Trine Hemmer-Hansen

Profilbillede af Trine Hemmer-Hansen

Lærer og Folkeskolens danskrådgiver og Folkeskolens idrætsrådgiver

Virupskolen og fagbladet Folkeskolen

Folkeskolens faglige netværk skal over de næste tre år have et særligt boost, og det betyder blandt andet, at hvert netværk i en periode skal have en faglig rådgiver. Jeg er den første i rækken, som lige er startet som Folkeskolens faglige rådgiver i dansk og idræt. Jeg vil både blogge selv, finde nye bloggere, svare på spørgsmål og være bindeled til redaktionen, omkring hvad der rører sig i de to fag – så giv endelig lyd, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele din historie! Min mail er: trinehemmer@hotmail.com

0   24

Når de ordblinde elever støtter hinanden

På vores skole samarbejder de ordblinde elever med hinanden. Eleverne bliver sat sammen to og to og bliver et ”it-makkerpar”. Her hjælper de ældre elever de yngre med alt fra tekniske computer-fif til generelle gode råd fremover i et liv med dysleksi.

0   10

Når faglighed og dannelse smelter sammen

De mest succesfulde undervisningslektioner er, når jeg kan mærke på mine elever, at stoffet har rørt sig så meget i dem, at det trækker spor ind i andre sammenhænge. Én af de oplevelser havde jeg i fredags, da jeg ’patruljerede’ på min gårdvagt.

0   17

Læsebogens indhold er afgørende for at knække læsekoden

Motivationen for at knække læsekoden i de første skoleår er altafgørende for at opretholde lysten og gå-på modet mange år frem. Her er det vigtigt, at den første læsebog giver mening for barnet at læse, ellers kan der hurtigt opstå en lidt opgivende holdning til det at kunne læse. Det kan ændres med den rette læsebog – og her finder jeg stadig en noget ældre bog relevant.

2   22

Karaktergivning: Bør lærerne have en fælles retningslinje?

I denne uge skal vi indsætte skoleårets første karakterer til de ældste elever. For 8. årgang er det elevernes allerførste møde med lærernes ’bedømmelser’, og det kan for nogle elever være hårdt – for det kan være svært at finde en ens linje blandt klassens lærere.

1   15

Jeg skal som lærer turde slippe kontrollen

Et idrætskursus med fokus på temaet ’idræt og træning’ fik mig til at fundere over spørgsmålet: ”Hvor åben en opgave kan jeg give mine elever, uden jeg selv føler, at jeg ikke er i kontrol?” Jeg skal som lærer engang i mellem turde give eleverne mere løse rammer – og det kan til tider være grænseoverskridende.

2   24

Træd frem i spotlightet

Vores 6. årgang har lige haft to uger med fuld drøn på replikker, scenografi, kulisser, noder, dans, musik og sang. Alle på årgangen stod frem på hver deres måde, og det styrker flere personlige kompetencer frem mod både familie- og arbejdsliv.

0   30

”Har du vinkearme, mor”?

Min datter i første klasse kom forleden hjem en bevidsthed rigere. Jeg var dog personligt meget lidt begejstret.

2   16

Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation

Regeringen har en mission. Flere borgere skal dyrke mere motion og være aktive i idrætsforeninger. Tre arbejdsgrupper er efter flere måneder kommet frem til fire nye idrætsinitiativer – initiativer som bliver bakket op af 35 millioner fra satspuljen.

0   17

Bordopstillingen har betydning for en varieret undervisning

Er hesteskoen, gruppeborde eller enkelte borde den bedste opstilling i klasselokalet, når ét af mine fokuspunkter i undervisningen handler om en varieret undervisning? På vores skole er definitionen af bevægelse, når eleverne kommer op fra stolen – men er der så egentlig plads/rum til en varieret bevægende undervisning?

