Sprogstrategi offentliggjort. Offentliggørelsen har fået Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) til at reagere med et åbent brev til undervisningsminister Merete Riisager. I brevet åbnes der bl.a. for en fornyet forespørgsel om obligatoriske mundtlige prøver i tysk efter 9. klasse. Nu afventer TLFG ministerens reaktion.

0   19

Hvorfor tysk? – derfor!

Vi venter stadig på en national sprogstrategi. Mens vi venter, kan det blandt andet på gymnasieskolen.dk konstateres, at sprogfagene – herunder tysk, trods intentionerne i gymnasiereformen, stadig er i krise. Midt i mismodigheden - konstateres, at en række danske personligheder har et optimistisk forhold til faget. Lad os håbe, at de positive tanker vil smitte af på de politikere, der i sidste ende er beslutningstagere for, hvorledes fremtiden skal forme sig for faget tysk.

1   23

Fagre nye (tysk)verden!

Sensommeren har bragt diskussionen om brug af internetadgang op i højderne. Undervisningsminister Merete Riisager ønsker at begrænse internetadgangen til de afsluttende prøver og eksaminer og agter, at overvågningen af elevernes brug af nettet skal skærpes. I bloggen diskuteres brugen af digitale hjælpemidler, og der gives konkrete eksempler på, hvorledes bl.a. google translate kan benyttes med udbytte. Der sluttes af med et konkret bud på udnyttelse af ordforrådstræningen i form af sangteksten ”Teenager zu sein”.

0   23

Tysklærerdag med inspiration til hverdagen

Kursuslokalet på Hotel Sinatur i Nyborg var fyldt til randen af engagerede tysklærere, da Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) fredag den 22. september lagde ud med et inspirerende indhold. I bloggen gives ikke kun information om dagens forløb. Der gives også praktiske links, som kan give læserne inspiration til den daglige undervisning.

0   19

Street Art i Berlin

Tysklærerforeningen for Grundskolen besøgte i begyndelsen af september 2017 Berlin på en praktisk pædagogisk udviklingsrejse. Et af højdepunkterne var mødet med forfatteren Sissel-Jo Gazan, der har boet i Berlin i en længere årrække, og blandt andet er forfatter til bogen ”Vi elsker Berlin”. Hun var gruppens guide lørdag den 9. september og åbnede vores øjne for Street Art på en alternativ vandretur gennem Berlin Mitte. Det blev en fantastisk oplevelse. I indlægget her beskrives oplevelsen med Sissel-Jo Gazan, og begrebet Street Art kommenteres. Endvidere gives der link til uddybning af emnet samt et konkret eksempel på oplæg til billedanalyse med 8. – 9. klasse (vedhæftet).

0   11

Deutsche Sprüche

Hverdagen er fyldt med ordsprog: ”Aller Anfang ist schwer” – ”Al begyndelse er svær”. Det gælder måske også for ordsprog. De er imidlertid nyttige at have. Opgaven her er inspireret af et besøg hos LesArt i Berlin. Se eventuelt: https://www.folkeskolen.dk/615001/lesart--berlins-litteraturhus , hvor Tysklærerforeningen for Grundskolen var på besøg på årets pædagogiske-udviklingsrejse 8. September 2017.

0   18

LesArt – Berlins litteraturhus

Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) besøgte på sin pædagogisk-praktiske studierejse til Berlin i dagene fra den 7.  – 10. september 2017 institutionen ”LesArt” i Berlin. På bloggen fortælles om institutionen, besøget og  husets aktiviteter.

0   20

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.