BLOG Engelsk-bloggen

SKRIBENTER
aase lomholt thomsen:

formand engelsk fagudvalg

Kirstine Jordan:

Engelsklærer, Skolebibliotekar og redaktør af bladet Sproglæreren

Frank Lacey:

lærer, engelsk fagudvalg Sproglærerforeningen

Anne Katrine Kryger:

Dansk- og engelsklærer

Lina Fuglheim:

lærer, engelsk fagudvalg Sproglærerforeningen

Sanne Ravn Lorenzen:

Kandidatstuderende

Louise Lumholtz:

Lærer, engelskvejleder

Nadja Rau:

Lærer

Carsten Larsen:

Sproglærerforeningen, Engelsk Fagudvalg

Inger-Lise Mourier:

Cand. Pæd. Didaktik Studerende

Abonner på nyt om Engelsk-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.


0   5

Formidlingskompetencer

Formidlingskompetencer er geniale! Men hvad er de?

0   8

Authenticity means: “It’s gotta be real!”

This is a reworking of my last blog, but this time in English. I have added more to topic. This blog recounts some of the most exciting and astonishing events in my English lessons. I was genuinely shocked at how simple it was to make contact with extraordinarily interesting people.

3   10

Internettet er helt vildt!

OK, jeg indrømmer det. Min begejstring er 25 år forsinket, men begejstret er jeg altså. For 25 år siden jublede alle over internettets potentiale; det gjorde jeg også, men jeg gør det sandelig også nu i december 2016.

1   917

“21st century learning” – eller hvad skal barnet hedde?

Som medlem af sproglærerforeningen får du et fantastisk blad, som udkommer fire gange om året. Enhver sproglærer i Danmark burde være medlem. Hvis vi for alvor ønsker at påvirke udviklingen, må vi stå sammen!

14   989

Målstyret undervisning?

Jeg har fornøjelsen af at holde kurser rundt omkring i landet, hvor jeg møder engagerede lærere, som brænder for deres fag og deres undervisning. Men ofte udtrykker de stor utilfredshed med politikken på deres skole eller i deres kommune.

0   659

Forskellige veje til samme mål for begynderengelsk?

Et dobbeltinterview af og med to lærere om engelsk i indskolingen.

1   1099

Hvordan lærer vi? Del II

Hvordan lærer vi? Del II Denne gang vil jeg fokusere på kapitel 13: "How knowledge is acquired." (Hvordan vi tilegner os viden) i bogen "Visible Learning and the Science of How We Learn" (Synlig læring og videnskaben om, hvordan vi lærer) af John Hattie og Gregory Yates.

3   1634

Hvordan lærer vi?

I tidligere blogindlæg har jeg talt varmt for elevautonomi. Og som jeg har skrevet før: Noget af det vigtigste ved elevautonomi er, at man flytter fokus fra undervisning til læring. Derfor var det oplagt for mig at læse ”Visible Learning and the Science of How We Learn” (Synlig læring og videnskaben, om hvordan vi lærer) af John Hattie og Gregory Yates. Som titlen siger, undersøger bogen, hvordan vi lærer.

0   782

Bevægelse og teater

Jeg ved ikke, hvordan du har det, men jeg synes, at det kan være svært at få bevægelse, der har ”sproglæringsrelevans”, ind i timerne. Jo, jeg kan godt lave bevægelse for bevægelsens skyld, men jeg er nærig med mine undervisningsminutter og synes ikke, at jeg kan/vil undvære nogle af de kostbare minutter.

1   789

Uden logbøger duer det ikke!

Eleverne fortalte, at en god logbog er kendetegnet ved at: · Der er skrevet meget · Man fortæller om sin frilæsning · Den er skrevet derhjemme · Der er fokus på, hvad man har lært

0   648

Autonomi er farligt

Jeg holder kurser overalt i Danmark om forskellige emner, men hvis jeg nævner ordet ”autonomi” i en kursusbeskrivelse, kan jeg være ret sikker på, at der ikke vil være tilstrækkeligt med tilmeldinger til, at man vil kunne oprette kurset. Hvorfor?

4   571

Få fokus tilbage på filmen med en backchannel

Frem med jeres computer, mobil eller iPad, i dag skal vi se film! Louise Hejnfelt har skrevet en rigtig god artikel om brug af det sociale medie TodaysMeet til Sproglæreren. Artiklen ligger på Sproglærerens hjemmeside www.sproglærerforeningen.dk, hvor man også kan finde andre udvalgt artikler fra Sproglæreren. Louise Hejnfelts artikel kan også læses herunder.

1   792

Kun eksperter ønskes!

Begyndersprog del 2

0   735

Vind Den Europæiske Sprogpris 2014

Kender du til et projekt eller en person, som arbejder innovativt og engageret med læring af fremmedsprog? Du har nu mulighed for at indstille gode projekter eller ildsjæle til Den Europæiske Sprogpris 2014. Ansøgningsfristen er den 1. september 2014.

2   696

Dynamisk vidensportal med de nye Fælles Mål

Undervisningsministeriet har lanceret en dynamisk vidensportal med de nye Fælles Mål på www.ffm.emu.dk. Vidensportalen skal være en hjælp til lærerne i at arbejde systematisk med læringsmål og de nye mål i undervisningen.

0   1039

Velkommen til engelsk netværk

Engelsk nu med i faglige netværk på folkeskolen.dk