BLOG Niels Chr. Sauer

Niels Chr. Sauer:

Skribent, folkeskolelærer emeritus

Abonner på nyt om Niels Chr. Sauer i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

6   166

Pernilles absurde argumenter

Pinlig forestilling i Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg

22   178

Kære Gordon og Morten

Medlemmerne har hørt rigeligt om alle de fromme hensigter, der besjæler mødet mellem KL og DLF. Fortæl dem nu, hvilken strid I vil tage.

31   104

A20 står og falder med DLF’s inddragelse af aftalens modstandere.

Det er af afgørende betydning, at navnlig modstanderne af aftalen nu oplever, at foreningen lytter til dem. Det er hos dem, viljen til at tage de nødvendige, uundgåelige konfrontationer, der venter forude, skal hentes

10   167

Pernille skyder det hele ned

Hvis lærerne står med et nej d. 1. september om aftenen, kan de takke Pernille Rosenkrantz-Theil.

19   195

Det slutter ikke her

Denne aftale bringer på ingen måde den ro til folkeskolen, som alle higer efter.

16   92

Skolereformen er en dundrende succes

...for finansministeriet. Men for folkeskolen er den blevet en katastrofe

48   110

Det går ikke, det her

Kongressen i september kan ikke ryste lærernes krav til overenskomstforhandlingerne ud af ærmet på et par dage uden at involvere medlemmerne.

2   89

Har KL intet set og intet hørt?

Formand og næstformand i KL's skoleudvalg fremturer, som om intet er hændt.

21   281

Socialdemokraternes krig mod lærerne

Med sin lodrette afvisning af at diskutere afskaffelsen af de absurd lange skoledage pådrager Pernille sig det reelle ansvar for en evt. konflikt i 2021. Hun og hendes parti fører fortsat krig mod lærerne; ikke åbenlyst som Corydon, men med KL som stedfortræder.

6   47

Enten skal alle de store i skole eller også skal ingen

Det sidste, de særligt udsatte børn og unge har brug for i denne verden, er at løbe spidsrod hen til skolen med alle deres problemer skrevet i panden, mens alle de andre ser til.

6   76

Hvem får ansvaret, når sundhedsstyrelsens regler bliver brudt?

DLF må sikre, at medlemmerne ikke får ørerne i maskinen i den kommende tid

36   329

Vi er ude, hvor vi ikke kan bunde

Regeringens skrivebordsgeneraler ved ikke, hvad de taler om

52   156

Den digitale folkeskole vender den tunge ende nedad

Hvis nogen skulle have glemt det, har coronakrisen givet dem en ordentlige huskekage: Skolen er i sin grundvold analog, og anderledes kan det ikke være.

3   61

Sænk barren!

Sådan lyder standardsvaret fra skolelederne, når lærerne henvender sig for at få hjælp, fordi de ikke længere magter arbejdsbyrden. Men dermed begår lederne principielt et lovbrud

24   225

Socialdemokraterne kræver lærernes kapitulation

Socialdemokraterne siger, de vil have fred med lærerne. Det passer ikke. Hvad de vil have, er en kapitulation.

6   72

Talentdagsordenen er useriøs

Folkeskolens uoverkommelige opgave er at bringe alle børns talenter i spil i fællesskabet, intet mindre. Ingen har sagt, at det skulle være let. Men det er derfor, det er spændende at være lærer.

6   133

En dyr gave

Var det den udvikling, A.P. Møller-fonden ønskede at hjælpe på vej? Det tror jeg ikke, og jeg er ked af at komme til at fremstå som et utaknemmeligt skarn overfor folk, der formentlig kun har villet folkeskolen det bedste. Men sådan må det være. Viljen ser Vorherre på; vi andre må nøjes med at vurdere resultaterne

2   125

Fuld gas baglæns

Nu skal vi give den fuld gas fremad på de ting, der trækker skolen i den rigtige retning, sagde Pernille Rosenkrantz-Theill forleden dag. Men reformens ubetinget største succes vil hun ikke vide af.

7   209

Fuld gas fremad

"Vi skal give den fuld gas fremad på de ting, hvor vi mener, at skolen trækker i den rigtige retning", siger undervisningsministeren. Hvad taler hun om? Hvilke ting?

8   216

Hvad venter de på?

Det spørgsmål, der presser sig på, må lyde: Med hvilken moralsk ret forpester reformpolitikerne nu på sjette år langt over en halv million medborgeres hverdag med en discountskole til ingen verdens nytte, når de kan rette op på miseren med et pennestrøg?