BLOG Tyskbloggen

SKRIBENTER

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   11

Nordens første digitale tysklærerdage

Det vrimler med interessante tilbud og spændende viden rundt omkring i tysk-universet. Goethe-instituttet inviterede i samarbejde med de nordiske tysklærerforeninger på seriøs forskning, træls sprogpolitik, fjollen rundt, gode ideer zum mitnehmen og lækker musik. Du skulle have været der.

0   13

På jagt efter juleaktiviteter?

Det kan du finde her, men det handler om meget andet også d. 26.-27 november på TLFGs Tysklærerdage på Knivsberg. Her finder du inspiration og muligheder til din tyskundervisning i et tyskfagligt forum, hvor der også er tid til netværk, sjov og hygge med kollegaer.

0   13

Spændende initiativ!

Goethe Instituttet i København planlægger i øjeblikket fælles Tysklærerdage for lærere i Danmark, Finland, Sverige og Norge. Konferencen vil være online fra 19.-20. november. En oplagt mulighed for at danne et netværk mellem tysklærere i Norden.

0   24

Da tysk ændredes fra et grammatiksprog til reel kommunikation

Indlægget omhandler den forandring, faget tysk har gennemgået fra en undervisning, hvor grammatisk korrekthed og oversættelse stod i centrum med reel lærerstyring og tankpasserpædagogik til i dag, hvor der er tale om et funktionelt sprogsyn, hvor eleverne inddrages.

0   11

Tysk valg: Dansk tilvalg af tysk?

Det er egentlig sagt mange før: Tyskland er Danmarks vigtigste handelspartner og mange danske arbejdspladser er direkte afhængige af samhandlen med Tyskland. Hvad en hver sælger ved, når det drejer sig om tysktalende lande, er at salgstalen batter bedre på tysk og herved skaber en bedre og vedvarende relation.

0   21

Du er fucking fantastisk

"Du er fucking fantastisk. Er du vimmer. Jeg elsker dig", lød afskedssalutten fra en elev til skolens 24-årige voluntør. Ordvalget blæste ham noget bagover. Men det har også været fantastisk at have ham – den femte i rækken af internationale voluntører på min skole.

0   22

24 elever består Det Tyske Sprogdiplom

I Tønder kommune har resultatet af den tidlige sprogundervisning nu medført, at interesserede elever har mulighed for at blive eksamineret med henblik på at få Det Tyske Sprogdiplom - Deutsches Sprachdiplom – A2 (DSD). I bloggen refereres til udviklingen i Tønder, og elever udtrykker sig om deres indtryk af faget og deres deltagelse i eksaminationen med henblik på diplomet.

0   24

Forsøg med nye prøveformer i tysk

Hvorfor? Fordi det giver mening at gentænke de afsluttende prøver. Aflysningen af prøverne i tysk har givet mulighed for at tænke anderledes og prøve noget utraditionelt.

0   19

Vi rejser til Hamborg og besøger Oldemors hverdagsliv

Turen starter i en flyvemaskine - vi leger og eleverne sidder på to rækker og flyver hen over Danmark og ned til Hamborg, Her inviteres vi med indenfor i oldemors tid på KL!CK Kindermuseum

0   11

Hvorfor læse

Hvis din bog var en rugbrødsmad. Hvad var så det vigtigste ved den? I det tidlige forår var vi en lille gruppe tysklærere som mødtes virtuelt for at tale om bogen "Hvorfor gør jeg det jeg gør". Det var de samtaler, der helt uventet sparkede gang i et udviklingsarbejde omkring en anden prøveform til tysk.

0   20

”Tysk har en særstatus i Danmark, og det skal det blive ved med at have”

Lærer Tenna Bays forslag om, at tyskundervisningen helt fjernes, så skoledagen kan gøres kortere – folkeskolen.dk (https://www.folkeskolen.dk/1866485/laerer-fjern-tysk--det-er-et-levn-fra-fortiden) har skabt voldsom debat i dagspressen og har medført, at der den 29. april 2021 har været indkaldt til ”åbent samråd”. I bloggen henvises til nogle af de synspunkter, der kom frem fra forslagsstillerne Ellen Trane Nørby (V) og Ulla Tørnæs (V) samt reaktionerne fra undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Teil og uddannelses- og forskningsminister Ane Halsbo-Jørgensen.

3   19

Sådan kan vi styrke tyskfaget i grundskolen

Tysklærerforeningen for Grundskolen peger på følgende tiltag, der kan fremme tyskundervisningen i Grundskolen

1   17

”Folk, fodbold og forbundsrepublik – et strejftog gennem tysk samfund, kultur og historie.”