0   43

Inklusion: ”Jagten på det forjættede land”

For de udfordrede elever kan inklusion i folkeskolen være dilemmaernes holdeplads. På den ene side ønsker disse elever at være som alle andre og netop ikke være adskilt på en specialskole, og på den anden side giver det store bump på vejen ikke at kunne præstere det størstedelen af de andre i klassen kan. I begge tilfælde kan det ramme hårdt på selvværdet for eleven, og skoleidentiteten sætter sig mellem to stole.

0   40

Skiftet fra lærer til leder: ”Min fordel er, at jeg kender til praksis”

Efter 13 år som folkeskolelærer havde Camilla Daugaard mod på nye udfordringer. Hun fik en stilling som læringskonsulent i Undervisningsministeriet, og brugte tre år på bl.a. at få bevægelse implementeret i fagene. I år kom så muligheden for at rykke pladsen fra lærerværelset til ledelseskontoret – og det har hun bestemt ikke fortrudt.

0   22

Er bevægelseskulturen dømt inde eller ude?

Hvad er det egentlig, vi er oppe imod, når vi ser på bevægelse og ungdomskulturen i samspil?

0   38

Lad eleverne lave klassens egen bevægelsesjulekalender

Der er noget særlig hyggeligt ved december måned. Der er ofte mange traditioner rundt om på skolerne, som skaber en speciel fællesskabsfølelse. I år vil jeg være med til at starte en ny tradition op. Mine elever skal sammen lave klassens bevægelsesjulekalender fordelt ud på alle klassens fag.

2   28

Brug podcasts som springbræt til små skriveøvelser

Nogle gange savner jeg ny inspiration til de små skriveøvelser, som jeg ofte fletter ind i mine dansklektioner. En radioudseendelse, som reklamerede med nye podcasts, gav mig idéen til at bruge dem som kickstartere.

0   16

Ferietid: Når normer og værdier bliver sat på prøve

Ferie kalder ofte på samvær med ens nærmeste. For nogles vedkommende kan det betyde dage på en campingplads, i diverse forlystelsesparker eller måske sågar på en udlandstur. Fælles for feriemålene betyder mødet med mange mennesker på samme sted, og det kan i nogle tilfælde udfordre familiernes normer og værdier.

1   28

”Er det rigtigt stavet, mor?”

Motivationen for at skrive og stave er på ingen måde dalet, efter min datter er kommet i 1. klasse. Den store forskel fra 0. - 1. klasse er dog, at hun nu spørger mig, om det hun skriver er rigtigt stavet – og hvad svarer jeg her?

0   21

Elever til elever: ”Gå glad i bad”

Badeproblematikken blusser op igen – eller også har den aldrig helt aftaget. Undersøgelser viser stadigvæk, at rigtig mange unge mennesker, især pigerne, ikke ønsker at bade efter idræt. Nu har pigerne på Grenaa gymnasium forsøgt at tage sagen i egen hånd.

0   13

Dans og udtryk: Ramt af dansuenza?

Jeg har mange positive oplevelser med indholdsområdet ’dans og udtryk’. Musikken gør noget ved os mennesker generelt. Vi kommer i godt humør samtidig med, at vi kommer hinanden ved. Når vi danser i idrætsundervisningen, skal vi kombinere det at have det sjovt med at lære flere sekvenser udenad – og det kan udfordre en del elever…

5   18

Vikarernes vanskelige vilkår

Der er et massivt forbrug af vikarer rundt om på folkeskolerne. Som lærere er vi i disse år især presset på manglende tid. Tid til at forberede os, tid til at rette opgaver, tid til sparring med vores kompetente kollegaer og også tid til at skrive ordentlige vikarplaner, så både vikar, elev og lærer får noget ud af timerne uden de faste lærere.

0   13

Video som notatteknik i idræt

Vores idrætsundervisning foregår som ofte udenfor eller i en hal. Dermed udelukker vi også eleverne for at lave de klassiske skriftlige notater på computeren, som kan være guld værd til en evt. kommende afgangsprøve. Det har vi i år sat fokus på. Eleverne skal derfor aflevere en kort video elektronisk efter hvert indholdsområde.