Søren Peter Dalby Andersen

Profilbillede af Søren Peter Dalby Andersen

Grundskolekonsulent

Science Talenter - Astra

0   7

Tegn mere sammen!

En prik, en streg, en trekant, en firkant, en cirkel og en bølge er alt, hvad du behøver for at kunne tegne et hus, en by, et land, jordkloden eller hele solsystemet. Det er ikke vigtigt, om det ser pænt ud. Det handler ikke om at tegne pænt, men om at kommunikere effektivt. Visuel kommunikation fremmer forståelsen og kan løse komplekse udfordringer på tværs af fag, teknologier og landegrænser.

0   7

Science-kapital - årets nye ord!

Årets Big Bang konference var igen et slaraffenland for naturfagsnørder og didaktikere. Sidste år var årets nye ord engineering og i år var det nye ord science-kapital… Men hvad er Science-kapital?

0   5

Future of Education and Skills 2030

Gennem de sidste ti år har jeg interesseret for mig for, hvordan man skaber et fælles sprog som, i forbindelse med innovative processer, kan lette samarbejdet i skolens meget fagligt diverse lærerteams. Det har været en faglig udfordring af finde/skabe redskaber og modeller, der hjælper os lærere med at kommunikere effektivt og lære om og sammenligne bedste praksis. – også på tværs af de humanistiske og naturfaglige fag.

0   6

Tenacity - kan det bruges til noget?

På en studietur til Wales blev jeg introduceret til en teori om tenacity, som har udvidet min forståelse af mindset teorien. Tenacity modellen har givet mig et redskab til at designe undervisning, som fokuserer på growth mindset.

0   18

En temadag med kreativitet, passion, innovation og entreprenørskab

På Ian Stenz' skole arbejder de temabaseret, hvilket betyder de har temadage næsten hver dag. Temaerne ser dog meget forskellige ud, alt efter hvad målet er med dem. Hans ynglings temadage er når eleverne skal arbejde med innovation og entreprenørskab. I dette indlæg beskriver han hvordan innovation og entreprenørskab implementeres i faglig kontekst.

0   8

Virksomhedsbesøg med faglig læring

I går var det Girls’ Day In Science, hvor virksomheder over hele landet har givet elever praktisk indsigt i, hvad det vil sige at arbejde med naturvidenskab og teknologi i virkeligheden. Jeg besøgte ARC, Amager ressourcecenter, som havde inviteret 25 nysgerrige 7. klasses piger fra Korsvejens Skole på besøg.

4   7

Hvordan vurderer vi læring?

Oftere og oftere ser man overskrifter som ”Dygtige og innovative skoleelever præsenterede i dag deres opfindelser…” Og hver gang tænker jeg - hvilke parametre har forfatteren anvendt til at vurdere om eleverne er innovative?

1   6

Opskrift på åbning af et innovationslaboratorium!

Tag fire udstoppede svaner, to containere,  50 kvadratmeter LED-skærme, en død sæl, en gammel pedelvilla og 17 FN verdensmål og sæt det for enden af en folkeskole i Hvidovre.Tilsæt derefter 8 lærere fra alle trin, en leder, en innovationskonsulent, en KlimaZirkusdirektør, en udviklingskonsulent og lad det hele boble og simre i 6 timer. Tilsæt derefter alle samarbejdspartnere gennem fem år og hvidvin. Dette er opskriften på Dansborgskolens indvielse af deres nye naturfaglige område.

0   4

Didaktik til engineering

"Engineering i skolen" projektet har barslet med en engineering didaktik og et tilhørende MetodeKit. Her behandles tankerne bag en dansk engineering didaktik og der gives et bud på hvordan lærerne, via den daglige undervisning, kan forberede eleverne på en fuldt udrullet engineeringproces.

1   6

Harvard ser perspektiver i at kombinere iterativ undervisning med den åbne skole

What is learned in school ought to be useful to people well after they finish school. Approaching any new situation that requires using one’s knowledge, whether it is a real-world application or learning a more advanced topic in a given discipline, involves leveraging what one has already learned. In either case, existing knowledge must be effectively used in a new context. The more robust a mastery one has developed of the fundamentals of a topic, the easier it is to leverage it to learn even more. Citat, Charles Fadel - leder af Center for Curriculum Redesign på Harvard.

