Trine Hemmer-Hansen

Profilbillede af Trine Hemmer-Hansen

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Virupskolen og fagbladet Folkeskolen

Folkeskolens faglige netværk skal over de næste tre år have et særligt boost, og det betyder blandt andet, at hvert netværk i en periode skal have en faglig rådgiver. Jeg er den første i rækken, som lige er startet som Folkeskolens faglige rådgiver i dansk og idræt. Jeg vil både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i de to fag – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: trinehemmer@hotmail.com

0   8

Læringsmakker – motivationen til at rette sin egen opgave

Hvordan motiverer jeg mine elever til at rette deres egne opgaver godt igennem inden aflevering? Svaret findes måske i mit nye initiativ, som jeg kalder for ’læringsmakker’.

0   23

Corona-frikvartererne fremkalder frustrationer

”I må enten være i jeres egen klasse eller på det tildelte udeområde sammen med hele årgangen”. Ordene er blevet sagt rigtig mange gange i min 8. klasse her efter sommerferien - alligevel skal vi dagligt agere politibetjente, da eleverne ikke overholder reglerne.

0   9

Coronas mange agendaer

Udadtil forsøger vi som skole at opretholde en så normal hverdag som mulig. Men tingene er bare ikke som de plejer, og det giver frustration, at vi stadig holder fast i traditioner, som alligevel ikke kan udføres, som de plejer.

0   11

Når kroppen udviser faglig styrke

Idræt kan være et fag, hvor elever kan blive set på en anden måde. De kropslige fag kan være åndehuller for elever og kan være med til at give et mere nuanceret billede af et barns udviklingspotentiale.

0   6

Den sunde uenighedskultur

At have forskellige holdninger til didaktik, mødestruktur og klasseledelse kan ofte udmønte sig i mange vigtige diskussioner. Men hvordan forholder vi os til den hårde tone, der nemt kan opstå, når der er uenighed, og hvordan fordrer vi en sund uenighedskultur på skolen?

1   61

Bader du med dine elever efter idræt?

Der er intet i mig, der ikke ser de dannelsesmæssige aspekter i at bade med eleverne – alligevel gør jeg det ikke.

0   21

Når forældrekommunikationen går over grænsen

Jeg har gennem min tid som lærer selv modtaget og fået overleveringer fra kolleger vedr. forældrehenvendelser, som i min optik har været langt over grænsen for, hvad der er rimeligt at skrive til en lærer. Hvordan navigerer vi i at spille på samme bane med forældrene men med så forskellige rammer for, hvordan vores kommunikation har lov at udfolde sig?

0   13

Når idrætsgulvet føles som linegang

Idrætsfaget indeholder så mange positive sider af det dannelsesmæssige perspektiv, men samtidig kan det også være et sårbart fag for nogle elever. De kan føle sig udstillet gennem kropsidealer, via omklædning, manglende kropskontrol samt det at blive ydmyget i det store forum.

18   43

Elev til lærer: ”Selvom jeg ikke forstyrrer, vil jeg også gerne have ros”

Der er ingen tvivl om, at lærere i udfordrede klasser er på en meget hård opgave. De forsøger, alt det de har lært, med forskellige tiltag for at skabe et læringsmiljø, som er til at arbejde i. Men midt i den proces kan de rolige børn blive glemt - for de forstyrrer jo ikke…

4   42

Kan udsatte klasser miste flow ved implementeringen af bevægelse?

Undervisningsministeren har igen ekstra fokus på de 45 minutters bevægelse. Men hvad gør man som lærer, hvis man føler, at bevægelse og variation i timerne fører til mere uro i klassen?

0   8

Forælder til nyt lærerteam: ”Tak for jeres tilgang til undervisningen”

Forleden kontaktede en forælder vores team. Han var glad for sin drengs skolestart hos os og nævnte særligt vores tilgang til undervisningen. Det fik mig til at reflektere over, hvad det egentlig er, vi som team lykkes så godt med.

0   13

Coronaen udfordrer især min idrætsundervisning

Som skole er der mange restriktioner at tage hensyn til her i denne tid. Der skal sprittes af, vaskes hænder mange gange i løbet af dagen, tænkes over afstand og ingen undervisning på tværs af årgangen. Især det sidste punkt udfordrer min idrætsundervisning.

2   12

Har forældrene adgang til skolen?

”Grundet Covid 19 er der desværre ingen adgang på skolen for forældre”. Skiltet hænger rundt på forskellige indgange på den skole, hvor jeg arbejder. Vi har udskudt forældremøder, netværksmøder og andre forældresamtaler. Men er der egentlig fælles retningslinjer i kommunalt regi?

0   17

Menstruationssnakken kan bidrage til mental parathed

Som idrætslærer i udskolingen starter jeg altid året op med en snak med alle pigerne på hele årgangen. Vi laver aftaler i fællesskab om badekulturen og tager herunder også menstruationssnakken. Men indskolingslærerne skal også have disse snakke, og de skal afholdes meget tidligere, end man regner med.

3   63

Tilstedeværelse på skolen?

”Tilstedeværelsen fraviges lige nu på vores skole. Bliver alt normalt omkring Covid 19, er vi igen sammen om opgaven på skolen. Indtil da ser vi gerne, at I forbereder jer hjemme”.

0   5

Tag dansk og matematik med på sommerferie

Sommerferien står for døren. Der skal være tid til afslapning, badeture, familietid og det at komme helt ned i gear. Men seks uger er også lang tid at være væk fra dansk og matematik, så her er et eksempel på, hvordan fagene kan komme med på sommerferie.

0   17

Min tid skal prioriteres mod forberedelse

Jeg vil så gerne bruge min forberedelsestid på at lave god og kreativ undervisning til mine elever. Men gang på gang støder jeg ind i nye og ufravigelige krav som lærer, hvilket forstyrrer min kostbare tid.

0   6

Kommer Corona til at ændre idrætsundervisningen?

Skal vi som lærere til at ændre vores didaktiske vinkler i forhold til den berøring, som idræt har haft som en af styrkerne i faget?

0   7

Hvordan sikrer vi den gode tone i processen omkring blå bog?

Blå bog-skriveriet er i fuld gang i vores 9. klasser. Men hvor meget skal man som lærer blande sig i processen?

0   29

Jeg savner mine kollegaer

Regeringen fjernede – med god grund ganske vist – flere ting jeg kunne lide, da Danmark lukkede ned. Mit behov for at se mine kollegaer igen har kørt om kap med min lyst til bland-selv-slik. Ingen af delene er tilfredsstillende tilbage endnu.