Blog

Deltag i debatten om folkeskolen på Folkeskolen.dk

Vores fagblad har stor betydning i forhold til vores selvforståelse – brandingen – af vores erhverv. Både internt blandt medlemmerne og eksternt i offentligheden. Også din stemme er vigtig – så bland dig i debatten med kommentarer og indlæg.

Publiceret Senest opdateret

De seneste dage har især to indlæg udløst en del kommentarer. Begge indlæg fokuserer på lærernes deltagelse i den offentlige debat – dels her på Folkeskolen.dk og mere generelt.

Ib Hedegaard Larsen retter i sit indlæg en kritik direkte til redaktionen på Folkeskolen.dk.:

”Min daglige gang på platformen er efterhånden ved at lakke mod enden, da jeres side efterhånden minder om en blanding af Billed-Bladet og Facebook, både hvad angår udseende og indhold.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

Antallet af bloggere er efterhånden enormt og kvaliteten af blogindlæggene tilmed stærkt dalene. Måske skulle man redaktionelt overveje værdien af alle de ligegyldige blogindlæg, som ofte kun tjener det formål, at ”tæskeholdet” (de samme 8 – 10 personer, der har en mening om alt) rykker ud og kommenterer, hvilket foregiver at skabe en livlig debat inde på platformen.”

”(…) denne platform kalder på saglige argumenter begrundet i faglige undersøgelser, teorier eller noget, der faktisk har været afprøvet i praksis.”.

Karsten Braüner giver i sit indlæg udtryk for en generel undren over lærernes manglende deltagelse i den offentlige debat – ”Hvad er der blevet af lærerne?” lyder overskriften.

” En af mine gode bekendte er debatredaktør på en regionalavis. Han har flere gange spurgt mig: »Hvad er der blevet af lærerne?«

Han forklarer spørgsmålet med, at før folkeskolereformen i 2013 var lærerne en af de grupper, der skrev mange debatindlæg. Om folkeskolen. Om politik i almindelighed. Om samfundsforhold. Om kultur. De var kritiske med- og modtænkere til det, der foregik.

I dag er der langt mellem de debatindlæg, han modtager fra lærere – og folkeskolen skriver de så at sige aldrig om.”

Jeg har selv kommenteret på dette indlæg: ”Forklaringen kunne være ligefor. Lærerne har mange undervisningstimer – i snit 24-28 – en masse ekstra opgaver, en presset forberedelsestid og til tider både krævende og utilfredse forældre.”.

Men er manglende tid den eneste forklaring? Kunne det have noget at gøre med, at lærerne ikke har samme vægt i den offentlige debat som tidligere? ”Det nytter alligevel ikke noget”, ”Ingen lytter ikke til os” kunne være resignationens mantraer?

Selv i en travl hverdag tager jeg mig tid til at tjekke Folkeskolen.dk – typisk om aftenen og over en kop kaffe. Der er mange gode input – både de mere politiske men også fra de mange bloggere som skriver om deres fag og deler erfaringer fra skolehverdagen. Kommer der noget om mine egne linjefag – matematik, billedkunst og kristendomskundskab – er det sjældent uinteressant.

Både det redaktionelle stof (artikler og journalistik) har tyngde og relevans, blog- og debatindlæggene samt den generelle debat er vedkommende – jeg kender simpelthen ikke til et bedre medie i fagforeningsregi som Folkeskolen.dk.

Før jeg blev lærer og medlem af DLF, arbejdede jeg som bladtegner og var medlem af Dansk Journalistforbund – jeg har netop tjekket deres hjemmeside ud. Her er der stort set ingen kommentarer til noget som helst.

Vores fagblad har stor betydning i forhold til vores selvforståelse – brandingen – af vores erhverv. Både internt blandt medlemmerne og eksternt i offentligheden. Også din stemme er vigtig – så bland dig i debatten med kommentarer og indlæg.

Kender du til et fagblad på nettet, som er bedre end vores?

Powered by Labrador CMS