Lis Zacho

Profilbillede af Lis Zacho

Matematikvejleder og lærer

Lindevangskolen, Frederiksberg

6   16

Når mobningen bliver digital

Når mikrofonen bliver slukket. Når ironien overtager. Når nogen rammes af en kvik replik. Mobningen er blevet digital.

0   15

Mere leg i skolen

Der tales meget om skolen for tiden. Eleverne vil rigtig gerne i skole. De vil rigtig gerne mødes med deres kammerater, men jeg tror ikke at det er reformskolen, som de savner.

0   6

På tur i grupperummene

De mindste elever kom tilbage til skolen. De sårbare elever var allerede på skolen. Men de store elever, hvoraf nogle ikke er særlig store, er stadig kun tilgængelige for lærerne via internettet.

0   9

Mulighedernes tid

Vi forholder os til fuldt skema eller nødskema. Vi vil gerne det hele, og gerne som vi plejer. Men er det ikke nu, vi skal prøve noget nyt og måske lære noget nyt?

0   11

Det varer ikke ved

Hvordan får jeg et ordentligt forhold til mine elever online? Undervisning bag en skærm udfordrer relationerne. Hvordan bruger jeg aktivt vores relation til at skabe gode undervisningssituationer?

4   171

Til alle dem, der tager beslutninger om mit arbejdsliv midt i en pandemi

Hvor mange skal være smittet på en skole, før den lukkes?

14   51

Hvorfor går det galt - en kommentar til Timss

Ærgerligt med dårligt resultat i TIMSS. God ledelse kræver indsigt, viden og gode ører. Lærerne får endnu en gang skylden for ulykkerne. Men folkeskolen er på en umulig mission i sin nuværende form.

0   28

Jeg savner det gode gamle matematiklærerliv, juleferie nu - tak

Coronaen har ændret mit arbejde, og det er ikke i en positiv retning. Det er irriterende og fyldt med sprit og overvejelser om hygiejne. Juleferie nu - tak

1   17

Rør blot ikke ved min gamle jul

Julen er ikke som den plejer. Coronaen kaster sine dystre skygger over den gode gamle jul. Julen er udfordret af Corona. Det bliver jul i sprittågernes skygge.

0   54

Hvorfor går du med mundbind?

Efter hjemsendelse og selvkarantæne besluttede jeg mig for at anvende værnemidler. Det er min egen lille kamp, og det er ikke behageligt.

0   41

Sendt hjem

Mange oplever i denne underlige tid at blive sendt hjem og til test. Hold ud og hold sammen med afstand.

0   14

Risikofri matematikundervisning

Hvordan overlever man som matematiklærer i en lang skoleuge

0   22

Jeg er taget på en meget vigtig mission med mine elever

Jeg er taget på Cybermission med hele 6. årgang på min skole. Det er også skolens ansvar at tale med eleverne om sikkerhed på nettet.

0   18

Pause

Vi har brug for pauser. Vi forlanger at eleverne fordyber, fokuserer og koncentrerer sig. Vi har brug for pauser fordi vi skal fungere, trives og være effektive. Vi skal kunne agere professionelt i en virkelig stram skoleuge, og det gør vi ikke uden gode pauser.

0   32

Coronaen udfordrer vores fællesskab

Vi er stærkt udfordret af Covid-19 i vores folkeskole. Vores fællesskab er udfordret. Kulturen smuldrer mellem hænderne på os. Usikkerheden vokser dag efter dag.

0   28

Min arbejdsboble

Statens Serum Institut har bedt os alle om at lave sociale bobler, hvor vi maksimalt har 5-10 kontakter her i efteråret, hvordan går det lige i folkeskolen?

0   41

Forberedelse for en matematiklærer

Der blev stemt ja, og det giver lærerne opgaven med at forklare, hvad de har brug for af forberedelse af deres undervisning. Hvad er egentlig forberedelse for en matematiklærer

0   22

Hvad koster mundbind?

Coronapandemien serverer matematik for os på et sølvfad i disse underlige tider.

10   81

Hvad er forskellen på offentlig trafik og folkeskolen?

Skolestarten for lærerne nærmer sig. Skemaer og opgaveoversigter ligner normalskolen før pandemien. Det føles ikke helt trygt.

0   33

Hvad lærte Coronaen os?

De sidste is er spist, studenterne dytter i gaderne, feriesangen er sunget. Hvad gav Coronaen os med i bagagen?