Lis Zacho

Profilbillede af Lis Zacho

Matematikvejleder og lærer

Lindevangskolen, Frederiksberg

0   17

Der er så meget, vi gerne vil i matematiktimerne

Der er så mange fine ting, man kan bruge sine matematiktimer på, hvis man havde tiden og mulighederne

3   17

Matematikvejlederens balancering

Når man som matematikvejleder skal balancere med sig selv fra matematiklærer i 6. klasse til matematikvejleder for hele skolen

0   11

Julens magi

Det er godt at opleve julens magi i matematiktimerne. Eleverne kaster sig over opgaver og problemer, når det hele er tilsat et ordentligt skvat jul.

3   28

Lyt, lær og lev med lærerne

Posen er blevet rystet rundt omkring i kommunerne og nye konstellationer har set dagens lys i de lokale ”kommunale skoleudvalg”.

0   24

Jeg er udfordret af mit eget fagsyn

Jeg er nysgerrig på hvordan vi får skabt god matematikundervisning. Men kan forældrene, eleverne, kollegaerne og jeg selv følge med. Har vi et fælles fagsyn?

0   11

Ikke alt er matematik

Etwinning har netop afholdt en stor online konference om mediekundskab og disinformation 28. til 30.10 2021. Jeg deltog sammen med 11 andre danskere.

2   27

Motivation - en ubekendt i matematiktimerne

Motivation kommer ikke af selv. Den skal der arbejdes med og den har svære vilkår i folkeskolen.

2   8

Corona-senfølger i matematiktimerne

Vi er udfordret i matematiktimerne. Der er selvfølgelig stadig for lidt tid til forberedelse og de gode gamle udfordringer, der ellers er for en matematiklærer. Men vi har fået en ny. Corona-senfølger.

0   24

Matematiklærerens glæde over skolebiblioteket - PLC

Det er på skolebiblioteket man finder inspiration - ikke på skolens kontor. PLC er en power-institution i skolen, hvis den får ordentlige vilkår.

0   58

Nysgerrighed som drivkraft til udvikling af matematikundervisning

Matematiklæreren er på jagt efter nye muligheder til matematikundervisningen.

2   140

Du ved godt, at vi er smadret i hovedet i 7. time?

En lille hverdagshistorie om livet i folkeskolen med de lange skoledage

2   18

Hvad skal vi med årsplaner?

Jeg har set og selv skrevet årsplaner i mange forklædninger. Alt fra autogenereret fra bogsystemet til projekt på projekt uden bog. Men hvorfor skriver vi årsplaner, når det er så svært at overholde dem?

2   8

Keep thinking

Et underligt skoleår er næsten slut. Eksamen og dimission er klaret. Der skal siges endelig farvel til nogen og på gensyn til andre. Nye klasser og nye tiltag, der skal afprøves.

0   17

Kvalitet koster

Vi slap for elevplanerne. Det går fremad med vaccinerne. Den gode ikke forudsigelige matematiktime. Håber vi snart får et mere normalt liv ud på skolerne.

0   12

Jeg har afleveret mine matematikbøger

Refleksioner over en underlig tid

0   21

Lad matematikfesten starte

Vupti så var folkeskolen åben på fuld tid. Vi skal tilbage. Ikke af sundhedsmæssige årsager, men af politiske årsager. Håber det allerbedste for alle deltagerne i eksperimentet.

4   34

Teknologiforståelseslærer søger arbejde

Forsøget med teknologiforståelse er ved at være slut, evalueringen er snart færdig, sommerferien nærmer sig og næste skoleår er teknologiforståelse ikke på skoleskemaet.

0   24

Når ændringer bliver et vilkår

Vi har ændret kurs, retning og planer så mange gange nu, at jeg ikke tæller mere. Prøver at leve i nuet og se de gode ting, vi trods alt har gang i.

1   16

Teknologisk vovemod, fantasi og kritisk sans

Louise Overgaard og Lis Zacho, Coding Pirates, om teknologiforståelse i skolen og livsmestring i et digitalt samfund.

0   10

Lærerens fornemmelse for normalitet

Jeg fornemmer normalitet foran os. Elever der skal gå fysisk i skole. Godt nok kun hver anden uge. Men en god fornemmelse af glæde og gensyn har ramt mig