Lis Zacho

Profilbillede af Lis Zacho

Matematikvejleder og lærer

Lindevangskolen, Frederiksberg

0   9

All inclusive

Inklusion er en svær ting, men den lykkes bedre, når der følger ressourcer med.

0   11

Den tid på året

Dommens time for eleverne. Du er uddannelsesparat. Du er ikke uddannelsesparat. læreren som dommer over elevernes drømme og fremtid. Nervøse elever, der ikke tror, at de gør det godt i skolen.

0   27

Livet som nyuddannet matematiklærer

Mange oplever praksischok, når de rammer folkeskolen efter seminariet. Hvordan får man det hele til at fungere. Hvordan får man hjælp og support til at klare dagligdagen, for alle har fortjent en god start i jobbet som matematiklærer.

0   33

Fra kursus til virkelighed

Kan lærerne implementere det, de lærer på kurser? Der er mange efteruddannelsestiltag i kommunerne, men har lærerne mulighed for at tage den nye viden til sig, ændre praksis og implementere forandringerne i egen undervisning?

0   20

Problemløsning er matematik og matematik er problemløsning 2

Hvad kendetegner en god problemløsningsopgave i matematikundervisningen?

15   27

Problemløsning er matematik og matematik er problemløsning

Hvis eleverne skal lære matematik, skal de lære at håndtere problemer med matematik, og det gør absolut ikke noget at de skal kæmpe med det. Men hvordan lærer vi eleverne at arbejde med problemløsning i matematik?

2   10

Plagiat og eksamensforberedelse

Eleverne har adgang til alle svarene på nettet, når de skal lave problembehandlingsdelen som hjemmeopgave. Hvad betyder det for deres eksamensforberedende arbejde med eksamenssættene?

0   14

Er vi tilstrækkelig kritiske?

Eleverne har brug for at lære at være kritisk tænkende, og lærerne har brug for at være kritisk tænkende ellers bliver vores undervisning og dagligdag i skolen overtaget.

0   14

Jeg har også en ordblind elev i min klasse

Noget af det bedste ved folkeskolen er diversiteten. I folkeskolen mødes alle typer elever, lærere, forældre og mennesker

0   27

Hvorfor har alle skoler ikke et matematikværksted?

Undersøg og eksperimenter. Lær af dine fejl. Prøv dig frem. Hvad tror du selv det giver. Kan du finde fejlen. Hvordan vil du finde en løsning?

0   21

10 gode råd til matematiklæreren

Der er forskel på elever, klasser, lærere, skoler og kommuner. Og der er forskel på, hvordan man laver matematikundervisning. Men hvad er egentlig god matematikundervisning?

3   31

Hvorfor skal nogle skoler være præmiepuljeskoler?

Hvad lærer eleverne af at tage en test? Hvad gør man på præmiepuljeskolerne for at eleverne bliver bedre til matematik. Hvad burde man egentlig bare gøre?

0   25

Har man råd til at spare på matematikundervisning?

Når man sparer på elevernes undervisning, skyder man ofte bare de svage elevernes udfordringer frem i tid og understimulerer de dygtige.

0   11

Skole er heldigvis mere end fag

Er på lejrskole i Berlin med tre heldige 9. Klasser og en flok lærere. Vi skal ud og opleve verden, have en fælles oplevelse for livet og lære om virkeligheden uden for skolen.

2   26

Røvhul

Matematiklærerforeningen afholdt Matematikvejlederkonference i Odense Congress Center d. 23.8.2018, og jeg fik lidt forskelligt med hjem.

0   11

Kan du forstå det?

Jeg er optaget af, hvordan eleverne forstår matematik. Hvordan tilegner de sig nye færdigheder og ny viden om matematik. Hvordan eleverne lærer matematik i skolen. Hvilke aktører har indflydelse på matematikundervisningen.

4   12

Vil du på matematikkursus?

Fede muligheder for matematiklærerne i skoleåret 18/19 Hvad er det så lige at matematiklærerne skal forlyste sig med i det nye skoleår. Hvilke fede kurser, konferencer og events venter derude.

0   7

Ind i naturen, også med matematik

Året Sorømøde havde overskriften ”Ind i naturen”, og bød på mange spændende oplæg og diskussioner om naturvidenskabens rolle i skolen, livet og erhvervslivet

0   32

Ja tak til mobiltelefoner i matematikundervisningen.

Debatten raser igen efter at Frankrig har meldt ud, at de indfører mobilforbud i skolerne. Men det er stadig muligt at anvende mobiltelefoner i undervisningen i Frankrig, når det er i forbindelse undervisningsaktiviteter bestemt af læreren.

0   12

Hvor dygtig er Danmarks lærerstand?

Hvad betyder dygtig? Dygtig til hvad? Er lærerne ens? Hvordan ved man, hvor dygtige lærerne er?