BLOG Falihos

SKRIBENTER
Dennis Hornhave Jacobsen:

Lærer og formand for Falihos

Abonner på nyt om Falihos i dit personlige nyhedsbrev.


0   1

Hvad skal robotter med historieundervisning?

”En øl for et spørgsmål!” Det var præmissen, da jeg lidt træt gik rundt på Folkemødet lørdag morgen og blev stoppet af en energisk debatarrangør, som havde rigget an med to debattører på grønne mælkekasser.

0   5

Innovation i kulturfagene

Hvilken rolle spiller undervisning i kulturfag i en tid, hvor der efterspørges innovative unge? Innovation skal tænkes som et element i alle folkeskolens fag. Hvad betyder det for kulturfagene?

3   8

Ranes revolution

Hvis nogen skulle have overset det, så har Nationalmuseet fået ny direktør, Rane Willerslev – Danmarks Indiana Jones. I seks skarpt vinklede programmer følger Dr2 den karismatiske antropolog i sin opstart på det nye job og i afsnit 3 står det klart - det er børn, der skal revolutionere det traditionsrige museum.

0   1

En legende omgang med viden

I Falihos' nyligt udkomne blad 'Historie og samfundsfag' kan du læse Nationalmuseumsdirektør Rane Willerslevs tanker om dannelse, historieundervisning og innovation. Herunder kan du se to uddrag fra det inspirerende interview.

1   9

Venner fra fremtiden direkte ind i undervisningen

Har du nogensinde sat en film på, fordi du ikke havde tid til at finde de fede engagerende kilder eller lave de gode elevinddragende aktiviteter? Det er der nok mange der har og med DRs Venner fra fremtiden er det (næsten) gjort til en lødig løsning.

0   6

Falihos har fået nyt logo

– men hvorfor nu det?

0   4

H.C. Andersen var flyttemand

Historiebrug har mange udtryksformer og nej – H.C. Andersen var ikke flyttemand eller flymekaniker for den sags skyld, alligevel er et flyttefirma og en lufthavn opkaldt efter ham og det er kun to af mange eksempler på, at firmaer låner fra fortællinger om fortiden.

0   5

Historie(for)brug

På det nyligt overståede Folkemøde overværede jeg en debat med overskriften “Hvorfor skal børn arbejde med kunst i skolen?”. En af konklusionerne var: "Fordi de i forvejen er forbrugere af kunst uden at vide det f.eks. i bybilledet og i medierne". Det samme kan man sige om historie – vi skal undervise i historie fordi børn allerede er storforbrugere af historie i kraft af spil, bøger, tv-serier og meget andet.

0   3

Et folk uden historie er som et træ uden rødder

Totalitære ideologier har gennem historien givet konkrete eksempler på, hvordan historiebrug kan materialisere sig og tage form af afbrændinger og udslettelse af værdifuld kulturarv. Det er omdrejningspunktet for dette indlæg.

1   6

Brug historien - alle gør det

Mennesker bruger historie. Det er muligvis ikke alle der er bevidste om det, men vi bør gøre det tydeligt for vores elever, for historie brugt bevidst er et magtfuldt redskab.

0   23

Alternativets forslag er som at tage brillerne fra en svagtseende

Måske kommer det ikke som en kæmpe overraskelse, at en faglig forening for historie og samfundsfag mener, at netop de fag repræsenterer en værdi i sig selv, men det mener vi i Falihos. Fagene udgør på hver sin måde et sæt briller, eleverne skal lære at bruge, for på den måde at skærpe sine holdninger og blive aktive spillere i sit eget og andres liv.

1   15

Alternative facts er en gave til undervisningen i historie og samfundsfag

Alle mennesker lyver! Det forekommer mig at være et menneskeligt grundvilkår. De færreste gør det så bevidst og systematisk, som det netop er set i den amerikanske valgkamp, men de fleste bruger hvide løgne til at bevare den gode stemning i deres relationer. Andre pynter på deres fortællinger for selv at få større ære, end de i bund og grund har gjort sig fortjent til. Skal vi danne elever til kritiske demokratiske medborgere, bør netop det være et erkendelsesmål både i historie og samfundsfag.

1   5

Svar til Jeppe Bundsgaard: Danske elever er verdensmestre i demokrati, men tager vi demokratiet alvorligt nok?

Det er ikke pænt at svare med modspørgsmål – undskyld Jeppe Bundsgaard, men jeg gør det alligevel, for ligesom for mange andre, har Trumps sejr sat tanker i gang hos mig, om demokratiet – tanker som selvfølgelig også berører klasselokalerne.

0   2

Falihos for folket, men hvem er det?

Op til prøveafviklingen denne sommer lancerede Falihos Facebookgruppen ”FALIHOS – Prøvevejledning for medlemmer”, en gruppe der skulle gøre det muligt for medlemmer at mødes med foreningens bestyrelse, hvor man i forvejen bruger masser af sin tid – på Facebook.

0   593

Gamle dage er ikke skod!

Somme tider kan det være svært at forklare historiefagets begreber på en jordnær måde. Historiebevidsthed er ingen undtagelse. Derfor er det befriende, når eleverne selv sætter ord på – denne har jeg i hvert fald tænkt mig at bruge igen.

0   553

Folkeskolens formål er vores ansvar

Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Sådan lyder stk 3 i folkeskolens formål og sådan har det lydt både før og efter, at fagenes mål blev forenklede. Men konsulenterne i Ministeriet har nok været lige flinke nok til at pege på det nye i målene i stedet for at fortælle, hvordan de nye mål viser vejen til folkeskolens formål.

0   479

Nazireenactment og lærerfaget til debat

Historiske dage er netop overstået. 2 messedage i Øksnehallen, hvor forlag, museer og historieentutiaster i alle afskygninger lader sig inspirere af hinanden. Falihos deltog også og mange spændende erkendelser dukker op, når man får mulighed for at drøfte sit fag med interesserede, som ikke nødvendigvis er lærere, men har en holdning til, hvad en lærer er og bør kunne.

20   410

Fra ministerens skrivebord

Ellen Trane Nørby om historie- og samfundsfaget

0   475

1864 - Nu også en politisk begivenhed

Det burde egentligt ikke være en nyhed, men alligevel kunne de landsdækkende medier i dag fortælle, at tv-serien 1864 var et politisk projekt – som al anden historiefortælling fristes jeg til at sige.

0   605

Historie er et hippiefag

Historiefaget i folkeskolen er underprioriteret og det halter med at få efteruddannet lærere i faget. Er det et problem i et fag, hvor man bare skal læse og forstå eller have fortalt, hvordan historien er forløbet og den danske nation er blevet skabt? Ja! For historiefaget i dag er noget helt andet og har potentiale til at komme længere ind under huden på os alle.

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.476 andre er allerede tilmeldt