Kort før den 25. marts 2021 fik jeg et praj om, at Aarhus Universitet udbød et videoforedrag med emnet: ”Folk, fodbold og forbundsrepublik – et strejftog gennem tysk samfund, kultur og historie.” med Lektor Martin Nielsen fra Institut for Kommunikation og Kultur - Tysk erhvervskommunikation ved Aarhus Universitet som forelæser. Forelæsningen har gymnasieniveauet for øje, men når jeg videreformidler foredraget i denne blog, er det med overbevisning om, at også folkeskolens tysklærere eller eleverne i de ældste klasser i folkeskolen vil kunne få stort udbytte af Martin Nielsens forelæsning.

0   45

Anglofile skyklapper

Skyklap er et af de mange ord på dansk, der ret nemt kan ses komme fra det tyske, nemlig ordet Scheuklappe. En skyklap forhindrer en hest i at skue i andre retninger end fremad. Billedligt talt står en skyklap også for snæversyn og måske endda enfoldighed. Når det kommer til sprog, kunne sådan en metaforisk skyklap anvendes til at beskrive en ”ekskluderende anglofili” og et grelt eksempel herpå åbenbaredes senest på folkeskolen.dk. Med en ganske useriøs vinkling skulle tysk åbenbart udstilles som et fortidslevn. Den lærer der udtalte sig, må selvfølgelig mene hvad hun vil, men trist at et seriøst organ på denne måde er med til at fetere engelsk som det eneste saliggørende.

5   83

Et spark i skridtet

Jeg følte det som et spark i skridtet, da jeg den 23. marts 2021 læste følgende overskrift til en artikel på folkeskolen.dk, hvor folkeskolelærer Tenna Bay citeres for flg: ” Fjern tysk – Det er et levn fra fortiden” Artiklen er forfattet af to journalister Freja Grooss Jakobsen og Camilla Jørgensen, der påpeger, at ”et stort flertal af lærerne mener, at skoledagen skal gøres kortere. Og hvad skal så skæres væk for at gøre dagene kortere? Det kunne fx være tyskfaget”. Som engageret tysklærer over en lang årrække blander jeg mig således også i debatten med dette blogindlæg.

0   38

Du kan langt mere end mange lærere!

Diskussionen om tysk er vigtig - og det er så fint, at der lige nu er massiv mediebevågenhed - det må vi bestemt udnytte positivt. Det handler både om, hvorfor vi lærer tysk, og hvordan vi skaber de optimale betingelser for udvikling af elevernes tyskkompetencer fra tidlig grundskole.

10   20

Skal vi finde en samarbejdsklasse i et andet land?

Jeg sidder på kommunalt kursus i Faglighed og Kerneydelse. Vi er inddelt i grupper. Kurset drejer sig om taskbaseret læring, og vi skal finde en relevant task at bygge på et undervisningsforløb i tysk.

0   13

Fyr og flamme for (og på) tysk

Sangen ”Lad os øve os på hinanden” fremført af duoen Fyr & Flamme har just vundet det danske MGP. Sandt nok gør øvelse mester. Det gælder indøvningen af en dans så vel som læringen af sprog. Ganske afgørende er den rette motivation. Til at beskrive motivationen bruger vi ofte en række ild-metaforer. Det hjælper såre at få en gnist til at tænde den ild, der skal til, så man vedvarende brænder for at lære mere og mere og måske endda bliver den ildsjæl, der kan inspirere andre til at gøre kunsten efter.

1   21

Drop pc’en for en stund - og lav en Lapbook

Online skole er virkelig meget online - selvfølgelig også med mange kreative muligheder, men jeg ville nu rigtig gerne have eleverne væk fra PC’en og lave et mere kreativt produkt, hvor de kunne bruge deres hænder og fantasi og samtidig bruge deres sprog i en ny sammenhæng.

9   21

Sprogmilliard nu eller snarligt farvel til sproglig mangfoldighed

I disse tider bevilliges mange milliarder for at holde hånden under adskillige samfundsvigtige funktioner. Det er derfor slet ikke så enfoldigt atter engang at italesætte, at flere fremmedsprog allerede før pandemiens udbrud var ganske forfordelte og derfor også trænger til en hjælpende hånd. Selvfølgelig kun hvis man for Danmark ønsker en sproglig mangfoldighed bevaret. Vil man det, så er det også ved at være sidste udkald. Der bør handles nu og afsættes en ny millard – sorry to say – til ikke engelske fremmedsprog.

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.018 andre er allerede tilmeldt