Trine Hemmer-Hansen

Profilbillede af Trine Hemmer-Hansen

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Virupskolen og fagbladet Folkeskolen

Folkeskolens faglige netværk skal over de næste tre år have et særligt boost, og det betyder blandt andet, at hvert netværk i en periode skal have en faglig rådgiver. Jeg er den første i rækken, som lige er startet som Folkeskolens faglige rådgiver i dansk og idræt. Jeg vil både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i de to fag – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: trinehemmer@hotmail.com

0   18

Idræt kan som fag noget, ingen andre kan...

Idrætsfaget kan noget helt særligt, som mange af de andre fag ikke kan mestre på samme måde. Det oplevede jeg med 7. årgang i fredags, hvor en særlig form for samhørighed opstod.

2   37

Når en teammakker er sygemeldt

Vi kan alle sammen blive ramt af sygdom - både i kort eller længere periode. Fælles for sygdomsforløbene blandt de ramte er forhåbentlig samtaler, omsorg og forståelse fra skolens ledelse samt medarbejderne. Kollegaens fravær rammer dog ikke kun personen selv – for i skoleverdenen er teamsamarbejde en meget vigtig brik i hverdagen…

0   7

Ultimate – medbring fairplaykasketten

Efter ferien har vi kastet os ud i at undervise vores 7.+ 8. klasses elever i spillet ultimate. Et spil som indeholder så meget mere end blot konkurrenceelementet. Her gælder det om at have fairplaykasketten på – for spillet har ingen dommer.

0   32

31 år på samme skole: ”Det er vigtigt at bevare gnisten”

I tirsdags var der afskedsreception for min kollega. Hun har været 31 år på min skole – og arbejdet i 38 år som lærer. Hun har i den grad inspireret både kollegaer og elever gennem sin lærertid, og jeg blev nysgerrig på, hvad der skal til for at bevare gnisten i så mange år. Her er hendes ”opskrift” på at arbejde som lærer i næsten fire årtier.

0   17

Intro-samtale i idrætsfaget danner fra start fundament for kulturen

I år har jeg fået en ny klasse til idræt – en 8. klasse. Vores første idrætstimer handlede i sidste uge ikke blot om årsplan og indholdsområder, men i lige så høj grad om vigtigheden af at vi alle er forskellige. Om at alle skal tage bad efter idrætstimer, om at menstruation ikke udelukker at have idræt – og at der skal være plads til alles niveauer.

2   30

Første skoledag: Når hånden slippes

I dag har mit yngste barn haft første skoledag. Skolegården var fyldt af glade børn fra både 1. og 2. klasse, der med flag i hænderne tog imod via en form for flagallé. Planen fra skolens side var, at forældrene skulle gå direkte i skolens aula til information uden så meget som at sige farvel til sit barn og først gense hinanden en lille times tid senere. Er dette den rette vej allerførste skoledag?

0   14

Idrætsprøven: Mangelfuld vejledning går ud over de dygtigste elever

Alle elever kan eller skal på ingen måde levere fremragende præstationer til afgangsprøverne, men nogle har dog potentialet til det, hvis de var klædt ordentlig på til det af deres lærere.

1   29

Spisning efter dimission – skal lærerne have et frit valg?

I næste uge holder de fleste skoler dimission for 9. klasserne. Et arrangement hvor forældre, elever, klasselærere og skolens leder sammen får en hyggelig afsked efter 10 år på skolen. Men hvordan tages der afsked med de unge efterfølgende, og skal medarbejderne have samme holdning til, om der tages imod en invitation om videre fest fra forældrene?

0   21

Idrætsprøven og skader: Viljen baner vejen

Idrætsprøven kræver især samarbejde, tålmodighed og hårdt arbejde. Den enkelte er afhængig af sin gruppe – og gruppen afhængig af den enkelte. Derfor rammer det ikke kun den enkelte elev, men hele idrætsgruppen, når der opstår en skade kort før prøven.

