BLOG Tysk og fransk i skolen

SKRIBENTER
Leon Aktor:

Pensioneret lærer, cand.pæd. i fransk

Nana Michelsen:

Lærer og redaktør for Emus tysksider i grundskolen

Kirstine Jordan:

Engelsklærer, International koordinator, Læringsvejleder på Trekronerskolen og medlem af Engelsk fagudvalg i Sproglærerforeningen

Natasha E. Feghali:

fransklærer

Carl Kinze:

Lærer

Ingrid Ruby:

Lærer

Mie Schrøder:

Lærer, Formand for fransk opgavekommission, Medlem af Fransk Fagudvalg

Jon Torsten Lange:

Lærer matematik tysk engelsk

Annie Ring Knudsen:

Koordinator

Abonner på nyt om Tysk og fransk i skolen i dit personlige nyhedsbrev.


0   7

Snæver eller bred fremmedsprogsmodel?

Tysklærerforeningen for Grundskolens vision for tysk er urealistisk og uden sans for helheden.

1   10

Merete Riisager: ”Jeg har ikke planer om at fastsætte et minimumstimetal for tysk”

Den 27. august kunne man under overskriften ”Næsten alle skoler har skruet ned for timetallet i tysk og fransk” læse journalist Sebastian Bjerrils indlæg, hvoraf det blandt andet fremgik: ”Siden reformens indtog har loven indtil nu anbefalet skolerne at holde fast i fire lektioner tysk eller fransk i 9. klasse. Sådan er det ikke længere, og det kan ses på skolernes indberetninger for begge fag.  I nedenstående indlæg uddybes problematikken og ministerens reaktion.

0   11

Nu sker der noget!

Som det blev stillet i udsigt i juni [www.folkeskolen.dk/638716], er det nu en realitet, at der ligger en handleplan for 2018, hvad angår det Nationale Center for Fremmedsprog. Med initiativ fra såvel Københavns som Aarhus Universitet er man godt i gang med at etablere kontakt til interessenter og netværk på tværs af hele uddannelsessystemet.

0   16

Fremmedsprogstrategien: Nu med symbolsk støtte

Fremmedsprogstrategien er endelig udkommet i tekst og med 100 millioner kr. afsat til formålet. Et afgørende, men kun lille skridt er hermed taget - væk fra festtalernes gode hensigter og hen imod mere konkrete fyldestgørende økonomiske rammer for en gennemførelse. Men batter 100 millioner over fem år til to videnscentre over hovedet nok til at takle de store udfordringer, man er stillet over for? Der skal spilles på hele skakbrættet og alle figurer skal i spil: med kun to elfenbenstårne nås de strategiske mål næppe.

4   19

Ty til tysk

Sprogfag og naturfag lever normalt i ret adskilte verdener, men kan jo snildt kombinere. I en verden med "alternative facts" er det blevet endnu vigtigere at være kildekritisk eller blot høre ægte alternative meninger -a second opinion. En måde at klare dette, er at ty til tysk.

0   566

Vild med gambitter!

Jeg er vild med gambitter, og det er eleverne i 8. og 9. klasse også, når de først kommer i gang med brugen af dem. Gambitter er ord eller fraser, der muliggør en sproglig variation. De regulerer samtalen og er med til at holde en samtale i gang. De kan være særdeles nyttige, når der samtales om en given tekst, men først skal de læres og dernæst udnyttes. Det er det, denne blog giver forslag til.

0   592

Tørresnoren, Tørresnoren …

Den 20.01.15 henvendte Tysklærerforeningen for Grundskolen sig til undervisningsminister Christine Antorini i håb om at få opbakning til at gennemføre fagligt-pædagogiske kurser. Den 09.02.215 har vi Antorinis svar. I artiklen kommenteres ministerens reaktion, hvor også svaret kan læses.

0   713

Hvordan differentierer vi undervisningen i tysk?

Fredag 30.1. 2015 afholdtes på CBS i København en konference over temaet ”Hvordan differentierer vi undervisningen i tysk i folkeskolen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser?” I nedenstående en situationsberetning.

0   524

Hvordan går det?

For de faglige foreninger er det næsten umuligt at arrangere kortere pædagogiske kurser. Lærerne melder sig ganske enkelt ikke. – over for det står Antorinis påstand om, at ”Folkeskolereformen går overraskende godt”. Det har fået mig til at sende Christine Antorini nedenstående åbne brev.

1   872

Faglige kurser? – Det kan du skyde en hvid pind efter!

”Vi har 35 timers tilstedeværelse, er jeg væk på kursus, skal jeg altså arbejde mere i andre uger, timerne bliver ikke sløjfet, men skal læses på et andet tidspunkt. Jeg betaler altså selv for at komme på kursus”. - ”Mit team skal kunne dække mine timer, og jeg skal så senere hen indhente mine manglende timer.” Ovenstående udsagn er kun nogle af de udtalelser, der danner baggrund for denne artikel. Der sættes i øvrigt fokus på lærernes videreuddannelse og konsekvenserne af arbejdstidsaftalen, der umuliggør deltagelse i fagligt-pædagogiske kurser.

