Trine Hemmer-Hansen

Profilbillede af Trine Hemmer-Hansen

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Virupskolen og fagbladet Folkeskolen

Folkeskolens faglige netværk skal over de næste tre år have et særligt boost, og det betyder blandt andet, at hvert netværk i en periode skal have en faglig rådgiver. Jeg er den første i rækken, som lige er startet som Folkeskolens faglige rådgiver i dansk og idræt. Jeg vil både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i de to fag – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: trinehemmer@hotmail.com

0   14

Hvilken karakter vil du give dig selv?

Om en uges tid skal vi give vores 8.+9. klasser deres første standpunktskarakter i dette skoleår. Jeg har altid prioriteret at snakke med mine elever om, hvor jeg ser deres niveau. Nogle gange flere måneder inden en standpunktskarakter, andre gange lige efter de har modtaget deres grønne ark. I år har jeg gjort det anderledes - jeg har bedt mine elever om at bedømme dem selv.

3   26

Gode råd til at arbejde med digital dannelse

Tirsdag aften havde skolens personale inviteret forældrerådet for alle klasserne til en SAMskabelsesaften. Det var en aften med debat om digital dannelse, og hvordan vi som skole og forældre kan klæde børnene bedst muligt på til deres færden på de digitale platforme.

0   21

Lektier i idræt – hvordan?

Efter idræt er blevet et udtræksfag – og dermed også har fået den mundtlige dimension med i faget - giver vi jævnligt lektier for. Vi prioriterer at bruge alle minutter i hallen – både til det mundtlige og praksisdelen.

2   55

Er en hånd i vejret lig med en god karakter?

Forleden talte jeg med en veninde, som havde været til en skole-hjem-samtale med sin søn i 9. klasse. Hendes dreng var gået betydeligt ned i karakter fra 8. klasse til 9. klasse, og da hun bad om en forklaring på dette, fik hun kun ét entydigt svar: ”Din søn skal lære at række hånden mere op i timerne”.

0   47

Gratis undervisningsforløb i idræt

Hvad enten du underviser i 1., 5., eller 9. klasse, så er her rig mulighed for at blive inspireret. Det nationale videnscenter Kosmos har lavet tre fantastiske undervisingsforløb i ‘Roller og bold’, ‘Kropsbasis’ og ‘Redskabsaktiviteter’, som er lige til at gå til.

0   44

Når ambitionerne tager overhånd for de unge piger

Vi har dem alle sammen i undervisningen. Eleverne som stræber efter de høje karakterer og som altid er forberedte ud til fingerspidserne til diverse prøver, oplæg og lign. Det er hårdtarbejdende unge, som desværre til tider knækker halsen på deres alt for høje ambitioner.

0   46

Dans og udtryk: Kast jer ud i 'Jumpstyle'

Dans kan noget helt ekstraordinært. Det medfører en positiv energi og en glæde, som er svær at finde mange andre steder. Dansen kan samle os – helt fra indskolingen til udskolingen.

0   63

Unge skal have modet til at fejle

For nogle dage siden i Go’ morgen Danmark hørte jeg Rane Willerslev, professor i social antropologi ved Aarhus Universitet, udtale sig om vigtigheden i at børn og unge skal have modet til at fejle. Det fik mig til at reflektere over, hvordan jeg arbejder med den proces i mit job som lærer.

15   72

Skoleledere: Disse værdier værdsætter vi hos vores ansatte

I forrige uge talte jeg med en del lærere rundt om i landet, og fik dem til at sætte ord på gode kvaliteter og værdier hos deres ledere. I denne uge har jeg kastet bolden videre til skolelederne, og bedt dem om at beskrive, hvilke værdier de værdsætter ved deres ansatte.

7   119

”Min mor har ikke pakket mit tøj”

I fredags havde jeg idræt med min 7. klasse, og som ofte er der elever, der har glemt deres tøj. Da jeg spørger nærmere ind til det, viser det sig, at flere af dem undskylder sig med, at deres mor ikke havde pakket tøjet eller sat det frem til dem. I 7. klasse?? Jeg er målløs!