4   6

Hvad skal jeg spørge Harvard om?

I næste uge rejser jeg til Harvard, hvor jeg skal mødes med lederen af Center for Curriculum Redesign Charles Fadel. Vi skal tale om, hvordan Fire-dimensional uddannelse,  åben skole, innovation og skolens fremtid .

0   3

Teknologipagt – kompetencer til en teknologisk og digital fremtid

Med Strategi for Danmarks digitale vækst sætter regeringen retningen for, hvordan Danmark kan gribe mulighederne i den digitale omstilling og skabe job og større vækst og velstand i Danmark. Her er folkeskolen også tiltænkt en rolle...

0   7

FN's verdensmål og Elever af Ellehammer.

Overskriften på uge 50 og 51 var for 8.årgang på Langhøjskolen FNs verdensmål. Ansatte hos KlimaZirkus, WattUp Power, BIOFOS og ØRSTED fungerede som naturvidenskabelige fagmentorer mens lærerteamet havde ansvaret for elevernes iterative proces. Der blev arbejdet med den nyeste forskning og viden indenfor generering af og lagring af bæredygtig energi.

0   6

Engineering bliver det nye sort!

Undervisningsministerens rådgivningsgruppe har offentliggjort anbefalinger til en naturvidenskabsstrategi. I anbefalingerne nævnes det iterative begreb engineering hele fem gange. Så hvis du som naturfagliglærer ikke kender til engineering - så bliver 2018 nok året, hvor du stifter bekendtskab med det.

0   12

Hvad kan vi bruge en Engineering Day til?

Diskussionerne om, hvordan vi kan styrke den teknologiske dannelse blandt danske elever står højt på dagsorden både hos de danske politikere og ude omkring på skolerne. Hvordan kan vi fastholde den umiddelbare fascination for naturvidenskab og teknologi, som vi oplever hos rigtig mange elever i indskolingen, men som desværre for mange elevers vedkommende langsomt forsvinder i takt med, at de bliver ældre?

0   3

Talentvejlederdøgn: Ny inspiration og dyrkning af netværket

30 uddannede talentvejledere fra 19 skoler deltog i starten af september 2017 i Science Talenters årlige Talentvejlederdøgn. Flere af vejledernes daglige ledere havde også takket ja til at være med på 1. dagen. At lederne deltog, var en glædelig nyhed, da der er fokus på samarbejdet mellem talentvejlederne og skolelederne. Det blev to dage med masser af personlig gensynsglæde, udveksling af erfaringer og ny inspiration til talentarbejdet. Den første dag blev startet med velkomst, en opsummering af, hvad der var sket siden sidst, og et nyt talenttilbud til skolerne. I programmet indgik også oplæg med spændende personer.

0   5

Hvordan skaber vi fremtidens skole?

Hvordan skaber vi en skole, som forbereder eleverne på en fremtid, hvor de skal være aktive borgere i et evigt skiftende samfund? Det spørgsmål optager mig, alle andre læreruddannede og didaktisk interesserede. Derfor var jeg spændt på at deltage i konferencen ”Fremtidens skole - i praksis”. Målet med konferencen var at diskutere fremtidens undervisning og inspireres af dem, der har arbejdet særligt med at nytænke læring.

0   6

Læring finder sted, hvor læring er!

Sommerferien byder for mit vedkommende på afslapning i Sverige og på Læsø. Men som alle lærere finder jeg altid, helt ubevidst, inspiration til ny undervisning - også i min ferie. I dette tilfælde vil jeg dele min seneste inspirationskilde med dig.

1   6

Bliver engineering det nye sort inden for iterative processer?

Begreber som entreprenørskab, innovation, designproces og 21’ century skills har i de senere år gjort sit indtog i grundskolen. Disse begreber bygger alle på iterative processer, hvor fokus er på at skabe værdi for en given persona. I den kommende tid vil grundskolen kunne tilføje begrebet engineering til denne liste. Men hvad er engineering, og hvorfor skal grundskolen bruge tid på det?

0   1

Hvad skal Norge lære om innovation og kreativitet fra Danmarks grundskole?

Naturfagkonferansen 2017 har inviteret mig til Oslo. Her skal jeg med udgangspunkt i KlimaZirkus Building Workshop holde et oplæg om innovation og kreativitet i den danske grundskole.