BLOG Haver til Maver

SKRIBENTER
Amalie Ørsted:

Have- og madformidler

Eline Lange Hansen:

Have- og madformidler

Abonner på nyt om Haver til Maver i dit personlige nyhedsbrev.


2   5

Utrolighed - Haver til Mavers læringsbegreb

I Haver til Mavers kulinariske skolehaver arbejder vi med begrebet “utrolighed”, for at italesætte den læring der opstår i alt det uplanlagte og uforudsete. Det er en essentiel del af vores undervisning - lad mig forklare hvad det går ud på.

1   2

Hvad gør vi? Tørke og sommerferie udfordrer skolehaven

Livet i skolehaven er ikke lutter sommerfugle og spiselige blomster. Der er altid masser af udfordringer. Sommerferien er en af dem og i år kæmper vi også med tørke som giver bålforbud. Lad mig fortælle hvordan vi griber udfordringerne an.

3   4

Grøntsagsåbenbaringer i Haver til Mavers kulinariske skolehave

I den kulinariske skolehave lærer eleverne en helt masse om grøntsager. Ikke gennem en hel masse teori, men mest gennem deres egne oplevelser og refleksioner. Lad mig give et par eksempler.

1   4

Elevernes tredje dag i Haver til Mavers kulinariske skolehave

Tredje gang eleverne kommer i skolehaven, møder de ukrudt, grundsmage og bier. Lad mig fortælle, hvordan det foregår.

0   2

Haver til Mavers remse

I skolehaven har vi en remse, som vi bruger, hver eneste gang vi underviser. Remsen skal lære børnene om kredsløbet i skolehaven, og er et et centralt element i hele vores undervisningsforløb. Jeg vil gerne fortælle lidt om, hvordan vi bruger den.

0   3

Elevernes anden dag i Haver til Mavers kulinariske skolehave

Anden gang eleverne kommer i skolehaven, sår de de første grøntsager, finder spiselige urter i naturen og laver dressing af dem. Lad mig fortælle, hvordan det foregår og lidt om fagintegration i skolehaven.

4   8

Elevernes første dag i Haver til Mavers kulinariske skolehave

Skolehave- og sandalsæsonen er skudt i gang. Juhuu! Lad mig fortælle, hvad vi egentligt laver ude i skolehaven for tiden.

0   7

Naturfagene i skolehaven

På Big Bang-konferencen fik vi mulighed for at tale med mange engagerede naturfagslærere, som delte ud af deres erfaringer med faglige forløb i skolehaven.

0   1

Fortælling fra skolehaven: Ramsløg

I Haver Til Mavers skolehaver arbejder vi med vi tre felter: haven, køkkenet og naturen. Mens vi venter på at havesæsonen starter, så vi kan komme i gang med at dyrke grøntsager og lave mad i udekøkkenet, er naturen begyndt at byde på spiselige og lærerige oplevelser. De første ramsløg er nemlig dukket op af jorden, og dem kan man lære meget af.

2   5

Om skolehaver og lockout

Fra den lille del af folkeskoleverdenen, som vi i Haver til Maver er en del af, kommer her et lille pip/indspark til den alvorlige situation omkring overenskomstforhandlingerne.

0   8

Fortælling fra skolehaven: radisen

Her i den kolde vintertid, der går jeg og tænker på radiser. Jeg tænker på radiser, fordi jeg længes efter at komme ud i skolehaven. Her er radisen den første plante, vi kan høste i haven. Det er helt utroligt, hvad man kan opleve og opdage, ved noget så simpelt som at så en række radiser.

0   10

Forbered skolehaven i klasseværelset og høst gode erfaringer

Før skolehavesæsonen går i gang kan I forberede haven i tværfaglige forløb, hvor kan eleverne kan lære om alt fra målestok i matematik til viden om grøntsager og spiring i madkundskab og natur/teknologi. Læs og bliv inspireret af to læreres undervisningsforløb i skolehaven.

0   8

Ingen “off-season” i skolehaven

Selvom det lige nu er for koldt udenfor til at dyrke noget i skolehaven, så behøver skolehaveundervisningen bestemt ikke gå i vinterhi.