BLOG Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens håndværk og design-rådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   1

Billede i tekstil

Tværfagligt forløb med dansk, der giver en visuel, kreativ og praktisk forståelse af en teksts miljø.

1   6

Praktisk faglig vurdering af eleverne er nødvendig

Kommentar til lovforslaget, der tilføjer en praktisk faglig dimension til uddannelses-paratheds-vurderingen af eleverne i 8. klasse.

0   2

Netværk i de praktiske fag skal prioriteres i kommunerne

Jeg er ansat et sted, hvor jeg har flere gode kolleger i håndværk og design. Det er en gave, når der opstår nye idéer eller udfordringer. Jeg er heldig. Det er det ikke alle der er. Derfor er der brug for stærke netværk i kommunerne.

0   5

Håndværk før design part 2.

Mange elever har deres første timer i håndværk og design i disse dage. I går mødte jeg en af dem, der med lys i øjnene fortalte om den første time. For det er først her, i skolen, han bliver præsenteret for håndværket.

0   3

Af-akademisering af skolen. Graphic Novel puslespil.

I denne tid, hvor det lystigt bliver debatteret, at den danske folkeskole er blevet akademiseret og at testning af elevers boglige formåen, fylder for meget, skal vi lærere stoppe op. Vi skal stoppe op, og spørge os selv: hvad vi kan gøre ved det? I dette indlæg finder du et muligt svar, og et forløb der matcher det. Det er praktisk dansk.

0   15

Håndværk før design

Et nyt skoleår er blevet skudt i gang. Mange elever skal have håndværk og design for første gang. Men hvad skal eleverne lære først. Håndværk eller design?

0   9

Yes, nu vil KL prioritere H&D!

Kommunernes Landsforenings nye uddannelsesudspil tilgodeser de praktiske fag i hele skolen, for at skabe flere ansøgere til erhvervsuddannelserne.

0   3

Bæredygtighed og streetart

Mange af os kender følelsen: et nyt stykke tøj kan gøre underværker. Både for krop og for sjæl. Men hvor, hvordan og hvem har egentlig produceret vores tøj?

0   4

Lego Modeller

Lego er et godt redskab til at lave prøver og modeller i.

0   4

Digital læring vs. praktisk læring

Ministeriet har nedsat en rådgivningsgruppe, der skal sparre med ministeren om digital læring i skolen. Hvorfor er der samme ikke sket med den praktiske læring i skolen?

3   1

Skader målstyret undervisning elevernes læring i håndværk og design?

Lene Tanggaard sagde for nyligt, at målstyring skader elevernes læring og kreativitet. Jeg er enig. Men har jeg kastet mig ud i, at prøve at finde ud af, om det altid gør sig gældende.

0   2

Billig køkkenhave i skolegården.

Vi har flere gange søgt skolemælkslegatet for økonomisk hjælp, til at bygge et udendørs rum i skolegården. Vi endte med at tage sagen i egen hånd i samarbejde med det lokale erhvervsliv..

0   2

Øjebliksbillede fra en faguge

På Skælskør Skole har vi 10 faguger i dette skoleår. Vi er i gang med en af dem i denne uge.

0   7

Slentring

Gamle håndværk er vigtige. Her et kort tværfagligt forløb med historie og dansk. Det kan dog sagtens stå alene.

0   4

Materialitet?

Kender I det med, at man har en ting, der betyder meget for en? Det kan være et arvestykke med historie. Noget købt på en ferie. Eller en ting, fået af en helt speciel person.

2   7

Vær' kreativ med dine børn i påsken!

Det er påske. Mange har ferie. Vejrudsigten ser noget ustabil ud. Hvad skal I lave? I denne tid, hvor skærmene let kommer til at optage meget af vores tid, vil jeg foreslå mine egne piger og Jer, at være kreative. Det er nemt, næsten gratis og I vil elske det!

0   2

Kyllingestyle pompon'er.

Påsken er lige over os. Og med mine erfaringer med elever der ikke kan binde knuder, lavede jeg dette lille forløb i dag. Med 3. klasse. Og selvom jeg ikke er ret meget for, at bruge limpistoler i undervisningen, er der gjort en undtagelse her.

0   6

Knuder?

Hvornår kan vi forvente at børn kan binde knuder? Jeg har erfaret noget, og er lidt forundret.

2   4

3D miljøer i dansk

Lad eleverne tage øjnene væk fra bøger og opgaver. Bare et par dage. Lad dem i stedet sanse og skabe. Men øjne, hænder og hjerne. Lad dem skabe store, små, kringlede, (u)hyggelige, skæve, præcise, sære og særdeles pragtfulde miljøer. Ud fra en velkendt tekst. Dette forløb tager udgangspunkt i Skammerens Datter af Lene Kaaberbøl.

0   4

Bladdyr i 2. klasse.

Mange ved, så er jeg af den overbevisning, at jo før vi præsenterer eleverne for håndværk, design og kreative løsninger, af alle mulige slags, jo bedre. Mine erfaringer siger mig, at der ikke er samme fokus på det i hjemmet rundt omkring, som der var engang. Derfor er det, efter min mening, blevet en del af skolens ansvar. Et ansvar jeg tager på mig, ved at undervise eleverne i bl.a. 2. klasse i de praktiske fag.