Trine Hemmer-Hansen

Profilbillede af Trine Hemmer-Hansen

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Virupskolen og fagbladet Folkeskolen

Folkeskolens faglige netværk skal over de næste tre år have et særligt boost, og det betyder blandt andet, at hvert netværk i en periode skal have en faglig rådgiver. Jeg er den første i rækken, som lige er startet som Folkeskolens faglige rådgiver i dansk og idræt. Jeg vil både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i de to fag – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: trinehemmer@hotmail.com

0   28

Udtræksfag: Når lederen sætter medarbejderen i et dilemma

Hvad vil du gøre, hvis du som lærer vidste, at din leder fortalte om udtræksfagene til skolens lærere lang tid før det er tilladt - på trods af at du gentagende gange har fortalt din leder, at han ikke må gøre det?

0   10

Fit in?

I 2018 lancerede Dansk Fitness og Helse Organisation et gratis undervisningsforløb, hvor formålet var at skabe rum til at diskutere kropsidealer og det pres, mange unge oplever i deres hverdag.

0   11

Ressourcepersoner skal styrke læringsfællesskabet

Udvalgte lærere og ledelse på samtlige skoler i Aarhus skal hjælpe med at styrke den enkelte skoles læringsfællesskab. En ny stor prioritering fra Aarhus kommune skal uddanne såkaldte ressourcepersoner, som gennem de næste to et halvt år skal klædes på til opgaven og implementere den på skolerne – og jeg er én af dem.

1   11

Til indskoling og mellemtrin: Gratis undervisningsmateriale om ’Idræt og køn’

Gennem det sidste års tid har jeg fået muligheden for at bidrage og afprøve et helt nyt undervisningsmateriale – både gennem et kompetenceforløb afholdt af Aarhus kommune, og da min 6. klasse og jeg skulle filmes i forbindelse med afprøvning af materialet.

0   16

Når MINE elever bliver til VORES elever

Når et årgangsteam har et godt og konstruktivt samarbejde smitter det af på både elevernes faglighed og trivsel. Nøgleordene er åbne døre og vidensdeling, for på den måde mærker eleverne, at lærerne vil hinanden og dermed også hinandens elever.

0   12

Pigernes fokus på egen krop

Der er meget på spil for især pigerne i 6. klasse. Det er her, der for mange sker rigtig meget med deres krop. Samtidig er der også stor forskel på drengene og pigernes modenhed, og på baggrund af dette kan jeg mærke en efterspørgsmål på opdelte samtaler.

0   17

Evaluering af APV: Vi må ikke glemme fremgangen

Evaluering af skolens APV er vigtig, men ofte foregår den med fokus på alle de røde tal og dermed på, hvilke ændringer vi skal arbejde med på arbejdspladsen. Vi må ikke glemme, hvad vi gør rigtigt, og hvad der fungerer godt…

0   7

Idrætsgrupper: Deadline nærmer sig

Med snart fem års erfaring med idrætsprøven i ryggen er min klare anbefaling nu, at eleverne ikke selv skal stå med ansvaret for gruppering til prøven. Det primære ansvar skal ligge hos læreren og processen skal kickstartes nu.

0   50

Når den personlige forældrebesked udfordrer

Jeg holde af at undervise. Det er lige præcis samværet med eleverne i undervisningssituationerne, som gør mit job inspirerende og udfordrende på samme tid. Men lærerjobbet byder på så meget mere end blot den daglige undervisning med eleverne. Jobbet kan også have en mere udfordrende bagside af medaljen – nemlig de svære samtaler med forældrene.

0   20

Mobiltelefoner i omklædningen: Er et totalforbud vejen frem?

Flere ledere landet over har lavet forbud mod at medbringe mobiltelefoner i omklædningsrummene til idrætstimerne – men er det den rette vej at gå?

6   126

Hvornår skal læreren egentlig gå på pension?

Jeg har netop slukket for nyhederne på TV2. Kristian Thulesen Dahl fra Dansk Folkeparti har sat navn på de jobs, som han og resten af partiet mener er så fysisk hårde, at de skal have mulighed for at gå på pension før andre. Lærerjobbet er ikke på denne liste. Det mener jeg godt, det kunne være

0   29

Uge sex: Kunsten at nærme sig elevernes ståsted

Uge sex nærmer sig, og seksualundervisningen skaber en forventning i klasserummet. Eleverne ved, det kommer, men hvordan kommer jeg som lærer af sted med det på den bedst mulige måde?

1   25

’Er du uddannelsesparat’?

Uddannelsesparathedsvurderingen fylder meget i disse uger – både for os lærere, for forældrene og for eleverne selv. Hvordan forholder jeg mig til den efterfølgende snak i klasselokalet, når det famøse brev er dumpet ind i e-boksen?

0   19

Men vi skal længere ind...

Med reformens indtog kom der blandt andet meget fokus på bevægelsesbegrebet. Længere skoledage kræver variation og bevægelse i undervisningen, men vi må ikke glemme at få elevernes puls ned igen. Med et forløb i yoga under indholdsområdet kropsbasis, fik jeg øjnene op for vigtigheden i at træne afspænding med mine elever.

0   20

Site inspirerer til fornyet læseglæde

Læsning er vigtig. Hver dag. Det kan jeg sige mange gange til mine elever. Alligevel har jeg manglet inspiration og variation til at få mine elever til at vælge læsningen af egen fri vilje – især i ferierne. Sitet ’20 minutter’ sætter især fokus på, hvordan der i indskolingen kan skabes motivation til at læse – og det kan være et boost frem mod bedre vaner i de ældre klasser.

0   13

Piger og præstationskultur

En artikel fra DGI om at pressede piger kan lære meget i idrætsforeningerne, fik mig til at tænke over vigtigheden af de to tilstedeværelser - skole og byens idrætsforening. Hvordan får man det bedste trukket ud af de to vigtige miljøer, og hvordan komplimenterer de hinanden?

0   29

Den betydningsfulde besked

I mit lærerjob kan jeg ofte have fornemmelser vedrørende andre menneskers følelser. Jeg søger ofte at få en god relation til hver elev, men hvornår ved jeg egentlig med sikkerhed, at jeg har gjort en forskel?

0   11

Valgfag på tværs af årgangene kan fremme de sociale kompetencer

På vores skole har de ældste elever valgfag på kryds og tværs af årgangene. Det udløser en positiv stemning rundt på skolens udskolingsarealer. Det, at eleverne kommer til at kende andre elever end blot dem på egen årgang, er godt for vores lille lokalsamfund.

2   79

NOT-to-do liste

I går så jeg en dokumentar med forskellige kendte og ukendte danskere, som hver fortalte deres historie om det at gå ned med stress. Én af de medvirkende var en skolelærer med en meget perfektionistisk tilgang til livets mange opgaver. Ét af rådene fra hendes stresscoach var at droppe den lange daglige to-do liste og i stedet sætte mere fokus på not-to-do listerne.

0   11

Teoridelen i idræt kan også styrke de sociale kompetencer

I sidste uge var min 6. klasse og jeg prøvekaniner til et nyt undervisningsforløb omhandlende temaet ’idræt og køn’. Et forløb som vekslede mellem praksis og teori. Ud over forløbets kvalitet faldt jeg over en vigtig detalje gennem den mundtlige samtale. Eleverne kom simpelthen til at lære hinanden endnu bedre at kende i klassen.