Ernæringschef, Handel, Marked & Ernæring
Videncenterchef
sundhedsinnovator
Lektor
Selvstændig kostkonsulent
selvstændig konsulent
Professor. Urban Food Systems Transformation
Direktør
MPH, ph.d. og uddannelsesleder ved Ernærings- og sundhedsuddannelsen
Enhedschef, Bæredygtig Mad og Sundhed
Abonner på nyt om Ernæringskommentaren i dit personlige nyhedsbrev.
Jeg løfter ikke pegefinger, men øjenbryn. Jeg undrer mig. Disse tilbud skriger til himlen. Hvad skal til de til for? Og er vi tjent med dem?
Skal vi indstille os på en ny dynamik, når det gælder den grønne omstilling i fødevaresystemet? Vi står vi overfor, en ny generation - herunder ikke mindst en skoleungdom – der har indset at eksperternes store udfordring ser ud til at være, at de er eksperter på en tidligere version af samfundet. At forskningen i sin natur er tilbageskuende og i overvejende grad arbejder med historiske data. Det er blevet helt åbenbart på et område, hvor vi alle med en vis ret kan tillade os at være eksperter. Dagliglivspraksisserne, vores fødevarer, anvendelsen af naturen, biodiversiteten, de store fælles goder – og naturligvis klimaet. Men hvad betyder det for den læring og praksis om mad, der finder sted i folkeskolen? Følg med i denne blog hvor du kan komme på rundtur i projekterne UMAGE, SESAM og SELEA. Og hvor jeg giver et bud på hvorfor unge menneskers løsninger måske kan kvalificere sig til at blive nogle af de ”gamechangers” som både FN’s globale top møde om fødevaresystemer 2021 og det københavnske World Food Summit i foråret taler så meget om. Og hvor jeg kommer med et bud på hvad det så kan komme til at betyde for den læring i skolen der har med mad at gøre
Man behøver ikke tage på efterskole for at blive klog på sig selv. Et år hos os samler, med synergien fra vores maduddannelser, mange af de 9. klasses-elever op, som trænger til succeser og håb for fremtiden.
Fødevarestyrelsen har netop lanceret de nye officielle kostråd, hvor danskerne får vejledning og gode råd om, hvordan vi kan spise sund mad, der også er klimavenlig. Hvad kræver det at nå frem imod de nye officielle kostråd i skolen? Denne ernæringskommentar er udarbejdet i tæt samarbejde med BA i ernæring og sundhed, Kristina Westgate, og ser nærmere på, hvordan de nye kostråd kan blive en del af madkundskab i skolen.
I mere end 40 år har landmænd via landbrugets skoletjeneste inviteret skoleklasser på besøg for at lære børnene om, hvor maden kommer fra. Et populært initiativ! Og ikke mindst et vigtigt initiativ, som bestemt ikke er blevet mindre vigtigt i en tid, hvor madens vej fra jord til bord til tider synes brolagt med misforståelser og uvidenhed.
Nye produktionskøkkener etableres over en 10-årig periode
Velfærdsamfundet har forsynet det moderne menneske med et utal af muligheder. Men det har osse efterladt politikmagere og beslutningstagere med eet stort problem. For hvad gør man ved usunde spisevaner, overvægt og fedme blandt børn, i en verden hvor vi traditionelt sætter individets frie valg og en dynamisk markedsøkonomi meget højt? Og hvor indgreb, forbud, restriktioner, skatter og afgifter ikke just ligger øverst i den almindelige politikers værktøjskasse over foretrukne politiske instrumenter? Man kigger til skolen! Og den gode nyhed er at interventioner, der vil fremme sundere mad til skolebørn, virker. Det er en af hovedpointerne i en ny videnskabelig artikel som jeg, sammen med to medforskere, netop har fået optaget i tidsskriftet Nutrients.
Myter og anekdoter om ernæring og sundhed florerer i store mængder i diverse medier, og de er med til at gøre danskerne forvirrede og usikre på, hvad der er op og ned i debatten om sundhed og ernæring. Men hvordan opstår myter? Og hvordan undgår sundhedsformidlere, skribenter, bloggere og meningsdannere til at bidrage til yderligere mytedannelse? Det sætter podcastserien Sund Formidling fokus på i løbet af tre episoder.
