Lis Zacho

Profilbillede af Lis Zacho

Matematikvejleder og lærer

Lindevangskolen, Frederiksberg

1   15

Det gode børneliv

Vi lever i et digitalt samfund, og der er masser af udfordringer, som vi dagligt bliver konfronteret med. Hvad er skolens rolle i sikringen af det gode børneliv?

3   22

Når man har masser af tid

Tid er en mangelvare i dagligdagen på skolen, som påvirker os alle, men også elevernes læring.

1   35

Mens vi venter

Nogen gang er det dejligt at gå og vente på noget, der skal ske, andre gange er det ganske rædselsfuldt.

0   16

På jagt efter matematikken på BIG BANG i Odense

Hvor er det dejligt befriende i en konflikt-tid, at være blandt en masse lærere, der brænder for deres fag, er nysgerrige på nye muligheder og som deltager i en enorm naturfagskonference

0   17

Det er OK med problemløsning

Problemløsningen er i disse tider ekstra aktuel, da det er den, der kan sætte reelle løsninger i spil.

0   35

Og lige om hjørnet venter ………..

Det er en underligt fornemmelse at gå på træt og udkørt påskeferie og samtidig vide, at når man så vender tilbage til skolen, er det måske til et ydmygende kaos.

0   19

Hvordan kan man gennemføre kompetenceorienteret matematikundervisning?

Jeg er ret vild og nysgerrig på kompetencerne, og er helt sikker på, at det er dem, som eleverne får hårdt brug for i deres videre uddannelse og liv.

15   26

Vi laver skole for eleverne

Lærerne beskyldes for grådighed og uansvarlighed af de folkevalgte politikere, som åbenbart ikke har forstået, at vi laver skole for eleverne

0   31

Nu må det stoppe

jeg er simpelthen så frustreret over den måde som vores arbejdsliv bliver forvaltet på af de højere magter, og nu må det stoppe.

0   107

Autoriteten smuldrer - lov 410

Står på sidste dagen af Læringsfestivalen og hører, at vi er blevet lockouttet. En folkeskole i knæ er endnu en gang blevet ydmyget.

0   36

Demokratiet er i fare ⚡

Den danske model er indlagt på intensivafdelingen, og der ligger den med slanger og regnemaskiner og hiver efter vejret, medens de offentlige ansatte håber, at den overlever

1   47

Frygten for fremtiden

I en tid med kaos og uro omkring lærernes arbejdstid, kuldsejlet forhandlinger og meget lidt lyst til gentagelse af tidligere tiders håbløse lockout, frygter jeg matematiklærermangel

2   63

Nu er det nok

Der er gået 4 år, og vi taler stadig om strejke eller lockout, som muligheden for at få ordentlige arbejdsvilkår. Hvorfor kan man ikke bare aftale, at det skal lærere selvfølgelig også have.

0   26

Matematik er cool

Det er langt fra altid at eleverne får fornemmelsen af, at de kan anvende matematik til noget som helst uden for skolen, og det må vi gøre noget ved!

7   12

Så er det nu, der skal investeres

Der er kæmpe fokus på teknologi i skolen, der kom en handlingsplan fra UVM og mange interessenter melder holdninger ud, men jeg oplever faktisk, at det hele er Wild West

1   11

Hvordan lærer man som lærer

Vi arbejder med undervisning hver eneste dag, og alligevel er vi udfordret på vores egen læring som lærere.

3   24

Så skete det endelig

Folkeskolereformen resulterede i mange nye tiltag i folkeskolen, men aldrig i det allermest nødvendige, det blev aldrig rigtig til noget med teknologiforståelsen.

1   75

Når man kvæler en profession

Lærermangel, ændringer af prøverne midt i skoleåret, usikkerhed omkring teknologien i undervisningen, forhandlingerne om lærernes arbejdstid, det er vist ved at være nok

5   25

At dele sine personlige undervisningsforløb med andre

Kan man i virkeligheden genbruge andres undervisningsforløb i sin egen undervisning.

2   39

Mens vi venter på den ny prøvebekendtgørelse

Jeg ser med bekymring frem mod at den nye prøvebekendtgørelse bliver udgivet, og frygter at eleverne bliver nægtet adgang til internettet – en frygtelig realitet. Hvem gider en computer uden adgang til nettet.