Trine Hemmer-Hansen

Profilbillede af Trine Hemmer-Hansen

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Virupskolen og fagbladet Folkeskolen

Folkeskolens faglige netværk skal over de næste tre år have et særligt boost, og det betyder blandt andet, at hvert netværk i en periode skal have en faglig rådgiver. Jeg er den første i rækken, som lige er startet som Folkeskolens faglige rådgiver i dansk og idræt. Jeg vil både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i de to fag – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: trinehemmer@hotmail.com

0   14

Omstillingsparate lærere søges

Idrætslektionerne er nøje planlagt til fredagens undervisning. Tre 8. klasser, tre baner i naboskolens hal, tre lærere, tre forskellige boldspil. Men netop som vi (for en gangs skyld) føler os rigtig godt forberedt, støder vi ind i udfordringer...

0   38

Når ledelsen tager beslutningerne uden om medarbejderne

Lederne har det overordnede ansvar for, at skolerne med både medarbejdere, elever og forældre fungerer optimalt med de udfordringer, vi møder i hverdagen. Det er dem, der ofte skal tage de endelige beslutninger, men de må ikke glemme de vigtige brikker i puslespillet – medarbejderne.

0   18

Idræt og samarbejde er et must

Idræt er et fag, hvor eleverne er afhængige af klassekammeraterne. De kan ikke gå op alene til en afgangsprøve (medmindre der er helt specifikke grunde til det). Det kræver, at jeg som lærer sætter meget fokus på samarbejdet og relationerne i min daglige undervisning.

5   49

Indskolingens store forarbejde

For bare fem måneder siden sendte jeg min datter i skole for første gang. Med sig i sin nye skoletaske havde hun gåpåmod, en portion nervøsitet og lysten til at lære. Hvad hun ikke havde fyldt i rygsækken endnu, var megen kendskab til bogstaver. Forleden kom hun hjem til mig med hendes første begynderlæsebog og startede med at læse højt for mig.

0   21

Udskolingen: Giv mere ansvar til eleverne i idrætsundervisningen

Lad kreativiteten blomstre i idrætsundervisningen. Giv eleverne få instrukser og lad dem derefter selv arbejde med aktiviteten. Vi skal ’turde’ give mere ansvar fra os og uddelegere det til eleverne. Det gjorde vi i går med vores to 9. klasser.

1   117

Hvor er den ekstra hjælp til lærerne?

Inden jul blev jeg bedt om at skrive fire udtalelser på elever med diverse diagnoser. Udtalelsen skal bruges til elevernes forældre, som kan få nedsat tid fra deres arbejde, så de kan hjælpe og støtte deres barn derhjemme. Jeg vil til enhver tid gerne hjælpe de forældre, men jeg bliver alligevel nødt til at spørge – hvor er så hjælpen til lærerne?

4   38

Succes til bevægelse i skoledagen: Disse to parametre skal være opfyldt

I dette efterår har jeg som ekstern konsulent for Det nationale Videncenter KOSMOS været rundt på flere skoler for at holde oplæg om de 45 minutters bevægelse i elevernes skoledag. Det er tydeligt, at der er to vigtige parametre som skal være på plads, før skolerne kan lykkes med bevægelsesdelen.

2   57

Skoleudsættelse: Hvorfor bliver forældrene ikke hørt?

Gennem de sidste par år er der blevet strammet betydeligt op på at give børn skoleudsættelse. Nu er det langt fra nok, at jeg har en dreng fra december måned, som ikke virker moden eller robust nok til skolestart. Jeg er dog noget forundret over, at vi som forældrene ikke bliver hørt i denne sag.

5   43

Nej tak til idræt!

Som idrætslærer og idrætsudøver har faget altid haft en positiv klang i mine ører. Kroppen i bevægelse, sved på panden, pulsen oppe samt kropskontrol er udelukkende ord, der skaber både rare minder og samtidig tanker om kommende gode oplevelser. Sådan er det bare langt fra alle, der har det – hvordan tackler vi det som idrætslærere?

