Professor
DPU/AU
Professor i danskfagets didaktik.
STIL har gjort et rigtig godt stykke arbejde. Det viser at problemerne har eksisteret i alle fag, alle årgange, og at et meget stort antal elever har fået helt forkerte resultater.
I denne Corona-tid er der mange der spørger hvordan det går på skolerne, hvordan eleverne har det, om de lærer noget, om de får støtte i hjemmet og om hvordan lærerne håndterer situationen, hvordan undervisningen foregår og meget mere.
Forslag til fælles udviklingsprojekt hvor elever skriver artikler til Wikipedia.
Ingen er vel efterhånden længere i tvivl om at nationale test måler usikkert. Men hvad vil det egentlig sige? Alle test måler jo usikkert! Og måske er det derfor jeg jævnligt hører debattører og sågar forskere sige ting som: ”Testen er det bedste redskab vi har! Og læreren har jo brug for at vide hvordan det går med eleverne! Og forældrene for at vide hvordan det går med deres børn!”. Så her er en sammenligning som illustrerer hvor usikkert testen måler.
Nationale test til debat.
Ministeriet har lyttet til kritikken af nationale test og har svaret ved at give lærerne langt flere og mere relevante oplysninger om elevernes besvarelser. Det er rigtig godt. Og det gør det nok endnu mere tydeligt for den enkelte lærer hvor mange kilo gran salt man skal tage resultaterne med.
Hvorfor så meget fokus på tekniske dele af danskfaget?
EU har netop bedt medlemslande, professionelle, forskere og borgere om bidrag til opdatering af rammeværket af nøglekompetencer for livslang læring.
I nat blev det klart at USA har fået noget der skræmmende meget ligner en fascist som præsident. I dag har skoleelever og studerende over hele USA forladt undervisningen og er gået på gaden
Washington Post har stillet præsidentkandidaterne en række konkrete spørgsmål om deres planer for uddannelsesområdet. Der er mange interessante overvejelser om test, fælles mål, finansiering af skoler mv.
Odense har skåret mere end en fjerdedel (ja, du læste rigtigt: henad 300 mio. ud af 1,25 mia.) af budgettet på skoleområdet over de seneste fem-seks år. Kommuner sammenligner deres budgetter. Når Odense kan, så kan vi da også!
En læsning af Keld Skovmands bog Uden mål og med - forenklede Fælles Mål?
Ministeriet har netop udgivet et notat om ”nationale tests reliabilitet”. Det er virkelig oprørende læsning. Men yderst teknisk. Så jeg tænkte jeg ville forsøge at illustrere hvad problemet er.