BLOG Folkeskolens religionsrådgiver

Janne Skovbjerg:

Folkeskolens religionsrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

1   8

Prøve eller ej?

Sidste år aflyste man prøverne. Bør man gøre det igen, eller skal der ændres på årets prøvekrav?

0   7

Juleafslutning i religion

Kan vi ikke lave noget andet i den sidste time før jul? Jo det kan vi - men det skal stadig være lidt fagligt

9   47

Undervisningens lukkede rum er en saga blot

Der var en gang, hvor vi kunne være 100% sikre på, hvem der var til stede i vores undervisning. Vi kunne se dem, høre dem og tale med dem. Sådan er det ikke nødvendigvis i dag.

3   3

Kanon i kristendomskundskab?

I den seneste tid har man fra politisk side ytret sig om, at der burde være en kanon i kristendomskundskab. Ligeledes har der været røster, der har krævet, at visse tegninger skal være obligatoriske. Det satte gang i nogle overvejelser hos mig.

0   5

Karaktersamtaler i 9. klasse

Det er tid for afgivelse af standpunktskarakterer. Men et tal kan altså ikke stå alene.

4   14

Tanker om tegninger

Debatten om Muhammedtegningerne ruller igen. Skal de bruges i undervisningen eller skal de ikke. Tonen i debatten bliver hurtig skinger. Nuancerne forsvinder, og der er nogle gange ikke den store vilje til at læse/høre, hvad der egentlig bliver sagt. Så det er med en vis bæven, jeg begiver mig ud i dette skriv.

7   11

Den nye karakterskala bør gøre op med fejlfinderkulturen

Der tales meget om, hvad en ny karakterskala skal kunne. Vi bør også se på, hvad den ikke skal kunne.

0   28

Tanker i testkøen

Hvornår skal man blive hjemme fra arbejde? Skal corona inddrages i etikundervisningen? Tankerne når vidt omkring, når man holder i kø til coronatest

5   14

Skal læreren udtrykke sin holdning?

En lærer skal være autentisk. En lærer må ikke indoktrinere eleverne. Begge udsagn giver god mening. Men hvordan agerer man, når eleverne spørger læreren om sin holdning?

2   146

Ingen timer efter to!

Alle børn skal blive så dygtige, som de kan! Selvfølgelig skal de det. Det sker bare ikke efter kl. 14.00

0   11

Den første gang

Nu er det nu. Du har fået dit eksamensbevis. Du har mødt dine nye kolleger. Du kan (næsten) finde hen til både kaffe- og kopimaskinen. Du glæder dig til at møde dine elever. Og så ligger der pludselig en besked på aula: Husk årsplanerne skal sendes ud til forældre og til nærmeste leder senest 1/9. Årsplan?

1   31

Tillykke med uddannelsen. Nu skal du lære at blive lærer

I disse dage bliver de lærerstuderende færdige med uddannelsen. Men gør en læreruddannelse det alene?

0   8

Alle elever bør kende Grundloven

Ingen elev bør forlade den danske folkeskole uden at være blevet undervist i Grundlovens betydning for vores samfund.

2   16

En glædens dag - men med malurt i bægeret

Den røde løber var rullet ud og flagene blafrede. I dag sagde vi velkommen til (nogle af) de store elever.

5   65

Nu må det være slut med de magre år

Syv magre år! Det er, hvad vi har haft under lov 409. Det er på tide, vi får en overenskomst.

0   8

Tid til fordybelse - undervisning de sidste uger på 9. årgang

Prøverne er aflyst og årskarakteren er udsat.  Vi er færdige med pensum, for vi skulle i gang med det prøveforberedende arbejde. Sådan er status. Så hvad gør vi nu?

3   20

Lockout vs. Lockdown - Vi må holde op med at sammenligne med prøverne i 2013

Coronakrisen og lockouten i 2013 er ikke sammenlignelige i forhold til kulturfagsprøverne. Der er kommet nye og sværere prøver i mellemtiden. Af Janne Skovbjerg og Janus Neumann

6   10

Skal vi trække virtuelt 1. april?

Ministeriet har åbnet op for virtuel trækning på onsdag. Men skal vi gøre det? Og hvad bør vi overveje forinden?

2   4

Hjemmeundervisning til 8. og 9.

COVID-19 har sendt os hjem. Her er et par ideer til 8. og 9.

0   3

Kristendomskundskab i S klasserne vol 1

Hvordan griber man undervisningen i kristne begreber an, når man har en klasse fuld af børn, der kan have det svært ved at forstå ting, der ikke er konkrete?

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.057 andre er allerede tilmeldt