BLOG Tyskbloggen

SKRIBENTER

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.


0   15

Hvem vil – vi vil!

Lyder det fra over 46 undervisere i tysk på brobygnings-kontakt-seminar på Via CFU i Århus i dag den 14. november..

0   13

Hvorfor tysk? – derfor!

Vi venter stadig på en national sprogstrategi. Mens vi venter, kan det blandt andet på gymnasieskolen.dk konstateres, at sprogfagene – herunder tysk, trods intentionerne i gymnasiereformen, stadig er i krise. Midt i mismodigheden - konstateres, at en række danske personligheder har et optimistisk forhold til faget. Lad os håbe, at de positive tanker vil smitte af på de politikere, der i sidste ende er beslutningstagere for, hvorledes fremtiden skal forme sig for faget tysk.

0   11

Ingen fremtid for fremmedsprog i flertal?

Engelskkundskaberne har det ret godt i Danmark og danskerne er generelt gode til dette verdenssprog. Vi kan begå os på engelsk, så vi kan tale med hele verden. Det er selvfølgelig rigtigt. Et aber dabei er desværre at sprogkompetencerne i andre europæiske sprog generelt har det ret skidt her i landet. Efter adskillige års tøven barsles der nu endelig med en sprogstrategi, der forhåbentligt vil gøre ”sprogkagen” større ved at prioritere andre sprog end engelsk og afsætte de fornødne rammer og ressourcer hertil. Hensigtserklæringer og festtaleløfter alene bevarer ikke den sproglige mangfoldighed, men kan i sidste ende ikke forhindre enfoldighedens triumf og mangfoldighedens endeligt.

1   9

Fem for en fast forbindelse eller Brobygning 5.0

Tysk er ikke svært at lære for danske elever. De starter jo med et tysk ordforråd på ca. 40%. Men tysklæringen har brug for en bedre sammenhængskraft – en brobygning. Man skal til stadighed kunne bygge op og vedligeholde, ikke rive ned og starte forfra. Det er banal viden, men sidstnævnte er desværre ofte virkeligheden i skiftet mellem grundskole og gymnasie. Nu tages et vigtigt skridt til at omsætte festtalernes fromme løfter og fine teorier til praksis. Det vigtige samarbejde mellem grundskoler og gymnasierne skydes nemlig i gang med fem regionale kontaktseminarer. Ein gefundenes Fressen for alle tysklærere.

1   15

Fagre nye (tysk)verden!

Sensommeren har bragt diskussionen om brug af internetadgang op i højderne. Undervisningsminister Merete Riisager ønsker at begrænse internetadgangen til de afsluttende prøver og eksaminer og agter, at overvågningen af elevernes brug af nettet skal skærpes. I bloggen diskuteres brugen af digitale hjælpemidler, og der gives konkrete eksempler på, hvorledes bl.a. google translate kan benyttes med udbytte. Der sluttes af med et konkret bud på udnyttelse af ordforrådstræningen i form af sangteksten ”Teenager zu sein”.

0   15

Vi bygger skibet, mens vi sejler

Et udviklings projekt til fremme af tysk med elevudveksling med fokus på tysk, historie og samfundsfag.

0   17

Tysklærerdag med inspiration til hverdagen

Kursuslokalet på Hotel Sinatur i Nyborg var fyldt til randen af engagerede tysklærere, da Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) fredag den 22. september lagde ud med et inspirerende indhold. I bloggen gives ikke kun information om dagens forløb. Der gives også praktiske links, som kan give læserne inspiration til den daglige undervisning.

0   14

Street Art i Berlin

Tysklærerforeningen for Grundskolen besøgte i begyndelsen af september 2017 Berlin på en praktisk pædagogisk udviklingsrejse. Et af højdepunkterne var mødet med forfatteren Sissel-Jo Gazan, der har boet i Berlin i en længere årrække, og blandt andet er forfatter til bogen ”Vi elsker Berlin”. Hun var gruppens guide lørdag den 9. september og åbnede vores øjne for Street Art på en alternativ vandretur gennem Berlin Mitte. Det blev en fantastisk oplevelse. I indlægget her beskrives oplevelsen med Sissel-Jo Gazan, og begrebet Street Art kommenteres. Endvidere gives der link til uddybning af emnet samt et konkret eksempel på oplæg til billedanalyse med 8. – 9. klasse (vedhæftet).

0   7

Deutsche Sprüche

Hverdagen er fyldt med ordsprog: ”Aller Anfang ist schwer” – ”Al begyndelse er svær”. Det gælder måske også for ordsprog. De er imidlertid nyttige at have. Opgaven her er inspireret af et besøg hos LesArt i Berlin. Se eventuelt: https://www.folkeskolen.dk/615001/lesart--berlins-litteraturhus , hvor Tysklærerforeningen for Grundskolen var på besøg på årets pædagogiske-udviklingsrejse 8. September 2017.

