BLOG Folkeskolens billedkunstrådgiver

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


0   9

Ønsker til arbejdstidskommissionen

Hvad du ønsker, skal du få.... Man skal jo have lov til at drømme. Jeg håber bare, at det ikke bliver ved drømmene. Jeg vil så gerne have, at der kommer fokus på at få skabt nogle rammer, hvor lærerene ikke bliver syge af at gå på arbejde, og hvor vi igen kan få tid til at planlægge god og relevant undervisning til vores elever.

3   12

Klasseledelse i de kreative faglokaler

Mine evner som klasseleder bliver altid sat på prøve i de kreative faglokaler. Og jeg ved, at jeg ikke er den eneste. Billedkunst, madkundskab, håndværk og design og musik, er alle sammen fag, hvor lærerene ofte kommer tilbage fra undervisningen, men sved på panden og et stort behov for et lille hvil i personalerummets sofa.

0   2

Maskekursus og vidensdelingstanker

Hvor kunne det være fedt, hvis alle lærere fik lov, mulighed og midler til løbede at holde deres faglige kundskaber opdateret. Alle fag udvikler sig i takt med den verden det bevæger sig i, så selvfølgelig giver det god mening, at alle lærer, så ofte som muligt, får ny inspiration og indsigt i deres fag.

2   10

Surrealistiske cirkel-collager

På min årsplan står der 'collager'. Det er altid sjovt at arbejde med og altid lidt svært, men det er altså mest vigtigt, at det er sjovt!

0   5

At tegne er at se

Hvad er egentlig vigtigt at kunne, når man skal have billedkunst? Spørger du mig, så er det vigtigste, at eleverne lærer at bruge sine sanser. Jeg tager afsæt i synssansen, i skoleårets første billedkunstforløb i 3. klasse.

0   6

Skoleårets første to uger

Skoleårets første 14 dage er gået og jeg trænger allerede til en ny lang ferie. Heldigvis kan jeg trække på lidt over 6 års lærererfaring, og det svarer jo, som I ved, til omkring 18 år i menneskeår. Alligevel har det været hårdt, både for nye og garvede kolleger.

4   8

Faglige portaler eller den dybe tallerken?

Skal vi sluge lidt af den faglige stolthed og benytte os af de let tilgængelige portaler, som flere og flere skoler stiller til rådighed for deres tidspressede medarbejdere, eller skal vi tvinge os selv til at bruge tid og energi på fagligt tilpasset forløb, skræddersyet til den enkelte klasse?

0   4

Tværfaglige art books

Frem mod deltagelse i skrivekonkurrencen 500 ord arbejdede vi med H.C. Andersen, eventyr, papirklip og opbygning af historier. Det hele skulle samles i en art book, som skulle være elevernes sidste projekt.

0   4

Hvad kan man få ud af et telt?

I denne weekend poppede 64 telte op på Tinghus Pladsen i Herning som en kunstinstallation til kulturfestivalen "Tættere på solen". Teltene havde været under kærlig behandling af 64 skoleklasser.

0   3

Rumskabende linjer, geometriske former og stærke farver

Luksus for en billedkunstlærer er et interessefagshold fyldt med elever, som har valgt det kreative og vil det kreative! Så kan man løfte barren lidt højere. Det har jeg gjort med inspiration i Annette Gerlifs værker.

0   3

Hvad er det, en omviser kan?

Museumsbesøg åbner en helt ny verden for eleverne, og med en fantastisk formidling til at støtte og guide eleverne kan museumsbesøg give et uvurderligt løft.

0   4

Man tager en sav, garn, maling og ståltråd

Fri leg i billedkunst med udgangspunkt i overskriften "Skulpturtræer".

2   8

Relationen er magisk

Og altafgørende, det ved enhver lærer.

0   3

Hvad er det, en lille skole kan?

Mit daglige virke er på en lille landsbyskole i Højmark. Egentlig bor jeg tættere på Herning, men i tilfældighedernes spil endte jeg på denne lille skole med knap 80 elever, hvor himlen er høj og blå, alle kender alle og trivsel og fællesskab er et fundament for skolens virke. Foruden skole indeholder Højmark Børneverden en børnehave, en gruppe dagplejere og SFO for skolens elever.

0   7

Jordbærsyltetøj eller bedstefar kørt over af toget?

Asger Jorn er en af Danmarks mest kendte og anerkendte kunstnere. Samtidig var han smårevolutionær og politisk forankret på venstrefløjen. Ingen kan med sikkerhed vide, hvordan han ville have forholdt sig til ok18, men i dette indlæg lader jeg et af den læreruddannede kunstners værke kommentere på sagen.

6   12

Hvorfor går Sophie Løhde i rødt?

I en periode har medierne været fyldt med rødt. Røde faner og Sophie Løhde i rødt, men hvorfor går hun i rødt? Er det et ubehjælpeligt forsøg på, at camouflere sig mellem de mange røde faner eller er det en helt anden farvesymbolik, som ligger bag hendes farvevalg?

9   14

Bliver det mon i dag?

En bloggerkollega kalder det lockoutkuller, men man kunne også bruge ord som demotiverende, fokusdræbende og fagligt benspænd.

0   8

Skal jeg give køb på årsplan og fordybelse?

Med en mulig lockout i kikkerten må jeg erkende, at det som minimum går ud over ambitionsniveau, men muligvis også kommer til at koste hele dele af årsplanen.

5   12

Hvorfor skal billedkunstlærere være linjefagsuddannede?

Sådan spørger en af medlemmerne på Facebooksiden for Danmarks billedkunstlærere Landsforeningen.

0   2

Mange af en ting

Der er mange måder at gribe billedkunstundervisningen an. Man kan lave individuelle værker ud fra samme motiv, samme materiale, samme teknik eller noget helt andet. Men en af de ting, som glæder og overrasker mig gang på gang, er, hvor forskelligt eleverne kan fortolke en opgave og udtrykke sig.

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.745 andre er allerede tilmeldt