0   48

Når klasselæreren til næste år allerede er valgt

For et par uger siden kom min datter hjem fra skole og fortalte, at nu vidste hun allerede, hvem de skulle have som klasselærer til næste skoleår. To lektioner hver fredag er deres kommende lærer med på sidelinen, for at både lærer og elever lærer hinanden at kende. Dette er efter min mening en aldeles fremragende prioritering!

0   34

”Skal vi ikke bare spille kamp i dag?”

Der er betydeligt længere mellem det evige spørgsmål, som rubrikken antyder, for mine elever er begyndt at forstå, at det gør de meget sjældent i vores timer. Idrætsfaget i udskolingen har, efter min mening, ændret form og indhold efter faget er blevet et prøvefag.

0   42

Skoleelever: ”Hvad keder jer IKKE i skoletimerne?”

Efter Dansk Center for Undervisningsmiljøs undersøgelse om at 1/3-del af eleverne fra 7.-9. klasse keder sig i den danske folkeskole, fik jeg lyst til at vende undersøgelsen på vrangen og gå på jagt blandt den resterende 2/3-del, som muligvis ikke keder sig.

0   27

Motorik-lektier i idræt

Efter min blog om lektier i idræt fik jeg en henvendelse fra Brian Rasmussen, som er lærer i Horsens kommune. Han vil gerne dele ud af sine gode erfaringer med at give eleverne i indskolingen motorik-lektier for. Følgende er Brians eget skriv:

2   39

”At fejle eller ikke at fejle: det er spørgsmålet”

Med en omskrivning af Hamletcitatet om ”at være”, sætter jeg i denne blog spot på de elever, der har vanskeligt ved disciplinen ”at fejle”. Inspirationen til denne blog kom efter at have læst bloggen ’Tør vi fejle” af Lis Zacho på folkeskolen.dk.

0   27

Teknologi, læring og bevægelse

For børn i dag er teknologien en selvfølgelighed, og de kender simpelthen ikke til tiden uden, som os der er vokset op med telefonbokse, postkort og en tv-kanal gør. Det er en verden af muligheder, der har åbnet sig, og i denne blog sætter jeg fokus på gratis apps fra DGI SMARTsport til bevægelsesbrug i undervisningen.

0   30

Digital dannelse: Kløften mellem generationer

Både skole og forældre har et vigtigt ansvar i den digitale dannelse blandt nutidens børn og unge. I denne blog handler det om gode råd til forældrene.

0   34

Podcast om prøven i idræt

Selvom der stadig er lang tid til gruppedannelse og trækning af indholdsområder i idrætsfaget, er der her en inspirerende podcast fra EMU, hvor både idrætslærere og læringskonsulenter deler ud af erfaringer før og under selve idrætsprøven.

0   32

Hvilken karakter vil du give dig selv?

Om en uges tid skal vi give vores 8.+9. klasser deres første standpunktskarakter i dette skoleår. Jeg har altid prioriteret at snakke med mine elever om, hvor jeg ser deres niveau. Nogle gange flere måneder inden en standpunktskarakter, andre gange lige efter de har modtaget deres grønne ark. I år har jeg gjort det anderledes - jeg har bedt mine elever om at bedømme dem selv.

5   43

Gode råd til at arbejde med digital dannelse

Tirsdag aften havde skolens personale inviteret forældrerådet for alle klasserne til en SAMskabelsesaften. Det var en aften med debat om digital dannelse, og hvordan vi som skole og forældre kan klæde børnene bedst muligt på til deres færden på de digitale platforme.

0   35

Lektier i idræt – hvordan?

Efter idræt er blevet et udtræksfag – og dermed også har fået den mundtlige dimension med i faget - giver vi jævnligt lektier for. Vi prioriterer at bruge alle minutter i hallen – både til det mundtlige og praksisdelen.