BLOG Folkeskolens musikrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens musikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   4

Julesangen i opvaskestativet

Er der ét emne, der kan bestride kærligheden titlen som det mest beskrevne, må det være julen.

0   2

En (u)sleben diamant

Tag en hvilken som helst sang på et hvilket som helst sprog, og børnene ville kunne lære at synge den, før de ville kunne sige ordene fra den.

0   5

Lidt for mange kokke

Det er som om vi ligefrem opsøger denne spredehagl af adfærdsnormer.

0   6

Yin og yang på slap line

Jeg syntes, at den medierende rolle, man påtager sig som lærer, tit ender ud i langhårede rundbordspædagogiske forklaringer...

0   4

Fanebærere og frontløbere

Sat ind i en elevkontekst viser det sig hurtigt, hvad der får lov at slå rødder og hvad der ender i kompostbunken.

0   9

Når hajen kommer

Det er som om, at underbevidstheden har indarbejdet en bank af stemninger og melodier, der har den samme forudsigelige effekt som et “BØH!” eller en blomst har.

0   2

Ud over rampen

Nå helt ud til dit publikum – også husarerne på bagerste række.

2   7

Syng for fanden!

At motivere børn til at synge er vitterligt nogle gange som at klemme vand ud af en sten.

1   3

Eventyr for begyndere

En musical rummer såvel den almene musikalske del som den større ide om sammenhold og samarbejde.

1   6

Musik er åbenbart kun for små børn – et lyninterview

Måske skulle man komme ud på skolerne og spørge eleverne, hvordan landet ligger.

0   1

Hvor ejerskabet står

I bund og grund handler det om at investere sig selv i noget (eller nogen) – det gør simpelthen, at vi passer bedre på tingene.

1   4

Matematikken i musikken

Man skal ikke kigge langt efter de indlysende matematiske aspekter i musikken.

0   3

For evigt og altid nummer et

Verden virker efterhånden ikke gearet til den mangfoldighed, som hidtil faktisk har hjulpet os til at klare dagen og vejen.

0   3

For enden af regnbuen

Som udgangspunkt var der en tydelig forskel på, om den kørende platform repræsenterede det mere ”konservative” segment, eller om det var de dansende enhjørninger med ballonkjoler og bare numser.

0   1

En sang er en sang er (ikke) en sang

Børn hælder ofte til det trygge og det velkendte, men egentlig vil de gerne have luft under vingerne.

2   7

At viske tavlen ren

Hvad skete der med status quo eller i det mindste, med troen på det bestående?

0   2

Telemann til tiden

...Telemanns musik er hverken for meget eller for lidt. Den er lige, hvor den skal være med opfindsomme melodier, livlige rytmer og humoristiske indfald – som vand på børnenes musikalske mølle.

1   2

Verdens ottende vidunder

Musik med dens evne til at snige sig ind stort set alle steder gør den vitterligt til spidskandidat til titlen: Verdens ottende vidunder.

0   9

Sofies hemmelighed

Fra det øjeblik børnene træder ind og til de forlader musiklokalet, har vi vores helt egen dagsorden langt væk fra dagligdagens trummerum og det almindelige pensum.

4   5

Når man skal sælge sand i Sahara

Hvis vi skal have fagre ny verden med på legen, bliver os med de ”bløde” fag, nødt til at se ud over vores fagligt stolte, sarte næsetip, og tale det sprog regnedrengene forstår.

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
1.000 andre er allerede tilmeldt