Lis Zacho

Profilbillede af Lis Zacho

Matematikvejleder og lærer

Lindevangskolen, Frederiksberg

0   23

Matematiklærerens glæde over skolebiblioteket - PLC

Det er på skolebiblioteket man finder inspiration - ikke på skolens kontor. PLC er en power-institution i skolen, hvis den får ordentlige vilkår.

0   57

Nysgerrighed som drivkraft til udvikling af matematikundervisning

Matematiklæreren er på jagt efter nye muligheder til matematikundervisningen.

2   140

Du ved godt, at vi er smadret i hovedet i 7. time?

En lille hverdagshistorie om livet i folkeskolen med de lange skoledage

2   18

Hvad skal vi med årsplaner?

Jeg har set og selv skrevet årsplaner i mange forklædninger. Alt fra autogenereret fra bogsystemet til projekt på projekt uden bog. Men hvorfor skriver vi årsplaner, når det er så svært at overholde dem?

2   8

Keep thinking

Et underligt skoleår er næsten slut. Eksamen og dimission er klaret. Der skal siges endelig farvel til nogen og på gensyn til andre. Nye klasser og nye tiltag, der skal afprøves.

0   17

Kvalitet koster

Vi slap for elevplanerne. Det går fremad med vaccinerne. Den gode ikke forudsigelige matematiktime. Håber vi snart får et mere normalt liv ud på skolerne.

0   12

Jeg har afleveret mine matematikbøger

Refleksioner over en underlig tid

0   21

Lad matematikfesten starte

Vupti så var folkeskolen åben på fuld tid. Vi skal tilbage. Ikke af sundhedsmæssige årsager, men af politiske årsager. Håber det allerbedste for alle deltagerne i eksperimentet.

4   34

Teknologiforståelseslærer søger arbejde

Forsøget med teknologiforståelse er ved at være slut, evalueringen er snart færdig, sommerferien nærmer sig og næste skoleår er teknologiforståelse ikke på skoleskemaet.

0   24

Når ændringer bliver et vilkår

Vi har ændret kurs, retning og planer så mange gange nu, at jeg ikke tæller mere. Prøver at leve i nuet og se de gode ting, vi trods alt har gang i.

1   16

Teknologisk vovemod, fantasi og kritisk sans

Louise Overgaard og Lis Zacho, Coding Pirates, om teknologiforståelse i skolen og livsmestring i et digitalt samfund.

0   10

Lærerens fornemmelse for normalitet

Jeg fornemmer normalitet foran os. Elever der skal gå fysisk i skole. Godt nok kun hver anden uge. Men en god fornemmelse af glæde og gensyn har ramt mig

0   37

Så fik vi alligevel brug for skitøjet igen

En refleksion over lærerlivet i en tid med corona. Det bliver koldt.

6   20

Når mobningen bliver digital

Når mikrofonen bliver slukket. Når ironien overtager. Når nogen rammes af en kvik replik. Mobningen er blevet digital.

0   19

Mere leg i skolen

Der tales meget om skolen for tiden. Eleverne vil rigtig gerne i skole. De vil rigtig gerne mødes med deres kammerater, men jeg tror ikke at det er reformskolen, som de savner.

0   9

På tur i grupperummene

De mindste elever kom tilbage til skolen. De sårbare elever var allerede på skolen. Men de store elever, hvoraf nogle ikke er særlig store, er stadig kun tilgængelige for lærerne via internettet.

0   12

Mulighedernes tid

Vi forholder os til fuldt skema eller nødskema. Vi vil gerne det hele, og gerne som vi plejer. Men er det ikke nu, vi skal prøve noget nyt og måske lære noget nyt?

0   14

Det varer ikke ved

Hvordan får jeg et ordentligt forhold til mine elever online? Undervisning bag en skærm udfordrer relationerne. Hvordan bruger jeg aktivt vores relation til at skabe gode undervisningssituationer?

4   174

Til alle dem, der tager beslutninger om mit arbejdsliv midt i en pandemi

Hvor mange skal være smittet på en skole, før den lukkes?

14   54

Hvorfor går det galt - en kommentar til Timss

Ærgerligt med dårligt resultat i TIMSS. God ledelse kræver indsigt, viden og gode ører. Lærerne får endnu en gang skylden for ulykkerne. Men folkeskolen er på en umulig mission i sin nuværende form.