BLOG Pædagogik på kanten

SKRIBENTER
Daniel Wilson:

Videnskabelig assistent

Niels Larsen:

Ph.d, Konsulent

Abonner på nyt om Pædagogik på kanten i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   6

Kan et ophold på skibet Fulton bringe unge på sporet igen?

DPU indgår i følgeforskning til Fultons indsats med at bringe unge på sporet igen - det bliver spændende at følge skibet de kommende år

0   0

Overraskende indhold i den digitale dannelse på p-tech skolerne

Digital dannelse er som forventet i centrum på de amerikanske p-tech-skoler. Men nogle af elementerne heri er meget overraskende

1   4

Folkeskolen blev hans redning

Kendt dansk-amerikaner fra samfundets bund blev gang på gang reddet af de basale gode kundskaber og færdigheder, han havde fået med sig fra den danske folkeskole

0   2

De amerikanske p-tech skoler har en succesrig dansk forløber

De nye amerikanske p-tech skoler, der primært er oprettet i belastede områder, har opnået (foreløbige) imponerende resultater, men de har en næsten glemt dansk forløber, nemlig de såkaldte t-klasser (7.-10. kl.) som vi havde i perioden 1959-75.

0   1

Hvad gør ghettoskolen, der kan sikre sine elever god uddannelse og vellønnede job?

Vi kender alle ingredienserne, og selv om opskriften på p-tech gryderetten virker ny, har vi faktisk tilbudt den herhjemme i form af de såkaldte t-klasser tilbage i 1959-75.

0   9

Kan skolen løse to store samfundsproblemer i ét hug?

Vi har såkaldte ghetto- og integrationsproblemer og mangler samtidig håndværkere, teknikere og IT-folk. Måske kan p-tech skolemodellen løse begge problemer?

0   13

Fulton sejler igen!

Siden 2017 har skoleskibet Fulton sejlet igen. Det sker i et samarbejde mellem Esbjerg Kommune og Lauritzen-fonden med et nyt pædagogisk tilbud målrettet udsatte unge. DPU skal lave følgeforskning til projektet.

2   4

Dansk Pædagogisk eksport - hvordan gik det?

Danske undervisere og et dansk konsulentfirma stod sammen med Børnefonden bag et pilotforløb, hvor omkring 60 togolesiske lærere fra erhvervs- og tekniske skoler, stod for en række workshops, der bygger på gode danske pædagogiske erfaringer. Hele forskningsrapporten kan downloades på: http://ebooks.au.dk/index.php/aul/catalog/book/246

0   3

Kunsten at arbejde elev-centreret

I mange lande i Afrika er der en intention om at arbejde elevcentreret med sin undervisning. Ofte ender det i praksis med at være lærercentreret instruktion. Det vil være én af de største udfordringer i det fælles projekt mellem Børnefonden og IMPLEMENT, der i en uges workshop arbejdede med lærere på erhvervsskolerne i Togo, Vestafrika.

0   3

African time og dansk pædagogik

På et kursusforløb for lærere på erhvervsskoler i det nordlige Togo i Vestafrika, var timekeeping et vigtigt omdrejningspunkt. Men er der forskel på dansk og afrikansk tid?

0   3

Et opgør mod en dogmatisk uddannelsespolitik

Børnefonden og Implements pilotprojekt i Togo, hvor man vil styrke erhversskolerne i den nordlige del af landet er både et geo-kulturelt forsøg og et forsøg på at prioritere uddannelsespolitikken anderledes i det fattige land.

1   4

Dansk pædagogik eksport til Afrika

Eksport af Drengeakademiets succes i Danmark til Togo i Vestafrika – er det muligt?

0   3

2. dag på Cykelløbet Challenge med 100 km, solskin og 'Vi-værd'

I aften udfylder cykeldrengene et spørgeskema, der måler selvværd. Det samme gjorde de i begyndelsen af forløbet. Har det flyttet sig? På landevejen viser de det jeg vil kalde for 'Vi-værd'...

0   1

Første dag på årets intensive cykel-læringsforløb Challenge

48 unge drenge har kørt 1. etape på det fem dages 'Rundt i Danmark' cykelløb, som varer 5 dage frem til onsdag, hvor de krydser målstregen ved Bellacenteret efter 16 uger træning. Hvad får de mon ud af det?

0   1

Erhvervspraktik på Esbjergakademiet

Blogindslag om Esbjergakademiets praktikbesøg på Flyvestation Skrydstrup

0   2

Turboforløb kræver opfølgning

Turboforløb kan som regel fremvise imponerende resultater på den korte bane men afgørende for en positiv langtidseffekt er opfølgningen på hjemskolen. Ny DPU rapport giver flere detaljer.

0   2

Folkeskolens afspejling i intensive læringsforløb

Der tales om hvordan pædagogikken fra intensive læringsforløb kan tages med over i folkeskolens daglige praksis. Men hvad fra folkeskolens daglige praksis er taget med over i de intensive læringsforløb?

0   2

Drenge dropper mobiltelefoner

På intensive læringsforløb får deltagerne kun udleveret deres mobiltelefoner i faste og korte tidsrum. Nogle dropper mobilen helt i løbet af opholdet.

0   5

Så er Esbjerg akademiet i fuld gang

Esbjerg kommunes Drengeakademi er nu i fuld gang. Det afvikles med 32 drenge I læringsproblemer fra folkeskoler i Esbjerg over 2 uger her i foråret 2017 (uge 11-12). Fokus er bl.a. på "digital dannelse"

0   4

Esbjergakademiet - nyt turboforløb for unge på kanten

Esbjerg sætter gang i nyt kommunalt turboforløb for unge på kanten i uge 11-12. Der er tale om inspiration og hjælp fra folk fra Drengeakademiet og Københavnerakademiet, men det handler også om udviklingsarbejde, hvor kommunen selv lægger nye lag ind i forløbet.