Vagn Madsen

Profilbillede af Vagn Madsen

pensioneret viceskoleinsp.

0   6

Bevægelsesorgiet som en pædagogisk fuser

De 45 min. daglige bevægelse i skolen stiver pædagogernes rolle af. Derfor er det pædagogerne, der først og fremmest beklager stilstand i bevægelsesorgierne.

0   2

Ide til et Sorø-møde

Nu har dannelsen vel fået, hvad der kan tilkomme den. Hvad med fagfagligheden?

0   1

Det nye element i skolen: Implementatoren

Et nyt stillingsindhold til skolelederne under vejs

2   2

Læreren og pædagogen

Først forlænger man skoledagen for at hindre lærerne i at gå hjem. Så indkorporerer man skolefritidsordningen i lærerne undervisningstid for at hindre, at for mange pædagoger bliver arbejdsløse. Og så konstruerer man en passende pædagogisk begrundelse for ordningen.

1   4

Den ideologisk forkerte ulighed

For en skole, hvis formål er ensgørelse af befolkningen, er dette endnu en katastrofe. Måske bør man overveje at holde pigerne uddannelsesmæssigt tilbage for at opretholde illusionen om ligheden mellem piger og drenge.

0   1

Et skolehistorisk forløb

Planlægningen af folkeskolens forsmædelige nedtur startede i kølvandet på de gale samfundsopløsende studenterballadedage i 70'erne og er fortsat lige siden uden noget tegn på, at lysten til forringelser på skoleområdet er aftagende.

0   1

Mobning og dårlig trivsel trives og udvikles i den reformerte skole

Når skolen er undervisnings- og uddannelsesuegnet kan man bare flytte fokus over på trivsel og mobning.

0   8

Syn for sagn

En analyse, som fortæller, at mange elever hvert år forlader folkeskolens 9. klasse med resultater, der er dårligere, end det forventes, at de skulle kunne klare ud fra forældrenes uddannelse og indkomst

0   71

Målet med inklusionen (rummeligheden)

Undervisningsministeren har åbenbart ikke anden løsning på folkeskolens falit end at henvise til virkningen af den skolereform, der har til formål at fastholde skolen på det hidtil ringeste niveau på en mere afvekslende og spændende måde.

0   337

NEDKÆMPELSEN AF LÆRERNE

Det er lidt af skæbnens ironi, at den nedkæmpelse af lærernes indflydelse, som er lykkedes for politikerne at gennemføre, nu forsøges opvejet af ønsket om at redde folkeskolen ved at høre lærerne.

1   229

Hvad er lektier

Lektier har altid, før folkeskolen af profileringshungrende politikere blev forvandlet til et pædagogisk skabagtigt undervisningsumuligt monster, været elevernes selvbeskæftigelse.

4   422

FORSKNING TIL STØTTE FOR DEN ELEVDELTE SKOLE

En rapport fra Egmont Fonden viser if. Politiken 12.8., at ”Når eleverne (bogligt svage elever, der slås med tal og bogstaver) kommer i en sammenhæng, hvor de møder nogle, der er i samme situation, som de selv, og bliver støttet fagligt, så rykker de”.

0   98

Et opgør med en fiks ide

Fra forskerside lægges der afstand til effekten af det meget bevægeri.

0   93

KL BESTEMMER SELV, HVAD EN UNDERSØGELSE VISER

I en undersøgelse, som KL har lavet blandt godt 1.000 forældre, er langt størstedelen positivt indstillet over for reformens indhold.

0   312

UDELTHEDEN HAR FORFEJLET SIT MÅL

Undervisningsminister Christine Antorini har i a-pressens Avisen publiceret en forfærdende og dybt deprimerende nyhed: ”Folkeskolen er blevet for de klogestes børn”.

15   317

Tre rejsende forskere på opdagelsesrejse

Tre pædagoger højt fra Nord rejste ud for at finde De Vises Sten. Men de fandt så vist ingenting. Men det måtte ikke hedde sig. Så de præsenterede tre mål som en konklusion af rejsen.

0   211

Den udelte skole er tæt ved målet

På en måde er den udelte antiskole nu ved at være endt i den succes, som den i sin tid blev indrettet på at stile imod.

0   408

NU PRØVER MAN MED EN PÆDAGOGISK CHOKSTART

Een indirekte indrømmelse af udelthedens uduelighed.

Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!