BLOG Engelsk-bloggen

SKRIBENTER
AASE LOMHOLT THOMSEN:

tidligere formand engelsk fagudvalg

Kirstine Jordan:

Engelsklærer, International koordinator, Læringsvejleder på Trekronerskolen og medlem af Engelsk fagudvalg i Sproglærerforeningen

Frank Lacey:

lærer, engelsk fagudvalg Sproglærerforeningen

Anne Katrine Kryger:

Dansk- og engelsklærer

Lina Fuglheim:

lærer, engelsk fagudvalg Sproglærerforeningen

Sanne Ravn Lorenzen:

Kandidatstuderende

Louise Lumholtz:

Lærer, engelskvejleder

Nadja Rau:

Lærer

Carsten Larsen:

Sproglærerforeningen, Engelsk Fagudvalg

Inger-Lise Mourier:

Adjunkt, Cand. Pæd. Didaktik (Dansk)

Abonner på nyt om Engelsk-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   7

Logbøger i coronadage - Det er nu, det skal prøves!

Jeg har i årevis talt varmt om nytten af logbøger i engelskundervisningen, og de fleste har måske tænkt "tja …" Men prøv det nu! Netop i disse dage, hvor vi ikke ser vores elever, giver logbøgerne et fantastisk indblik i deres liv og deres engelsklæring.

0   17

Motivation

Mit navn er Frank (Francis) Lacey. Jeg er 58 år gammel og har været sproglærer (tysk, fransk og engelsk) i over 30 år. Jeg voksede op i Dublin, Irland, men flyttede til Danmark på grund af kærlighed, da jeg var 27. For cirka 15 år siden tog jeg en treårig diplomuddannelse ledet af Leni Dam; jeg havde det eksplicitte mål at bevise, at elevautonomi var nonsens! Det lykkedes ikke. Tværtimod endte jeg som Saul på vejen til Damaskus, og som omvendt discipel holder jeg kurser og skriver blogindlæg og artikler om autonomi og min praksis.

0   7

¡Viva España! Og længe leve Erasmus+

Forstil dig, at du får 240.000 kr. kvit og frit til at få en helt masse oplevelser sammen med dine elever. Det gjorde vi!

1   11

“Yet”

The most powerful word in your vocabulary!

0   6

Flersprogethed som aktiv i undervisningen

En vanvittig idé viste sig at være fantastisk. (Denne artikel er lige kommet i det sidste nummer af sproglærerforeningens blad Sproglæreren. )

0   13

Ordforrådsdannelse

Ordforrådsdannelse er noget af et ord … men et, der har stor opmærksomhed og interesse blandt alle sproglærere. Vi bekymrer os om, hvordan vi sikrer, at vores elever tilegner sig så mange ord som muligt. Jeg har selv været på flere kurser om emnet. Ord er jo de mursten, vi bygger sprog med.

4   6

Inklusion! Elevautonomi?

Inklusion!..........prøv elevautonomi

0   5

Forældrekommunikation

Vi møder mange forældre, som ikke alene har en mening om, hvordan vi skal undervise deres barn; de vil også gerne bestemme, hvordan deres barn skal undervises.

10   24

Glem grammatik – læs en bog!

Jeg ser tit på de sociale medier, at lærere efterlyser grammatikbøger eller forslag til andet grammatikmateriale til deres klasser, og det løber mig koldt ned ad ryggen hver gang.

4   15

Elevautonomi – hvad siger eleverne?

Hvis du har læst min blog før, så vil du vide, at jeg brænder for elevautonomi. Det vil sige, at jeg giver eleverne maksimal indflydelse på, hvordan de vil lære engelsk.

5   11

Tørsvømning og grammatikundervisning

Hvad har tørsvømning og grammatikundervisning til fælles? Begge dele er spild af tid og meget lidt motiverende!

0   10

Logbøger

Kan man lære engelsk uden en logbog? De fleste vil sikkert svare ja. Jeg indrømmer da også, at det nok kan lade sig gøre, men logbogsskrivning er det mest effektive læringsværktøj i mine timer.

0   9

Frilæsning er slet ikke så frit

Stephen Krashen taler om “free voluntary reading” som et af vigtigste værktøjer til at lære et sprog. “It will, not by itself, produce the highest level of competence; rather it provides a foundation so that higher levels of proficiency may be built.”

1   19

Matematik skal i højere grad være sprogundervisning

Europarådets center for sprog holdt i november en konference i Graz i Østrig for at gøre opmærksom på vigtigheden af, at alle skolens lærere er sprogligt bevidste. Følgende er nogle af de ideer og tanker, jeg stødte på i løbet af konferencen.

0   5

Formidlingskompetencer

Formidlingskompetencer er geniale! Men hvad er de?

0   9

Authenticity means: “It’s gotta be real!”

This is a reworking of my last blog, but this time in English. I have added more to topic. This blog recounts some of the most exciting and astonishing events in my English lessons. I was genuinely shocked at how simple it was to make contact with extraordinarily interesting people.

3   11

Internettet er helt vildt!

OK, jeg indrømmer det. Min begejstring er 25 år forsinket, men begejstret er jeg altså. For 25 år siden jublede alle over internettets potentiale; det gjorde jeg også, men jeg gør det sandelig også nu i december 2016.

1   917

“21st century learning” – eller hvad skal barnet hedde?

Som medlem af sproglærerforeningen får du et fantastisk blad, som udkommer fire gange om året. Enhver sproglærer i Danmark burde være medlem. Hvis vi for alvor ønsker at påvirke udviklingen, må vi stå sammen!

14   989

Målstyret undervisning?

Jeg har fornøjelsen af at holde kurser rundt omkring i landet, hvor jeg møder engagerede lærere, som brænder for deres fag og deres undervisning. Men ofte udtrykker de stor utilfredshed med politikken på deres skole eller i deres kommune.

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.592 andre er allerede tilmeldt