BLOG Micky Lindharth

Micky Bøgvad Lindharth:

Matematikvejleder

Abonner på nyt om Micky Lindharth i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   32

Del 3 “Hvis du skulle organisere matematikundervisningen i 1.klasse, hvad ville du så gøre?" "Jeg ville..."

Jeg skriver en serie af blogindlæg om matematikundervisning i 1.klasse. Jeg har nemlig startet en 1.klasse op nu her i august. Sidst jeg havde en 1. klasse, fik jeg lov til at følge dem hele vejen op i overbygningen. Jeg har derfor draget mig nogle erfaringer og mon ikke der er nogle ting jeg vil gøre anderledes eller gøre mere ud af. Dette blogindlæg omhandler punkt 3 som er med gul skrift.

3   47

Del 2 “Hvis du skulle holde forældremøde i en 1. klasse, hvad ville du så gøre?" "Jeg ville..."

Jeg skriver en serie af blogindlæg om matematikundervisning i 1.klasse. Jeg skal nemlig starte en 1.klasse op nu her i august. Sidst jeg havde en 1. klasse, fik jeg lov til at følge dem hele vejen op i overbygningen. Jeg har derfor draget mig nogle erfaringer og mon ikke der er nogle ting jeg vil gøre anderledes eller gøre mere ud af. Dette blogindlæg omhandler punkt 2 som er med gul skrift.

4   44

"Hvis du skulle starte en 1. klasse op, hvad ville du så gøre?" "Jeg ville..."

Jeg skriver en serie af blogindlæg om at starte en i 1.klasse op i matematik. Sidst jeg havde en 1.klasse, fik jeg lov til at følge dem hele vejen op i overbygningen. Jeg har derfor draget mig nogle erfaringer - mon ikke der er nogle ting jeg vil gøre anderledes eller gøre mere ud af denne gang. I de næste par blogindlæg vil jeg reflektere over følgende:

0   12

Nu sker der noget!!!

Rigtig mange elever kommer i de næste par uger tilbage på skolen - hvilket bliver rigtig dejligt. Hvad har vi fokus på?

2   18

Kom nu - Gæt hvad jeg tænker

Det er tydeligt i det nye faghæfte, at vi underviser med fokus på forståelsen. Denne forståelse kan tydeliggøres gennem dialog. Men man skal være opmærksom på, hvilke spørgsmål vi stiller eleverne, for det er netop spørgsmålene som styrer dialogen.

6   87

Det må være en misforståelse?

Her adresseres fire misforståelser om regnestrategier og fleksible regnemetoder

1   25

”Matematik handler kun om regler, formler og udenadslære….”

Gu gør det ej. Eller... det burde det i hvert fald ikke...

7   31

Er du utro ligesom jeg…?

Mange lærere skal i den kommende tid færdiggøre deres årsplan i matematik. Her er mine overvejelser om hvad jeg synes, at man skal have fokus på i den forbindelse.

0   15

Fagteam og regnestrategier

Flere skoler begynder så småt at opprioritere fagteamsamarbejdet. Hvad skal man dog bruge alt den tid på? Det er en gylden mulighed for at snakke om regnestrategier, især hvis man skal have de sidste kollegaer med på vognen.

2   25

Hvor bliver hænderne af?

Hvorfor er der ikke en skov af hænder hver gang, at man stiller et spørgsmål til eleverne i matematiktimerne?

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.249 andre er allerede tilmeldt