0   580

Deutsch er ikke übergeil

Tysks stilling i grundskolen er i den seneste tid blevet diskuteret i medierne. For det første i Jyske Vestkysten "Tysklærere begejstrede over Tønder-forslag” den 15.01.15, og siden har en artikel i Politiken den 19. 01.15 “Deutsch er blevet übergeil igen” givet anledning til debat om fagets stilling og muligheder. Sidst har Jørgen Møllekær, chefredaktør ved Flensborg Avis i Politikens debatsektion den 22.01.15 bragt et indlæg “Tysk er ikke übergeil”, som jeg med forfatterens tilladelse viderebringer i nedenstående.

0   437

iPad, youPad, everybody likes ...

I Danmark har i det mindste to kommuner - Odder og Syddjurs - udleveret iPads til samtlige elever. Hvad har det bragt med sig – og hvor står kommuner og lærere lige nu? I artiklen henvises til danske elevers it-kompetencer. Endvidere belyses indsatsen ved udsagn fra en skoleleder og med konkrete eksempler på apps, lige til at overtage, fra tyskkolleger, der bruger iPad i den daglige undervisning.

8   425

Deutsch ist eine internationale Sprache!

Aber wissen deine SchülerInnen das? 90-98 mill. har tysk som modersmål, 80 mill. har tysk som fremmedsprog, deraf 55 mill. i EU. Og alligevel er det engelsk, vore elever mest anvender! Men tysk er det 6. største sprog på nettet, og det kan bruges meget mere, hvis man altså bare gør det!! Her er lidt hjælp til at komme i gang!

1   994

Nytårsforsæt?

Undervisningsminister Christine Antorini var i programmet ”Spørg regeringen” på P1 den 15. december 2014. Lars Løkke Rasmussen var hos Cordua & Steno den 18. december 2014 på Radio 24syv. En ting er de enige om. Tysk er af mange grunde et vigtigt sprog. Jeg tror heller ikke, at Antorini og Løkke er i tvivl om, at hvis man skal blive dygtig til fremmedsprog, er det nødvendigt med tid til fordybelse og træning. Det ville derfor være herligt, om de to politikere som nytårsforsæt ville have en styrkelse af tyskundervisningen begyndende i folkeskolen, hvor kimen til den fortsatte uddannelse lægges. I indlægget er transskriberet Antorini og Løkkes udtalelser i de to radioprogrammer.

0   683

Nej til gruppeprøver i fremmedsprog!

Af undervisningsministeriets informationsmateriale den 28.11.2014 fremgår det bl.a.: Bred politisk opbakning til modernisering af folkeskolens prøver. Folkeskoleforligskredsen er enige om at iværksætte en række initiativer, der skal videreudvikle folkeskolens prøver. Samtidig har man fra politisk hold besluttet at ophøre med forsøgsordningen omkring gruppeprøver i fremmedsprog. Jeg er mildest talt lamslået!!

0   510

Gaab – skal vi se film igen?

Jeg var engang på besøg på en skole, hvor eleverne skulle bevæge sig hen i et andet lokale for at se en tysk film. ”Må vi tage puder med?” lød spørgsmålet på gangen. Film forbindes for det meste med afslappende underholdning og ikke med sprogarbejde. Og måske er det ok? Eller hvorfor ser vi egentlig film i undervisningen?

0   505

Det skal nok gå alt sammen

Dette indlæg bygger videre på mit indlæg ”Goddag mand økseskaft eller skide godt?” http://www.folkeskolen.dk/552749/god-dag-mand-oekseskaft-eller-skide-godt bragt i Folkeskolen den 13. november 2014, idet der især gøres overvejelser på grundlag af de kommentarer, der blev tildelt den første artikel samtidig med, at tyskundervisningens udvikling ses i et længere perspektiv.

0   886

Tiden er knap, men ellers går fransk fra femte forrygende

5. og 6. klasserne tør mere, og det gør det rigtig sjovt at undervise de yngre elever i fransk, siger to lærere. Nyt undervisningsmateriale hjælper også godt på vej, mener de, men efterlyser bedre tid til forberedelse. Lærerne er uenige om brugbarheden af nye læringsmål.

14   541

God dag mand økseskaft eller skide godt?

En henvendelse fra en tyskkollega i Aarhus, der gerne ville høre min mening om en skriftlig elevbevarelse, danner baggrund for artiklen her, der i høj grad tager udgangspunkt i Undervisningsministeriets holdning til grammatikkens rolle i fremtidens tyskundervisning.

0   839

Et seminar med ideer lige til at tage med hjem

I weekenden var 77 fransklærere fra alle uddannelsesgrene på Séminaire des professeurs de français du Danemark 2014. Og jeg skal love for at man fik noget med hjem i posen.

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.828 andre er allerede tilmeldt