Flemming Nygaard

Profilbillede af Flemming Nygaard

Konsulent for Tysklærerforeningen for Grundskolen

0   20

”Tysk har en særstatus i Danmark, og det skal det blive ved med at have”

Lærer Tenna Bays forslag om, at tyskundervisningen helt fjernes, så skoledagen kan gøres kortere – folkeskolen.dk (https://www.folkeskolen.dk/1866485/laerer-fjern-tysk--det-er-et-levn-fra-fortiden) har skabt voldsom debat i dagspressen og har medført, at der den 29. april 2021 har været indkaldt til ”åbent samråd”. I bloggen henvises til nogle af de synspunkter, der kom frem fra forslagsstillerne Ellen Trane Nørby (V) og Ulla Tørnæs (V) samt reaktionerne fra undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Teil og uddannelses- og forskningsminister Ane Halsbo-Jørgensen.

1   15

”Folk, fodbold og forbundsrepublik – et strejftog gennem tysk samfund, kultur og historie.”

Kort før den 25. marts 2021 fik jeg et praj om, at Aarhus Universitet udbød et videoforedrag med emnet: ”Folk, fodbold og forbundsrepublik – et strejftog gennem tysk samfund, kultur og historie.” med Lektor Martin Nielsen fra Institut for Kommunikation og Kultur - Tysk erhvervskommunikation ved Aarhus Universitet som forelæser. Forelæsningen har gymnasieniveauet for øje, men når jeg videreformidler foredraget i denne blog, er det med overbevisning om, at også folkeskolens tysklærere eller eleverne i de ældste klasser i folkeskolen vil kunne få stort udbytte af Martin Nielsens forelæsning.

5   82

Et spark i skridtet

Jeg følte det som et spark i skridtet, da jeg den 23. marts 2021 læste følgende overskrift til en artikel på folkeskolen.dk, hvor folkeskolelærer Tenna Bay citeres for flg: ” Fjern tysk – Det er et levn fra fortiden” Artiklen er forfattet af to journalister Freja Grooss Jakobsen og Camilla Jørgensen, der påpeger, at ”et stort flertal af lærerne mener, at skoledagen skal gøres kortere. Og hvad skal så skæres væk for at gøre dagene kortere? Det kunne fx være tyskfaget”. Som engageret tysklærer over en lang årrække blander jeg mig således også i debatten med dette blogindlæg.

11   32

Der skal drastisk handling til, hvis tysk skal redde‪s

Eleverne gider ikke lære tysk, og tysklærerne mangler efteruddannelse. Vi er på vej ind i en ond spiral, hvor det kan ende med, at tysk forsvinder som et af de sprog, danskerne kan tale. Kanalen Genau fra Radio4 tager hul på debatten om, hvad der skal til, for at danskerne tager tysk til sig igen. Medvirkende: Tina Skriver, tysklærer på Kokkedal Skole, Mette Skovgaard Andersen, centerleder for Det Nationale Center for Fremmedsprog (Øst), Lene Maria Christensen, skuespiller, samt tre folkeskoleelever Asta og Juliane fra 9. klasse og Storm fra 7. klasse. Overskriften henviser til titlen, som Genau bygger udsendelsen på.

0   10

Uwe Kind, sangskriver, underviser og entertainer

Bloggen bygger på en samtale med sangskriver, underviser og entertainer Uwe Kind over nettet. Uwe Kind vil være kendt af mange tysklærere fra sine koncerter i Danmark. Han fortæller her i bloggen om sin baggrund og sine succeser. Der henvises til en række links med ange, der fint kan indgå i den virtuelle undervisning, til vi igen har normale tilstande efter coronakrisen.

0   11

Fup eller fakta?

Det kan næppe overraske nogen bloklæser i tysk, at jeg interesserer mig for faget og dets muligheder. I bloggen nedenfor kan du konstatere, at du kan lære dig selv at tale perfekt engelsk og mange andre sprog på kun nogle få uger.

4   12

Hvor befinder fremmedsprogsundervisningen sig i dag?

Man må altid forholde sig til den udvikling, der sker. Engang var grammatik-oversættelsesmetoden fremherskende, senere den audio-linguale metode, og næsten samtidig fik undervisningsdifferentieringstanken et skub. I slutningen af 70’erne begyndte den mere handlingsorienterede undervisning, der blandt andet byggede på teorierne om kommunikativ kompetence.I nedenstående refereres til indførelse af den kommunikative kompetence, og hvor undervisningen er i dag.

1   19

Om fremmedsprogs betydning

John le Carré, kendt for sine spændings- og spionromaner, døde 12. december 2020, 89 år gammel. Hans bøger vil være kendt af mange, men det er nok de færreste, der er opmærksom på, at han inden sit forfatterskab var tysklærer. Den kendsgerning afspejler sig i en tale, som han den 12. juni 2017 afholdt ved en prisoverrækkelse på Den tyske Ambassade for tysklærere. I bloggen bringes udvalgte citater fra avisen Information, der i 2017 bragte en kronik af John le Carré: ”At lære fremmedsprog er at værne sig mod tidens løgne.”

0   15

Folketinget behandler ny Tysklandsstrategi

I nedenstående blogindlæg refereres til tidligere indlæg om strategien på Folkeskolen.dk og til Folketingets behandling af forslaget den 9. december 2020.

