BLOG Søren Peter Dalby Andersen

Søren Peter Dalby Andersen:

Grundskolekonsulent

Abonner på nyt om Søren Peter Dalby Andersen i dit personlige nyhedsbrev.


0   7

Virksomhedsbesøg med faglig læring

I går var det Girls’ Day In Science, hvor virksomheder over hele landet har givet elever praktisk indsigt i, hvad det vil sige at arbejde med naturvidenskab og teknologi i virkeligheden. Jeg besøgte ARC, Amager ressourcecenter, som havde inviteret 25 nysgerrige 7. klasses piger fra Korsvejens Skole på besøg.

0   6

Hvordan vurderer vi læring?

Oftere og oftere ser man overskrifter som ”Dygtige og innovative skoleelever præsenterede i dag deres opfindelser…” Og hver gang tænker jeg - hvilke parametre har forfatteren anvendt til at vurdere om eleverne er innovative?

0   5

Opskrift på åbning af et innovationslaboratorium!

Tag fire udstoppede svaner, to containere,  50 kvadratmeter LED-skærme, en død sæl, en gammel pedelvilla og 17 FN verdensmål og sæt det for enden af en folkeskole i Hvidovre.Tilsæt derefter 8 lærere fra alle trin, en leder, en innovationskonsulent, en KlimaZirkusdirektør, en udviklingskonsulent og lad det hele boble og simre i 6 timer. Tilsæt derefter alle samarbejdspartnere gennem fem år og hvidvin. Dette er opskriften på Dansborgskolens indvielse af deres nye naturfaglige område.

0   4

Didaktik til engineering

"Engineering i skolen" projektet har barslet med en engineering didaktik og et tilhørende MetodeKit. Her behandles tankerne bag en dansk engineering didaktik og der gives et bud på hvordan lærerne, via den daglige undervisning, kan forberede eleverne på en fuldt udrullet engineeringproces.

1   5

Harvard ser perspektiver i at kombinere iterativ undervisning med den åbne skole

What is learned in school ought to be useful to people well after they finish school. Approaching any new situation that requires using one’s knowledge, whether it is a real-world application or learning a more advanced topic in a given discipline, involves leveraging what one has already learned. In either case, existing knowledge must be effectively used in a new context. The more robust a mastery one has developed of the fundamentals of a topic, the easier it is to leverage it to learn even more. Citat, Charles Fadel - leder af Center for Curriculum Redesign på Harvard.

4   6

Hvad skal jeg spørge Harvard om?

I næste uge rejser jeg til Harvard, hvor jeg skal mødes med lederen af Center for Curriculum Redesign Charles Fadel. Vi skal tale om, hvordan Fire-dimensional uddannelse,  åben skole, innovation og skolens fremtid .

0   3

Teknologipagt – kompetencer til en teknologisk og digital fremtid

Med Strategi for Danmarks digitale vækst sætter regeringen retningen for, hvordan Danmark kan gribe mulighederne i den digitale omstilling og skabe job og større vækst og velstand i Danmark. Her er folkeskolen også tiltænkt en rolle...

0   7

FN's verdensmål og Elever af Ellehammer.

Overskriften på uge 50 og 51 var for 8.årgang på Langhøjskolen FNs verdensmål. Ansatte hos KlimaZirkus, WattUp Power, BIOFOS og ØRSTED fungerede som naturvidenskabelige fagmentorer mens lærerteamet havde ansvaret for elevernes iterative proces. Der blev arbejdet med den nyeste forskning og viden indenfor generering af og lagring af bæredygtig energi.

0   6

Engineering bliver det nye sort!

Undervisningsministerens rådgivningsgruppe har offentliggjort anbefalinger til en naturvidenskabsstrategi. I anbefalingerne nævnes det iterative begreb engineering hele fem gange. Så hvis du som naturfagliglærer ikke kender til engineering - så bliver 2018 nok året, hvor du stifter bekendtskab med det.

0   12

Hvad kan vi bruge en Engineering Day til?

Diskussionerne om, hvordan vi kan styrke den teknologiske dannelse blandt danske elever står højt på dagsorden både hos de danske politikere og ude omkring på skolerne. Hvordan kan vi fastholde den umiddelbare fascination for naturvidenskab og teknologi, som vi oplever hos rigtig mange elever i indskolingen, men som desværre for mange elevers vedkommende langsomt forsvinder i takt med, at de bliver ældre?

0   4

Hvordan skaber vi fremtidens skole?