Kriser kræver ofte kreativ omstilling, ikke mindst i køkkenet, hvor coronanedlukningen såvel som tidligere kriser har tvunget os til at være innovative. Det gælder også for Madkamp.
- et rum hvor det hele handler om fødevaresystemets grønne omstilling
Ligesom tidligere bygger budskaberne på evidens for sammenhængen mellem kost og sundhed, men som noget nyt forholder rådene sig også til, hvor meget kosten belaster klimaet.
Der er flere veje til sunde liv - racerbiler er en af dem. Det er en kunst at møde et barn med spiseudfordringer på barnets præmisser. Med Filip lykkedes det ved at vise ham bøger med racerbiler. Filip faldt pladask for en flot Ferrari og dermed var der kontakt.
Og nu vil de unge fra Læringshuset Nærheden vise hvor langt de er kommet med Smart Home løsninger mod madspild. 48 elever fra Hedehusene har gjort sig ekstra UMAGE de seneste måneder i projekt Unge Madspilds Genier. Og i dag den 29/9 på den internationale madspildsdag i september har de så fået muligheden for at vise deres prototyper og løsninger frem for fødevareminister Mogens Jensen.
Mange af vores elever har aldrig hørt om erhvervsuddannelserne i folkeskolen. Vi har brug for, at lærerne ved mere om os, ellers får vi aldrig flere faglærte.
Rapporten ”Fremme af sunde mad- og måltidsvaner blandt børn og unge (2018)” udgivet af Vidensråd for forebyggelse anfører, at det er veldokumenteret, at sunde mad- og måltidsvaner kan være med til at fremme og bevare et godt helbred livet igennem. Gode mad- og måltidsvaner medvirker bl.a. til at forebygge overvægt og svær overvægt og dertilhørende alvorlige komplikationer på både kortere og længere sigt.
Det har været en turbulent tid med mange aflysninger af stort som småt for os alle. Noget har nærmest været en lettelse, mens andet har gjort rigtig ondt at måtte aflyse. For mig personligt var aflysningen af sommerens Madskoler en af de større mavepustere.
– behøver det være så svært ?
Mad løser ikke alt, men intet løses uden. Det er for kækt at sige, at skolevægring løses med mad, men mad er en væsentlig faktor omkring skolevægring.
Er vi gode nok til at lytte til unge mennesker og deres evne til at finde innovative løsninger på globale udfordringer? Og går vi dermed glip af værdifulde og kreative løsninger når det gælder indsatsen for at indfri verdensmålene? De seneste års debat og klimakrise peger på at vi skal være bedre. Kan vi f.eks. bruge undervisningen i skolen til at skærpe kampen mod madspild? Og kan vi sigte mod at udnytte denne læring til at ruste den unge generation bedre når det gælder de kvalifikationer som fremtidens arbejdsmarked kræver? F.eks. i form af evnen til design tænkning, kritisk reflektion, arbejde i grupper, forståelse af science principper og ikke mindst evnen til at ”tænke digitalt”. Ja – men vi skal gøre os UMAGE! Og netop det at gøre sig UMAGE har givet navn til de Unge MAdspilds GEnier der nu er i luften. Fem skoler, fem projektledere og fem forskellige digitale/science tilgange arbejder nemlig hen over foråret målrettet med madspild og sciencekapital. Og hvilken dag er mere velegnet til at præsentere en særlig indsats for verdensmål nr. 12.3 end netop den 12 marts? Som medlem af en europæisk ekspertgruppe om ”Citizen Science in the Classroom” har jeg de seneste dage haft muligheden for at diskutere hvordan vi i skolen understøtter unge menneskers bidrag til at udvikle science baserede løsninger på klimaudfordringerne. Og til at komme med et dansk bud på hvordan vi helt konkret kan arbejde med madspild som eksempel på hvordan skolen og de unge kan få en stemme i løsningen af en af tidens store problemer for fødevaresystemet. Og med fem skoler godt i gang er vi godt forberedt på at komme med et science og digitalt støttet bud på den nationale madspildsdag som fødevareministeren netop har annonceret til afholdelse den 29. September 2020.
Det er vist ikke gået nogens næse forbi, at unge har taget klimaspørgsmålet til sig. De vil ikke spises af med fortidens - og nutidens – tankeløse forbrug af ressourcer, miljøskadende kultur og væremåder.