BLOG Marie Elmegaard

Marie Elmegaard:

Lærer, pædagogisk konsulent v/ CFU UCL

Abonner på nyt om Marie Elmegaard i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   7

Et nyt år i det danskfaglige hovedkvarter

Sommerferien synger på sidste vers. Den sidste kop langsom morgenkaffe er blevet drukket. De danske øer er blevet betrådt og becyklet. Årsplansideerne var der måske før sommerferien - og nu skal de for alvor nedfældes og praktiseres. Hvad navigerer vi som dansklærere efter, når vi laver årsplan? Faghæftet, kollegers indspark, lærergrupper på Facebook, elevernes ideer eller noget helt femte?

0   14

Litteratur – i følelsernes vold

I år kan Pippi fejre 75 års jubilæum og i den forbindelse blev jeg interviewet til en artikel i Kristeligt Dagblad. Samtalen med journalist, Morten Mikkelsen, affødte en masse tanker om at læse litteratur –vel at mærke i sine følelsers vold og om at skabe rammer for en litteraturundervisning med grundskolens elever, der giver plads til latter, gråd, vredesudbrud og autentiske læseoplevelser.

0   14

Autentiske Pippi - DANSKTIMEN #8

Tvillingerne har kastet sig ned foran pejsen og venter forventningsfuld på, at jeg konsumerer endnu et kapitel af Astrid Lindgrens berømte værk, Pippi Langstrømpe. Hvad er der med hende, Pippi, som fascinerer drenge såvel som piger? Ligger hun højt på popularitetsbarometeret, fordi hun forundres og forstyrrer den omkringliggende verdens kurssætning?

0   15

DANSKTIMEN - Dukketeater i danskundervisningen - #7

Sæt dig til rette og nyd forestillingen. Hver aften danser, synger og spilles der ”De tre musketerer”, ”Skatteøen”, ”Valdemar Sejr” og ”Den sidste mohikaner”. Det er blot nogle af forestillingerne fra en svunden tid – og når scenelyset tændes og den lille nissen stiger op af lemmen, så kan du trygt læne dig tilbage, nyde fortællingen og blive beriget på mange danskfaglige planer.

3   36

DANSKTIMEN - jeg kalder mig selv for klasselærer - #6

Klasselærer eller kontaktlærer? Jeg ved, hvad jeg foretrækker og årets lejrskole give anledning til en fortælling om, at dér går jeg som 6.klasses klasselærer - og ikke kontaktlærer.

2   15

DANSKTIMEN - elevens stemme - #5

I øjeblikket slynges der i større overflod uddannelsespolitiske slogans ud, og til tider sidder jeg foran min fjersynsskærm og savner den kant af virkelighed, forståelse for det samvær og den samtale, som et lærerliv med elever altid bør være forankret i.

4   22

DANSKTIMEN - fremstilling i sidste time - #4

Forårets solskin og friske vinde vidner om, at et skoleår - ja et helt grundskoleliv - er ved at være slut. Sandhedens time melder sig, når hver enkelt 9. og 10. klasses elev time for time forsøger at nå målet; at udfolde sine skriftsproglige og kildekritiske kompetencer og udvise særlig sans for forskellige teksttypers former og muligheder. Men i min optik vigtigst: at have et særligt budskab på hjertet.

3   23

DANSKTIMEN - resultatgaranti - #3

Onsdag morgen. Vi bygger læsehuler, kravler i grammatikposer og læser på livet løs. Vi gør alt for, at der skabes fordybelse i danskundervisningen. Men er det muligt at fordybe sig i et danskfag anno 2019? Ja, når det hedder “vi” og ikke “jeg” - men der er ingen garantier for målbare resultater.

2   11

DANSKTIMEN - disciplineret pjæk - #2

Ferien er slut. Hverdagen melder sig med susende støvsugere på gangene, barnlig tumult og et øjebliks eftertænksomhed, inden dagens dansktime sætter i gang. Disciplineret pjæk, kalder jeg det.

0   22

Dansktimen - Kigger ned falder op - #1

Første lektion. Morgensolen står ind gennem klassens vinduer. Eleverne er så småt ved at vågne. I dag står der livsduelighed på programmet og der er sat streg over de ellers planlagte test.

