BLOG Falihos

SKRIBENTER
Dennis Hornhave Jacobsen:

Lærer og formand for Falihos

Abonner på nyt om Falihos i dit personlige nyhedsbrev.


0   6

Falihos har fået nyt logo

– men hvorfor nu det?

0   4

H.C. Andersen var flyttemand

Historiebrug har mange udtryksformer og nej – H.C. Andersen var ikke flyttemand eller flymekaniker for den sags skyld, alligevel er et flyttefirma og en lufthavn opkaldt efter ham og det er kun to af mange eksempler på, at firmaer låner fra fortællinger om fortiden.

0   4

Historie(for)brug

På det nyligt overståede Folkemøde overværede jeg en debat med overskriften “Hvorfor skal børn arbejde med kunst i skolen?”. En af konklusionerne var: "Fordi de i forvejen er forbrugere af kunst uden at vide det f.eks. i bybilledet og i medierne". Det samme kan man sige om historie – vi skal undervise i historie fordi børn allerede er storforbrugere af historie i kraft af spil, bøger, tv-serier og meget andet.

0   3

Et folk uden historie er som et træ uden rødder

Totalitære ideologier har gennem historien givet konkrete eksempler på, hvordan historiebrug kan materialisere sig og tage form af afbrændinger og udslettelse af værdifuld kulturarv. Det er omdrejningspunktet for dette indlæg.

1   6

Brug historien - alle gør det

Mennesker bruger historie. Det er muligvis ikke alle der er bevidste om det, men vi bør gøre det tydeligt for vores elever, for historie brugt bevidst er et magtfuldt redskab.

0   23

Alternativets forslag er som at tage brillerne fra en svagtseende

Måske kommer det ikke som en kæmpe overraskelse, at en faglig forening for historie og samfundsfag mener, at netop de fag repræsenterer en værdi i sig selv, men det mener vi i Falihos. Fagene udgør på hver sin måde et sæt briller, eleverne skal lære at bruge, for på den måde at skærpe sine holdninger og blive aktive spillere i sit eget og andres liv.

1   15

Alternative facts er en gave til undervisningen i historie og samfundsfag

Alle mennesker lyver! Det forekommer mig at være et menneskeligt grundvilkår. De færreste gør det så bevidst og systematisk, som det netop er set i den amerikanske valgkamp, men de fleste bruger hvide løgne til at bevare den gode stemning i deres relationer. Andre pynter på deres fortællinger for selv at få større ære, end de i bund og grund har gjort sig fortjent til. Skal vi danne elever til kritiske demokratiske medborgere, bør netop det være et erkendelsesmål både i historie og samfundsfag.

1   5

Svar til Jeppe Bundsgaard: Danske elever er verdensmestre i demokrati, men tager vi demokratiet alvorligt nok?

Det er ikke pænt at svare med modspørgsmål – undskyld Jeppe Bundsgaard, men jeg gør det alligevel, for ligesom for mange andre, har Trumps sejr sat tanker i gang hos mig, om demokratiet – tanker som selvfølgelig også berører klasselokalerne.

0   2

Falihos for folket, men hvem er det?

Op til prøveafviklingen denne sommer lancerede Falihos Facebookgruppen ”FALIHOS – Prøvevejledning for medlemmer”, en gruppe der skulle gøre det muligt for medlemmer at mødes med foreningens bestyrelse, hvor man i forvejen bruger masser af sin tid – på Facebook.

0   593

Gamle dage er ikke skod!

Somme tider kan det være svært at forklare historiefagets begreber på en jordnær måde. Historiebevidsthed er ingen undtagelse. Derfor er det befriende, når eleverne selv sætter ord på – denne har jeg i hvert fald tænkt mig at bruge igen.

0   553

Folkeskolens formål er vores ansvar

Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Sådan lyder stk 3 i folkeskolens formål og sådan har det lydt både før og efter, at fagenes mål blev forenklede. Men konsulenterne i Ministeriet har nok været lige flinke nok til at pege på det nye i målene i stedet for at fortælle, hvordan de nye mål viser vejen til folkeskolens formål.

0   479

Nazireenactment og lærerfaget til debat

Historiske dage er netop overstået. 2 messedage i Øksnehallen, hvor forlag, museer og historieentutiaster i alle afskygninger lader sig inspirere af hinanden. Falihos deltog også og mange spændende erkendelser dukker op, når man får mulighed for at drøfte sit fag med interesserede, som ikke nødvendigvis er lærere, men har en holdning til, hvad en lærer er og bør kunne.

20   410

Fra ministerens skrivebord

Ellen Trane Nørby om historie- og samfundsfaget

0   475

1864 - Nu også en politisk begivenhed

Det burde egentligt ikke være en nyhed, men alligevel kunne de landsdækkende medier i dag fortælle, at tv-serien 1864 var et politisk projekt – som al anden historiefortælling fristes jeg til at sige.

0   605

Historie er et hippiefag

Historiefaget i folkeskolen er underprioriteret og det halter med at få efteruddannet lærere i faget. Er det et problem i et fag, hvor man bare skal læse og forstå eller have fortalt, hvordan historien er forløbet og den danske nation er blevet skabt? Ja! For historiefaget i dag er noget helt andet og har potentiale til at komme længere ind under huden på os alle.

2   538

Folkeskolen har fået et nyt fag

Dette er et uddrag af min kronik "Folkeskolen har fået et nyt fag". Du kan læse kronikken i sin fulde længde i Falihos kommende medlemsblad "Historie og samfundsfag".

2   593

Hvorfor Parisattacks er dårlig undervisning, men nødvendigt at tale om...

God undervisning er engagerende og tager udgangspunkt i elevernes livsverden, men nogen gange kan det komme for tæt på – ikke for eleverne tror jeg, men måske for læreren og derfor bør vi overveje om vold som den der fandt sted på Krudttønden eller som i Paris denne weekend bør være genstand for undervisning, eller om den skal holdes til en af de vigtige snakke, som der selvfølgelig også er plads til i en lang og forhåbentlig varieret skoledag.

0   552

Læreren bør være et renæssancemenneske

Indimellem falder arbejde og fornøjelse sammen i den skønneste symbiose. Det var tilfældet for mig da jeg en onsdag i foråret fik mulighed for at interviewe Knud Romer. Til de der ikke kender Knud Romer, så er der ikke andet at sige end – your loss. Spørg google, men først når du har læst dette selvfølgelig.

14   886

Målstyring sætter indholdet fri

Med kombinationen af målstyring og historiekanon er flere bekymrede for, at vi ender med et curriculum, hvor alt er fastlagt og hvor historielæreren bliver overflødig – som jeg forstår målene er det modsatte dog intentionen; målet først, men indholdet og vejen derhen må lærerne selv tage ansvar for.

7   793

Jeg tror jeg er forelsket i en Egtvedpige

”Jeg tror jeg er forelsket i en Nettopige. Der er ingen regler eller sikre veje, når kærligheden pludselig begynder at lege med to søde uskyldige menneskers hjerter og gnisterne begynder at springe imellem tærter og selleri, broccoli og sukkerærter.”