Henriette Romme Lund

Profilbillede af Henriette Romme Lund

Faglig konsulent

Nationalt Videncenter for Læsning

0   1

Forskerklummen: Tidlig literacy og den styrkede læreplan i dagtilbud

Forskerklummen udgives en gang om måneden af Nationalt Videncenter for Læsning og er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. Juni måneds forskerklumme er skrevet af Ida Kornerup fra Københavns Professionshøjskole. Her refererer hun til den norske forsker Liv Gjems' arbejde med literacy for at diskutere og forstå, hvordan vi bedst kan arbejde med tidlig literacy i dagtilbud.

5   7

Nogle gange kan skinnet bedrage

Kom ned i tempo og vær kritiske detektiver, når I læser tekster på nettet! For de er ikke altid lige troværdige. Sådan lyder Rasmus Fink Lorentzen, lektor på VIA UC, råd til elever - og alle andre - der henter viden online.

0   1

HOT 2018: God literacypædagogik søges

I hele 9 år har Nationalt Videncenter for Læsning taget temperaturen på læse-skriveområdet med HOT. HOT er en lille undersøgelse, hvor 21 forskere og fagprofessionelle beskriver dels de aktuelle tendenser, de ser på literacyområdet, dels deres ønsker og forventninger til, hvor dette skal bevæge sig hen. Centeret tog en snak med Sara Hannibal, lektor i dansk, der har udarbejdet HOT.

0   4

Sprog på græs

På Sprogfitnessdagen d. 4. maj trak pædagoger, studerende, bibliotekarer og børnehavebørn over hele landet i løbetøjet for at lege med ord og bogstaver. Nationalt Videncenter for Læsning var med i Øregårdsparken i Gentofte.

0   1

30 gode ideer til udvikling af børns sprog

Nationalt Videncenter for Læsning har samlet i 30 idéer til samarbejde om sproglig udvikling i et inspirationskatalog til lærere og skolepædagoger i indskolingen. Hent kataloget nedenfor eller på centerets hjemmeside www.videnomlaesning.dk

0   5

Tidsskrift med tema om talt sprog

Så er det nye nummer af Nationalt Videncenter for Læsnings tidsskrift Viden om Literacy udkommet. Temaet er denne gang: At tale for at lære. Det kan downloades gratis på videnomlaesning.dk

0   3

Venner og voksne inspirerer til læsning

Venner er gode og pålidelige litteraturformidlere, og så spiller 'mor', lærere og ansatte på PLC en stor rolle i forhold til at stimulere børns læselyst. Det viser en ny undersøgelse af børns læse- og medievaner, som Nationalt Videncenter for Læsning og læremiddel.dk står bag.

0   2

Digitale tekster i det hybride klasserum

De seneste år er det sket en voldsom acceleration i brugen af digitale medier i skolen. Nationalt Videncenter for Læsning har spurgt Jens Jørgen Hansen, Syddansk Universitet, hvad der særligt karakteriserer nutidens klasserum og digital læsning.

1   8

Et læsemedie er ikke bare et læsemedie

Nationalt Videncenter for Læsning er i fuld gang med en film om Læsning på papir og læsning på skærm. I den medvirker blandt andet læseforskeren Gitte Balling, der fortæller om, hvad det er bogen og skærmen kan – og ikke kan – som medier for læsning. Læs vores interview med hende her.

0   5

Ph.d.-projekt på jagt efter læseglæde og fordybelse

Et nyt ph.d. projekt arbejder med at styrke den engagerede og fordybede læseoplevelse hos eleverne i udskolingen. Nationalt Videncenter for Læsning talte med Kristiane Hauer, der står bag projektet.

1   4

Kommentar til PIRLS 2016

Leder af Nationalt Videncenter for Læsning, Lene Storgaard Brok, kommenterer PIRLS 2016 således :

0   3

Hvad er literacy? En speeddrawing om literacy-begrebet

Literacy er at kunne afkode, forstå og anvende tegn. Forskellige forskningsretninger har dog forskellige forståelser af, hvad det mere konkret betyder. Nationalt Videncenter for Læsning har omsat sprogforskeren Catherine Snows artikel "Hvad er literacy i den tidlige barndom?" til en speeddrawing, der nok forenkler forståelserne, men også giver et overblik og et fint indblik i literacy-begrebet.

0   6

Inddrag forældre i læsetræningen

Hjemmetræning skal være godt tilrettelagt, når man første gang inddrager forældrene. Det er erfaringen på Valby Skole, hvor man har igangsat et projekt for at styrke læsetræningen allerede fra 0. klasse.

0   3

Forskerklummen: Figured worlds of literacy

Forskerklummen udgives af Nationalt Videncenter for Læsning og er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. I denne klumme skriver Hanne Møller, lektor og ph.d. ved Professionshøjskolen UCC, om ”figured worlds”, altså forestillede verdener, som er et teoretisk begreb, som i øjeblikket dukker op i flere og flere forskningssammenhænge

0   6

Forskerklummen: Vi skriver og skriver, men har dårligt tid til at læse

Forskerklummen udgives af Nationalt Videncenter for Læsning og Professionshøjskolen UCC. Det er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. Denne septembers klumme er skrevet af Ellen Krogh, SDU, med reference til forskeren Deborah Brandt, og handler om, at vi ikke har tid til at læse.

0   4

Læs om L1T3R4CY

To gange årligt udgiver Nationalt Videncenter for Læsning tidsskriftet "Viden om Literacy". Nyeste nummer er netop udkommet. Temaet er denne gang: L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave og indskoling, og alle artikler kan downloades gratis fra centerets hjemmeside www.videnomlaesning.dk.

0   5

Forskerklummen: Hvorfor ét læsesyn ikke er nok

Forskerklummen udgives af Nationalt Videncenter for Læsning og er en kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. I denne klumme taler Jesper Bremholm, ph.d. og adjunkt DPU, Aarhus Universitet, for flere forskellige forståelser af læsning.

0   1

Literacy is in the air

Som souschef på Skolen på Duevej på Frederiksberg har Lisbet Kjærgaard været dybt involveret i Tidlig literacy - tidlig numeracy, et 3-årigt projekt der skal udvikle literacy- og numeracypædagogikken i indskolingen på kommunens skoler. Projektet gennemføres i samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning og er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney-Møllers Fond til Almene Formaal. Centeret mødte Lisbet Kjærgaard til en snak om, hvordan de har arbejdet med projektet på deres skole.

0   3

Forskerklummen: Debra Myhill

Nationalt Videncenter for Læsning lancerer nu Forskerklummen. En kort anbefaling om at interessere sig for en forsker eller et fænomen. I maj måned præsenterer Lene Storgaard Brok, leder af Nationalt Videncenter for Læsning, og Kristine Kabel, forskningsafdelingen UCC, den engelske forsker Debra Myhill, der mener, at elever skal lære grammatik som funktion og virkning.

0   3

På Mars starter alle ord med M

Rustet med tablets tog elever i 2. klasse billeder af deres skole for at lave en turistguide til marsmænd. Projektet havde fokus på multimodale tekster og var et samarbejde mellem dansk og billedkunst. Kristiane Hauer fra Nationalt Videncenter for Læsning har talt med de to damer bag: Mikkeline Blatt Hoffmeyer og Karen Merete Brandt, begge fra professionshøjskolen Metropol.