BLOG H&D-blokken

Abonner på nyt om H&D-blokken i dit personlige nyhedsbrev.


7   10

Hvem fa'en er NL?

Hvis vi vil tages alvorlig mener jeg, at man laver en kort præsentation – i det mindste når det er en ny lærer og et nyt fag.

0   2

Aftale om styrkelse af de praktisk/musiske fag

Er den nye aftale om styrkelse af de praktisk-musiske fag kun fantastisk? Er det bare for at få flere på erhvervuddannelserne? Er alle H/D lærere bare jublende lykkelige?

4   9

Dekupørsaven - en favorit

De fleste har nogle redskaber eller værktøjer som man bedre kan lide end andre. Denne gang går H&D blokken nørde vejen og lader storpolitikken være.

4   13

Håndværksundervisning i skolen fører ikke til faglærte

Politikere skal tænke langsigtet og forstå at skolen ikke bare er erhvervsforberedende.

0   3

Hovedet på pinden

Leg med udtryk, hoveder der får tankerne hen mod tegneserier og karikaturer er centralt i denne lille opgave.

1   15

Maskin.. hva' for noget?

Kan man forestille sig en håndarbejdslærer som ikke har stiftet bekendtskab med en symaskine eller en idrætslærer som ikke har rørt en bold gennem uddannelsen?

2   5

Så' det nytår

Juletræer og Hellig Trekongerslys. Forslag til et par timer efter jul.

1   2

Stemmer og stemmejern

Så er tid til at sætte dit kryds - overvej hvad din kandidat gør for skolen og håndværk og design.

0   6

Kuglebaner

Det legende og eksperimenterede element er omdrejningspunktet for denne opgave, hvor eleverne arbejder i grupper i en konkurrence om at fremstille den sjoveste kuglebane.

3   7

Undervisningsminister & kreativitet

Er håndværk og design per definition kreativt? Er dansk så det modsatte?

4   7

Sæt H/D på dagsordenen!

Hvis vi skal have forældrene til at forstå vigtigheden af håndværk og design må vi sætte det på dagsordenen - og helst i en praktisk form på forældremøderne.

2   3

Bål og vaskemaskiner

Hvordan laver vi et enkelt og sikkert bål?

2   6

Hvor enkelt kan det gøres?

Hvad gør man når man er alene med 27 elever i 1. klasse og gerne vil lade dem smage faget håndværk og design?

2   8

Efterlysning: Gode kurser som sammensmelter de gamle fag

Lades vi ikke i stikken når der ikke laves gode eksemplariske kurser som blander de gamle materialer på en ligeværdig måde?

2   4

Skammelen

Hvad sker der med elevernes produkter efter de har forladt skolen...

0   8

Tinstøbning 3 - efterbehandlingen

Så har vi støbt - smykket skal slibes mm. og have en lædersnor i og måske udstilles. Endelig er det tid til at snakke om blæksprutter, lærlinge og løgnehistorier.

0   6

Tinstøbning 2 - selve støbningen

Hvordan selve støbeprocessen foregår...fra design og papir til smykke.

0   11

Tinstøbning 1 - introduktion

Tinstøbning er et godt emne hvor eleverne introduceres til et metal. Her får de materialekendskab og samtidig er der designelementer på spil. I mit emne "linker" jeg det - eller giver det "kroge" til dansk, historie og fysik m.m. så det - smelter - lidt sammen.

0   6

Høns og Huggeblog

Så er min blog i luften...

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.096 andre er allerede tilmeldt