BLOG Folkeskolens musikrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens musikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   2

Der er ingenting så stille i verden som sne - Første del

Indskolingsbørnene, jeg i skrivende stund holder opsyn med, savner inderligt deres klassekammerater, og det er næsten hjerteskærende at se deres øjne lyse op, når der kaldes til “Morgensamling” på computeren.

0   2

At starte på en frisk

Når vi atter træder ind på skolen, bliver det på skuldrene af et år uden præcedens. Samme tidpunkt sidste år var blot endnu et “nyt år”, men ikke denne gang.

0   7

Kærlighed i Coronaens tid

I starten, tilbage i marts, var der en underfundig fornemmelse af ro i nedlukningen, men nu hænger den en ud ad halsen.

0   3

Det andet hjem

Der går ikke mange sekunder førend hjemmevantheden har gjort sit indtog. Selvom de udmærket kender retningslinjerne – at de med det samme skal sætte sig på deres skamler – kan de alligevel ikke lade være med at skulle markere i sofaen eller sækkestolene.

0   2

Musik fra A til Z

Med udgangspunkt i min måske lidt famlende ugeplan gik vi på med krum hals fra mandag morgen: Sådan en chance for fordybelse skulle udnyttes.

0   6

Sangstemmer fra fortiden - et lyninterview

“Særligt gennem de engelske sange, jeg lærte i musik, blev jeg meget bedre til det engelske sprog, for engelsk var, i hvertfald på det tidpunkt, ikke særlig udbredt i mit miljø.”

0   5

Meninger om musik

Hvem tør kloge sig på formelsamlinger og grammatik, når ens egen skolegang hører en fjern fortid til, og man derfor må henvise til onkel Jørgen, der jo er “ekspert” i matematik.

0   3

V for verdensklasse

Modsat Mozart, fra hvis pen alt flød som skidt fra en spædekalv, kæmpede Beethoven lidt mere for sine ideer.

0   9

Musik som andet sprog

Jeg oplever ofte, at det er de såkaldt fagligt “svage“ elever, der kaster sig over musikken med stor appetit og entusiasme. Måske fordi hjernen der får lov til at arbejde i nogle andre frekvenser end ellers.

0   4

Spøgelset i musikmaskinen

Musikkens grundlæggende præmis er netop den, mere end noget andet, at den skabes i momentet og med afsæt i den pågældende situation og klasse.

0   1

Forklædt som voksen

Hvilken lærer har ikke på det bestemteste frarådet sine elever dette eller hint og har så begået selvsamme forseelse ti minutter senere.

0   7

Fod på det

Med den danske sangskat og anden vokaludfoldelse højt på listen bliver det udfordrende at gennemføre almindelig musikundervisning.

0   4

Kæpheste og andre vilddyr

Nu kan vi glæde os til en ferie, hvor vi ikke skal bekymre os om anden læring end grænseåbninger og corona-statistik.

0   3

Stjernestunder

Der er altid risiko forbundet med biografiske film. Selvom der skal være plads til kunstnerisk frihed, er det stadig arvesølvet der bliver fedtet rundt med.

0   3

Når hver en tone gælder

Der er skarpslebne konturer af en svunden tid med afsæt i renaissancemusikken, men alligevel er den helt sin egen.

0   3

En første klasses fortælling

Det er overraskende, hvor hurtigt der opstår en ny normalitet af vaner og rutiner.

0   7

Vejen tilbage

Er sted skal vi jo begynde, og at starte hos de næsten immune børn virker klogt.

0   8

Under åben himmel

Når alt andet fejler og falder fra hinanden, har vi musikken... og hinanden.

0   3

Nye tider, andre sider

Skolen lukker, men undervisningen fortsætter, og denne gang følger musikken altså med.

0   2

Klar besked

Et godt afsæt er selvfølgelig kendskabet til sine elever. Men hvordan gør man sig egentlig klog på dem, og ved de altid, hvad de selv vil have?

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
728 andre er allerede tilmeldt