Lis Zacho

Profilbillede af Lis Zacho

Matematikvejleder og lærer

Lindevangskolen, Frederiksberg

2   18

Online undervisning i en Covid-19 tid 7.0

Så har jeg gennemført min første Online Undervisningstime med min klasse. Hvad gjorde jeg, og hvad gør jeg aldrig mere.

1   10

Online undervisning i en Covid-19 tid 6.0

UndervisningsDanmark holder sammen. Der videndeles på kryds og tværs. Der stilles platforme og materialer til rådighed. Men der er også mulighed for at få IT-didaktisk rådgivning.

0   6

Online undervisning i en Covid-19 tid 5.0

Der kører forsøg om teknologiforståelse på 46 skoler over hele landet, men der er gode muligheder for rigtig mange flere børn, at komme i gang med meningsfulde kodningsaktiviteter.

0   7

Online undervisning i en Covid-19 tid 4.0

Der er klart behov for at have noget spændende at arbejde med, når nu skolen er gået online.

0   9

Online undervisning i en Covid-19 tid 3.0

Der er et godt læringsudbytte, når vi laver film i matematiktimerne. Det kan være en udfordring at optage lyd i et klasseværelse eller en skole, hvor der sjældent er helt ro. Men det er jo ikke noget problem, når skolen er lukket, og eleverne skal lære derhjemme.

0   3

Online undervisning i en Covid-19 tid – 2.0

Der er virkelig mange muligheder for at lave gode opgaver med GeoGebra for eleverne i indskolingen, når vi nu ikke kan komme i skole.

2   14

Online undervisning i en Covid-19 tid

Covid-19 sætter allerede store aftryk i vores hverdag og nu endnu mere. Skoler lukker, det hele er lidt uvist, underlig og skræmmende, men eleverne skal have undervisning https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2020/mar/200311-nye-tiltag-mod-covid-19-coronavirus

1   12

200

Dette er mit blogindlæg nummer 200, og jeg skriver om noget af det gode for mig ved at være lærer i den danske folkeskole.

0   5

Den der søger, vil finde

Små historier fra den virkelige skoleverden om internet, undervisning og dannelse

0   15

Når matematik bliver en del af virkeligheden - #COVID19

Det er så motiverende, når vi bruger den virkelige verden i matematiktimerne, men det er også lidt skræmmende når det handler om Coronavirus.

0   21

Hovedregning - den oversete, nødvendige disciplin i matematikundervisningen

Vi må ikke glemme hovedregningen, selvom vi lever i en digital tidsalder, hvor vi selvfølgelig anvender computere i matematikundervisningen.

1   58

Reformen der aldrig blev en reform af folkeskolen

Skønne spildte kræfter for lærerne. Katastrofale konsekvenser for eleverne. Reform, forandring af fx et samfundsanliggende mhp. forbedring. (Den store danske, Gyldendal).

0   12

Digital inklusion

Folkeskolen er udfordret af inklusion. Digitale teknologier kan anvendes som et redskab til inklusion, hvis vi bruger dem med omtanke.

9   18

Hvorfor er det så svært at fordybe sig i matematik?

Matematik er svært at lære, men det er nødvendigt at lære. Som matematiklærer tænker jeg, at det er et rigtig vigtigt fag. Det er rimeligt svært at klare sig videre i uddannelse og livet uden ordentlige kompetencer i matematik

5   63

Nekrolog over skolekom

R.I.P. kære skolekom. Du gav os så meget, skabte så mange fællesskaber og lærte os at bruge mail som kommunikationsmiddel, læse i konferencer, videndeling og meget mere. Nu ligger du på dit dødsleje og kæmper med de sidste åndedrag. Om lidt er det forbi.

0   8

At være matematiklærer I en juletid

Vi får styrkelse. Vi får udfordringer. Vi får julegaver. Vi får mange undervisningstimer. Vi får en lang næse. Udmeldingerne om folkeskolen sikker i alle retninger, men kun en ting er sikker – vi får snart en velfortjent juleferie

1   116

Mine juleønsker for teknologiforståelsen

Vi har nu undervist i teknologiforståelse siden marts 2019, og det er mere end 1 år siden, at vi var til Kick off på projektet. Men hvad er så håbet for det næste år og fremtiden.

0   12

Kan jeg få en test?

Vi har de seneste år fået en måle- og vejekultur i skolen. Voksenlivets karriere starter i folkeskolen, stedet hvor vi bare vil danne hele mennesker. Vi angriber eleverne med nationale test og UPV og de reagerer naturligvis.

0   27

Deform reform

Eleverne skal blive bedre til at læse, men de skal altså også blive bedre til matematik.

0   21

Analoge hjælpemidler i en digital tid

Computeren fylder i matematikundervisningen, og efterlader ikke megen plads til alle de velkendte analoge hjælpemidler, der kan gøre så meget godt for elevernes læring i matematiktimerne.