BLOG Pædagogik på kanten

SKRIBENTER
Daniel Wilson:

Videnskabelig assistent

Niels Larsen:

Ph.d, Konsulent

Abonner på nyt om Pædagogik på kanten i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   3

Set, hørt, mødt og forstået?

Motivation, Bevægelse og Læring (MBL), samt Motivation, Bevægelse og Udvikling (MBU, Ung) er hjørnesten på Vejen Ungdomsskole, hvor vi tilbyder unge et helhedsorienteret forløb med plads til læring, fordybelse og glæde!

0   1

Intensiv læring

Intensiv læring handler i sin essens om mestring og gode relationer

0   3

Fællesskabet fremmer fagligheden

Initiativet Back on Track skal arbejde med indsatser, der hjælper eleverne til at indgå i sociale relationer og styrke deres fællesskabsfølelse. Dette fokus relaterer sig til den forskningsmæssige evidens, der viser, at unge i stærke faglige og sociale fællesskaber er bedre rustet til at lære.

0   7

Kan et ophold på skibet Fulton bringe unge på sporet igen?

DPU indgår i følgeforskning til Fultons indsats med at bringe unge på sporet igen - det bliver spændende at følge skibet de kommende år

0   0

Overraskende indhold i den digitale dannelse på p-tech skolerne

Digital dannelse er som forventet i centrum på de amerikanske p-tech-skoler. Men nogle af elementerne heri er meget overraskende

1   4

Folkeskolen blev hans redning

Kendt dansk-amerikaner fra samfundets bund blev gang på gang reddet af de basale gode kundskaber og færdigheder, han havde fået med sig fra den danske folkeskole

0   3

De amerikanske p-tech skoler har en succesrig dansk forløber

De nye amerikanske p-tech skoler, der primært er oprettet i belastede områder, har opnået (foreløbige) imponerende resultater, men de har en næsten glemt dansk forløber, nemlig de såkaldte t-klasser (7.-10. kl.) som vi havde i perioden 1959-75.

0   1

Hvad gør ghettoskolen, der kan sikre sine elever god uddannelse og vellønnede job?

Vi kender alle ingredienserne, og selv om opskriften på p-tech gryderetten virker ny, har vi faktisk tilbudt den herhjemme i form af de såkaldte t-klasser tilbage i 1959-75.

0   10

Kan skolen løse to store samfundsproblemer i ét hug?

Vi har såkaldte ghetto- og integrationsproblemer og mangler samtidig håndværkere, teknikere og IT-folk. Måske kan p-tech skolemodellen løse begge problemer?

0   13

Fulton sejler igen!

Siden 2017 har skoleskibet Fulton sejlet igen. Det sker i et samarbejde mellem Esbjerg Kommune og Lauritzen-fonden med et nyt pædagogisk tilbud målrettet udsatte unge. DPU skal lave følgeforskning til projektet.

2   4

Dansk Pædagogisk eksport - hvordan gik det?

Danske undervisere og et dansk konsulentfirma stod sammen med Børnefonden bag et pilotforløb, hvor omkring 60 togolesiske lærere fra erhvervs- og tekniske skoler, stod for en række workshops, der bygger på gode danske pædagogiske erfaringer. Hele forskningsrapporten kan downloades på: http://ebooks.au.dk/index.php/aul/catalog/book/246

0   3

Kunsten at arbejde elev-centreret

I mange lande i Afrika er der en intention om at arbejde elevcentreret med sin undervisning. Ofte ender det i praksis med at være lærercentreret instruktion. Det vil være én af de største udfordringer i det fælles projekt mellem Børnefonden og IMPLEMENT, der i en uges workshop arbejdede med lærere på erhvervsskolerne i Togo, Vestafrika.

0   3

African time og dansk pædagogik

På et kursusforløb for lærere på erhvervsskoler i det nordlige Togo i Vestafrika, var timekeeping et vigtigt omdrejningspunkt. Men er der forskel på dansk og afrikansk tid?

0   3

Et opgør mod en dogmatisk uddannelsespolitik

Børnefonden og Implements pilotprojekt i Togo, hvor man vil styrke erhversskolerne i den nordlige del af landet er både et geo-kulturelt forsøg og et forsøg på at prioritere uddannelsespolitikken anderledes i det fattige land.

1   4

Dansk pædagogik eksport til Afrika

Eksport af Drengeakademiets succes i Danmark til Togo i Vestafrika – er det muligt?

0   3

2. dag på Cykelløbet Challenge med 100 km, solskin og 'Vi-værd'

I aften udfylder cykeldrengene et spørgeskema, der måler selvværd. Det samme gjorde de i begyndelsen af forløbet. Har det flyttet sig? På landevejen viser de det jeg vil kalde for 'Vi-værd'...

0   1

Første dag på årets intensive cykel-læringsforløb Challenge

48 unge drenge har kørt 1. etape på det fem dages 'Rundt i Danmark' cykelløb, som varer 5 dage frem til onsdag, hvor de krydser målstregen ved Bellacenteret efter 16 uger træning. Hvad får de mon ud af det?

0   1

Erhvervspraktik på Esbjergakademiet

Blogindslag om Esbjergakademiets praktikbesøg på Flyvestation Skrydstrup

0   2

Turboforløb kræver opfølgning

Turboforløb kan som regel fremvise imponerende resultater på den korte bane men afgørende for en positiv langtidseffekt er opfølgningen på hjemskolen. Ny DPU rapport giver flere detaljer.

0   2

Folkeskolens afspejling i intensive læringsforløb

Der tales om hvordan pædagogikken fra intensive læringsforløb kan tages med over i folkeskolens daglige praksis. Men hvad fra folkeskolens daglige praksis er taget med over i de intensive læringsforløb?