Blog

Idrætsprøven er fortsat usikker grund for en del lærere

At så mange lærere ikke ønsker den udtrukket til prøven er måske mere et udtryk for, at en del mangler erfaringer med prøven, skriver faglig rådgiver på folkeskolen.dk/idræt Trine Hemmer-Hansen.

Publiceret Senest opdateret

Den nye undersøgelse fra Dansk skoleidræt viser, at næsten halvdelen af idrætslærerne ikke håber på idræt som udtræksfag. Den følelse kan ikke tages fra den enkelte idrætslærer, men vi har en vigtig opgave i måden, som vi taler om prøven på.

Det betyder naturligvis ikke, at der tales dårligt om prøven som lærer, blot fordi han/hun ikke ønsker den som udtræk, men alligevel tænker jeg, at det udsender noget, når der bevidst svares sådan til et fag, man underviser i.

Hvis først eleverne mærker en lærer, som signalerer, at denne prøveform er alt for uoverskuelig og krævende, så fanger eleverne straks dette.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Eleverne skal i lige så høj grad udvise samarbejde og kreativitet frem for at mestre det færdige spring/spil.

Rammen skal sættes for eleverne

Idrætsprøven er omfattende og tidskrævende, men den er også en mulighed for en helt unik oplevelse sammen med en gruppe fra sin klasse.

Eleverne skal have en skarp ramme at arbejde indenfor, og derefter kan de selv lægge al den tid, de vil, i det.

Vi som lærere må tage opgaven på os, og netop det statement, synes jeg, bliver udfordret voldsomt, når hele 46 % af idrætslærerne svarer nej til, om de håber, idræt bliver trukket ud som prøvefag.

Her ligger vores opgave i ligeså høj grad fremadrettet. I takt med eleverne skal lærerne også finde frem til, at deres fag er til at være i som prøvefag.

Det må vi udvikle på gennem bedre oplysning og måske opkvalificering af fælles fora, hvor man kan søge hjælp. Der er tydeligvis en stor usikkerhed, og dermed skal vi ramme de udfordringer, lærerne har med oplysning og sparring.

Manglende erfaring med prøven

At så mange går og håber på aflysning er i min optik en stor katastrofelampe, der lyser på fagets vegne. Det skal vi tage alvorligt.

Det er snart 10 år siden prøven blev indført, og det er ikke rar læsning, at så mange ikke ønsker at føre op i et fag, de underviser i. Det tyder på, at rigtig mange ikke har haft nok gode erfaringer med prøven. Vi er nødt til at finde veje til at støtte op om faget, for vi skal som lærere gerne ønske, at lige netop vores fag bliver udtrukket til sommer.

Her kan der læses mere om undersøgelsen fra Dansk Skoleidræt:

https://www.folkeskolen.dk/afgangsprover-idraet/naesten-halvdelen-af-idraetslaererne-haber-ikke-pa-idraet-som-udtraeksfag/4703546