BLOG Jeppe Søe

Jeppe Søe:

Foredragsholder, rådgiver og journalist

Abonner på nyt om Jeppe Søe i dit personlige nyhedsbrev.


4   108

Testliderlige skoleledere må bortvises

I dag har folkeskolen.dk afsløret, at en lang række skoler underviser børn i at blive testet. Helt op til 8 lektioner ugentligt skal gøre dem bedre forsøgsrotter. Det udløser nemlig en præmie fra regeringen - og høj status. Skoleledere med den tilgang til børn må bortvises.

7   86

Endelig et opgør - og så kræver man ro?

Selvfølgelig skal det her ende i ro! Men man kan ikke først kræve forandringer og så kritisere justeringer med, at man vil have ro. Det er selvmodsigende og bekymrende. Når jeg læser “formandens blog” på skole og forældre er der utallige ønsker om forandring af stort og småt. Vil foreningen også gå i spåner over manglende ro, hvis det var disse mærkesager der var i spil?

6   80

De svage elever er fucked!

Merete Riisager påstår i ny kronik at de nationale tests er “de svage elevers ambassadør”. Her gik jeg og troede at den ærefulde titel var lærernes...

2   47

Stopprøver i 0. klasse skal redde forsiden

Stopprøver for børn skal løse de voksnes ulykker. Måske ministeren skulle prøve at stoppe?

0   13

Een kamp ad gangen

Når man kæmper en kamp, bliver man hurtigt “the-goto-guy” indenfor nærmest alle kampe.

1   50

Et barns cpr skal være rent

Jeg har indtil videre seks gange holdt min søn hjemme fra disse tests. Hans cpr-nummer er fortsat rent som det bør være hos et barn på ni år.

0   24

Når vi spørger eleverne...

Der forskes først i virkeligheden, forskes så i hvordan en forandring ville hjælpe på det problem, som målinger viser der er - og efterfølgende opstartes følgeforskning, der forsker i, om forskningen var rigtig. Det har følgeforskerne en interesse i at vise den var - og så spørger man, som man vil have svar.

1   7

FakeNews og fluebensnyheder

Undervis ikke i at avispapir er vigtigere end klik med musen. Der er ligeså lidt tid til research i pressen, som der er forberedelsestid for lærere i folkeskolen. Og alle lærere ved jo, hvad manglende tid til forberedelse gør ved kvaliteten.