BLOG Tyskbloggen

SKRIBENTER

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

2   10

Tysk TV: Betimeligt tiltag for hele familien

I denne corona-tid trænger vi vist alle til en ak så afgørende afledning. Som kærkommen afveksling er der nu mulighed for at slippe de mange individuelle devices og i familiens skød samles foran én enkelt skærm i stedet. Det gælder om at udnytte denne mulighed, så hermed min opfordring: Se at få set mere tysk TV sammen. Sammen betyder her selvfølgelig udelukkende indenfor egen smittekæde. Altså ingen fysiske besøg udefra. De voksne kan få genopfrisket eventuelle hvilende tysksproglige kompetencer og børn og unge kan legende let lære mere af vores nabosprog. En sprogrejse mens vi venter på at komme tilbage til en normal hverdag.

0   10

Kære tyskkollega

Netop nu er det en oplagt mulighed at undersøge, hvad clio, gyldendal-uddannelse og Alinea udbyder elektronisk til tyskundervisningen. Måske har dine elever allerede adgang til den hjemmeundervisning, du tilbyder. Alligevel vil det være oplagt – med mindre du allerede har det grundlæggende kendskab – at få hold på, hvilke muligheder der er.

0   3

Formål for og med tysk

Som bekendt har Børne- og Undervisningsministeriet i samarbejde med Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsforening, Skolelederforeningen og Børne- og Kulturchefforeningen afholdt en række fagmøder landet over til fagmøder med det formål at understøtte skolernes og kommunernes arbejde med at udvikle den pædagogiske og faglige kvalitet i undervisningen. På møderne har folkeskolens og fagenes formål været centralt. I bloggen forholder jeg mig til indhold og fagets formål.

0   11

Skolekom er død – længe leve emu-respons

På Undervisningsministeriets fagmøde om Fælles Mål, de nye læseplaner og undervisningsvejledninger i Aarhus blev der i workshoppen for fremmedsprog blandt andet henvist til skolekoms afløser: emu-respons. I indlægget henvises der blandt andet til, hvad forandringen fører med sig, og der gives ideer og inspiration til en drøftelse af, hvad blandt andet et kommunikativt og funktionelt sprogsyn er.

0   16

Henrik Dam Kristensen: " Jeg synes ikke, vi er gode nok til i Danmark at prioritere sprog”

DK4 sendte onsdag den 26. februar 2020 en udsendelse ”Dansk tysk med Matlok”.  I programmet mødes Siegfried Matlok med Folketingets formand Henrik Dam Kristensen på hans kontor på Christiansborg. I udsendelsen samtales bl.a. om Dam Kristensens forhold til tysk og Tyskland.

1   12

Hvordan manifesterer folkeskolens formål sig i den daglige tyskundervisning?

Jeg var tilmeldt Børne- og Undervisningsministeriets Fagmøde om Fælles Mål og de nye læseplaner og undervisningsvejledninger d. 25. februar 14-17 i København med deltagelse i workshop for fremmedsprog.

0   13

Ick bin een Berlina!

I denne blog bliver du præsenteret for ideer til arbejdet med berliner dialekt – Berlinerisch – i den daglige undervisning. I tilgift får du også den undervisningsministerielle baggrund fra Faghæfte Tysk for, hvorfor det er vigtigt også at beskæftige sig med den side af sproget.

0   29

Hvad skal vi med tysk?

Forlaget Alinea har udsendt en podcast i rækken Didaktor. Nedenstående podcast beskæftiger sig med spørgsmålet ”Hvad skal vi med tysk?”  I udsendelsen medvirker lærere og elever fra Hårup Skole ved Aarhus samt centerleder ved Det Nationale Center For Fremmedsprog, Vest Hanne Wacher Kjærgaard Endvidere medvirker forfatter Knud Romer, der er med på en telefonsamtale.  Han uddyber, hvad han mener, når han siger, at vi får verden foræret på ny, hver gang vi lærer et fremmedsprog.

0   7

Solopgang over Berlin – skal du også opleve det?

Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) arrangerer i år en pædagogisk-faglig oplevelsesrejse til Berlin i dagene 22. – 24. oktober. At Berlin er en rejse værd, kan der ikke herske tvivl om. Er man i tvivl, bør man læse forfatteren Sissel-Jo Gazans bog ”Vi Elsker Stadig Berlin” fra Politikens forlag, hvor hun åbner en skatkiste af oplevelser, der rækker ud over, hvad den gængse gæst i Berlin kender til. Sissel-Jo Gazan har tidligere inspireret TLFG under besøg i Berlin. Denne gang går foreningen derfor nye veje.

1   23

Hvorfor tysk? – Derfor!

