Trine Hemmer-Hansen

Profilbillede af Trine Hemmer-Hansen

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Virupskolen og fagbladet Folkeskolen

Folkeskolens faglige netværk skal over de næste tre år have et særligt boost, og det betyder blandt andet, at hvert netværk i en periode skal have en faglig rådgiver. Jeg er den første i rækken, som lige er startet som Folkeskolens faglige rådgiver i dansk og idræt. Jeg vil både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i de to fag – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: trinehemmer@hotmail.com

0   13

Idræt: Hvilket forløb skal du med sikkerhed genbruge til næste skoleår?

Eleverne er nu sendt på sommerferie og tilbage er arbejdsdage for os lærere, hvor blandt andet årsplanerne til næste skoleår skal udarbejdes. I år er jeg ikke i tvivl om, hvilket forløb der med garanti igen er at finde på årsplanen i idræt til min kommende 9. klasse.

0   24

Fra 3.- 4. klasse: Når klassen ikke er klar til at give slip på pædagogen

Der sker noget af et spring, når man går fra 3. til 4. klasse. Så er det både slut med at gå i SFO, og klassen har ikke længere en fast pædagog tilknyttet. Men hvilke tiltag kan gøres, når klassen ikke er klar til at slippe pædagogen helt?

0   17

”Tak for lyden af glade elever og nærværende lærere”

I sidste uge var jeg tre dage på lejrtur med min 8. klasse. Det var en fantastisk aktiv tur, hvor strålende vejr og elevernes enorme hjælpsomhed toppede med en besked fra en fastligger på campingpladsen, hvor vi overnattede.

0   12

Ny skoleleder: ”Hvad er dit bedste råd til mig?”

For lidt over en måned siden fik vi ny skoleleder på min skole. Efter blot et par uger ønskede han samtaler med samtlige ansatte for at danne sig et overblik over skolens kultur. Samtalen skulle blandt andet handle om gode råd til ham som ny leder.

0   4

Ekstra midler sætter fokus på trivsel

I Aarhus kommune er der givet midler til, at den enkelte skole får mulighed for at sætte fokus på trivsel gennem alternativ undervisning. Hvordan midlerne genererer trivsel, har skolerne forskellige bud på…

0   9

Afgangsprøver i skyggen af COVID-19 må ikke ramme eleverne

Jeg tror, at vi er mange lærere, som netop nu før prøverne står med en fornemmelse af at være bagud grundet et år med ekstreme forhold. Hvordan vi forvalter vores udfordringer, er altafgørende for elevernes drive i forhold til kommende prøver.

0   16

Idræt er fortsat vigtigt – selv uden en prøve

Eleverne i 9x har, helt naturligt, rettet deres fokus mod de mundtlige prøver i dansk og engelsk. Jeg vil dog stadig gerne fastholde undervisningen i idræt, da jeg mener, at faget har så mange dannelsesmæssige værdier.

0   14

Kan I hjælpe min elev med at finde en god prøvetekst?

Hen over de sidste par uger har der fra lærere på de sociale medier været stor efterspørgsel vedr. gode prøvetekster til eleverne. Vi undervisere må bare ikke glemme, at den proces, hvor eleverne selv søger, er værdifuld.

2   9

Idrætsundervisning – uden hal, omklædning og bad

Fra i dag vender vi tilbage til normalt skema på vores skole. Det betyder, at idræt er tilbage på skemaet i de uger, hvor vi må være fysisk tilbage på skolen. Alligevel bliver undervisningen noget amputeret, da vi hverken har adgang til hal, må klæde om eller bade efter endt undervisning.

0   15

Fagdage eller normalt skema?

På vores skole har ledelsen prioriteret fagdage frem for elevernes normale skema. Det giver lærerne en tryghed i forhold til færre sammenhænge, men eleverne savner alsidigheden…

0   5

De virtuelle pauserum er også afgørende for trivsel

I sidste uge havde jeg fornøjelsen af at være tilbage på skolen med mine to klasser. Eleverne havde specielt savnet hinandens samvær i pauserne.

0   17

I morgen skal jeg igen være omstillingsparat

I den kommende uge skal jeg være fysisk til stede på min skole med fagdage fra 9:00-13:00. Ugen efter skal jeg være hjemme og køre almindeligt skema virtuelt. De konstante undervisningsskift slider på mit ellers positive lærersind.

0   9

Fællesskabsfølelsen kan genskabes gennem deltagelse i Skole OL

I år er det store Skole OL finalestævne virtuelt. Det ændrer dog ikke på, at jeg især i år mener, at mine elever i den grad har brug for den fællesskabsfølelse, som denne begivenhed blandt andet kan give.

0   28

Udeundervisning: Eleverne fortjener vores engagement

Jeg havde bestemt ikke armene over hovedet, da beskeden fra øverste instans lød på en daglig udeundervisning pr. uge, men efter at have set hvilken effekt det havde på mine elever, at min klasse endelig var samlet i sidste uge, gjorde det mig oprigtig glad. Eleverne har været adskilt fra deres normale hverdag, og derfor er vores engagement som lærere så vigtigt i deres retur til skolen og dens hverdag.

2   17

Kære vejrguder: ”Lad solen skinne de næste 14 dage”

På tirsdag skal jeg møde min 8. klasse og på onsdag min 6. klasse efter nedlukningen. Det er snart tre måneder siden, at vi har været samlet som klasse. Det er dog med blandede følelser, at jeg kigger på næste uges program. For al undervisning SKAL foregå udenfor…

0   47

Hvordan har JEG det egentlig med at være hjemsendt?

Forleden spurgte en forælder mig ud af det blå: ”Hvordan har du det egentlig i alt det her?” Det efterlod mig for en stund mundlam.

0   18

Hvordan skal eleverne testes til sommer?

I morgen er der lovet en mere tydelig og klar udmelding fra undervisningsministeren ang. de kommende udvalgte afgangsprøver til sommer. Men er det helt utænkeligt, at jeg ’blot’ kommer til at teste sundhedsfagligt med en vatpind i stedet for siddende ved det grønne bord?

1   25

Unges inaktivitet er et fælles ansvar

Sidste uge spurgte jeg min 6. klasse, hvor mange der havde været ude i deres store pause. Det kunne tælles på en hånd – og det er bekymrende.

0   15

Ingen idrætsprøve til sommer – ”Må vi så bare spille bold?”

Datoen plejer at være sidst i april, før vores leder offentliggør, hvorvidt vi skal op i idræt eller ej. I år er alt anderledes, for vi ved allerede, at eleverne ikke skal op i udtræksfagene. Elevernes højeste ønske er, at de får lov til at få et par timers frirum om ugen i idrætstimerne indtil sommerferien, hvor timerne ikke er så lærerstyret.

0   11

Et buldrende godstog er bragt til standsning

I morgen skal mine to børn afsted i skolen igen efter fem uger herhjemme med online-undervisning. Ugerne har både været hårde, men i den grad også lærerige for mig som mor. For det at være med på sidelinjen og se glæde, udvikling, udfordringer mm. i de forskellige fag har været en gave.