Børnehaveklasseleder
Abonner på nyt om Dorthe B Clausen i dit personlige nyhedsbrev.
Børn vokser med de opgaver de får - "pligter" lærer børnene , at de har betydning for fællesskabet. De sociale og adfærdsmæssige kompetencer har stor betydning for at kunne indgå i et "teamwork".
Børnehaveklasseeleverne er tilbage på skolebænken, de var hjemme i 25 skoledage. I tiden hjemme bag skærmen oplevede de forskellige former for undervisning....... eller blev det opfatte som underholdning?
Selvom onlineundervisning er som at have forældrene med i skole hver dag, så er det nu slet ikke så tosset at kunne sige: "timen er slut, tak for nu" - ”Klik” - og så blev der ro.
Hvornår er det man lykkes i sit arbejde? Altså sådan en ”armene-over-hovedet-dag”, hvor man bare mærker energien blive ved, selvom man har haft undervisning i 5 timer. Hvornår og hvordan er det man mærker disse dage?
Helt formelt, så er der jo egentlig ikke tale om “skole”. Skolen starter ja.... men hvordan bliver det? En ting er sikkert, det bliver en meget anderledes skole.
Pludselig fik regnbuen endnu en betydning.
"Hjemmeskole for børnehaveklasse" har vi ALDRIG prøvet før - vi skal passe på ikke at gøre opgaven alt for kompliceret for de små elever. Det er rigtig vigtigt, at de kan følge med i alle de tilbud der popper op.
Hver gang, har det været med forventningerne om at jeg kan være med til, at give et barn tryghed og en tro på, at dét at starte i skole er rart og sjovt - og noget “jeg” faktisk godt kan!
Kan en gåtur godt være undervisning? Hvis jeg umiddelbart spørger børnehaveklassebørnene vil de nok sige nej, men efter vores 5 ugers skridttælling, tror jeg nok de gerne vil have gåturen fast på skoleskemaet.
Jubbiii der var gevinst i postkassen. Nu nærmer skoleåret sin start, og vi skal jo så småt i gang igen. Det kan næsten ikke gøres bedre end lidt fagligt input fra “Skolestart”. Man skal jo starte stille og roligt op igen.
Vi har jo nok alle ambitioner om at give eleverne relevant, spændende og inspirerende undervisning, når eleverne starter i skole.
200 skoledage - Tiden går derud af, dagligdagens udfordringer bliver hurtig til hverdag. Jeg bliver stadig lige overrasket over, at skoleåret pludselig er slut og at det nye hold, bogstaveligtalt allerede står og ”venter i garderoben”.
Når eleverne leger, træner de kroppen fysisk, øver sproget og lærer at klare sig i det sociale fællesskab.
Husker vi at skabe plads til den frie leg i Børnehaveklassen?
Vi skal hjælpe hinanden med at vende den kedelige udvikling!!