Lis Zacho

Profilbillede af Lis Zacho

Matematikvejleder og lærer

Lindevangskolen, Frederiksberg

1   45

Reformen der aldrig blev en reform af folkeskolen

Skønne spildte kræfter for lærerne. Katastrofale konsekvenser for eleverne. Reform, forandring af fx et samfundsanliggende mhp. forbedring. (Den store danske, Gyldendal).

0   12

Digital inklusion

Folkeskolen er udfordret af inklusion. Digitale teknologier kan anvendes som et redskab til inklusion, hvis vi bruger dem med omtanke.

9   18

Hvorfor er det så svært at fordybe sig i matematik?

Matematik er svært at lære, men det er nødvendigt at lære. Som matematiklærer tænker jeg, at det er et rigtig vigtigt fag. Det er rimeligt svært at klare sig videre i uddannelse og livet uden ordentlige kompetencer i matematik

5   61

Nekrolog over skolekom

R.I.P. kære skolekom. Du gav os så meget, skabte så mange fællesskaber og lærte os at bruge mail som kommunikationsmiddel, læse i konferencer, videndeling og meget mere. Nu ligger du på dit dødsleje og kæmper med de sidste åndedrag. Om lidt er det forbi.

0   8

At være matematiklærer I en juletid

Vi får styrkelse. Vi får udfordringer. Vi får julegaver. Vi får mange undervisningstimer. Vi får en lang næse. Udmeldingerne om folkeskolen sikker i alle retninger, men kun en ting er sikker – vi får snart en velfortjent juleferie

1   115

Mine juleønsker for teknologiforståelsen

Vi har nu undervist i teknologiforståelse siden marts 2019, og det er mere end 1 år siden, at vi var til Kick off på projektet. Men hvad er så håbet for det næste år og fremtiden.

0   11

Kan jeg få en test?

Vi har de seneste år fået en måle- og vejekultur i skolen. Voksenlivets karriere starter i folkeskolen, stedet hvor vi bare vil danne hele mennesker. Vi angriber eleverne med nationale test og UPV og de reagerer naturligvis.

0   27

Deform reform

Eleverne skal blive bedre til at læse, men de skal altså også blive bedre til matematik.

0   21

Analoge hjælpemidler i en digital tid

Computeren fylder i matematikundervisningen, og efterlader ikke megen plads til alle de velkendte analoge hjælpemidler, der kan gøre så meget godt for elevernes læring i matematiktimerne.

4   17

Jeg kan ikke huske elevernes navne

Jeg har mange klasser i få timer om ugen, så jeg kan ikke huske deres navne. Det er enormt sårbart, når undervisningen aflyses af den ene eller anden grund. Hvordan er livet egentligt som faglærer i skolen.

1   16

Plads til teknologiforståelse

Når vi nu skal have teknologiforståelse på skoleskemaet, hvad skal vi så ikke have?

6   75

Mit ansigtsløse digitale lærerliv

Der var engang hvor jeg drak kaffe og spiste frokost med mine kollegaer, mange gange om ugen. Snakken gik og vi hyggede os, talte om vind og vejr. Vi var nærværende.

2   30

Dengang vi brugte Intra og Skolekom

Det er så den store dag i dag, hvor vi har fået AULA. Superfint, bortset fra alle spørgsmålene og undringerne. Men AULA skal jo ikke kunne det samme som Intra, det er jo måske derfor, det blev skiftet ud.

4   35

I mit næste lærerliv vil jeg være tegnelærer

Hold da helt op, hvor er det hårdt at insistere på at anvende computere i undervisningen, når de rent faktisk er pensionsmodne og fyldt med irriterende forhindringer.

0   20

Hvad er teknologiforståelse?

Vi taler om teknologiforståelse. Men vi er ikke enige om, hvad vi taler om. Det er i nogle sammenhænge blevet til læringsplatforme og kommunikationsværktøjer. Så er det meget let at tale forbi hinanden, når vi taler om teknologiforståelse.

0   16

Vil du prøve noget spændende?

Jeg har lige meldt mine elever til Nordisk Matematik Konkurrence. Det er en matematikkonkurrence for 8. klasse, men opgaverne er tilgængelige for alle, og der er rigtig mange gode opgaver, der kan bruges af resten af skolens elever.

1   34

Tid til IT

IT i undervisningen er en stadig udfordring. IT tager tid. Hvordan lærer vi som lærere nye programmer og digitale læremidler at kende, så vi kan anvende dem i vores undervisning.

0   14

Alle elever skal kunne fortælle en god historie fra deres matematikundervisning

Alle elever har ikke lige let ved at lære matematik. Alle klasser er ikke lige motiveret for læring af matematik. Alle skoler har ikke lige meget fokus på matematik. Men alligevel fortjener alle børn, at kunne fortælle en god historie om, hvor dygtige de er blevet til matematik, hvad de synes er kæmpe interessant, hvad de lige har opdaget, hvilke sammenhænge de har set, hvor fedt det var at lave en bestemt øvelse, og hvad de så fandt ud af. Der skal fortælles mange gode historier fra dagligdagen i matematiktimerne ved spisebordet, og når man er på besøg hos mormor.

0   22

Hvordan kommer man i gang med et helt nyt fag i folkeskolen?

Er prototyper vejen til implementering af et nyt fag i folkeskolen. Er det sådan lærere bliver klædt på til at undervise i teknologiforståelse som fag eller i fag i skolen – ellers skabe viden, der gør at der kan tages stilling til, hvordan man fremadrettet skal forstå teknologiforståelse i skolen.

0   37

Et nyt skoleår truer – lad festen starte

Ferien er ved at være slut. Jeg er ved at tage mig sammen til at komme i gang igen. Men hvad er det lige, der venter rundt om hjørnet.