BLOG Tyskbloggen

SKRIBENTER

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

1   8

Rød løber er rullet ud

Der er politi udenfor. Folk står i deres pæneste tøj. Uden for indgangsdøren er opsat et stykke fra Berlinmuren - anledningen er åbningen af særudstillingen ’Tyskland’.

0   15

Brikkerne faldt på plads

På den netop afholdte Tysklærerdag i TLFG kom leder af MEMOdanmark (https://memodanmark.dk) Bjarke Toft med et indlæg om teknikker til at fastholde blandt andet ordforråd. Jeg er ikke i tvivl om, at teknikkerne vil kunne bidrage væsentligt til, at eleverne på såvel kort men ikke mindst på længere sigt fæstner og dermed udbygger deres aktive ordforråd.

0   16

Die Schuhe erzählen…..

Har drømt så meget om at komme med. Hun har øvet balance på mine høje hæle - men kun derhjemme. I dag skete det endelig. Jeg kom med ud. Årets fest. Jeg glæder mig enormt og håber ikke hun fortryder. En helt unik fest højt over byen for en sag, der fortjener opmærksomhed. Hende underlige skovenner havde vist sagt, hun godt måtte gøre ’sagen’ lidt sexet. Tror hun mener, at jeg skulle løse den opgave

0   11

Zweimal - Den Tyske Ambassade i Danmark

Inden for kort tid var jeg inviteret til to arrangementer af Den Tyske Ambassade.

0   11

30 Jahre Mauerfall

Jeg skrev den 29.09.2019 et blogindlæg med titlen ”30 år efter murens fald”: https://www.folkeskolen.dk/885584/30-aar-efter-murens-fald Jeg er i dag blevet opmærksom på tidsskriftet ”Brennpunkt Deutsch”s temanummer ”30 Jahre Mauerfall”. De to materialer supplerer i høj grad hinanden og giver mulighed for differentiering og fordybelse.

0   7

30 år efter murens fald

Gyldendal undervisning har taget et aktuelt tema op i anledning af, at det er 30 år siden muren faldt.

0   21

Kollegaens kæphest

Via sagesløse elever har jeg haft en disput med min kollega. Det resulterede i click baitet ”Grammatik eller godhed”. Siden har vi selvfølgelig arbejdet på at definere hvad der er på spil for os. Vi mener begge at sprog er vigtigt, men jeg tror ikke vi forstår helt det samme ved ordet ”sprog”. Vores positioner kunne jo være ligegyldige, hvis ikke det var fordi vi ligner illustrationer til forskningsprojektet gramma3.

1   7

FIF til tyskundervisningen

Der er mange gode måder at lære tysk på. Skulle man alligevel have brug for endnu et godt fif, så er netop FIF svaret. FIF står for ”Faget i faget” og jeg foreslår at bruge denne nyopfundne danske (og tyske) forkortelse synonymt med begrebet CLIL (Content and Language Integrated Learning). Når interessen for substans og indhold er tilstede og videbegærligheden derved vækkes, nedbrydes sproglige barrierer og skabes der sprogkundskaber der som en ekstra nøgle kan åbne flere og flere døre mod nye horisonter. Mit anderen Worten: Unterrichtet mit Pfiff (FIF), dann habt ihr Deutsch im Griff!

0   11

God planlægning giver altid et godt resultat! – Projektuge med tysk

Molsskolens tyskelever har i uge 37 haft temauge med tysk, hvor de fra mandag til fredag har arbejdet i grupper med temaerne ”Essen”, ”Berlin”, ”Musik”, ”Deutsche Erfindungen” og ”Straßenkinder”. I bloggen refereres til snak med såvel klassens lærer Stine Rung som med nogle 9. klasseelever om arbejdsform og indhold suppleret med elevholdninger.

