BLOG Filosofi med børn

Louise Nabe-Nielsen:

Lærer, cand.pæd.fil., filosofisk praktiker, medstifter og -ejer af Rum for Undren

Abonner på nyt om Filosofi med børn i dit personlige nyhedsbrev.


12   5

Prinsessen på ærten – filosofi som fag?

Når filosofi skal indføres i skolen, må man starte med at overveje på hvilken måde, det skal ske. I det følgende præsenteres en række argumenter for at etablere filosofi som et selvstændigt fag.

1   5

Filosofi i skolen - hvordan?

I indlægget lægges der op til en debat om og argumentation for at indføre filosofi i skolen. Et grundlæggende spørgsmål er, om filosofi skal have en selvstændig position som fag, eller om det skal indføres i tilknytning til allerede eksisterende fag.

0   8

Hvorfor kan vi ikke bare fortælle sandheden?

Når man filosoferer med børn handler det ikke om at give sande svar på børnenes spørgsmål. Men betyder det så, at sandheden skal fordrejes eller forties?

0   12

Filosofi med børn om venskab

Gennem filosofiske samtaler og øvelser udvikler børn deres tænkning i en mere kompleks, kritisk og ofte kreativ retning.

5   14

Målbar undren?

Rigtig meget af alting er omformet til noget, der kan måles eller vejes. Men livet og skolen rummer meget andet end det.

0   11

I begyndelsen var... børnene!

Der er hverken tale om en skabelsesberetning eller om Alice Millers berømte bog om opdragelse. I folkeskolen starter det hele et andet sted, nemlig med børnene og deres forsøg på at forstå og begribe verden.

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.193 andre er allerede tilmeldt