Flemming Nygaard

Profilbillede af Flemming Nygaard

Konsulent for Tysklærerforeningen for Grundskolen

0   9

30 Jahre Mauerfall

Jeg skrev den 29.09.2019 et blogindlæg med titlen ”30 år efter murens fald”: https://www.folkeskolen.dk/885584/30-aar-efter-murens-fald Jeg er i dag blevet opmærksom på tidsskriftet ”Brennpunkt Deutsch”s temanummer ”30 Jahre Mauerfall”. De to materialer supplerer i høj grad hinanden og giver mulighed for differentiering og fordybelse.

0   7

30 år efter murens fald

Gyldendal undervisning har taget et aktuelt tema op i anledning af, at det er 30 år siden muren faldt.

4   15

Tysk er det naturlige andet fremmedsprog

Der har i den forgangne uge i pressen været nogen debat om fremmedsprogenes placering i uddannelsesbilledet.  Blandt andet har et indlæg på altinget.dk været genstand for diskussioner og overvejelser.  Det er dejligt at konstatere, at NCFF og TLFG trækker på samme hammel, når det drejer sig om tre fremmedsprog i grundskolen. Vi er blot ikke enige om selve strukturen, der kræver en generel nytænkning og organisering af fremmedsprog i folkeskolen. En dialog som TLFG gerne bidrager med.

0   11

God planlægning giver altid et godt resultat! – Projektuge med tysk

Molsskolens tyskelever har i uge 37 haft temauge med tysk, hvor de fra mandag til fredag har arbejdet i grupper med temaerne ”Essen”, ”Berlin”, ”Musik”, ”Deutsche Erfindungen” og ”Straßenkinder”. I bloggen refereres til snak med såvel klassens lærer Stine Rung som med nogle 9. klasseelever om arbejdsform og indhold suppleret med elevholdninger.

0   13

Det der ikke interesserer, giver ingen mening

Den 5. september 2019 afholdt CFU, Aarhus Årets Tysklærerdag 2019. Det blev en dag med teoretisk og praktisk input, så deltagerne var godt klædt på til at give en inspirerende undervisning. Oplægsholderne var lektor Jette von Holst Pedersen med ”Sinnvolles Unterrichten – det skal give mening!” og Mona Kjær, Heidi Mølgaard og Helen Sørensen fra ”Das deutsche Haus” i Sindal. Der vil ikke i denne blog være muligt at gå i detaljer, men lad mig fremhæve et par punkter, der også for ikke deltagere kan give anledning til overvejelse.

2   14

Behøver man at kunne tysk?

Dette blogindlæg belyser en udsendelse fra DK4 ”Dansk-tysk med Matlok”, hvor Matlok i en samtale med formanden for Dansk-Tysk Selskab, Steen Bille, blandt andet samtaler om betydningen af at kunne tysk.

0   12

Det gælder om at stå sammen

Bestyrelsen for Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) har netop holdt bestyrelsesmøde, hvor blandt andet foreningens 10års jubilæum den 25.10.19, men også årets Tysklærerdage den 25.10.19 og 26.10.19 samt en række andre væsentlige punkter er blevet behandlet. Punkter, der viser, at foreningen lever op til sin målsætning. I blogindlægget kan du læse om, hvordan foreningen arbejder i det daglige.

2   24

Pissegod undervisning

Der skal megen pissegod tyskundervisning i grundskolen til at ændre den kendsgerning, at der i 1999 blev der optaget 116 studerende på landets to største bacheloruddannelser i tysk på Aarhus og Københavns Universitet. At optaget i 2009 var 64 og at  der i dag knap nok er nogen tilbage*.  Det er i grundskolen, kimen lægges til den undervisning og sprogtilegnelse, der gør, at eleverne også vælger tysk i gymnasiet og derpå i de videregående uddannelser.

3   24

Tidlig tysk nu også i Aalborg Kommune!

På Vestbjerg Skole i Aalborg kommune har lærer Steen Amundsen lagt sig i selen for, at skolen indfører tysk allerede fra 3. klassetrin. Det indebærer, at alle skolens 3. og 4. klasseselever fra skoleåret 2019 - 2020 vil blive undervist i tysk fra og med 3. klassetrin.  Ansøgningen blev efter skoleforvaltningens indstilling godkendt af kommunens skoleudvalg. Hvordan det er kommet så vidt, kan læses i denne blog.

