BLOG Specialpædagogik i praksis

Abonner på nyt om Specialpædagogik i praksis i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   6

Google meet

I morgen mødes jeg med mine elever i den ene klasse for at gribe an til mere almindelig undervisning.

1   10

Google meet

Dejligt at tale med nogen af eleverne i dag over nettet.

2   3

Husk at hente hjælp

Der er mange steder der er hjælp at hente til inspiration. Både til lektier men også til en forståelse for hvordan eleverne er pressede derhjemme hos deres forældre.

0   0

Skriveskabeloner til specialklasserne

Det kan være en god ide at bruge skabeloner på nettet, så forældrene kan få hjælp derhjemme når de skal hjælpe-undervise deres børn.

0   2

Husk forældrene er pressede lige nu med hjemmegående børn

https://www.dr.dk/nyheder/indland/frygter-boern-med-adhd-og-autisme-taeppet-er-revet-vaek-under-dem

2   4

Digitale platforme og hjemmearbejde

Hvis du har problemer med uni - login hos dine elever, så tjek her.

1   2

Mentalisering hvad er det?

- og hvilken betydning får det i dagligdagen i den specialklasse?

0   1

Læringsstile langt væk - og så alligevel

For 9 år siden var det hotte læringsstile i Århus kommune. Det blev skyllet ud med badevandet da der var en sparerunde. Men det giver stadig god mening at bruge teknikkerne i specialregi.

0   3

Affektsmitte og sensitivitet

Det at vi smitter hinanden med vores humør er alment kendt. Men det er især udpræget i specialklasser, hvor der kan være en sammensat elevgruppe.

0   1

Eksamen og genrer

Det at kunne begynde at arbejde med genrer er motiverende for børnene i den udskolingsklasse jeg har. Så er det mindre kedeligt for dem og de kan se en sammenhæng i det de har lært da det bliver anvendelsesorienteret.

0   2

Specialklassebørn og affektregulering

Børn i specialklasser "smitter" hinanden. Dvs at hvis der er en der går i affekt, så kan det ske at de andre også reagerer med at gå i samme affekt. Vi smitter hinanden også i vores dagligdag. Desværre er det ofte den "negative" affekt der vinder. Hvis man fx er i godt humør, når man kommer hjem fra arbejde, kan partnerens eventuelle dårlige humør ofte gå af med "sejren".

0   5

Mindfulness

Kan vi hjælpe børn med downs syndrom og deres forældre til en bedre familietid ved hjælp af mindfulness?

0   6

CSR, karakterkrav og arbejdskraft fra østlandene

Måske kan være svært at se en sammenhæng mellem de tre punkter i overskriften. Men jeg vil prøve at sætte det sammen så det giver mening. Vi står overfor en manko i forhold til teknisk uddannede folk, vi har nogen der gerne vil uddanne sig men ikke kan og endelig bliver der ansat nogen udefra til at løse opgaverne i stigende omfang. Så på denne blog giver det mening i forhold til at de elever jeg har, har ofte ikke akademiske færdigheder til en universitetsuddannelse. Men til en håndværkeruddannelse, som de så ofte ikke kan komme ind på.

3   4

Er liniefaget i specialpædagogik på vej ind igen?

Der er i debatten vinde der indikerer, at læreruddannelsen får liniefaget specialpædagogik igen. Et fag der ellers blev sløjfet i halen på inklusionsloven for folkeskolen fra 2012. Det glæder mig. hvis vi kan få et så vigtigt fag tilbage på læreruddannelsen.

0   1

Foredrag om praksis

Det at vi praktikere kommer ud og holder oplæg og workshops tænker jeg er en meget positiv ting. Der kan godt mangle en kobling mellem det akademiske og det praktiske.

0   5

At blive set som noget helt særligt

Jeg kom for nyligt til at tænke på, da jeg havde motorcykel, og mekanikeren syntes at min motorcykel var noget helt særligt. Det kunne jeg vældig godt lide, og følte mig som noget helt særligt. Og så kom jeg selvfølgelig hos den mekaniker som stamkunde de næste mange år, sikkert med en klækkelig indtjening for mekanikeren. Uden sammenligning i øvrigt mellem ting og mennesker, gør det samme sig mon så gældende i en undervisningssituation? Photo af tomkahler fra Reshot

0   0

Skru ned for kravene og op for juleblusset

Måske skulle vi i denne søde juletid skrue lidt ned for kravene til os selv og omgivelserne. Og skrue lidt mere op for det danske ord hygge. For at undgå julestress.

0   1

Juleværksteder

Så har vi lige haft juleværksteder for specialklasserne, hvor vi blander børnene på tværs.

0   1

Rom blev ikke bygget på een dag

Husk, at når vi skal til at føre til eksamen i langt højere grad, så skal vi tage tilløb. Vi skal arbejde med det over en årrække. Gerne fra 7 klasse.

0   1

Teknisk skole og optagelseskrav

Husk karakterkravene til teknisk skole, når du skal føre elever i specialklasserne til eksamen.

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.187 andre er allerede tilmeldt