Nu og da får vi som tysklærere spørgsmålet: Hvorfor skal vi lære tysk? For os, der holder af sproget, og som arbejder med det i dagligdagen, og som måske har relationer af forskellig art i Tyskland, er det indlysende. Vi har på egen krop oplevet, hvad det vil sige og indebærer. For at belyse at der er et reelt behov, har jeg i det nedenstående sammenstrikket en række udtalelser fra enkeltpersoner, der af forskellige grunde finder nytte i at kunne tysk. Endvidere refereres der nederst i bloggen til en analyse, hvor Dansk Industri peger på behovet for dobbeltkompetencer i fremmedsprog.

1   35

Godt nytår – for tysk?!

Faget tysk har trange kår i Danmark, og som det fremgår af nedenstående indlæg, vil det tage 15 år, inden en elev fra grundskolen når frem til at vælge tysk på en af de videregående uddannelser. Hertil kommer, at der er alt for få elever, der vælger tysk i gymnasiet.

0   13

Genau! – hvad du bør lytte til

Faget tysk er trængt i uddannelsessystemet. Gymnasieeleverne vælger det fra. Vi beklager os over, at der trods Nabokanalernes tilbud er for få tyske film til rådighed. Informationer om, hvad der sker i Tyskland her og nu, er en mangelvare på medieområdet som helhed. Det er derfor herligt, at der nu med den nye Radio4-kanal er kommet et fast indslag med programmet ”Genau”, der sendes på Radio4 tirsdag fra kl. 13-14. Programmet kan downloades som podcast, og det bør du som tysklærer gøre, så du kan følge med i, hvad der sker i Tyskland netop nu. Informations tysklandskorrespondent Mathias Sonne har i Information beskrevet programmet, og har givet undertegnede blogger tilladelse til at citere uddrag af hans indlæg den 04.12.2019.

0   14

Über alles - überall oder über allem?

Det er åbenbart svært at forlade den vante rille, fordi når den nuværende tyske nationalmelodi afspilles ved officielle begivenheder, sker det ret tit, at den i danske medier forkert benævnes ”Deutschland, Deutschland über alles”. Nej, indgående viden om den tyske nationalsang blomstrer ikke just i Danmark. Mindre floromvunden skulle man måske bare fastslå, at visse fordomme endnu ikke er visnet bort. Med fare for at få betegnelsen ”Über-besserwisser” smidt efter, vover jeg dog pelsen i nedenstående ”belæring”.

1   20

Mød mig på café!

- sammen med dit barn!

2   12

Tyskland på museum: en anmeldelse

Så åbnede den længe i møde sete udstilling på Nationalmuseet om Tyskland med den praktiske, kvadratiske og gode titel TYSKLAND. Udstillingen stiller ikke de store krav til tyskkundskaber, da det tyske sprog stort set er fraværende.

1   7

Spændende særudstilling ”Tyskland” på nationalmuseet – nu også med opgaver!

Nationalmuseets nye udstilling viser det bedste, som Tyskland har at byde på. Goethe, Bauhaus, Gutenberg, Volkswagen, Richter og meget mere. I århundreder var det vores nabo i syd, som gav os poesien, frie tanker og landvindinger i videnskaben og industrien. Men krige adskilte os fra naboen, og det kulturelle fællesskab blev fremmedgjort og gik i glemmebogen.

0   22

Kan 9. klasse elever lide tysk?

En arbejdsgruppe under Anne-Marie Fischer-Rasmussens og Petra Daryai-Hansens ledelse har med støtte fra det Nationale Center for Fremmedsprog fået mulighed for at iværksætte en undersøgelse af elevernes holdning til og motivation for faget tysk. Det bliver interessant at se de endelige resultater, der vil blive behandlet efter undersøgelsens afslutning, der går fra nu og frem til den 20.12.2019. Der skal herfra lyde en kraftig opfordring til, at eleverne deltager i undersøgelsen. Jo flere der deltager, jo bredere bliver muligheden for at få et reelt billede af elevernes holdninger.

1   8

Rød løber er rullet ud

Der er politi udenfor. Folk står i deres pæneste tøj. Uden for indgangsdøren er opsat et stykke fra Berlinmuren - anledningen er åbningen af særudstillingen ’Tyskland’.

0   19

Brikkerne faldt på plads

På den netop afholdte Tysklærerdag i TLFG kom leder af MEMOdanmark (https://memodanmark.dk) Bjarke Toft med et indlæg om teknikker til at fastholde blandt andet ordforråd. Jeg er ikke i tvivl om, at teknikkerne vil kunne bidrage væsentligt til, at eleverne på såvel kort men ikke mindst på længere sigt fæstner og dermed udbygger deres aktive ordforråd.

0   16

Die Schuhe erzählen…..

Har drømt så meget om at komme med. Hun har øvet balance på mine høje hæle - men kun derhjemme. I dag skete det endelig. Jeg kom med ud. Årets fest. Jeg glæder mig enormt og håber ikke hun fortryder. En helt unik fest højt over byen for en sag, der fortjener opmærksomhed. Hende underlige skovenner havde vist sagt, hun godt måtte gøre ’sagen’ lidt sexet. Tror hun mener, at jeg skulle løse den opgave

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
840 andre er allerede tilmeldt