0   17

Dannelsesret

Keld Skovmand har med sin seneste udgivelse budt alle i og omkring folkeskolen op til dans. Der er opbrud i et forfejlet grundlag for fortællingen om skolens formål og opgave. Jeg håber, at alle skolemennesker bruger dette til at slå et slag for, at teori og forskning aldrig bør være mål i sig selv, men må sammen med en lærers erfaringsgrundlag være nøglen til at lave skole i fællesskabets ånd.

1   24

Et særligt højtidsønske

I julen ønsker jeg mig altid særlig én ting. I år er det anerkendelse af læreren i grundskolen. Anerkendelsen kan sagtens udmøntes gennem et højere uddannelsesniveau og ny titel, men aldrig, hvis titlen bliver mål i sig selv. Læreren skal i dag stå på mål for markant faglighed, men vi må ikke glemme, at lærerens virke bør være solidt forankret i en dannelsestænkning.

0   23

Har litteraturen et sted?

Efteråret trænger sig på med blade, der falder og næser der løber. Løbende næser, der kommer susende ind fra frikvarter, er ikke til at tage fejl af. Selv næserne på lærerstaben løber, men den løber fordi skolens opgaver er blevet så presset og formålet så snævert. Men der skinner et spinkelt lys, den efterårsdag, hvor en gruppe dansklærere er samlet – her er masser af ånd, liv og begejstring for blikket rettet mod fagets formål gennem litteraturarbejde i grundskolen.

0   23

Har du snor i faget?

Skolevægring og elever med massive skrive- og læsevanskeligheder er blandt ugens debatområder. De er vigtige, fordi de peger direkte på den problemstilling, at danskfaget er reduceret til at være brugbar, omsættelig og fremadrettet. Men dansk skal være mere end det. Jeg spørger; har du snor i dit fag som dansklærer?

0   18

De ting som skal komme…i dansktimerne

Katja Gottliebs seneste blogindlæg på www.folkeskolen.dk gav inspiration til mandagens dansktimer i Kim Larsens folkekære ånd. Ord som nationalklenodie, mangfoldighed og samfundsrevser var bagtæppet til nynnende børn, der lod sig rive med af Kim Larsens poesi.

0   8

Dufter din danskundervisning også som en flagermusprut?

Larvefødder, kejserens gebis, dyrepassertis og flagermusprut. Lige om lidt foldes Marianne Iben Hansen ud i min danskundervisning. Og jeg lover så meget, at det kommer til at lugte fantasifuldt. Fantasi og børnelitteratur er en del af min DNA som dansklærer. Spørgsmålet er, hvor lang tid den prut får lov til at hænge i luften, når de politiske vinde virkelig blæser?

2   11

Man mærker gnisten blandt lærerstuderende

I denne uge besøgte Dansklærerforeningen Campus Carlsberg og mere end 100 lærerstuderende lyttede og talte med, da bestyrelsesmedlemmer fra foreningen fortalte om det først og fremmest at uddanne sig til og dernæst at være dansklærer. Konklusionen var, at det i dag kræver masser af mod, begejstring og faglig bagage at være dansklærer.

0   14

Fordybelseritualet

Det er nu. Lige om lidt. Eleverne samles i skolegården og bevæger sig i samlet flok ind i klasseværelset. Hvad er der mon forandret hen over sommeren? Lokalet? Dansklæreren? Eleverne? Den største forandring er, at alle vægge i klasselokalet er sprængfyldt med litteratur. Det nye skoleår er nemlig litterær fordybelsesår.

0   20

Kloderne triller rundt om Ryslinge Højskole

I går aftes var jeg til Fællessang i Ryslinge Højskoles Foredragssal og i poesiens forunderlige verden fandt jeg afløb for tanker om dansk og dannelse.

1   18

Lempede Fælles Mål - med varsomhed og vovemod

Med Jeanette Sjøbergs ord, Didaktik frem for teknik, tak!, ønsker jeg alle en snarlig god sommerferie. Det er tid til at rydde ud, gøre klar og anskue et nyt skoleår fuld af varsomhed og vovemod.

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.260 andre er allerede tilmeldt