0   40

Ny klasselærer: Forældresnak kan ende med stigmatisering

De fleste skoler har nu sendt informationer ud om kommende klasselærere/pædagoger til forældrene. I mindre byer, hvor der kun er én skole, kan snakken forældre imellem nemt omhandle, hvilke lærere de foretrækker, og hvilke de helst vil undgå.

0   20

Tidligere folkeskoleelev: ”Det er en gave at skulle op i idræt”

For over en måned siden fik mine elever og jeg at vide, at klassen skulle op i idræt. Vel vidende at denne prøve er tidskrævende, var de meget glade. Flere af eleverne fra klassen har søskende, som har været oppe i idræt , og deres fortællinger om forberedelsen op til idrætsprøven er positive.

0   14

Dansk mundtlig prøve: ”Lad nu eleverne finde deres egen tekst”

I vejledningen af eleven til den dansk mundtlige prøve kan det for flere lærere være vanskeligt at afveje, hvor meget de skal hjælpe. Lærerens personlige aktier i resultatet kan skabe et uhensigtsmæssigt dilemma, når elevernes selvstændighed skal sættes fri.

0   32

Idrætsprøven: Tjekliste inden du afleverer til censor

Som beskikket censor de sidste fem år har jeg efterhånden oplevet en del idrætsprøver. Inden prøverne går i gang, er der et stort forarbejde for læreren. Her kommer en liste med de hyppigste mangler, som jeg har oplevet som censor.

8   58

Lærerfrustration over FP9 dansk skriftlig fremstilling – eleverne tilfredse

Mange lærere var tydeligvis frustreret efter gårsdagens opgavesæt i skriftlig fremstilling. Kritikken lød mest på de manglende journalistiske tekster og mødet med mere ukendte og fremmede opgavetyper. Men hvad var egentlig elevernes holdning til dette års sæt – det satte jeg mig for at finde ud af…

0   39

Synlig læring i hallen

Et af ønskescenarierne for idrætslærere rundt om i landet må være det, som Holluf Pile Skole i Odense nu har fået. 12 af de mest brugte modeller i idrætsundervisningen er forstørret og hænger nu rundt på hallens vægge klar til undervisningsbrug.

8   82

Udtræksfag: Når lederen sætter medarbejderen i et dilemma

Hvad vil du gøre, hvis du som lærer vidste, at din leder fortalte om udtræksfagene til skolens lærere lang tid før det er tilladt - på trods af at du gentagne gange har fortalt din leder, at han ikke må gøre det?

0   16

Fit in?

I 2018 lancerede Dansk Fitness og Helse Organisation et gratis undervisningsforløb, hvor formålet var at skabe rum til at diskutere kropsidealer og det pres, mange unge oplever i deres hverdag.

0   13

Ressourcepersoner skal styrke læringsfællesskabet

Udvalgte lærere og ledelse på samtlige skoler i Aarhus skal hjælpe med at styrke den enkelte skoles læringsfællesskab. En ny stor prioritering fra Aarhus kommune skal uddanne såkaldte ressourcepersoner, som gennem de næste to et halvt år skal klædes på til opgaven og implementere den på skolerne – og jeg er én af dem.

1   17

Til indskoling og mellemtrin: Gratis undervisningsmateriale om ’Idræt og køn’

Gennem det sidste års tid har jeg fået muligheden for at bidrage og afprøve et helt nyt undervisningsmateriale – både gennem et kompetenceforløb afholdt af Aarhus kommune, og da min 6. klasse og jeg skulle filmes i forbindelse med afprøvning af materialet.

0   17

Når MINE elever bliver til VORES elever

Når et årgangsteam har et godt og konstruktivt samarbejde smitter det af på både elevernes faglighed og trivsel. Nøgleordene er åbne døre og vidensdeling, for på den måde mærker eleverne, at lærerne vil hinanden og dermed også hinandens elever.