Trine Hemmer-Hansen

Profilbillede af Trine Hemmer-Hansen

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Virupskolen og fagbladet Folkeskolen

Folkeskolens faglige netværk skal over de næste tre år have et særligt boost, og det betyder blandt andet, at hvert netværk i en periode skal have en faglig rådgiver. Jeg er den første i rækken, som lige er startet som Folkeskolens faglige rådgiver i dansk og idræt. Jeg vil både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i de to fag – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: trinehemmer@hotmail.com

0   6

Leder til censor: ’Hvordan kan mine medarbejdere blive endnu bedre?’

Fire dage som beskikket censor i idræt er igen veloverstået. Under den ene frokost kom skolens pædagogiskeleder hen til vores bord med en kop kaffe og satte sig ned. Han var interesseret i at høre, hvordan hans medarbejdere kunne blive endnu skarpere på faget idræt.

0   16

Censorarbejde og den digitaliserede udfordring

Mange lærere gør brug af digitale platforme fra diverse forlag. Udfordringen kommer, når tekstopgivelser inklusiv multimodale tekster skal videresendes til censor. For ikke alle skoler har adgang til samme portaler, og så opstår problemet.

0   52

Afgangsprøven: Når 10-tallet ikke er godt nok

Når 10-tallet ikke længere er acceptabelt hos mange af eleverne, så er der efter min mening noget galt i vores samfund. Hvorfor er situationen kørt sådan af sporet?

0   18

Afgangsprøver: ”Hvad fik du i karakter?”

Afgangsprøverne er for alvor sparket i gang. Rundt om i landet er 9. klasseeleverne sendt på læseferie for at forberede deres kommende prøver. Fokus blandt de unge er i den grad på karakterens størrelse – hvordan kan vi som lærere være med til at ændre den indstilling blandt eleverne?

2   15

Webinar om rapporten ’Status på idrætsfaget 2018’

D. 12. juni kl. 14:15 kan du få den nyeste forskning om idrætsfaget. UC SYD inviterer til webinar om rapporten ’Status på idrætsfaget 2018’.

0   30

Sidste skoledag – fra dødslister til karameller

De seneste år har en noget ubehagelig kultur bredt sig på 9. klassernes sidste skoledag, og dagen har været decideret frygtet af enkelte elever. Forventningerne til revy, udklædning og karameller trådte for en stund i baggrunden.

0   16

Sådan bidrager idrætsdage til fællesskabet

I slutningen af næste måned afholder vi på skolen vores idrætsdage. Skønt vi har delt det i to – indskolingen den ene dag og udskolingen den anden - så generer dagene en fællesskabsfølelse på vores sted, som vi i andre sammenhænge drager stor nytte af.

0   28

Idræt: Kampen for faget

Forleden læste jeg et opslag på de sociale medier, hvor en lærer søgte hjælp til, hvordan idrætslærere får italesat fagets status overfor andre lærere, ledere og forældre. Læreren føler, at det er svært at trænge igennem med det, han mener, faget kan tilbyde.

0   36

Børnestavning: Fejlene retter vi senere…

Børnestavning er det store hit hjemme hos os for tiden. Min datter og hendes klassekammerater fra 0. klasse knokler løs med at få bogstaverne rigtigt sat sammen til de mange ord, de gerne vil skrive. Det er langt fra alle ord, jeg kan forstå, men så længe det er ok at stave derudaf, så bevares der flow i historiefortællingen og motivationen dræbes ikke.

0   29

Er variation lig med bevægelse i undervisningen?

I fredags afsluttede vi en anderledes uge på vores skole. En uge hvor elevernes almindelige skoleskema er sat på standby, og hvor mulighederne for ture ud af huset og undervisningsdage på tværs af årgangene bliver en realitet. Variationen af ugens indhold kan mærkes på motivationen hos eleverne.

0   37

Eleverne om årets iPrøve: ”Genren er altafgørende”

I sidste blog beskrev jeg med mine lærerøjne dette års iPrøve. Over de sidste uger har jeg kontaktet 9. klasseelever rundt om i landet for at få dem til at sætte ord på dette års iPrøvesæt – følte de sig klar til den forholdsvis stadig nye skriftlige prøveform?

11   41

Opvarmningsdelen skal KUN finde sted i indholdsområdet ”Fysisk træning”

Med tolv censordage på bagen ift. idrætsprøven, føler jeg, der specielt er ét element i prøven, som gang på gang fejlagtigt dukker op i praksisdelen – opvarmning. I mange af tilfældene skal der slet ikke vises opvarmning. Dette skal kun ske ved træk af indholdsområdet fysisk træning.

1   85

iPrøven: Hvor der er en vilje, der er der også en vej

I dag kl. 9:00 sad 9. klasseeleverne landet over til deres første skriftlige prøve. For blot anden gang skulle iPrøven udfordre eleverne i at formidle tekster, skrive i forskellige afsenderroller samt skrive til forskellige målgrupper. Hvordan lykkedes det i år?

2   32

Idræt ikke i udtræk – hvad så nu?

I mandags fik vores elever beskeden om, at de ikke skal op i idræt. Hvordan bruges idrætstimerne så mest optimalt fra nu af og frem til læseferien? Her er planen for vores elever…

2   29

Udtræksfag afsløret: Stor forskel på fagenes massefylde

I mandags fik 9. klasses eleverne besked om, hvilke to udtræksfag deres klasse skal op i. I min klasse var der glæde og stor tilfredshed at spore, mens jublen i parallelklassen var knap så højlydt.

0   34

Lærerens hjælpende hånd

De kommende afgangsprøver i mundtlig dansk er i startfasen. I den næste periode skal jeg som lærer godkende elevernes valg af prøvetekst og dernæst vejlede i efterfølgende ti lektioner – men hvad så bagefter? Hvordan sikres det, at læreren ikke hjælper eleverne for meget?

0   35

God inspiration at hente til den kommende idrætsprøve

På mandag får både elever og lærere at vide, om deres klasse skal op i idræt. Hvis det er første gang du skal have nogle op i idræt, er her en god hjemmeside at hente inspiration og materialer fra.

7   36

Når dysleksi kan være svær at spore…

Til skole/hjem-samtalen i november måned insisterede én af mine 9.klasses elever på at blive testet for ordblindhed. Både forældre og os lærere bakkede selvfølgelig op, men troede ikke der var noget om snakken. Testen gav eleven klar besked: ”Du er ordblind”!

0   28

Idrætsfagets status version 2.0

I november måned 2016 skrev jeg en blog omkring idrætsfagets manglende status i skolen. Her halvandet år efter synes jeg, at faget har oparbejdet en noget anden status. Hvilke elementer ser jeg er i spil, nu hvor idrætsfaget i dag ses med andre øjne?

1   57

Fagfordeling: Lærernes forskellige ressourcer er ledernes dilemmaer

Tiden er inde for næste skoleårs fagfordeling. Det er et kæmpe puslespil for lederne at få alle brikker til at falde på plads. Hvordan skal der prioriteres, når man vil sikre et bredt og godt fundament hele vejen rundt – og hvad har det af konsekvenser?

SOMMERKONKURRENCE

Tilmeld dig et eller flere af nyhedsbrevene fra Folkeskolens faglige netværk og deltag i lodtrækningen om et ophold for to med ALT betalt. 

Vinderen trækkes d. 25. juni.

Sinatur -konkurrence .1png

Tilmeld dig her