BLOG Folkeskoleforældre

SKRIBENTER
Cecilia Lucia Fava :

Formand i foreningen Folkeskoleforældre

Charlotte Birk Bruun:

Specialpædagogisk konsulent, Cand.pæd.phil og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Anette Lind:

Redaktør Tidsskriftet Specialpædagogik, Næstformand i foreningen Folkeskoleforældre, Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, underviser

Christian Wadskov:

Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Maud Pedersen:

Tegnende fritænker

Abonner på nyt om Folkeskoleforældre i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

1   25

I går var det sikkerheden først, i morgen er det børnene først!

Det skaber angst og utryghed og det er helt relevant. Der er ingen virkelighed at spejle sig i, for hverken forældre eller fagfolk i dag. Giv plads og taletid !

2   28

Hvis det her kommer til at vare i mere end to uger...

Så er vi nødt til, at gribe fat i folkeskolens formålsparagraf og fagenes formål, og tolke det ind i en ny kontekst. Man kan ikke lave, det man plejer at lave henne i folkeskolen, hjemme i sofaen, via et digitalt signal.

0   59

Skolen og undervisning skal ikke være en markeds- og gøglerplads

Folkeskolen angår os alle. Læring er en del af livet. Ingen mennesker kan ikke-lære. Spørgsmålet er, hvad de lærer. I livet. Af livet. Jeg synes, at vi skal overlade "undervisning" til skolen og dem, der har forstand på det.

33   1099

Vi er nødt til at sænke ambitionsniveauet!

Kære lærere, medforældre, skoleledere, skolechefer, virksomhedsledere og undervisningsminister og statsminister. Vi er nødt til at sænke ambitionsniveauet, ellers kollapser vi alle her under Corona-krisen.

0   12

Favnfulde

Nye ord og begreber på det der sker i virkeligheden. Væk med ubrugelige og umenneskeliggørende begreber.

4   93

Fra Folkeskoleforældre: Kære Børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil

Velkommen til. Du træder ikke ind på et for dig nyt område, men med en ny rolle. Som ansvarlig for vores børn og undervisning, endda en utrolig vigtig rolle. Med direkte betydning for over en million af vores borgere. Med indirekte betydning for hele Danmark. For nutiden og fremtiden. Vi er sikre på, at du har gode intentioner. Foreningen Folkeskoleforældre, der er stiftet i 2014 og har knap 2.000 medlemmer, vil gerne bidrage til, at de intentioner kan bruges til det gode. For vores børns skyld. For barndommen kan ikke gøres om.

0   12

Forældreoprøret ulmer

Småbørnsforældre er gået på gaderne. Folkeskoleforældre har fået nye kort på hånden med §9. Valgets temaer kan pludselig blive børns vilkår.

0   13

Den der ejer sproget, styrer!!

Sproget og ytringsfriheden er i vælten. En lærer fra Odense og en kontanthjælpsmodtager fra Sydhavnen kæmper og bekæmper de lukkede magtrum med ord. Dette er historien om, hvad der kan ske, når man råber røvhuller!

0   46

Historier fra en anden tid – og hvad vi byder vores børn i dag

Jeg tænker tilbage på min egen barndom. Fortidens fortællinger viser os, hvilket børneliv der var i forhold til nutidens børneliv. Der er sket en foruroligende udvikling. Og det gør ondt at være vidne til, hvad vi byder vores børn i dag.

1   23

Farvel til Folkeskolereformen og goddag til Forandring

Vi begynder efterhånden at kunne konstatere, at Folkeskolereformen ikke fungerer. Selv dem der ihærdigt har forsvaret den, og stået bag den siden 2013, er begyndt at være kritiske.

5   30

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet: Overordnet

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   6

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 7. Forsøg med selvstyrende skoler

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   5

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 6. Præcisering af § 16 b

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   4

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 5. Udvidet kompetence til skolebestyrelser ved ansættelse af skolens ledere

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   5

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 4. Færre vikarer og justeret kompetencedæknings-målsætning

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   3

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 3. Reduktion af nuværende faglige bindinger for undervisningen

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   3

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 2. Igangsættelse af læsekampagne

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

1   18

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 1: Flere fagtimer i folkeskolen

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre bidrager i debatten med kommentarer til hvert initiativ og en overordnet kommentar til sidst.

0   10

I have a DREAM

Engang var et stærkt retorisk greb, brugt af en mand med noget på hjertet. I dag er DREAM en fremskrivningsmodel, der beskriver en måske forestående fremtid.

3   18

Det Moderniserede Demokrati

Synlig Politisk Ledelse 2.0 er de nye Demokratiseringsstrategier, udarbejdet efter Moderniseringsstyrelsens gennemprøvede metoder.