Unge Vejen-elever skriver kontrakt med skolen

Østerbyskolen i Vejen går nye veje for at ruste en gruppe unge til at blive uddannelsesparate. De unge har skrevet under på en individuelt udformet mønsterbrydningskontrakt, og midlet er relationer, hvor skole, familie og fritid går hånd i hånd for at skabe den nødvendige stabilitet i de ti deltageres liv.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

16-årige Sasha fra 9.a har med sin underskrift, og i overværelse af sine forældre, lærere og borgmesteren i Vejen, skrevet under på, at hun kommer i skole, og at hun vil gøre, hvad hun kan, for at klare sig godt. Løftet, som hun afgav ved en højtidelig ceremoni i byrådssalen, bærer frugt. Tidligere pjækkede hun ofte og måtte "nøjes" med 02 og 4, nu får hun 10- og 12-taller.

"Når jeg vil noget, skal jeg nok nå det. Det bedste er, at jeg nu kan se frem til gode afgangskarakterer, der kan være med til at give mig en god uddannelse", siger Sasha (efternavnet er redaktionen bekendt), som på kort sigt glæder sig til den gulerod, skolen har stillet hende og de øvrige elever i projektet i udsigt. Gennemfører de, venter en fælles tur til London næste sommer.

Emilie, som er 15 år og går 9.b, har også gjort op med pjækkeriet. At forpligte sig kontraktligt spiller helt klart en rolle for hende. Hun synes, at den gør det mere betydningsfuldt, at hun holder aftalen. Hun er begyndt at lave lektier, og hun arbejder hen imod at forbedre sine karakterer, for hun vil gerne på gymnasiet.

Tager selv ansvar Allan Skovgaard er én af skolens to vejledere, der følger de ti elever tæt. Hver uge har han samtaler med de unge om, hvordan det går med målene.

"Fordi de selv har sat målene, tager de selv ansvar. Alle har sagt ja til at gøre en indsats, og alle forventer at få højere karakterer. Tidligere har de ikke ligget højt. De har haft vanskelige udfordringer i deres liv, og de har hverken haft tro på eller været motiverede for en vellykket skolegang. Relationer, og dét at andre tror på dem, er vigtige forudsætninger for, at de kan lykkes", forklarer Allan Skovgaard.

Han tilføjer, at samarbejdet mellem de unges forældre og lærerne har stor prioritet, for når forældrene mærker, at lærerne vil dem noget, arbejder de positivt med.

Ambitionen er at få skoleliv, familieliv og fritidsliv til at gå op i en højere enhed. Der bliver skubbet lidt til de unge, der ikke allerede går til noget, for at få dem i gang. En dreng, der gerne ville gå til fodbold, er blevet koblet sammen med en dreng på skolen, der allerede var medlem af fodboldklubben. Der blev lavet aftaler med denne drengs forældre og to andre forældre, som skiftes til at køre til træning.

"Jeg følger op med samtaler med drengens forældre, om hvordan det går. Børnene oplever, at der er sammenhæng i tingene, og at alle bidrager", siger Allan Skovgaard.

Skolen hjælper ligeledes med at finde fritidsjob, som man mener, er med til at give de unge livskvalitet.

Gavner hele klassen Mønsterbrydningsprojektet startede så småt i det tidlige forår i år med at eleverne, der kunne have brug for et løft, blev kontaktet og sat ind i planen. Kun en enkelt sagde nej tak til at medvirke. I foråret var fem af deltagerne og en vejleder en tur i London. I sommerferien var en gruppe elever og voksne på en tre dages tur til Heide Park i Tyskland, hvor de fik mange gode oplevelser sammen og opbyggede gode relationer til hinanden. De gode relationer gør, at eleverne er blevet bedre til at håndtere indbyrdes konflikter.

Skoleleder Allan Lauenblad understreger, at disse tiltag ikke er charterrejser, men dannelsesture, der skal udvikle eleverne gennem forberedelser, planlægning og afvikling, og samtidig vise dem, at der er voksne på skolen, som har lyst til at bruge tid og kræfter sammen med dem.

"En positiv udvikling i disse elevers selvværd og kompetencer vil gavne hele klassens sociale liv og dermed også de øvrige elevers skolegang og hverdag".

Glimt i øjnene Forhåbningerne til projektet er store, for de unge overholder kontrakten. Misligholder de aftalen, mister de muligheden for at være med i projektet og for at deltage i de planlagte aktiviteter, der foruden længere ture, også tæller forskellige kulturelle aktiviteter, f.eks. teaterforestillinger.

"Projektet har gjort, at vi nu kan se glimtet i de unges øjne. De føler, at der bliver taget hånd om dem på en respektfuld måde, og at der forventes noget. En pige sagde,'det er første gang, jeg har oplevet, at voksne på en skole tror på mig'. Nederlag har der været nok af, disse elever har brug for succeser", fastslår Allan Skovgaard.

Østerbyskolen har sat alle sejl til i udskolingen, men mønsterbrydningsprojektet skal bredes ud til efterhånden at omfatte elever på alle klassetrin ud fra devisen "jo før, jo bedre". Lærerne har været samlet til informationsmøde, og p.t. er der gang i planlægningen af særlige tiltag for målgruppen, bl.a. en fisketur, en juletur samt en kanotur til foråret.

Resurserne til projektet er taget fra den særlige inklusionsbevilling, skolen modtager, og fra skolens almindelige budget. Ungdomsskolen i Vejen Kommune, Lions og flere andre har også spædet til.