0   53

Et fortjent tak til lærerne

Kassen med de røde æbler stod klar til os på vores skoletorv i går morges. Elevrådet havde lavet en video med en masse hilsner fra eleverne til os på skolen. Bestyrelsesformanden sagde pænt tak til samtlige af os lærere ved at læse navne op til samlingen for hele skolen. En dag med ekstra tak og kage i frokostpausen – fortjent? Ja, bestemt!

0   111

Brug lokalsamfundet i din undervisning

Jeg har rigtig god erfaring med at inddrage lokalsamfundet i min undervisning. Der findes mange gratis tilbud, som både kan gavne skolen og samfundet. Det handler blot om at finde på ideerne – og her kan eleverne også hjælpe til.

3   41

Hvilke værdier har din skoleleder?

Som lærer oplever jeg et massivt pres på hverdagen, hvor jeg skal navigere i mange forskellige kontekster. Derfor er det altafgørende at have en leder, som har tillid til, at jeg passer mit job og udfylder min rolle som underviser, konfliktløser, rollemodel, samarbejdspartner og meget mere. Men hvad mere kendetegner egentlig en god leder – det har jeg forhørt mig om blandt mine kollegaer rundt om i landet.

0   50

Tag boldspilstrappen med på halgulvet

Motoriske grundbevægelser, kaosspil, formel og funktionel træning samt den dynamiske boldspilstrappe var blot nogle af de fagbegreber min klasse og jeg fik italesat i dag i idrætsundervisningen. Det hele foregik midt på halgulvet – det teoretiske og det praktiske sammen i ét.

0   32

Forberedelse til anderledes uger er vigtigt for de udfordrede børn

Fire gange om året bryder vores skole med elevernes almindelige skemaer og præsenterer alternative uger. Uger på tværs af årgangen med mulighed for fordybelse i specifikke fag. Disse uger er afholdte af de fleste børn, men for de udfordrede elever kan det være rigtig svært at begå sig uden for de faste skemalagte rammer. I denne blog kommer jeg med nogle bud på forberedelsen inden ugen skal løbe af stablen.

0   31

De tavse elever

Jeg tror, de fleste lærere har prøvet at have en udfordrende elev i klassen. Alligevel rummer vi dem, for det skal vi – og vi gør det langt hen af vejen godt. Jeg ser dog en markant forskel på, hvor meget tid jeg bruger på de stærkt udadreagerende elever i forhold til de tavse og indadvendte.

0   55

Badekulturen i børnehøjde

Allerførste år i skolen. Idræt på skemaet. 25 elever blandet drenge og piger. Én lærer. Det giver sig selv: omklædning og badning foregår sammen – drenge og piger.

0   39

Kære forældre: ’Involver de implicerede’

Skal skolen blande sig i elevernes udfordringer/problematikker uden for skoletiden? Ja, hvis det påvirker trivsel i skolen. Nej, hvis det handler om kommunikation forældrene imellem. Forældrene har også et stort og vigtigt ansvar.

2   44

Hvor er tiden til bevægelsesdelen?

Bevægelsesdelen i folkeskolen har været på manges læber lige siden der blev sat fokus på de 45 minutters bevægelse gennem den nye skolereform. Alligevel er der meget, der stadig tyder på, at bevægelsen ikke er blevet implementeret i skolen. Nu vil ministeren støtte lærerne endnu mere med en ny kampagne, som blev lanceret her til morgen.

0   29

Mundtlig eller skriftlig kommunikationsform?

Mine elevers forældre har ikke mit telefon nr. Det er helt bevidst. Efter de nye arbejdstidsaftaler står jeg ikke længere til rådighed for opkald sen eftermiddag eller aften. Det betyder, at når forældrene har vigtige oplysninger eller spørgsmål til mig har de tre muligheder. De kan skrive en mail til mig, de kan bede mig ringe op til dem fra skolens telefon, eller vi kan aftale et personligt møde – men hvilken form er egentlig at foretrække?