Klimaforandringer, bæredygtighed og kampen mod ulighed kommer på skoleskemaet via nogle af de projekter, som i dag har fået støtte fra Lærerstandens Brandforsikrings fond, LB Fonden.
Foto: FatCamera/istock.com
LB Fonden giver en million til at sætte verdensmål på skemaet
Podcastserien 'Mens vi venter på, at verden går under' for 7.-10. klasse og et læringsspil om FN's verdensmål er blandt de syv projekter, som i dag har modtaget støtte fra LB Fonden.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Næsten 100 forskellige aktører søgte om tilskud fra LB Fonden, da fonden i år meldte fire af FN's Verdensmål ud som ramme for de projekter inden for skole og uddannelse, fonden støtter i år. Fonden modtager som regel omkring 60-70 ansøgninger.
Ved et arrangement i LB's hus i København har syv projekter i dag fået støtte:
Verdensmålsambassadører, Oxfam Ibis - 380.000 kroner
Oxfam Ibis vil med projektet uddanne 20 unge studerende til verdensmålsambassadører, som skal sprede budskabet på skoler og højskoler i hele landet. Blandt andet gennem et interaktivt læringsspil, der får engageret elever og lærere i arbejdet, så det kan sprede sig som ringe i vandet.
Styrket undervisningskompetence, professionshøjskolen Via University College - 200.000 kroner
Projektet er et forsknings- og udviklingsprojekt, som gennemføres på læreruddannelserne i Aarhus og Silkeborg over en 3-årig periode. Formålet er at styrke kvaliteten af undervisning i bæredygtig udvikling i læreruddannelsen og i grundskolens naturfag.
Mens vi venter på, verden går under, Travers - 100.000 kroner
"Mens vi venter på, verden går under" bliver til undervisningsmateriale om Verdensmålene for 7.-10. klasse. Gennem en podcast med 6 forskellige afsnit og tilhørende undervisningsmateriale bliver eleverne introduceret for verdensmålene, samtidig med, at de selv får redskaber til at skabe forandring og sættes i gang med formidling gennem egne medieproduktioner.
Samskabelse - et læringsforløb om ulighed, Københavns Professionshøjskole - 100.000 kroner
Med udgangspunkt i FN's Verdensmål nr. 10: Mindre ulighed - vil Københavns Professionshøjskole i samarbejde mellem folkeskolelærere skabe et læringsforløb for 8.-9. klasse, der styrker forståelsen for ulighed og konsekvenserne heraf.
Derudover blev der givet 65.000 kroner til Byens Højskole, 80.000 kroner til affald.dk og 100.000 kroner CPH Dox.