BLOG Tyskbloggen

SKRIBENTER

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.


1   9

Hvad motiverer til sprog? – del 2

På foranledninger af nogen respons på del 1, har jeg nu en anledning til en del 2 også 😊

0   8

Hvad motiverer til sprog?

Nogle overvejelser i denne eksamenstid for faget tysk.

0   12

Kan man få for meget information om prøverne?

Den 13. marts 2019 afholdt undervisningsministeriets læringskonsulent Lene Laursen et webinar om folkeskolens afgangsprøver i fremmedsprogene. Webinaret præsenteres i nedenstående.

0   5

Påskelæsning: Hvordan ser de politiske partier på faget tysk?

Politikere fra folketingets partier, der her er repræsenterede i undervisningsudvalget, svarer på spørgsmål om faget tysk – netop nu. Birgitte Klintskov Jerkel, Konservativ, Henrik Dahl, Liberal Alliance, Anni Matthiesen, Venstre, Annette Lind, Socialdemokratiet, Alex Ahrendsen, Dansk Folkeparti, Jacob Mark, SF, Marianne Jelved, Radikale Venstre, Carolina Magdalene Maier, Alternativet og Jakob Sølvhøj, Enhedslisten.

1   13

Åben slutning…

Søger du et elevrelateret materiale til 9. – 10. klasse i tysk, der bygger på relevante kultur- og samfundsforhold med passende korte tekster og et varieret opgaveudbud, kan du roligt læse videre i denne blog, der bygger på materialet ”Ende offen” af Anne-Marie Fischer-Rasmussen.

0   11

Et øje for Tysk med TLFG og Ann-Kirstin og Tine

TLFG - Tysklærerforeningen for grundskolen er med på Skolemessen i Århus sammen med mange andre, der sætter fokus på både faget, netværk og undervisningsmaterialer.

0   7

Den glade mund

Grænseoverskridende livretter som børnene selv har skabt, elsker og gladeligt deler - for så selv at ’kokkerere’ og smage hinandens sjove livretter.

0   8

Fra frugtløs fagtrængsel til tværfaglig trivsel: Gerne med og på tysk.

Das dänische Ende von Deutschland - sådan betegnede den tyske forfatter og filosof Johann Gottfried Herder i 1769 den sjællandske kyst under sin anduvning til København. Herders dagbog vidner klart om, at Danmark for 250 år siden ganske naturligt opfattedes som en organisk del af den tyske kulturkreds.

0   8

Skal du med til Hamburg 3.-5. oktober 2019?

Det er nu, skolerne planlægger næste skoleår, så tag beslutningen nu og tag med på TLFG’s (Tysklærerforeningen for Grundskolen) STUDIETUR til vores store nordtyske naboby HAMBURG

0   21

Derfor skal vi være ambitiøse omkring fremmedsprog.

Hvad sker der for fremmedsprog – og kan vi gå andre veje?

0   19

Holdninger og visioner for faget tysk

Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) kan til efteråret fejre 10 års fødselsdag. Det har været ti år med udvikling for faget. En udvikling mange har bidraget til gennem bestyrelses- og udvalgsarbejde gennem årene.  At TLFG arbejder målbevidst for mere fremmedsprog – og naturligvis mere tysk, kan læses i blogindlægget.

0   16

Friske øjne udefra

På min skole har vi haft besøg af en kollega fra Metz i Frankrig. Han kom for at observere, men han var også aktivt kommunikerende. Og det viste sig lærerigt begge veje både i undervisningen og i uformelle samtaler, fx om regler for påklædning: ”In France you can’t wear a cap at school.”

1   12

Nu kører toget for NCFF

Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) har i februar 2019 afholdt advisory board møder i Øst- og Vestdanmark. Hvert advisory board består af ca. 30 medlemmer og repræsenterer en bred vifte af relevante miljøer, sprog og viden. Repræsentanter fra grundskole, de gymnasiale uddannelser, erhvervsakademier, erhvervsuddannelser, professionshøjskoler, universiteter, kommuner, regioner, faglige foreninger, aftagere samt undervisningsministeriets fag- og læringskonsulenter deltog. I indlægget nedenfor kan læses om møderne.

0   16

Hvilken rolle skal læringsteknologier have i sprogfagene?

Indtryk fra det store netop afsluttet bettshow i London indenfor læringsteknologier

0   9

KULTUROPLEVELSER I TYSKLAND VIA KALENDER 2019

Goethe-Instituttet har udgivet en kalender, der i 2019 beskriver kulturoplevelser i Tyskland.

0   11

Engagerede rap-elever

Rap-instruktør og lærervikar Zoran Lekovic har med elever på Molsskolen i Knebel indstuderet gruppen Meine Freundes rap ”Schokolade”. Rap’en blev fremført ved juleafslutningen forleden og sluttede med stor applaus fra såvel store som små elever.

0   18

Åh...det er hos Asger!

I dag har jeg været i gang med at teste elever i 7A på Sønderbroskolen i forbindelse med projektet i tysk med husketeknikker. Sjældent har jeg været så glad som tysklærer i over seks timer i træk!

0   15

Ordforrådstilegnelse må aldrig stå alene

Vi er ret spændte på at se resultaterne fra den sidste test med de elever, der har været med i Memo Danmark-projektet på Sønderbroskolen. Tal taler nu engang deres helt tydelige sprog.

0   17

Ophør af økonomisk støtte til medieplatformen ”Grenzgenial”

Elevernes mulighed for at stifte bekendtskab med autentisk materiale og dermed sikre dem en viden om kultur og samfundsforhold vil i høj grad begrænses, såfremt siden må nedlægges.

0   18

Grænselandet som klasseværelse

Vi har en vigtig opgave ude på skolerne, vi kan løfte sammen - vi er stolte af at være tysklærere, og vi har et enorm netværk, der gerne støtter op. Det erfarede ca. 80 tysklærere, da vi alle mødtes på Flensborghus fredag og lørdag til TLFGs årlige Tysklærerdage.

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.858 andre er allerede tilmeldt