Lektor og konsulent
Abonner på nyt om Ulla Hjøllund Linderoth i dit personlige nyhedsbrev.
Tænk hvis vi som voksne kunne være lige så nysgerrige og have samme kreative tilgang til vores omverden som børn. Måske ville vi som voksne være mere interesse for den Verden, vi lever i og med, se anderledes ud.
Kan fokus på karakterer være en hindring for reelle faglige diskussioner ved eksamen? Karakterbegrebet har altid været diskuteret, og der er mange argumenter for og imod.
Mikroforskermetoden giver elever mulighed for at undersøge egne spørgsmål
Kom bagom de skriftlige udtræksprøver og få styr på form, formalier og indhold og på, hvordan du kan forberede eleverne på de nye prøver i geografi, biologi og fysik/kemi.
Ventetid, usikkerhed og forventningens glæde. Uanset hvordan ventetiden har været, er de nye eksempelprøver klar til elever og lærere.
De har været undervejs længe, men nu er det ganske vist. De nye kompetencebaserede digitale prøver i fagene er nu vedtaget. Tidsrammen udvides til en time, og eleven har mere tid til opgaveløsning.
Vend tankegangen på hovedet og lad eleverne udarbejde arbejdsspørgsmål, når de arbejder med undersøgelser eller modeller i naturfagene.
Er en smeltedigel af fonde, ministerier, læreruddannelsernes mål og middel, lærerens autonomi og elevernes egenrådighed den rette cocktail for elevernes naturfaglige dannelse?
De nye læseplaner i naturfagene giver mulighed for at arbejde mere frit indenfor det fælles naturfaglige felt.
De nye læseplaner for naturfagene har set dagens lys. Er der reelt sket ændringer, eller er det bare samme læseplan med nyere dato?