jan frejlev

Profilbillede af jan frejlev

LÆRER

Langelinie skole, Østerbro, København

Jan Frejlev har prøvet det meste i skoleverdenen. Der er ikke det fag og det klassetrin som jeg ikke har undervist i - nogen gange med større held end andre gange. Jeg brænder for det gode arbejdsmiljø for lærerne, især i en tid, hvor folkeskolen er udsat for mange forandringer som kommer i et hvirvelvindstempo. Til daglig er jeg en helt almindelig kommunelærer som underviser i dansk, engelsk og historie, og som bruger drama i undervisning, når det giver mening. I øvrigt skriver jeg fiktion, og udgiver snart min første novellesamling, og min første roman er næsten færdig. Forvent meget lidt fiktion i min blog, men masser af perspektiv på de lærerliv som lever under. Ps. Jeg er old school dannelsesmand.

3   8

Feed back om Aula efterspørges

Aula er åbent, og er alle bekymringer berettiget, eller er det bare en storm i et glas vand? Erfaringer efterspørges.

0   16

Det er en ny virkelighed

Det er som om forståelsen for værdien af gensidig respektfuld dialog er svindende

12   83

Aula - Hvorfor bliver vi ikke klogere?

Skoleintra er død. Aula lever, men hvorfor skal 2 millioner forældre, børn og personalet udsættes for et gigantisk eksperiment.

2   67

Er lærerlivet ude af trit med verden uden for?

Mængden af pudsigheder som rammer folkeskolen kommer hurtigere og hurtigere og fra alle retninger. Det stresser mange lærere, men imellem skal man tage sig tid til at se komikken i det. Der er nemlig meget af den

0   2

En rigtig god nytårsaften

Nytårsaften er en social konstruktion, og ikke nem at blive klog, så her er en lille indføring i, hvad det går ud på

0   14

Er man illoyal hvis man reflekterer højt over sin arbejdsdag?

Spørgsmåll 1: Hvorfor er ytringsfrihed svær at håndtere i folkeskolen? Spørgsmål 2: Hvorfor forstår forvaltninger ikke at engagement og følelser hænger sammen. Spørgsmål 3: Hvorfor forstår man ikke at tidspres gør dialog vanskeligt?

0   1

Når politikerne laver om på folkeskolen

Nu er de I gang igen. Kommer der noget godt ud af alle de justeringer af folkeskolen som politikerne har gang i? Det fører ikke noget godt med sig, når man skifter spillestil hele tiden.

0   9

Tavshedskultur eller kvalificeret dialog?

Danmarks Lærerforenings hovedkontor får mindst en henvendelse om måneden fra en lærer, der er blevet kaldt til samtale af kommunen for noget, han eller hun har sagt eller skrevet. Er det meget eller lidt?

0   1

Forældremøde

Tanker om, hvordan man holder et godt forældremøde

1   5

De gode skoleledere leder opad og tager imod ledetråde fra lærerne

Husk at lede op ad næste år, og godt samarbejde fokusere ikke altid på drift og brandslukning

0   2

Dannelse og litteratur 2

Når man gerne vil underholde lidt med, hvad man har læst af god litteratur i sommerferien, selvom man i virkeligheden mest har været på de sociale medier, så kan slå et smutvej og læse et uddrag i stedet. På den måde kan man hurtigt læse sig igennem verdenslitteraturen og fremstå belæst og vidende. Ps. Kan også bruges til konversation med bordherre og/eller dame.

0   2

Dannelse og litteratur

Når man gerne vil underholde lidt med, hvad man har læst af god litteratur i sommerferien, selvom man i virkeligheden mest har været på de sociale medier, så kan slå et smutvej og læse et uddrag i stedet. På den måde kan man hurtigt læse sig igennem verdenslitteraturen og fremstå belæst og vidende. Ps. Kan også bruges til konversation med bordherre og/eller dame.

0   4

Den svære jobsamtale

Vi kan godt blive bedre, når vi interviewer jobansøgere til lærerjobs

2   7

Lokalaftale på Bornholm

Strøtanker om at være lærer i den bornholmske folkeskole, hvor lærerne omsider får en velfortjent lokalaftale

2   14

OK 18

Massemediernes tilfældige, sporadiske og overfladiske analyse af medlemsdemokratiet i DLF

8   20

Lærernes arbejdsmiljø er presset uanset om det bliver et JA eller et NEJ

Tanker om, hvad der er bedst for lærerne: JA eller NEJ. Hvad er dine grunde for at stemme: JA eller NEJ.

2   8

Strøtanker om målstyring

Målstyring i folkeskolen fortsætter indtil videre

2   2

OK 18 - Formanden overbeviser, men tvivlen nager

Korte refleksioner efter TR-møde i Øst, hvor Hovedstyrelsen, og især Bondo forklarede, hvorfor et Ja til OK18 er bedre end et nej.

0   8

OK18: Holder sammenholdet i DLF ?

Hvor står lærerne nu?

2   34

OK 18- Den store fortælling

Lærerne