0   13

Det der ikke interesserer, giver ingen mening

Den 5. september 2019 afholdt CFU, Aarhus Årets Tysklærerdag 2019. Det blev en dag med teoretisk og praktisk input, så deltagerne var godt klædt på til at give en inspirerende undervisning. Oplægsholderne var lektor Jette von Holst Pedersen med ”Sinnvolles Unterrichten – det skal give mening!” og Mona Kjær, Heidi Mølgaard og Helen Sørensen fra ”Das deutsche Haus” i Sindal. Der vil ikke i denne blog være muligt at gå i detaljer, men lad mig fremhæve et par punkter, der også for ikke deltagere kan give anledning til overvejelse.

2   13

Gemt, men ikke glemt

Husker du projektet med husketeknikker i tysk på Sønderbroskolen i Aalborg? Har det så båret frugt her et år senere?

2   14

Behøver man at kunne tysk?

Dette blogindlæg belyser en udsendelse fra DK4 ”Dansk-tysk med Matlok”, hvor Matlok i en samtale med formanden for Dansk-Tysk Selskab, Steen Bille, blandt andet samtaler om betydningen af at kunne tysk.

0   16

Tysk ’fyrtårn’ i front

eTwinning er udviklende, motiverende og sjovt - og tysk er faktisk det fag i grundskolen, der er bedst repræsenteret blandt de danske eTwinning ambassadørers kerneområder.

1   19

Grammatik eller godhed

Kommunikationen var ikke helt fin i kanten da jeg forsøgte at få min kollega til at samarbejde om sprogforståelse. Ved at samarbejde sprogfagene imellem kan vi jo hjælpe et fælles metasprog på vej, skrives det i forårets statusrapport fra gramma3-projektet. Mit mindre succesfulde initiativ startedes i niende klasses tyskundervisning. Så jeg var ansporet af både voksne og unge nørder.

0   6

Kom med til Tysklærerdagene 25./26.oktober.

Det varer et døgn, og dette kan du opleve:

0   13

Sparre med i stedet for spare på tysk

Kan man lære et sprog digitalt? Det ville være dejligt, men det er kun de færrest forundt at gøre så. At lære sprog er en analog proces. Vi lærer ved at huske ting i kontekst og sammenhæng, ved at prøve sig frem og lære af sine fejl og ved lytte til korrekt gentagelse af ord og vendinger i læringsrummet. Det er kort fortalt principperne bag de nye læseplaner og undervisningsvejledninger for tysk, der vægter kommunikation over korrekthed.

0   12

Det gælder om at stå sammen

Bestyrelsen for Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) har netop holdt bestyrelsesmøde, hvor blandt andet foreningens 10års jubilæum den 25.10.19, men også årets Tysklærerdage den 25.10.19 og 26.10.19 samt en række andre væsentlige punkter er blevet behandlet. Punkter, der viser, at foreningen lever op til sin målsætning. I blogindlægget kan du læse om, hvordan foreningen arbejder i det daglige.

2   24

Pissegod undervisning

Der skal megen pissegod tyskundervisning i grundskolen til at ændre den kendsgerning, at der i 1999 blev der optaget 116 studerende på landets to største bacheloruddannelser i tysk på Aarhus og Københavns Universitet. At optaget i 2009 var 64 og at  der i dag knap nok er nogen tilbage*.  Det er i grundskolen, kimen lægges til den undervisning og sprogtilegnelse, der gør, at eleverne også vælger tysk i gymnasiet og derpå i de videregående uddannelser.

0   15

TLFG på Folkemødet på Bornholm 2019

Tilpas med Tysk. Danmarks Lærerforening havde ligesom sidste år tilbudt de faglige foreninger en plads på Klippescenen på deres stand på Folkemødet på Bornholm.

1   26

At låne Elisa

Dette skoleår har Elisa fra Leipzig været voluntør på min skole. Uden Elisa havde jeg aldrig hørt om Die Känguru Chroniken, mine elever havde talt knapt så dejligt tysk, og Camilla ville stadig være bange for hunde. Her mod slutningen har vi snakket lidt om hvordan det er at være voluntør i Danmark. Og jeg må konkludere at EVS-ordningen potentielt og med lidt held giver os gode oplevelser. Men den er mere nærig end den hedengangne Commenius assistent-ordning.

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
781 andre er allerede tilmeldt