Per Kjeldsen

Profilbillede af Per Kjeldsen

Chefkonsulent, daglig leder, bestyrelsesformand

0   523

Odense-syndromet

Om ytringsfrihedens nedsmeltning og forsøg på indkapsling af den kritiske røst.

1   516

Refomsucces - nogle tal i en test - ak hvor fattigt

Nedennævnte tekst udsendte SOPHIAs bestyrelse for en uge siden - midt i en intenssiv mediedækning af det problematiske med at anvende testtal som succeskriterium for folkeskolereformen. Vi bringer vores indlæg her, da alternativet til talmagien ikke er kommet frem i debatten.

10   1045

En lærer stopper – og så…?

Refleksioner over Erik Schmidts opsigelse – i utide. Hvad sker der med os, når der ikke er sammenhæng mellem professionidealerne og virkelighedens muligheder. Jeg fornemmer, at mange lærere har det, som jeg oplever, Erik har det – indeni – uden at de på nogen måde lader det gå ud over arbejdet med børnene. Jeg har derfor skrevet, som jeg har, for at vække følelser af mulig indignation over en tærende udvikling gennem mange mange år. Som Habermas sagde det for et par år siden nogenlunde således – den, der ved noget, må aldrig miste evnen til indignation!

10   1396

KL i en tidslomme fra 1950'erne

”Skal det forsat være sådan, at en lærer skal bruge samme tid på at forberede en lektion i idræt som en lektion i samfundsfag?” spørger KL. Ja - hvad ellers?

0   864

Marianne Jelved - en troværdig satiriker

Kulturministeren kan ikke bankes på plads - Marianne Jelved mener det alvorligt, når hun efterlyser dialog i stedet for diktater - også hvad angår tjenestetids"forhandlingerne"!

3   800

Corydons marionetteaters nye stykke ”tryn lærerne”

Kan man forhandle med en marionet?

2   766

Alternative elementer til reform af folkeskolen

Kritiske vurderinger af og indholdsforslag til Børne- og Undervisningsminister Christine Antorinis meddelte snarlige forslag til reform af folkeskolen med elementer som helhedsskole, massiv skoleforberedende indsats i børnehaven, ”leg og læring”, mere ”spændende undervisning” m. fl.

2   791

Klassekvotient og skolekvalitet hænger sammen

DLF mener en folkeskolereform skal omfatte bestemmelser om maks. 24 elever i klasserne. Det er professor Niels Egelund imod: "der er forsvindende lille effekt af små klassestørrelser".....men samme Niels Egelund glemmer at fortælle, at han i februar måned citerede en svensk undersøgelse, der viste, at der på flere områder var stor effekt ved at sænke klassekvotienten....!