0   29

Obligatoriske mundtlige prøver i tysk

Jeg er taget til Tønder for at opleve, hvorledes eleverne klarer sig og forholder sig til faget tysk i en kommune, hvor de mundtlige prøver i tysk er obligatoriske. Jeg fik den 12. juni og den 13. juni mulighed for at følge eksaminationerne i tysk på henholdsvis Tønder Overbygningsskole og Løgumkloster Distriktsskole.  Tønder Kommune har ansøgt om og fået tilladelse til, at alle elever i 9. klasse går op til folkeskolens afgangsprøve i mundtlig tysk. Det er Tønder kommunes mål, at kommunens elever efter en forsøgsperiode opnår et karaktergennemsnit i tysk, som minimum er på højde med karaktergennemsnittet i engelsk.

1   26

Tysk får et puf i ryggen!

A.P. Møllerfonden har bevilget fire millioner kroner til tidlig tysk i de tre sønderjyske kommuner Tønder, Aabenraa og Sønderborg. Kommunerne har siden 2015 undervist fra 0. og 3. klasse i tysk og får nu et ekstra skub i ryggen til at komme videre.

0   12

Kan man få for meget information om prøverne?

Den 13. marts 2019 afholdt undervisningsministeriets læringskonsulent Lene Laursen et webinar om folkeskolens afgangsprøver i fremmedsprogene. Webinaret præsenteres i nedenstående.

0   5

Påskelæsning: Hvordan ser de politiske partier på faget tysk?

Politikere fra folketingets partier, der her er repræsenterede i undervisningsudvalget, svarer på spørgsmål om faget tysk – netop nu. Birgitte Klintskov Jerkel, Konservativ, Henrik Dahl, Liberal Alliance, Anni Matthiesen, Venstre, Annette Lind, Socialdemokratiet, Alex Ahrendsen, Dansk Folkeparti, Jacob Mark, SF, Marianne Jelved, Radikale Venstre, Carolina Magdalene Maier, Alternativet og Jakob Sølvhøj, Enhedslisten.

1   13

Åben slutning…

Søger du et elevrelateret materiale til 9. – 10. klasse i tysk, der bygger på relevante kultur- og samfundsforhold med passende korte tekster og et varieret opgaveudbud, kan du roligt læse videre i denne blog, der bygger på materialet ”Ende offen” af Anne-Marie Fischer-Rasmussen.

0   19

Holdninger og visioner for faget tysk

Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) kan til efteråret fejre 10 års fødselsdag. Det har været ti år med udvikling for faget. En udvikling mange har bidraget til gennem bestyrelses- og udvalgsarbejde gennem årene.  At TLFG arbejder målbevidst for mere fremmedsprog – og naturligvis mere tysk, kan læses i blogindlægget.

1   12

Nu kører toget for NCFF

Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) har i februar 2019 afholdt advisory board møder i Øst- og Vestdanmark. Hvert advisory board består af ca. 30 medlemmer og repræsenterer en bred vifte af relevante miljøer, sprog og viden. Repræsentanter fra grundskole, de gymnasiale uddannelser, erhvervsakademier, erhvervsuddannelser, professionshøjskoler, universiteter, kommuner, regioner, faglige foreninger, aftagere samt undervisningsministeriets fag- og læringskonsulenter deltog. I indlægget nedenfor kan læses om møderne.

0   8

Vil du, vil du, vil du, vil du, …

… vil du – deltage i en undersøgelse af, hvorledes tyskundervisning på de forskellige uddannelsesinstitutioner (grundskole, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser) kan videreudvikles – og hvordan overgangen mellem uddannelsestrinnene kan styrkes? Hvis ja, kan du roligt læse videre.

0   9

KULTUROPLEVELSER I TYSKLAND VIA KALENDER 2019

Goethe-Instituttet har udgivet en kalender, der i 2019 beskriver kulturoplevelser i Tyskland.

0   11

Engagerede rap-elever

Rap-instruktør og lærervikar Zoran Lekovic har med elever på Molsskolen i Knebel indstuderet gruppen Meine Freundes rap ”Schokolade”. Rap’en blev fremført ved juleafslutningen forleden og sluttede med stor applaus fra såvel store som små elever.

0   17

NCFF på skinner

Det Nationale Center For Fremmedsprog (NCFF) har netop afsluttet en række dialogmøder med henved 350 sproglærere såvel praktikere (grundskole, VUC, gymnasier, professionshøjskoler og universiteter) samt repræsentation for ledelse, fordelt over hele landet.