Lis Zacho

Profilbillede af Lis Zacho

Matematikvejleder og lærer

Lindevangskolen, Frederiksberg

0   10

Hvad er teknologiforståelse?

Vi taler om teknologiforståelse. Men vi er ikke enige om, hvad vi taler om. Det er i nogle sammenhænge blevet til læringsplatforme og kommunikationsværktøjer. Så er det meget let at tale forbi hinanden, når vi taler om teknologiforståelse.

0   12

Vil du prøve noget spændende?

Jeg har lige meldt mine elever til Nordisk Matematik Konkurrence. Det er en matematikkonkurrence for 8. klasse, men opgaverne er tilgængelige for alle, og der er rigtig mange gode opgaver, der kan bruges af resten af skolens elever.

0   20

Tid til IT

IT i undervisningen er en stadig udfordring. IT tager tid. Hvordan lærer vi som lærere nye programmer og digitale læremidler at kende, så vi kan anvende dem i vores undervisning.

0   9

Alle elever skal kunne fortælle en god historie fra deres matematikundervisning

Alle elever har ikke lige let ved at lære matematik. Alle klasser er ikke lige motiveret for læring af matematik. Alle skoler har ikke lige meget fokus på matematik. Men alligevel fortjener alle børn, at kunne fortælle en god historie om, hvor dygtige de er blevet til matematik, hvad de synes er kæmpe interessant, hvad de lige har opdaget, hvilke sammenhænge de har set, hvor fedt det var at lave en bestemt øvelse, og hvad de så fandt ud af. Der skal fortælles mange gode historier fra dagligdagen i matematiktimerne ved spisebordet, og når man er på besøg hos mormor.

0   18

Hvordan kommer man i gang med et helt nyt fag i folkeskolen?

Er prototyper vejen til implementering af et nyt fag i folkeskolen. Er det sådan lærere bliver klædt på til at undervise i teknologiforståelse som fag eller i fag i skolen – ellers skabe viden, der gør at der kan tages stilling til, hvordan man fremadrettet skal forstå teknologiforståelse i skolen.

0   33

Et nyt skoleår truer – lad festen starte

Ferien er ved at være slut. Jeg er ved at tage mig sammen til at komme i gang igen. Men hvad er det lige, der venter rundt om hjørnet.

0   21

Mens vi venter på en ny undervisningsminister og sommerferien

Forhandlingerne er i gang, sommerferien nærmer sig, lærere vifter med opgaveoversigter med alt for mange undervisningstimer. Trætheden og matheden er åbenlys.

0   18

Mundtlig matematikeksamen er fantastisk – og forberedelserne starter i 1. klasse

Når eleverne skal til mundtlig matematikeksamen i 9. Klasse bliver de målt og vejet på deres kompetencer i matematik. Men arbejdet med kompetencerne starter tidligt i skoleforløbet.

0   17

Det gode prøveoplæg til mundtlig matematik

Der er trukket eksamensfag, og lærerne udarbejder prøveoplæggene til den mundtlige eksamen i matematik. Men hvad er et godt prøveoplæg?

0   13

Teknologiforståelse – en ny faglighed i Folkeskolen

Et projekt, der undersøger, hvordan vi kan indføre teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen er skudt i gang. Denne blog fortæller om de gode oplevelser, udfordringerne, tips og tricks, og hvad der egentlig foregår i teknologiforståelsestimerne. Indtil videre skrives bloggene af Lis Zacho og Malte von Sehested, men flere kommer til løbende.

1   19

Hovedregning og overslagsregning – glemte discipliner?

Jeg har ventet spændt på den digitale udgave af eksamen i matematik uden hjælpemidler. Som eksamensvagt til eksamen, deltog jeg så i førsteopførslen. Alt gik fint, men eleverne brugte meget tid på udregninger på papir.

1   16

Jeg håber…

Hvad håber jeg, at eleverne har fået ud af deres skolegang. Hvad tager de med sig videre i livet, og hvordan har skolen bidraget til deres personlige udvikling.

0   39

Naturlige test

Der stilles mange forskellige krav til lærerne om, hvordan de skal følge eleverne læring, progression og udvikling, men vi kan bare bruge de naturlige testmuligheder, der er til stede i hverdagen i klasseværelset.

0   26

29. april

Datoen for udtræk til mundtlig matematik, står printet i mit hoved.

0   44

At være klædt på til sin egen undervisning

Hvornår er man egentlig klædt på til at kunne gennemføre sin egen undervisning. Hvad siger fakta, og hvordan føles det

0   26

Når digitaliseringen gør en alvorlig forskel for elevernes læring i matematiktimerne

Der er adskillige gode eksempler på, at elevernes læring har taget et højdespring, efter at digitaliseringen er blevet en større del af skolens hverdag.

0   26

Filmtræning

Hvordan forbereder man eleverne til sommerens eksamen i færdighedsregning, når man ved, at den er digital, og at der kun lægger en PDF fra eksamen december 2018 på materialeplatformen.

0   27

Teknologiforståelse i matematiktimerne - forsøget, farerne og filmene

Vi har rigtig længe arbejdet med teknologi i matematiktimerne. Nu er det så teknologiforståelse, vi skal i gang med.

0   40

Matematik, hjernen og sproget

Regional matematikvejlederkonference d.31.1.2019 på Campus Carlsberg med bl.a. Lisser Rye Ejersbo, der taler om sprog og arbejdshukommelse og Søs Spahn og Bettina Nilausen taler om sprogdidaktik og matematisk modellering.

0   32

Der er 23 minutter tilbage

Hvorfor er mere af det samme ikke altid godt for eleverne.