BLOG Tysk og fransk i skolen

SKRIBENTER
Leon Aktor:

Pensioneret lærer, cand.pæd. i fransk

Nana Michelsen:

Lærer og redaktør for Emus tysksider i grundskolen

Kirstine Jordan:

Engelsklærer, Skolebibliotekar og redaktør af bladet Sproglæreren

Natasha E. Feghali:

fransklærer

Carl Kinze:

Lærer

Ingrid Ruby:

Lærer

Mie Schrøder:

Lærer, Formand for fransk opgavekommission, Medlem af Fransk Fagudvalg

Jon Torsten Lange:

Lærer matematik tysk engelsk

Annie Ring Knudsen:

Koordinator

Abonner på nyt om Tysk og fransk i skolen i dit personlige nyhedsbrev.


0   16

Fremmedsprogstrategien: Nu med symbolsk støtte

Fremmedsprogstrategien er endelig udkommet i tekst og med 100 millioner kr. afsat til formålet. Et afgørende, men kun lille skridt er hermed taget - væk fra festtalernes gode hensigter og hen imod mere konkrete fyldestgørende økonomiske rammer for en gennemførelse. Men batter 100 millioner over fem år til to videnscentre over hovedet nok til at takle de store udfordringer, man er stillet over for? Der skal spilles på hele skakbrættet og alle figurer skal i spil: med kun to elfenbenstårne nås de strategiske mål næppe.

4   19

Ty til tysk

Sprogfag og naturfag lever normalt i ret adskilte verdener, men kan jo snildt kombinere. I en verden med "alternative facts" er det blevet endnu vigtigere at være kildekritisk eller blot høre ægte alternative meninger -a second opinion. En måde at klare dette, er at ty til tysk.

0   566

Vild med gambitter!

Jeg er vild med gambitter, og det er eleverne i 8. og 9. klasse også, når de først kommer i gang med brugen af dem. Gambitter er ord eller fraser, der muliggør en sproglig variation. De regulerer samtalen og er med til at holde en samtale i gang. De kan være særdeles nyttige, når der samtales om en given tekst, men først skal de læres og dernæst udnyttes. Det er det, denne blog giver forslag til.

0   592

Tørresnoren, Tørresnoren …

Den 20.01.15 henvendte Tysklærerforeningen for Grundskolen sig til undervisningsminister Christine Antorini i håb om at få opbakning til at gennemføre fagligt-pædagogiske kurser. Den 09.02.215 har vi Antorinis svar. I artiklen kommenteres ministerens reaktion, hvor også svaret kan læses.

0   713

Hvordan differentierer vi undervisningen i tysk?

Fredag 30.1. 2015 afholdtes på CBS i København en konference over temaet ”Hvordan differentierer vi undervisningen i tysk i folkeskolen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser?” I nedenstående en situationsberetning.

0   524

Hvordan går det?

For de faglige foreninger er det næsten umuligt at arrangere kortere pædagogiske kurser. Lærerne melder sig ganske enkelt ikke. – over for det står Antorinis påstand om, at ”Folkeskolereformen går overraskende godt”. Det har fået mig til at sende Christine Antorini nedenstående åbne brev.

1   872

Faglige kurser? – Det kan du skyde en hvid pind efter!

”Vi har 35 timers tilstedeværelse, er jeg væk på kursus, skal jeg altså arbejde mere i andre uger, timerne bliver ikke sløjfet, men skal læses på et andet tidspunkt. Jeg betaler altså selv for at komme på kursus”. - ”Mit team skal kunne dække mine timer, og jeg skal så senere hen indhente mine manglende timer.” Ovenstående udsagn er kun nogle af de udtalelser, der danner baggrund for denne artikel. Der sættes i øvrigt fokus på lærernes videreuddannelse og konsekvenserne af arbejdstidsaftalen, der umuliggør deltagelse i fagligt-pædagogiske kurser.

0   888

Hvad betyder TLFG?

Det enkle svar er Tysklærerforeningen for Grundskolen. Men det er meget mere end det.

5   1285

6 timers fransk i morgen! Et alors…?

Personkort i sprogundervisningen

1   552

Une forêt de rêve

Foråret er over os, og mulighederne for at flytte undervisningen ud i det fri er oplagte. Mangler du en god idé og et færdig undervisningsforløb til fransk, så se mere her.

0   762

Liv i tyskundervisningen med it og medier

It og medier giver mere liv i undervisningen og masser af muligheder, når eleverne lærer tysk. De bruger sproget og er kreative, selv når det "bare" gælder om at præsentere sit værelse.

0   698

Hjælp til selvhjælp

Der varsles nye tider med den reviderede folkeskolereform også for faget tysk. Der findes ikke et spørgsmål-svar-katalog, der kan afklare alle spørgsmål. Det er imidlertid muligt at fremstille en oversigt, der kan hjælpe på en afklaring af de spørgsmål, der hersker her og nu. Det er det denne artikel prøver at råde bod på.

0   760

Hvad skal vi med TYSK(land)?

Tyskland er Danmarks største samhandelspartner. Hvilke erhvervsinteresser har Danmark i Tyskland? Og har interesserne overhovedet noget med tilegnelse af tysk i folkeskolen at gøre?

0   617

AIM-ed a warm welcome in French second language..

AIM is a holistic approach to learning a second language with explicit strategies to help students experience a rich and positive learning environment. The foreign language teaching methodology enables students to become confident communicators in the target language.

0   372

Bliver man en bedre lærer af at rejse ud?

Er lærere eller lærerstuderende på uddannelsesbesøg eller job i udlandet mest af alt rejselystne skolesystemsturister? Eller gør det os rent faktisk til bedre undervisere at rejse ud? Tre sproglærere har forsøgt at finde svar under et ophold i Island.

0   770

"Men han har jo ikke noget på"

Der foreligger nu foreløbige Fælles Mål for alle fag og dermed også for tysk. De foreløbige mål er i høring og Tysklærerforeningen for Grundskolen har, som det fremgår af det nedenstående, arbejdet med problematikken.

0   528

Pølsetysk i lækre skiver

Wurst betyder på tysk både pølse og ligeværd

0   423

Kig forbi!

Sproglærerforeningen har fået ny hjemmeside

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.748 andre er allerede tilmeldt