BLOG Per Fibæk Laursen

Abonner på nyt om Per Fibæk Laursen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

4   83

Falsk bekymring for 'de 15-20 %'?

’De 15-20 % svageste’ elever er i fokus for megen skolepolitik. Men handler det i virkeligheden mest om at sige til dem: ’Det er jeres egen skyld’?

18   46

Koncepter lover mere, end de kan holde

I den lange og intense debat om skældudfri skole blev der efterlyst almene refleksioner over fænomenet pædagogiske koncepter. Her kommer et bud.

7   27

Er entreprenørstaten afløseren for konkurrencestaten?

’Frihedsbudskabet’ 1.juni og statsministerens udmelding i Folketingets afslutningsdebat dagen efter passer perfekt til spådomme om entreprenørstatens komme.

3   44

Skolen bør lære af kirken

Folkekirken er stort set fri for politisk og administrativ styring

49   81

Dannelse og Dewey

Der er mere folkelig gennemslagskraft i Dewey end i dannelse

17   41

Her er fremtidens pædagogik

Dannelse, frihed, fællesskab, praksisfaglighed

3   25

Sådan slipper vi af med den teknokratiske pædagogik

Den teknokratiske skolepolitik er ved at miste sin magt, fordi den ikke virker. Dens sammenbrud kan komme når som helst – vi mangler blot et alternativ.

17   63

Iscenesat skolekrise

Krisebevidsthed har været uvurderlig for coronaindsatsen, men den er farlig i skolepolitikken.

0   9

Ny uddannelsespolitik fra USA?

Anerkendelse af læreres professionalisme, mere praksisfaglighed og lidt mindre ulighed er noget af det, vi kan håbe på i Joe Bidens uddannelsespolitik.

11   63

Gør ikke teknologiforståelse til selvstændigt fag

Hvis noget først en gang er blevet obligatorisk fag i folkeskolen, slipper vi aldrig af med det igen. Derfor skal man tænke sig meget godt om, inden man indfører teknologiforståelse som selvstændigt fag.