Anmeldelse
Sæt matematik i bevægelse
Død over "røv til sæde-matematik"
Udeskole styrker elevernes læring og trivsel, viser forskningen. Men mange skoler hæmmes af deres begrænsede faciliteter, og af at det er resursekrævende at tage eleverne med på tur ud i naturområder for at holde udeskole.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bliver man bedre til matematik af at klatre i træer? Med folkeskolereformen og senest Covid-19 er der i den grad sat fokus på betydningen af varierede undervisningsformer og bevægelsesaktiviteter i undervisningen, også den understøttende af slagsen. Både til at styrke læringen og sundheden og som afbræk i undervisningen.
Fakta:
Titel: Sæt matematik i bevægelse
Forfatter: Bettina Lerche
Pris: 540
Sider: 126
Forlag: Dafolo
"Sæt matematik i bevægelse - Fagligt fokuserede lege og udeaktiviteter målrettet undervisning i 0.-6. klasse" indeholder et overflødighedshorn af forskelligartede aktiviteter.
Bogen indledes med et kort afsnit om vigtigheden af bevægelse i undervisningen. Fysisk aktivitet fremmer læringen, hvis den indgår målrettet i den faglige undervisning. Elevernes evne til at tænke og lære udvikler sig med afsæt i kroppen. Når elever i læringssituationer er så optagede, at de glemmer tid og sted, oplever de at være i flow. Og når de leger, glemmer de, at det faglige indhold kan føles kedeligt eller svært. Bogens opgaver tager udgangspunkt i, at bevægelse skal være en integreret del af den faglige undervisning. Legene skal være en visuel understøttelse og lægge op til sproglig aktivitet, der understøtter læringen.
Resten af bogen består af tre dele: Del et er forberedelse til aktiviteterne og tydeliggør, at det er det matematikfaglige fokus, som er omdrejningspunktet, samtidig med at rammerne skaber grobunden for succesfuld udeundervisning.
Del to indeholder 39 forskellige matematikfaglige bevægelseslege med brugervejledning, fagligt fokus og forskellige forslag til variation, eventuelle rekvisitter, og hvad du som lærer skal have forberedt inden timen. Det kan være print af aktivitetskort fra bogens hjemmeside. Del tre består af en række forskelligartede matematikaktiviteter, som kan gennemføres i skolegården eller nærmiljøet.
Jeg vil gerne opfordre til at tage bogen og ikke mindst dens budskab til jer. Undersøgelser peger klart på, at udeskole kan understøtte elevernes faglige udvikling og trivsel. Måske vigtigst af alt er de i højere grad motiveret for skolearbejdet, når de undervises ude. Matematiske færdigheder bruges på andre måder, når de måler åens bredde eller parkeringspladsens areal, og relationer til de andre elever udvides. Det betyder ikke, at det nødvendigvis er godt at være ude hele tiden.
Så ja, man kan blive bedre til matematik ved at klatre i træer.