Abonner på nyt om Specialpædagogik i praksis i dit personlige nyhedsbrev.
Så er de yngste elever tilbage på skolen igen. Det kan vi godt mærke i specialklasserækken, da der så også er kommet mere støj på gangene. Og det kan være et problem når man er let afledelig og lydfølsom.
Så er vi tilbage igen med undervisning i specialklasserne, på en stort set tom kommuneskole.
Fra ydre til indre styring i specialpædagogikken.
Det er fint at alle elever skal udfolde deres potentiale, både menneskeligt og mere akademisk. Men det er en stor mundfuld for nogen elever at leve op til de karakterkrav, der nu også er til de tekniske skoler. Det er min opgave som lærer at stå i dette spændingsfelt at klæde dem på til det, og samtidig undgå at tabe dem på gulvet på grund af manglende motivation.. #teachingtothetest #foredrag #aarhus #folkeskolen #specialeducation
Kan se at vores undervisningsminister er ude i et opgør med papirtigrene fælles mål og elevplaner i folkeskolen. Det er positive vinde der blæser i folkeskolens retning. Jeg skrev et brev til UVM i juli, med følgende tekst, hvor jeg mener vi praktikere kunne komme til orde. Så det er positivt der både bliver kigget på timetallet og New Public Management som styreform.
Og det store fokusområde er eksamen og føre til afgangsprøver.
Anmeldelse følger om en spændende bog.
Det at føre til eksamen i specialklasserne, er noget der er vigtigt. De unge mennesker skal ikke afskæres muligheden for at komme ind på en ungdomsuddannelse.
Spændende interview i politiken søndag under overskriften "Jagten på den rigtige løsning i landets klasselokaler".
Debatindlæg i politiken i går
Må indrømme overfor mig selv at det med korte dage er et hit for elever i specialklasserne.
Hvordan kan man som forælder understøtte elever med særlige behov i udskolingen, som er hjemsendt, og skal fjernundervises?
Efter at skulle have fjernundervist, skal jeg nu til at tænke kreativt efter vi har åbnet op for specialklasserne igen.
Ikke helt specialpædagogik i praksis. Men det at have tid til at lave differentieret undervisning og muligheden for at forberede sig et sted hvor der er ro og plads, efter en dag med gang i den i specialklassen, er for mange en helle for at hvile hovedet og være mere effektiv.
Har nogen ideer til hvordan vi kan skrue en hverdag sammen når vi nu starter op onsdag igen i specialklasserækken.
I morgen mødes jeg med mine elever i den ene klasse for at gribe an til mere almindelig undervisning.
Dejligt at tale med nogen af eleverne i dag over nettet.
Der er mange steder der er hjælp at hente til inspiration. Både til lektier men også til en forståelse for hvordan eleverne er pressede derhjemme hos deres forældre.
Det kan være en god ide at bruge skabeloner på nettet, så forældrene kan få hjælp derhjemme når de skal hjælpe-undervise deres børn.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/frygter-boern-med-adhd-og-autisme-taeppet-er-revet-vaek-under-dem