0   12

Venstre ønsker ny Tysklandsstrategi – bakker de øvrige partier op?

Af Grænseforeningens hjemmeside www.graenseforeningen.dk fremgår det den 20. november 2020, at ”Venstre ønsker ny Tysklandsstrategi”. Udsagnet bygger på et beslutningsforslag fremsat af Venstre og på en kronik i Flensborg Avis, hvor Bertel Haarder udtrykker sig om strategien.  Af kronikken fremgår det, at Danmark skal arbejde endnu tættere med Tyskland, og Venstre mener, at den socialdemokratiske regering bør udarbejde en ny Tysklandsstrategi inden 1. juni 2021. Strategien skal styrke de økonomiske og kulturelle bånd mellem Danmark og Tyskland.

0   16

Et bredt og sammenhængende udbud af fremmedsprog

Et tidligere blogindlæg ”Mit Englisch kommt man durch, mit Deutsch kommt man weiter” danner sammen med et besøg på det Nationale Center for Fremmedsprogs hjemmeside, baggrunden for nedenstående blogindlæg.

0   18

Mit Englisch kommt man durch, mit Deutsch kommt man weiter

I DR1s Orientering fredag den 6. november 2020 kunne man høre et interessant indslag om fremmedsprogenes betydning for blandt andet vort kulturelle samkvem med udlandet.  Professor Martin Marcussen fra KU og direktør for Tænketanken Europa, Lykke Friis blev interviewet om deres syn på fremmedsprogsindlæring. Interviewet kan i sin helhed høres her efter 1:39.20: https://www.dr.dk/radio/p1/orientering/orientering-2020-11-06

0   10

TYSK – Hjælp til selvhjælp med emu-respons

De fleste af os husker Skolekom, der havde en særlig kontaktmulighed for dialog med læringskonsulenten i tysk. Skolekom blev nedlagt ved årsskiftet 2020 og er siden blevet erstattet af en ny platform: emu-respons.

0   16

Hvorfor gør jeg det, jeg gør?

I denne blog omtales bogen ”Hvorfor gør jeg det, jeg gør – refleksionshåndbog for sproglærere” Er du bevidst om, hvorfor du underviser, som du gør? Ved du, hvordan dine elever lærer bedst? Hvad synes du er svært eller let? Taler du med dine kolleger om din undervisning? Vil du gerne have hjælp til besvarelse af disse spørgsmål, kan du roligt læse videre.

0   8

Virtuel undervisning – et videoprojekt om uhygge

Amalie, der pt. er udvekslingsstudent fra USA på Egå gymnasium, gennemfører sammen med 1G på gymnasiet et videoprojekt. I nedenstående fortælles om Amalies baggrund samt om, hvorledes arbejdet med projektet forhåbentlig kan inspirere til, at også elever i folkeskolen kan arbejde på lignende måde.

2   16

Pulsen på tysk netop nu

På den ene side kan man begræde tysks situation som valgfag (i grundskolen), på gymnasiet og på de videregående uddannelser netop nu. På den anden side kan man glæde sig over, at der tilsyneladende er lys for enden af tunnelen, hvis der ses på den aktuelle udvikling vedr. arbejdstidsaftalen, hvad angår situationen som lærer, og hvis man undersøger elevers holdning til faget. I blogindlægget uddybes ovenstående.

6   17

Genforening eller 100 Jahre deutsch-dänische Grenze

Medens vi i Danmark gerne har villet fejre ethundredåret for genforeningen af Sønderjylland med det nordlige Danmark, har man i Tyskland gerne villet fejre 100-året for den tysk-danske grænse. Coronapandemien har i mange sammenhænge forhindret en egentlig fejring. Ikke desto mindre er der alt mulig grund til i tyskundervisningen at gøre opmærksom på ikke kun genforeningen, men også hvilken betydning de sidste 100 år har haft for det dansk-tyske forhold. Det kan gennemføres dels ved at deltage i TLFGs årskursus samt ved at inddrage Brennpunkt Deutschs temahæfte 4/2019 ”100 Jahre deutsch-dänische Grenze”

3   18

Skal man le eller græde?

De netop offentligt opgjorte tal om optag af tysk på de højere læreranstalter i Danmark er på mange måder skræmmende. En uheldig tendens om fravalg af tysk (og fransk) har bidt sig fast. Der er ikke lyse udsigter for faget.

0   14

”Grænserne for mit sprog sætter rammerne for min verden”

Bloggens overskrift er et udsagn af filosoffen Ludvig Wittgenstein (1889 – 1951) og er gældende den dag i dag.  Gymnasieskolernes Lærerforening etablerede i 2016 en tænketank om sprog i gymnasieuddannelserne.  Baggrunden var, at færre elever vælger sprog i gymnasieuddannelserne, og at tilgangen til de videregående sproguddannelser er bekymrende lav. Tænketanken har netop offentliggjort fem anbefalinger, der gengives i bloggen nedenfor.

0   10

”Genopdag Tyskland”

I anledning af 100 års dagen for genforeningen har Politikens chefredaktør Christian Jensen skrevet en leder ”Genopdag Tyskland”. I lederen påpeges det nødvendige i, at der i Danmark sættes fokus på tysk.