Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Blikket rettes mod nord på Filmcentralen

Der kommer for alvor fokus på de nordiske sprog og de nordiske kulturer med deres ligheder og forskelle i grundigt og inspirerende materiel på filmcentralen. Det er svært ikke at begejstres, og man løber ikke tør for materiale lige med det samme.

Illustration: Udgiver/folkeskolen.dk
Janus Neumann
Start debatten
16. juni 2025, kl. 09:14
Start debatten

Vores fælles nordiske arv og sprog har altid været en del af danskfaget, og selvom der findes en del brugbare materialer ude på nettet, hersker der til stadighed en hvis tøven omkring vores nordiske naboer, deres sprog og deres kulturer. Uden tvivl fordi der ikke er ret mange dansklærere, der selv til fulde behersker svensk og norsk og slet ikke finsk, færøsk eller grønlandsk. Hertil kommer ydermere indsigt og forståelse af utallige dialekter på tværs af sprogene og egentlig viden om de nordiske kulturer i alle deres facetter.

Fakta om “Fokus på Norden”

Screenshot fra præsentationen af materialet til ”Norden i fokus”. Foto: Filmcentralen

Forløbene er udarbejdet af  Lisbeth Valgreen for Filmcentralen og kan findes her. De er gratis at benytte.

Men på Filmcentralen er der nu alle muligheder for at dykke ned i det nordiske arbejde i forløbet “Fokus på Norden”, der indeholder en bred vifte af film og opgaver, hvor man arbejder med det filmiske, men også kommer grundigt rundt om kulturerne i de nordiske lande, der på mange måder udtrykker en høj grad af velfærd. Dog belyser filmene også, at det kan være svært at være barn og ung i et moderne Norden. Forløbet henvender sig til mellemtrinet og udskolingen, og hold det der. Indskolingseleverne er for små til at forstå filmenes kompleksitet, og det ville være ærgerligt både for børn og film.

I lærervejledningen påpeges det, at behovet for et fælles nordisk fokus aldrig har været større i den verden, vi befinder os i. Det vil nok være en påstand uden egentligt belæg at hævde, at et forløb som “Fokus på Norden” kan skabe decideret samhørighed, men det kan være med til at skabe forståelse for de vilkår, der gør sig gældende på tværs af landegrænser, farvande og have.

Jeg har haft mulighed for at prøve dele af forløbet af i min nuværende sjetteklasse i dansk og historie. Vi har haft tid til film fra Sverige, Norge, Grønland og Færøerne, og det er mit klare indtryk, at eleverne viste interesse, særligt for de to kortfilm fra Sverige og Norge, som viser en virkelighed, der på mange måder kan sammenlignes med børns hverdag i Danmark. Filmene viser, at barndommen kan byde på udfordringer og at nogle børn tvinges til at tage tilværelsen i egne hænder i en tidlig alder.

Da “Fokus på Norden” retter sig mod kultur og historie, finder man også film, der giver deres bud på Norden i historisk perspektiv, og disse film skal ses med datiden syn på Nordens forskellige folkeslag. Billederne er unægtelig stereotype, men de giver mulighed for at arbejde med fordomme og se på, hvordan vores syn på hinanden har udviklet sig over tid, og så kan der komme ganske sjove og interessante samtaler om fordomme, og hvorfor de oftest er et udtryk for uvidenhed om hinanden.

I forhold til prøven i dansk er alle film undertekstet, men vær opmærksom på filmenes længde. De kan selvfølgelig alle bruges i undervisningen, men ikke nødvendigvis som selvvalgt prøveoplæg, da nogle af dem er for lange.

På forberedelsessiden tager det noget tid at sætte sig ind i forløbet, og personligt rodede jeg lidt rundt i strukturen, der ikke altid ramte min logik. Der skal ikke herske tvivl om, at det er et forløb, jeg vil vende tilbage til og udforske på udskolingsniveau næste år. Der er ligger mange timers undervisning om os heroppe nordpå, og eleverne kommer ud med udsyn, refleksioner og selvindsigt, og så er vi godt på vej. Kvaliteten fejler absolut ikke noget, og der er masser af opgaver omhandlende arbejde med filmiske virkemidler. Det er bare at tage fat.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Blikket rettes mod nord på Filmcentralen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS