Flemming Nygaard

Profilbillede af Flemming Nygaard

Konsulent for Tysklærerforeningen for Grundskolen

0   12

Det gælder om at stå sammen

Bestyrelsen for Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) har netop holdt bestyrelsesmøde, hvor blandt andet foreningens 10års jubilæum den 25.10.19, men også årets Tysklærerdage den 25.10.19 og 26.10.19 samt en række andre væsentlige punkter er blevet behandlet. Punkter, der viser, at foreningen lever op til sin målsætning. I blogindlægget kan du læse om, hvordan foreningen arbejder i det daglige.

2   23

Pissegod undervisning

Der skal megen pissegod tyskundervisning i grundskolen til at ændre den kendsgerning, at der i 1999 blev der optaget 116 studerende på landets to største bacheloruddannelser i tysk på Aarhus og Københavns Universitet. At optaget i 2009 var 64 og at  der i dag knap nok er nogen tilbage*.  Det er i grundskolen, kimen lægges til den undervisning og sprogtilegnelse, der gør, at eleverne også vælger tysk i gymnasiet og derpå i de videregående uddannelser.

3   23

Tidlig tysk nu også i Aalborg Kommune!

På Vestbjerg Skole i Aalborg kommune har lærer Steen Amundsen lagt sig i selen for, at skolen indfører tysk allerede fra 3. klassetrin. Det indebærer, at alle skolens 3. og 4. klasseselever fra skoleåret 2019 - 2020 vil blive undervist i tysk fra og med 3. klassetrin.  Ansøgningen blev efter skoleforvaltningens indstilling godkendt af kommunens skoleudvalg. Hvordan det er kommet så vidt, kan læses i denne blog.

0   29

Obligatoriske mundtlige prøver i tysk

Jeg er taget til Tønder for at opleve, hvorledes eleverne klarer sig og forholder sig til faget tysk i en kommune, hvor de mundtlige prøver i tysk er obligatoriske. Jeg fik den 12. juni og den 13. juni mulighed for at følge eksaminationerne i tysk på henholdsvis Tønder Overbygningsskole og Løgumkloster Distriktsskole.  Tønder Kommune har ansøgt om og fået tilladelse til, at alle elever i 9. klasse går op til folkeskolens afgangsprøve i mundtlig tysk. Det er Tønder kommunes mål, at kommunens elever efter en forsøgsperiode opnår et karaktergennemsnit i tysk, som minimum er på højde med karaktergennemsnittet i engelsk.

1   26

Tysk får et puf i ryggen!

A.P. Møllerfonden har bevilget fire millioner kroner til tidlig tysk i de tre sønderjyske kommuner Tønder, Aabenraa og Sønderborg. Kommunerne har siden 2015 undervist fra 0. og 3. klasse i tysk og får nu et ekstra skub i ryggen til at komme videre.

0   12

Kan man få for meget information om prøverne?

Den 13. marts 2019 afholdt undervisningsministeriets læringskonsulent Lene Laursen et webinar om folkeskolens afgangsprøver i fremmedsprogene. Webinaret præsenteres i nedenstående.

0   5

Påskelæsning: Hvordan ser de politiske partier på faget tysk?

Politikere fra folketingets partier, der her er repræsenterede i undervisningsudvalget, svarer på spørgsmål om faget tysk – netop nu. Birgitte Klintskov Jerkel, Konservativ, Henrik Dahl, Liberal Alliance, Anni Matthiesen, Venstre, Annette Lind, Socialdemokratiet, Alex Ahrendsen, Dansk Folkeparti, Jacob Mark, SF, Marianne Jelved, Radikale Venstre, Carolina Magdalene Maier, Alternativet og Jakob Sølvhøj, Enhedslisten.

1   13

Åben slutning…

Søger du et elevrelateret materiale til 9. – 10. klasse i tysk, der bygger på relevante kultur- og samfundsforhold med passende korte tekster og et varieret opgaveudbud, kan du roligt læse videre i denne blog, der bygger på materialet ”Ende offen” af Anne-Marie Fischer-Rasmussen.

0   19

Holdninger og visioner for faget tysk

Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) kan til efteråret fejre 10 års fødselsdag. Det har været ti år med udvikling for faget. En udvikling mange har bidraget til gennem bestyrelses- og udvalgsarbejde gennem årene.  At TLFG arbejder målbevidst for mere fremmedsprog – og naturligvis mere tysk, kan læses i blogindlægget.

