Lis Zacho

Profilbillede af Lis Zacho

Matematikvejleder og lærer

Lindevangskolen, Frederiksberg

0   33

Når man kvæler en profession

Lærermangel, ændringer af prøverne midt i skoleåret, usikkerhed omkring teknologien i undervisningen, forhandlingerne om lærernes arbejdstid, det er vist ved at være nok

5   24

At dele sine personlige undervisningsforløb med andre

Kan man i virkeligheden genbruge andres undervisningsforløb i sin egen undervisning.

2   37

Mens vi venter på den ny prøvebekendtgørelse

Jeg ser med bekymring frem mod at den nye prøvebekendtgørelse bliver udgivet, og frygter at eleverne bliver nægtet adgang til internettet – en frygtelig realitet. Hvem gider en computer uden adgang til nettet.

0   46

Det har jeg godt nok aldrig prøvet før

Jeg gik denne første fredag i året 2018 på weekend med en helt speciel oplevelse i rygsækken, som jeg bliver nødt til at dele med jer. Vi spiste lækkert hjemmebag, og hørte taler, sange og råbte hurra

2   53

Er de gået fra forstanden på Christiansborg?

Et forslag fra en folketingspolitiker om at teste og eksaminere eleverne i 0. Klasse, så de måske kan komme videre i 1. Klasse. Så er man langt væk fra virkeligheden.

0   21

Hvad mon vi skal diskutere i 2018?

Mit sidste blogindlæg https://www.folkeskolen.dk/622245/matematiklaererens-julestatus skabte en del debat for og imod læringsmål. Den diskussion er ikke færdig, men hvilke temaer om matematikundervisning, læring og folkeskolen mon vi så ellers skal diskutere i 2018.

19   16

Matematiklærerens julestatus

Så blev det jul igen, hvordan gik det så, og hvad er der så lige af ønsker, håb og strålende juleglans for fremtiden.

2   15

Vi har ikke tid til at lave lektier

Der er ikke tvivl om, at lærerne er pressede, men det er eleverne også

1   16

Det risikable liv som blogger

Dette er så mit blogindlæg nr.100

1   22

Tør vi fejle?

Hvis jeg skal blive dygtigere til at finde nye løsninger i en foranderlig verden, bliver jeg nødt til at prøve mig frem, fejle og lære af fejlene.

0   13

Matematikvanskeligheder, gulerødder og holdbarhed

Kan man true, lokke, presse eller betale sig til at eleverne klarer sig bedre i matematik?

0   30

Er matematikundervisning demokratisk?

På en valgdag er det vel ok at overveje, om matematikundervisningen i virkeligheden er demokratisk.

0   20

Er der alternativer til forbud?

Som matematiklærer er det trist at være vidne til et forslag om af slukke for internettet til prøverne.

0   16

Matematik, virkelig problemløsning og designtænkning

Matematik og problemløsning hænger rigtig godt sammen, og hvis vi tilsætter designtænkning, har vi et stærkt redskab, der kan skabe rammer for virkelig problemløsningen i matematikundervisningen.

0   15

Skal børnene programmeres til 21. århundredes kompetencer?

I disse dage er jeg på SkoleIntra Træf i Kolding, og jeg vil dele oplevelser og refleksioner herfra.

1   23

Kan du lære, hvad jeg siger?

Jeg er altid opmærksom på om eleverne kan læse teksten i matematiktimerne, og om de kan forstå, hvad der står i opgaverne. Men jeg er ikke altid så opmærksom på, om de kan lytte til læreren og hinanden.

0   19

Podcast: Den helt almindelige lærer

For et stykke tid siden lavede jeg en podcast om den helt almindelige lærer, som jeg deler med jer her på bloggen.

0   11

Fransk eller dansk?

Efterårsferien har ført mig til Foix i Pyrenæerne, og muligheden for at se en fransk skole er opstået, så min evige skole-nysgerrighed resulterede i et besøg

0   13

Er du motiveret?

For mange elever på 8. årgang er det en udfordrende tid med karakterer, uddannelsesparathedsvurdering og spørgsmålet om, hvad de kunne tænke sig med deres fremtid.

0   42

Når internettet hjælper med forståelsen af matematik

Det allestedsnærværende internet hjælper eleverne med forståelsen af matematik, den frie adgang til information og viden er fantastisk.