BLOG It-didaktik - tak!

Heidi Brønsbjerg:

Lærer og Cand. pæd. i it-didaktisk design

Abonner på nyt om It-didaktik - tak! i dit personlige nyhedsbrev.


0   7

Gratisapps og kildekritik.

"Man kan jo bare tage nogle af de apps og programmer, der er blåstemplet af UVM, ik? Så kører det bare. De er jo rene nok.”

20   11

Læringsplatforme: “Kunne jeg friste med et stykke med spild af tid?”

Sådan er der mange af mine kolleger, der har det. Selv er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg skal være for eller imod.

4   3

Balance i regnskabet

Når vi inddrager kodning og programmering i skolens undervisning, risikerer vi så at det er på bekostning af den fagfaglige læring?

0   3

Er lærerne stadigvæk professionelle?

Inden sommerferien afleverede jeg mit speciale på uddannelsen cand. pæd. i it-didaktisk design, som havde fokus på lærernes professionalitet. Særligt fokuserede jeg på hvorvidt lærernes professionalitet blev udfordret af teknologiernes indtog i klasseværelserne. Kan du gætte hvad jeg fandt ud af?

2   5

Hvad har it-pædagogik og amerikansk seksualundervisning til fælles?

Sammenligningen er måske til at overse, men hør mig nu lige ud. Jeg synes nogle gange, der er flere sammenfald, end man kunne ønske sig.

0   4

Der var engang en teknologiforståelse.

Når man bruger teknologi i undervisningen, så har man også en teknologiforståelse. Om man vil det eller ej.

0   6

Kan it også løse udfordringer på et pædagogisk plan?

Jeg er stor fortaler for at skolerne skal diskutere den pædagogiske brug af it i undervisningen. I sidste uge blev jeg mindet om hvorfor.

10   4

Personal learning environment - det er ok at stå af her.

Rigide digitale læringsplatforme er sådan set “so last year”. Måske er det på tide at lade børnene navigere selv?

0   3

Blended learning kan understøtte fagligheden.

Video-tutorials kan ikke erstatte en lærers undervisning og detaljerede gennemgang af undervisningens indhold, men de kan godt være med til at understøtte elevernes læringsprocesser.

5   9

Hot Seat - stjæl skærmene tilbage.

Nu er det jo ikke fordi man skal bruge it til alt, men hvis man gerne vil, så er her et bud på, hvordan man kan udnytte mobiltelefoner, iPads eller telefoner med de lidt ældre børn.

2   10

Multimodalitet understøttet af it.

Hvordan kan man bruge it til at understøtte arbejdet med multimodalitet i udskolingen? Det vil jeg gerne give et bud på.

0   8

Google Drev som vejledningsværktøj.

Om hvordan it kan understøtte vejledning af de større elever i løbet af projektopgave-ugen.

0   8

Hvordan arbejder man med det menneskelige aspekt i det digitale?

Hvad er i spil, når eleverne skal mødes og kommunikere online, og hvad kan læreren gøre for at understøtte processen?

0   12

Digitale kompetencer; er det også noget med mennesker?

Om uforudsete hændelser i iPad-land.

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.375 andre er allerede tilmeldt