Folkeskolen nr. 18 2021

Forside af Folkeskolen nr. 18 2021
0   12

I starten trak jeg mig fra alt om skolen

Thomas Kielgast stiller op til kommunalvalget. Til daglig er han skoleleder på Hastrupskolen i Køge, og så har han i et halvt år vikarieret som borgmester.

0   16

Vi er fem lærere i udvalget

Frederik Germann er lærerstuderende og har siddet i byrådet i Halsnæs Kommune for Venstre siden 2017. Han genopstiller til kommunalvalget, fordi han har mere på hjerte.

1   23

Sådan kan din skole fuske sig til bedre resultater

I konkurrencen om at blive bedst i regnearket på forvaltningen handler det hele om marginal gains. Her er inspiration til at få et forspring.

0   1

Cybersikkerhed med ultra:bit

DR inviterer elever og lærere til en livelæringsevent. Det skal blandt andet handle om hackernes metoder og gode råd og redskaber til at undgå hackernes fælder.

0   2

Indstil en naturfagslærer til pris

Inden længe uddeler Novo Nordisk Fonden fire priser til naturfagslærere. Skoleledere og kolleger kan indstilles nu.

0   0

Lyt til elevers grunde til fravær

Ny podcast med skoleforsker Gro Emmertsen Lund i forbindelse med bogen ”Fra fravær til fællesskab”.

0   8

Anbefalinger

0   7

Det kribler og krabler

I Hem ved Skive har den lokale skole i samarbejde med en gruppe billedkunstnere skabt det tværfaglige projekt Billesporet. De kreative gæste-undervisere har åbnet lærere og elevers øjne for, hvordan man kan skabe kunst af overraskende materialer – og samtidig lære en masse fagligt.

12   49

Elever lærer nemmere i klassen

Det fysiske klasseværelse giver en usynlig læringskulisse, som rent neurologisk stemmer eleverne til læring. Neurobiolog og dr.pæd. Theresa Schilhab peger på lyde, dufte, spejlneuroner, kemiske signaler og fællesskab blandt eleverne som tavse, ubevidste gevinster for undervisningen – og som lærere kan arbejde med bevidst.

6   44

“De lækre forløb holder ikke i virkeligheden”

I november 2020 begyndte Trine Holm i en stilling som barselsvikar på Gentofte Skole. Og skolen sørgede for, at hun fik en god begyndelse.

1   7

Ja, send flere penge!

Penge er ikke nok. Men penge er afgørende, hvis de værste problemer med læreruddannelsen skal løses. Det kan politikerne lige så godt se i øjnene, når de forhandler årets finanslov.

0   30

“Uddannelsen har intet med hverdagen i skolen at gøre”

Jan Petersen er uddannet skuespiller, men efter nogle vikartimer fandt han ud af, at han ville tage en meritlæreruddannelse med specialpædagogisk toning. På Gentofte Skole får han hjælp til hverdagen i folkeskolen.

0   18

“Jeg er heldigvis ikke klasselærer”

Thomas Dalhoff blev uddannet som lærer sommeren 2019 og begyndte på Gentofte Skole efter sommerferien. I hans opstart på skolen observerede han en lærer, der er god til klasserumsledelse.

9   36

Hjælp til det første svære år

For mange nyuddannede lærere er det første år utrolig hårdt. På Gentofte Skole får lærerne hjælp til den indimellem svære kommunikation med forældrene og til at skrue ned for ambitionsniveauet for egne undervisningsforløb. Skolen har oprettet et lille kursus for sine "grønne" lærere.

8   71

Pynter Søndervangskolen på sit fravær?

Det er ikke kun karaktererne, den aarhusianske successkole har formået at løfte. Ledelsen har også vendt et voldsomt lærerfravær, så skolen i dag har kommunens laveste medarbejderfravær. Men skolens tal er kunstigt lave, lyder nye anklager mod Søndervangskolen – og det samme gælder elevernes fravær.

0   0

Uvildig undersøgelse af skole – og kommune

Konsulentfirma skal undersøge muligt snyd og problemer med arbejdsmiljøet på Søndervangskolen i Aarhus.

ANMELDELSE
0   35

Når skolelivet gør så ondt, at man ikke længere magter det

Der fokuseres meget på elevernes fravær, og vi står der med sure miner, når eleverne ikke kommer i skole - som om det er elevernes skyld. Ny bog gør det klart, at lærere og pædagoger også skal kigge indad og lytte til eleverne, for det er dem, der ved, hvorfor de ikke magter skolelivet.

ANMELDELSE
0   11

Grævlingedage hver dag

"Grævlingedage" er en bog om skolevægring og om, hvad der kan ske, når man begynder at grave sig ned. Hovedpersonen Pelle har glædet sig til at begynde i skole. Men han bliver med tiden gradvis til en grævling, der mest af alt har brug for trygheden derhjemme i egen hule.