1   12

Nu kører toget for NCFF

Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) har i februar 2019 afholdt advisory board møder i Øst- og Vestdanmark. Hvert advisory board består af ca. 30 medlemmer og repræsenterer en bred vifte af relevante miljøer, sprog og viden. Repræsentanter fra grundskole, de gymnasiale uddannelser, erhvervsakademier, erhvervsuddannelser, professionshøjskoler, universiteter, kommuner, regioner, faglige foreninger, aftagere samt undervisningsministeriets fag- og læringskonsulenter deltog. I indlægget nedenfor kan læses om møderne.

0   8

Vil du, vil du, vil du, vil du, …

… vil du – deltage i en undersøgelse af, hvorledes tyskundervisning på de forskellige uddannelsesinstitutioner (grundskole, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser) kan videreudvikles – og hvordan overgangen mellem uddannelsestrinnene kan styrkes? Hvis ja, kan du roligt læse videre.

0   9

KULTUROPLEVELSER I TYSKLAND VIA KALENDER 2019

Goethe-Instituttet har udgivet en kalender, der i 2019 beskriver kulturoplevelser i Tyskland.

0   11

Engagerede rap-elever

Rap-instruktør og lærervikar Zoran Lekovic har med elever på Molsskolen i Knebel indstuderet gruppen Meine Freundes rap ”Schokolade”. Rap’en blev fremført ved juleafslutningen forleden og sluttede med stor applaus fra såvel store som små elever.

0   17

NCFF på skinner

Det Nationale Center For Fremmedsprog (NCFF) har netop afsluttet en række dialogmøder med henved 350 sproglærere såvel praktikere (grundskole, VUC, gymnasier, professionshøjskoler og universiteter) samt repræsentation for ledelse, fordelt over hele landet.

0   16

Grammatik eller…

Grammatik i den daglige tyskundervisning bliver ofte gjort til genstand for diskussion mellem kolleger. I nedenstående bliver der refereret til en sådan diskussion. Den bliver fulgt op af, hvad undervisningsvejledning for tysk siger om grammatikarbejdet og endelig gives der mulighed for gennem youtube at følge et grammatikprokekt til dørs, der bygger på en række videoer, der dækker niveauerne A1/A2 til B2/C1. Niveauerne henviser til den europæiske referenceramme for sprog. Ulrikke, der står bag programmerne har specialiseret sig i at gøre grammatikken synlig ved hjælp af farver og billeder.

0   11

Om nabosprog

Der kan komme meget ud af at bo i et område, hvor man behersker både sit modersmål og et nabosprog. Indsigt i sprog og kultur kan føre vidt. Således også for formanden for De Grønne, Robert Habeck.

0   16

Ud med sproget

På den nyligt afholdte konference om begynderundervisning i Aabenraa faldt jeg i udstillingen over publikationen ”Ud med sproget! – Heraus mit der Sprache” I nedenstående blogindlæg omtales publikationen, og der gives et konkret eksempel på en opgave, der kan benyttes i begynderundervisningen netop nu.

0   21

Begyndertysk ist klasse!

Den 2.oktober afholdtes på UC syd en konference om begyndertysk ud fra de erfaringer, der er indhøstet i Sønderborg, Åbenrå og Tønder kommuner, hvor der er undervist fra 0 og 3. klasse i tysk siden 2015. Konklusionen på konferencen, der behandles i selve oplægget, er, at begyndertysk er alle tiders og et tiltag, der er værd at beskæftige sig med :  ”Anfängerdeutsch ist klasse!”

0   17

Lokale sprogstrategier

På den netop afholdte sprogkonference ”Didaktiske perspektiver i lyset af den nye nationale sprogstrategi”, der blev afholdt den 25.09.2018 på Københavns Professionshøjskole, havde skolekonsulent Ann Katrine Rannestad fra skoleforvaltningen i Aalborg kommune et indlæg om, hvorledes man i kommunen havde udviklet de første strategier til udvikling af lokale sprogstrategier i Aalborg kommune. I indlægget refereres til Katrine S Rannestads indlæg.

1   10

Merete Riisager: ”Jeg har ikke planer om at fastsætte et minimumstimetal for tysk”

Den 27. august kunne man under overskriften ”Næsten alle skoler har skruet ned for timetallet i tysk og fransk” læse journalist Sebastian Bjerrils indlæg, hvoraf det blandt andet fremgik: ”Siden reformens indtog har loven indtil nu anbefalet skolerne at holde fast i fire lektioner tysk eller fransk i 9. klasse. Sådan er det ikke længere, og det kan ses på skolernes indberetninger for begge fag.  I nedenstående indlæg uddybes problematikken og ministerens reaktion.