BLOG Maria Grove Christensen

Maria Grove Christensen:

Lærer, matematikvejleder, læremiddelforfatter og selvstændig konsulent

Abonner på nyt om Maria Grove Christensen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   12

Når matematik er noget, som vi glæder os til

“Maria - mig og min mor kommer til familiematematik på tirsdag” - den slags kommentar, serveret med et stort smil og forventningsfulde øjne, fik jeg flere af i ugerne op til vores første eftermiddag med “familiematematik” på Sofiendalskolen. Det var en fantastisk opløftende eftermiddag i sig selv, at se de mange børn hygge sig omkring matematik med deres forældre og bedsteforældre, men samtidig var det virkelig fedt at mærke, at matematik var noget, som vi glæder os til og nyder i fællesskab.

8   37

Derfor skal vi af med standardalgoritmerne!

Mit sidste blogindlæg om “lærerne som fagets vogtere”, skabte stor debat i forskellige grupper på facebook. Holdningen til undervisning i standardalgoritmer, er helt tydeligt et emne, der langt fra er nået konsensus om endnu blandt undervisere i matematik. Det bekymrer mig meget og jeg har derfor forsøgt at opsummere nogle af argumenterne fra debatten og kommer med mit svar i dette indlæg.

1   34

Lærerne som fagets vogtere

Der undervises fortsat i standardiserede algoritmer på mange af landets skole til trods for, at det blev fjernet fra matematikfagets målsætning for ikke mindre end 24 år siden! Er det fordi lærerne ikke vil slippe standardalgoritmerne, eller er det fordi undervisningsmaterialer og testmaterialer stadig inddrager standardalgoritmer, så lærerne måske forledes til at tro, at det stadig er en del af faget? Hjælp mig med at forstå, hvad der er på spil og hvad der skal til for at opnå en nutidig undervisning i regnefærdigheder.

4   10

Matematiklærere kan være nogle tåbelige optimister

Har du også prøvet at bygge hus uden at skele til fundamentet? Egentlig ved vi jo godt, at et solidt hus kræver et stabilt fundament, men alligevel tror jeg, at de fleste lærere har oplevet sig selv gentage samme forklaring igen og igen, imens man undres over, hvorfor eleven dog ikke kan forstå det.

0   8

Kunsten at stille åbne spørgsmål

Et af de områder, hvor selv små forandringer kan gøre en kæmpe forskel, er hvordan, man som lærer vælger at formulere sine spørgsmål i undervisningen. Måden, man som lærer stiller spørgsmål på, har indflydelse på kvaliteten af de sproglige og faglige overvejelser, eleverne skal gøre sig i forbindelse med undervisningen og dermed betydning for selve kvaliteten af undervisningen.

1   8

Lad din hjerne vokse

Når vi møder noget i undervisningen, som er svært og udfordrer os, så vokser vores hjerne og der skabes nye forbindelser. Men hvordan får vi eleverne til at tage imod denne udviklingsmulighed med begejstring frem for frygt for at fejle?

3   28

Skal vi starte en revolution?

Implementering af teori i praksis sker ikke af sig selv og derfor er det på tide, at vi hjælper hinanden med at gøre noget ved det.

2   20

Hvilken forskel gør en masse matematikvejledere?

Der er endelig kommet gang i uddannelse af mange nye matematikvejledere, men hvad skal vi egentlig bruge dem til og hvordan kan de bidrage til at øge kvaliteten i den danske matematikundervisning?

1   20

Hvad med at teste det, som eleverne egentlig burde lære?

Vi tester og evaluerer i folkeskolen som aldrig før, men disse test trækker ikke udviklingen af matematikundervisningen i den rigtige retning. Hvordan kan vi skabe en mere kvalificeret testkultur i folkeskolen, som rent faktisk bidrager til at sikre kvalitet i undervisningen?

0   9

Sæt tempoet ned og giv tid til fordybelse i fagteamene

Christiansborg laver reformer og kommunerne køber den ene opkvalificerende konceptløsning efter den anden og samtidig krymper lærernes tid til fordybelse og fagsamarbejde - men vi har brug for et stærkt fagsamarbejde til at højne kvaliteten i undervisningen.

3   25

Opgaven matematiklærerne ikke kan finde løsningen på!

Lad år 2018 blive året, hvor vi i fællesskab finder løsningen på, hvad det er, der skal erstatte de gamle trygge standardalgoritmer - og hvor vi gør hinanden gode til at gøre eleverne gode uden at gå på kompromis med deres forståelse!

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.681 andre er allerede tilmeldt