BLOG Folkeskoleforældre

SKRIBENTER
Cecilia Lucia Fava :

Formand i foreningen Folkeskoleforældre

Charlotte Birk Bruun:

Specialpædagogisk konsulent, Cand.pæd.phil og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Anette Lind:

Lærer, Cand. pæd. i pædagogisk psykologi og næstformand i foreningen Folkeskoleforældre

Christian Wadskov:

Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre

Maud Pedersen:

Tegnende fritænker

Abonner på nyt om Folkeskoleforældre i dit personlige nyhedsbrev.


0   7

Den der ejer sproget, styrer!!

Sproget og ytringsfriheden er i vælten. En lærer fra Odense og en kontanthjælpsmodtager fra Sydhavnen kæmper og bekæmper de lukkede magtrum med ord. Dette er historien om, hvad der kan ske, når man råber røvhuller!

0   44

Historier fra en anden tid – og hvad vi byder vores børn i dag

Jeg tænker tilbage på min egen barndom. Fortidens fortællinger viser os, hvilket børneliv der var i forhold til nutidens børneliv. Der er sket en foruroligende udvikling. Og det gør ondt at være vidne til, hvad vi byder vores børn i dag.

1   23

Farvel til Folkeskolereformen og goddag til Forandring

Vi begynder efterhånden at kunne konstatere, at Folkeskolereformen ikke fungerer. Selv dem der ihærdigt har forsvaret den, og stået bag den siden 2013, er begyndt at være kritiske.

5   30

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet: Overordnet

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   6

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 7. Forsøg med selvstyrende skoler

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   5

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 6. Præcisering af § 16 b

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   4

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 5. Udvidet kompetence til skolebestyrelser ved ansættelse af skolens ledere

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   5

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 4. Færre vikarer og justeret kompetencedæknings-målsætning

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   3

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 3. Reduktion af nuværende faglige bindinger for undervisningen

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

0   3

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 2. Igangsættelse af læsekampagne

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre vil bidrage i debatten med kommentarer til hvert initiativ.

1   18

Folkeskoleforældre om Folkeskoleudspillet. Initiativ 1: Flere fagtimer i folkeskolen

Flere aktører har været ude og kritisere eller støtte regeringens udspil til hvad der kaldes for en ”justering” af folkeskolereformen. Foreningen Folkeskoleforældre bidrager i debatten med kommentarer til hvert initiativ og en overordnet kommentar til sidst.

0   10

I have a DREAM

Engang var et stærkt retorisk greb, brugt af en mand med noget på hjertet. I dag er DREAM en fremskrivningsmodel, der beskriver en måske forestående fremtid.

3   18

Det Moderniserede Demokrati

Synlig Politisk Ledelse 2.0 er de nye Demokratiseringsstrategier, udarbejdet efter Moderniseringsstyrelsens gennemprøvede metoder.

0   17

Blachman og 8.klasse

Hvordan får man frie og sprællevende ideer ud af dejlige almindelige elever i 8. klasse

0   8

Tilbage til Fagligheden

Tilbage til fremtiden; hvor Faglighed er substansen i skolens væsen. Og hold fast i den. De lærere der kan dette, pga lang erfaring med dna-dybt kendskab til eget fag samt skolens formål, har stadig fat i den lange ende.

0   17

De besværlige elever

Elever, forældre og lærere bliver syge af at at disrupte KL og Moderniseringsstyrelsens metaplaner.

24   35

Elevplanen er blevet til en uoverskuelig jungle af mål

Læringsplatformene får skabt nogle underlige logikker, hvor selve det, at man kan gøre noget, fx overføre målene fra lærernes årsplan til elevplanen, bliver til, at det er hvad man gør. Men mindre kan altså også gøre det, og det er ikke altid, at automatik giver mening eller letter processen.

3   57

Er det offentlige ramt af en data-og digitaliseringsrus?

Data- og digitaliseringsskeletterne vælter ud af skabet i denne tid, hvor Politiken har sat fokus på ulovligheder i forbindelse med den nationale trivselsmåling, kommunale målinger og offentlige aktørers samarbejde om undersøgelser. Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at vi oplever offentlig omgang med private data, som både er ulovlig og etisk problematisk.

1   35

Gælder persondatalovgivningen ikke for folkeskolen?

I den aktuelle debat om trivselsmålinger og de udeladte oplysninger om, at målingerne ikke er anonyme, rejser der sig andre spørgsmål: Nemlig det overordnede, om persondatalovgivningen ikke gælder for folkeskolen generelt? Og om grundlaget for nationale test er i overensstemmelse med lovgivningen?

1   32

Godt nytår fra foreningen Folkeskoleforældre

Kære medlemmer i foreningen samt alle I andre, der (også) interesserer jer for skole, børneliv, undervisning, pædagogik - kort sagt, vores børns nutid og fremtid. Vi ønsker jer alle et rigtig godt nytår...