BLOG Filosofi i Skolen

SKRIBENTER
Caroline Schaffalitzky:

Lektor i Filosofi

Anni Nielsen:

Videnskabelig assistent

Abonner på nyt om Filosofi i Skolen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

11   10

Er den grimme ælling en helt?

HC Andersens eventyr er så fast en del af dansk kultur, at det udgør en udfordring for undervisningen. Eleverne har typisk kendt eventyrene altid og opfatter dem som børnelitteratur. Og hvordan kommer man ud over fastfrosne læsninger styret af HC Andersens liv, romantikken som genre eller forsimplede moraler? En måde at etablere en autentisk dialog om eventyrene kan være gennem filosofiske spørgsmål.

0   8

Inspiration til filosofiske online-samtaler

Hvis du vil engagere dine udskolingselever i synkron klassesamtale online, er der her tre præsentationer du kan afprøve: Om identitetsdannelse, argumentationsteori og religionsfilosofi.

0   7

Hjælp os: Er der ”Filosofi med børn” i skolerne?

Vi er tit ude for at folk tror vi sidder bag skrivebordet og aldrig har været i skolerne. Intet kunne være mere forkert – og vi er i projektet helt afhængige af samarbejde med lærere og pædagoger. Men nu har vi brug for hjælp på en lidt anden måde…

0   3

Hvordan leverer skolen et alternativ til konfirmationsforberedelse?

Skoler kan nu vælge at lægge konfirmationsforberedelsen i understøttende undervisning, men skal så sørge for et meningsfuldt tilbud til de elever, som er tilbage i klassen, mens andre er til præst. Vi har et bud på, hvordan man håndterer den udfordring. Har vi ramt rigtigt?

3   12

Ved vi hvad ”Filosofi med børn” gør?

Vi har brug for forskning på feltet, så aktiviteterne ikke bare hviler på ønsketænkning eller ideologi.

0   11

Hvad er ”filosofi med børn” overhovedet?

Hvis du bare sender nogen i byen efter ”et kæledyr”, kan det være ret uforudsigeligt hvad de kommer hjem med. Det samme gælder ”filosofi med børn”.

0   8

”… det var næsten ligesom at være i skole”

Eleverne i de store klasser er hjemme, og en nyere undersøgelse viser at de savner skolen. Vi gjorde forsøget med online filosofisk dialog – og det gav mening! Læs om udfordringer og potentiale her.

3   11

Stil bedre spørgsmål

Mange lærere drømmer om at engagere deres elever – også ”de stille elever” – med spørgsmål, der kan få klassen til at undre sig og reflektere sammen. Men elever har tit gode grunde til, at de ikke vil spille med.

0   5

Et forskningsprojekt rammer virkeligheden

Da vi satte Filosofi i Skolen i søen i 2017, gik projektet hurtigt fra at være et rent forskningsprojekt til at være et forsknings-, udviklings- og efteruddannelsesprojekt. Hvorfor? Og var det klogt?

0   15

Måske er det ikke kun ”de stille elever”, der er noget galt med…

Lærere kan gøre meget for at ændre elevers adfærd. Men måske er der også grund til at se skolekulturen efter i sømmene.

0   22

Filosofi med 6-årige? Seriøst?

Ja, elever i børnehaveklassen kan udmærket deltage i filosofiske klassedialoger. Og i en række skoler gør de det allerede.

0   11

Udforsk potentialet for filosofi i specialtilbud

Når det drejer sig om filosofisk dialog, er vores erfaring at der ikke er den store forskel mellem hvad elever i specialtilbud og andre elever motiveres af og kan.

2   8

Den filosofiske schweitzerkniv

Hvorfor mener vi at filosofisk dialog bør have plads i skolen? Fordi det kan alt muligt – det er pædagogikkens svar på en schweitzerkniv!

5   19

Ny blog fra Filosofi i Skolen

Projektet Filosofi i Skolen ved Syddansk Universitet har været i gang i tre år, og vi har så fået så mange erfaringer og ideer som vi gerne vil ud med, at vi nu starter denne blog. Vi håber I vil læse med og give os jeres respons! Dette første indlæg handler om projektet og vores overordnede fokus.