0   13

LesArt – Berlins litteraturhus

Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) besøgte på sin pædagogisk-praktiske studierejse til Berlin i dagene fra den 7.  – 10. september 2017 institutionen ”LesArt” i Berlin. På bloggen fortælles om institutionen, besøget og  husets aktiviteter.

0   15

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

1   10

Danske elevers møde med elever i de danske skoler i Sydslesvig kan noget helt særligt.

Kulturmødet er en ressource, der tilbydes danske skoler i hele landet. Det handler ikke kun om tysk men alle fag og temaer – men kulturmødet fremmer også sprogtilegnelsen og tysk bliver andet en blot et dumt sprog på den anden side af grænsen langt væk.

0   21

National Sprogstrategi syltes - Uhyggelig weekendlæsning

”Det skader både eksporten og Danmarks muligheder, hvis regeringen ikke snart gør mere ud af at styrke fremmedsprog. Sådan lyder advarslen fra Dansk Industri og universiteterne. De kritiserer regeringen for at sidde med hænderne i skødet. I over et halvt år har anbefalinger til at styrke fremmedsprog ligget klar, uden at regeringen har taget stilling til dem”. Fremgår det af ugebrevet A4 den 24. august  2017

0   18

Tillykke til Tønder! – Tillykke til tysk!

Tønder kommune har siden skoleåret 2015 undervist elever fra 0. klasse i tysk. For at måle effekten af den tidligere påbegyndelse af undervisningen har kommunen søgt undervisningsministeriet om dispensation til at indføre en obligatorisk mundtlig prøve, der kan dokumentere, at elevernes udbytte står mål med indsatsen. Den skriftlige prøve afvikles i overensstemmelse med ministeriets prøveplan. Tilladelsen hertil blev givet den 16. juni 2017.

0   13

Hvad står TLFG for?

Bogstaverne TLFG står i henhold til foreningens vedtægter § 1 for  ”Tysklærerforeningen for Grundskolen”. Men hvad beskæftiger foreningen sig egentlig med? Det giver denne blog udtryk for på denne regnfulde augustdag – dagen før tilmeldingen til den årlige Tysklærerdag se www.tysklaerer.dk udløber.

0   13

Mit der Zeit gehen

Superflot arbejde 9. Klasse Tarup skole.

0   19

Lad os opfinde verden på ny

- hvis vi kunne det? Vi sammenligner vores byer, skoler og hverdag. Hvordan ville den ideelle verden se ud? Hvad ville du ændre? Et sted mellem utopi, fantasi og den virkelige verden søger vi fælles veje til at forbedre og forskønne vores hverdag og livskvalitet.

1   18

Kan man som nation være så blind? – og hvorfor ser vi bare til?

.. spørger man sig selv, når man læser debatbogen SPROGLØSE VERDENSBORGERE af Lisbeth Verstraete-Hansen og Per Øhrgaard fra maj her i år.

0   18

”Tysk” dig til succes: Kvalitet i den rette kvantitet

Folkemødet på Bornholm bød fredag den 16. juni på en paneldebat med titlen: Kan danskere forelske sig i tysk kultur? Det enkle svar er selvfølgelig: Ja! Under kyndig og veloplagt ordstyring ved Lykke Friis kom Stine Bosse, Peter Wivel, Torben Steno og Peter Lodahl med hver deres uddybende kærlighedserklæring til den tyske kultur og selvfølgelig uadskilleligt herfra det tyske sprog. Debatten fandt sted i Sydslesvigteltet og var arrangeret af Tysk-Dansk Handelskammer, Verdens TV (Nabokanalerne) og den Tyske Ambassade i København.

0   28

Fra tabt tysk til tysk i tale

Det siges at det kræver sin tysklærer at begejstre elever for det alsidige og righoldige tyske sprog. Sproget opfattes som regeltungt og ubrugeligt, ”når alle nu kan tale engelsk sammen”. Tysk er slet ikke svært at lære, men læringen bliver netop tit unødigt besværliggjort af overdreven ”regelrytteri”. Var tysk et computerspil ville ingen drømme om, først at lære manualen udenad, før man gik på opdagelse i spillet og prøvede sig frem. Hverken undervisning med formaliseret indhold eller i indholdsløs form fører til læringsglæde. Det gør til gengæld den anvendelsesorienterede og indholdsrige undervisning.

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
2.621 andre er allerede tilmeldt
Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!