Lærer
Abonner på nyt om H&D-blokken i dit personlige nyhedsbrev.
Hvad sker der når de faglige fyrtårne forsvinder – når vigtig viden forsvinder…og kommer der nogle andre i stedet..?
Tanker om faglighed - og respekt for forskelligheder
Her er vejen til at få et billigt point ved valgholdseleverne i udskolingen.
Ligesom idrætslæreren har kendskab til anatomi selvom hun/han kun underviser i fangeleg i 2. klasse, bør håndværk og designlæreren også have en faglig ballast.
Får vi flere håndværkere fordi eleverne har håndværk og design i 3. klasse?
To opgaver – samme tema – forskellige mål. Har du 25 elever alene i et traditionel sløjdlokale? Her er et eksempel – et bud på hvordan man kan undervise når det kniber med værktøj mm. Erfarne lærere kan springe dette indlæg over…
Rolig nu - rolig nu - hold kløen for at lave noget på egen banehalvdel
Kommer eleverne fremover til at lære mere eller mindre i håndværk og design når faget rulles ud i 3. klasse? Jeg er i hvert fald i tvivl.
Julehjerter af træ...
Når manglende kvalifikationer kan spænde ben for sanserne..
Eller en boganbefaling
Der kan være mange bud på hvordan man starter de første timer i håndværk og design. Her er mit bud på hvordan jeg starter i værkstedet med de hårdere materialer.
Man bestiller en håndværker og får en bøf...
Udsmykningsopgave ved indgangen til håndværk og design
En kommentar om manglende kvalificerede lærere til håndværk & design fra næste skoleår
Man må godt gøre sig umage med gaverne
Hvordan organiserer vi os i lokalerne så det ser indbydende ud og er let at gå til...
Hvis vi vil tages alvorlig mener jeg, at man laver en kort præsentation – i det mindste når det er en ny lærer og et nyt fag.
Er den nye aftale om styrkelse af de praktisk-musiske fag kun fantastisk? Er det bare for at få flere på erhvervuddannelserne? Er alle H/D lærere bare jublende lykkelige?
De fleste har nogle redskaber eller værktøjer som man bedre kan lide end andre. Denne gang går H&D blokken nørde vejen og lader storpolitikken være.