Hvordan skaber vi en skole, som forbereder eleverne på en fremtid, hvor de skal være aktive borgere i et evigt skiftende samfund? Det spørgsmål optager mig, alle andre læreruddannede og didaktisk interesserede. Derfor var jeg spændt på at deltage i konferencen ”Fremtidens skole - i praksis”. Målet med konferencen var at diskutere fremtidens undervisning og inspireres af dem, der har arbejdet særligt med at nytænke læring.

0   6

Læring finder sted, hvor læring er!

Sommerferien byder for mit vedkommende på afslapning i Sverige og på Læsø. Men som alle lærere finder jeg altid, helt ubevidst, inspiration til ny undervisning - også i min ferie. I dette tilfælde vil jeg dele min seneste inspirationskilde med dig.

1   6

Bliver engineering det nye sort inden for iterative processer?

Begreber som entreprenørskab, innovation, designproces og 21’ century skills har i de senere år gjort sit indtog i grundskolen. Disse begreber bygger alle på iterative processer, hvor fokus er på at skabe værdi for en given persona. I den kommende tid vil grundskolen kunne tilføje begrebet engineering til denne liste. Men hvad er engineering, og hvorfor skal grundskolen bruge tid på det?

0   1

Hvad skal Norge lære om innovation og kreativitet fra Danmarks grundskole?

Naturfagkonferansen 2017 har inviteret mig til Oslo. Her skal jeg med udgangspunkt i KlimaZirkus Building Workshop holde et oplæg om innovation og kreativitet i den danske grundskole.

0   4

Spiral-projektet skaber motivation hos skoleelever!

Elever ønsker at opleve, at der er brug for dem, og at de kan gøre nytte. Det at skabe ægte værdi for andre via skolearbejdet er en vigtig motivator. F.eks. når 3 drenge i en 6. klasse arrangerede og planlægger en gåtur for ældre i byen.

4   6

Engineering i skolen

Nyt ambitiøst 30 millioner kroners projekt om engineering skal tænde gnisten for teknologi og naturvidenskab blandt danske grundskoleelever. Som nørd inden for de metoder, som anvender iterative processer, står jeg klar med åbne arme. Men hvad er forskellen og lighederne mellem engineering, design, innovation og entreprenørskab?

1   7

Skal vi have en taksonomi for innovation, kreativitet og design?

På Big Bang konference 2017 afviklede jeg en workshop med titlen ”Innovationskompetencer i folkeskolen”. Her arbejdede 30 lærere med temaet:  Hvordan kan vi undervise via innovation fremfor at undervise for innovation. Workshoppens deltagere var optaget af, hvordan elever indgår i og reflekterer over en innovationsproces. Lærergruppen blev meget optaget af spørgsmålet: ”Hvilke kompetencer skal jeg understøtte og udvikle i mit didaktiske arbejde med innovation?”. I det følgende kan du læse lærernes bud på en beskrivelse af en innovativ elevs redskaber og kompetencer.

0   6

Science Talenter hos DONG Energy og BIOFOS

5. og 6. klasses elever fra Dansborg- og Langhøjskolen deltog i uge 4 i Science Talent Camp hos DONG Energy og BIOFOS. Formålet var at styrke elevernes interesse for naturvidenskab igennem workshops om energi og spildevand og spændende besøg hos virksomhederne.

0   6

Visuel facilitering og innovative elever

Siden midten af 1990’erne har der været et stigende fokus på, at det danske skolesystem skal understøtte talenters evne til at være innovative. Dette fokus blev fornylig mere konkret i forbindelse med introduktionen af de nye fælles mål og 21’ century skills. I uvm’s faghæfte anses Innovation og entreprenørskab som et tværgående emne, hvilket betyder, at alle skolens fag skal bidrage til implementeringen. I faghæftet fokuseres der på elevernes procesforståelse og evner til at organisere, kommunikere og samarbejde. Selvom det ikke er en ny tanke, at innovationskompetence og procesforståelse er et mål for undervisningen, er det nok ikke helt forkert at hævde, at mange skolelærere stadig er lidt uklare på hvordan innovation implementeres konstruktivt.

0   2

Årets Naturfagsmaraton er skudt i gang!

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet, der skaber stor læringslyst og glæde for faget hos eleverne. I dette Interview fortæller projektchef Janus Halkier fra Naturvidenskabernes Hus om Naturfagsmaraton – landets største naturfagskonkurrence.

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.346 andre er allerede tilmeldt