Anmeldelse

Hvad gør I ved skolevold?

Noveller til kriminalpræventivt arbejde og danskundervisning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Stop volden, eller jeg smadrer dig", siger et humoristisk slogan med al sin modsatrettethed i udtrykket. For vi ved jo, at vold avler vold. En ny bog tager emnet skolevold op på en kreativ og litterær måde i danskundervisningen. Det er en række gode noveller til det kriminalpræventive arbejde, der især henvender sig til mellemtrinnet. De handler om den fysiske og den psykiske vold, for eksempel mobning, sms-vold, dummebøder, trusler og knivstikkeri.

Der sættes fokus på den eskalerende vold i børns dagligdag. Før i tiden var slåskampe med "kammeratlige" regler almindeligt forekommende, men i dag har den form for samvær udviklet sig til regulær vold, hvor flere store er imod en lille elev, eller hvor grænserne for det tilladelige er overskredet. Det kan diskuteres, hvornår der er tale om vold, men hvis vold defineres som "at sætte sin vilje igennem ved hjælp af magt", er der meget i vores hverdag, der er vold. Som både elev og lærer skal vi tage stilling til, hvordan vi kan hindre voldelige tendenser i vores nærmeste omgivelser.

Novellerne er korte og i forskellige genrer, så de kan afsluttes efter en enkelt lektion, og der er gode opgavespørgsmål, så læreren kun behøver at være levende og engageret til stede i undervisningen og ikke tænke så meget over forberedelserne. Man har gjort det nemt at undervise i et svært og nødvendigt klasselæreremne.

Det kan også være en idé at gemme et par tekster til et forældremøde. På indkaldelse og dagordenen kan der trykkes en novelle med spørgsmål, så forældrene er forberedte på, hvad der skal snakkes om.